Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Vad är det med SD:s polisvänner? Har de utretts och man kommit fram till att de begått tjänstefel? Om inte, håller ni på att namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter.
Det är fullständigt normalt att SD som bott i Örebro i 20 år skulle ha några vänner inom polisen. Är ni eremiter som inte har vänner inom olika rkesgrupper? Och dessutom tror att bara för att man är vänner så skulle man riskera sin karriär genom att skydda en mördare? Det fungerar inte så. Skaffa vänner och lär er social kompetens med allt vad det innebär stället för att förtala hårt arbetande tjänstemän här.
Vad skriver du egentligen "namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter"? Jag konstaterar bara att SD har polisvänner, varav två (TM chef och PW tekniker - initialer anser jag inte vara att namnge) fanns i den rotel som ansvarade för de tekniska undersökningarna i en ytterst känslig mordutredning. Jag anser att det var etiskt fel av ledningen att det inte kallades in en extern styrka direkt när det framkom att det fanns vänskapsrelationer med den huvudmisstänkte.
Jag ställer då frågan om dessa relationer medvetet eller omedvetet kan ha påverkat till slarv, det innebär inte att jag anklagar dem för brottsliga aktiviteter. Vem som hade huvudansvaret utöver ÅH i det grava misstaget vet jag inte, men det är i mina ögon ett allvarligt fel som kan ha påverkat utredningen negativt. Särskilt när det så tydligt framgår i ÅH:s direktiv att det förekom ögonbrynshöjande slarv vad det gäller de tekniska undersökningarna.
Det som hänt bör vara skäl för en intern utredning som sannolikt tråden inte kommer att kunna ta del av.
Din kommentar "skaffa vänner och lär er social kompetens" är off topic, men som svar på det bör du ha uppfattat att jag tillhör de som inte "bor" i varken denna eller andra trådar. Just för att jag prioriterar vänner och ett socialt verkligt liv. Nu lockar naturen, så det blir inga mer kommentarer från mig idag.