2020-05-16, 13:04
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, nu hänger jag inte riktigt med. Tingsrätten 2020 (nu ledd av Björn Lindén) säger väl bara att man inte ser någon anledning att misstänka just SD. Sedan vad som egentligen hände LW spekulerar man väl inte om överhuvudtaget.

Nej de säger att det finns mycket som talar till Stefans nackdel men att det inte räcker riktigt ända fram.
Citera
2020-05-16, 13:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Märkligt att du inte kan förstå att en diskussion kommer upp om möjligheten att oavsiktligt
sämre polisarbete kan ha berott på vänskap. Varför har vi annars regler och lagar kring jäv mm.

Det låter inte som man menar oavsiktigt sämre polisarbete utan medveten skyddande av brottsling. Läs honan6 långa inlägg på föregående sida där hon anklagar polisen för detta. Sedan hänger andra skribenter på med insinuationer på att det mycket väl kan stämma.

Eftersom polismännen är tidigare namngivna i tråden borde ni vara försiktiga med vilka anklagelser ni häver ur er.
Citera
2020-05-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Gör en anmälan om tjänstefel så att dessa poliser utreds istället för att bara ägna er åt förtal här.
Och det är verkligen inte min uppgift Rosamund!
Utredningen tycks ha gått fel från start och sedan fortsatt och då är det klart som fan att man börjar fundera på vad det beror på att så mycket har gått snett.
Oberoende poliser borde ha tagits in från närliggande polisdistrikt anser jag.
Nu behöver det ju inte vara så illa att ALLA Stefans polisvänner är ruttna, men det räcker med en..säger dock inte att det är så, men möjligheten finns
Citera
2020-05-16, 13:13
Medlem
Citat:
Det låter inte som man menar oavsiktigt sämre polisarbete utan medveten skyddande av brottsling. Läs honan6 långa inlägg på föregående sida där hon anklagar polisen för detta. Sedan hänger andra skribenter på med insinuationer på att det mycket väl kan stämma.

Eftersom polismännen är tidigare namngivna i tråden borde ni vara försiktiga med vilka anklagelser ni häver ur er.
Båda möjligheterna/riskerna har diskuterats, och bör få diskuteras enligt min mening.
Särskilt när så många misstag begåtts i början.
Hänsynstagande vad gäller falska anklagelser är väl heller inte kännetecknande för tråden.
Citera
2020-05-16, 13:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Vad är det med SD:s polisvänner? Har de utretts och man kommit fram till att de begått tjänstefel? Om inte, håller ni på att namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter.

Det är fullständigt normalt att SD som bott i Örebro i 20 år skulle ha några vänner inom polisen. Är ni eremiter som inte har vänner inom olika rkesgrupper? Och dessutom tror att bara för att man är vänner så skulle man riskera sin karriär genom att skydda en mördare? Det fungerar inte så. Skaffa vänner och lär er social kompetens med allt vad det innebär stället för att förtala hårt arbetande tjänstemän här.

Vad skriver du egentligen "namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter"? Jag konstaterar bara att SD har polisvänner, varav två (TM chef och PW tekniker - initialer anser jag inte vara att namnge) fanns i den rotel som ansvarade för de tekniska undersökningarna i en ytterst känslig mordutredning. Jag anser att det var etiskt fel av ledningen att det inte kallades in en extern styrka direkt när det framkom att det fanns vänskapsrelationer med den huvudmisstänkte.
Jag ställer då frågan om dessa relationer medvetet eller omedvetet kan ha påverkat till slarv, det innebär inte att jag anklagar dem för brottsliga aktiviteter. Vem som hade huvudansvaret utöver ÅH i det grava misstaget vet jag inte, men det är i mina ögon ett allvarligt fel som kan ha påverkat utredningen negativt. Särskilt när det så tydligt framgår i ÅH:s direktiv att det förekom ögonbrynshöjande slarv vad det gäller de tekniska undersökningarna.

Det som hänt bör vara skäl för en intern utredning som sannolikt tråden inte kommer att kunna ta del av.

Din kommentar "skaffa vänner och lär er social kompetens" är off topic, men som svar på det bör du ha uppfattat att jag tillhör de som inte "bor" i varken denna eller andra trådar. Just för att jag prioriterar vänner och ett socialt verkligt liv. Nu lockar naturen, så det blir inga mer kommentarer från mig idag.
Citera
2020-05-16, 13:39
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad skriver du egentligen "namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter"? Jag konstaterar bara att SD har polisvänner, varav två (TM chef och PW tekniker - initialer anser jag inte vara att namnge) fanns i den rotel som ansvarade för de tekniska undersökningarna i en ytterst känslig mordutredning. Jag anser att det var etiskt fel av ledningen att det inte kallades in en extern styrka direkt när det framkom att det fanns vänskapsrelationer med den huvudmisstänkte.
Jag ställer då frågan om dessa relationer medvetet eller omedvetet kan ha påverkat till slarv, det innebär inte att jag anklagar dem för brottsliga aktiviteter. Vem som hade huvudansvaret utöver ÅH i det grava misstaget vet jag inte, men det är i mina ögon ett allvarligt fel som kan ha påverkat utredningen negativt. Särskilt när det så tydligt framgår i ÅH:s direktiv att det förekom ögonbrynshöjande slarv vad det gäller de tekniska undersökningarna.

Det som hänt bör vara skäl för en intern utredning som sannolikt tråden inte kommer att kunna ta del av.

Din kommentar "skaffa vänner och lär er social kompetens" är off topic, men som svar på det bör du ha uppfattat att jag tillhör de som inte "bor" i varken denna eller andra trådar. Just för att jag prioriterar vänner och ett socialt verkligt liv. Nu lockar naturen, så det blir inga mer kommentarer från mig idag.
Alla förstår vad du menar egentligen men trollens uppgift är att förstöra tråden och flytta fokus.

Stefan har ju erkänt i förhör att han har flera personer som rapporterar till honom om vad som skrivs i tråden.
Citera
2020-05-16, 13:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Och det är verkligen inte min uppgift Rosamund!
Utredningen tycks ha gått fel från start och sedan fortsatt och då är det klart som fan att man börjar fundera på vad det beror på att så mycket har gått snett.
Oberoende poliser borde ha tagits in från närliggande polisdistrikt anser jag.
Nu behöver det ju inte vara så illa att ALLA Stefans polisvänner är ruttna, men det räcker med en..säger dock inte att det är så, men möjligheten finns

Vems uppgift är det? Kan inte vem som helst ur civilbefolkningen göra anmälan om tjänstefel hos polisen? I annat fall får vi väl hoppas att Lenas anhöriga gör det. De kan väl knappast vara nöjda med denna utredning.
Citera
2020-05-16, 13:46
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
H var med fiskegubben på en tur i Östergötland. Hon tog bl a en travelbug som skulle få hänga med till USA, men den hamnade sen i Uppsalatrakterna.
S var till Gustafsvik och berättade det i en chatt m henne. Hon trodde då att han var en duktig pappa och hade med flickorna dit, men han svarade typ Nej, ensam.
S var sen på middag hos polaren/grannen AM och pillade mycket med sin mobil samtidigt och checkade med en person om det gick bra att göra en sen syn vid nåt projekt. Det var ok och han fick frågan om han kommer in och han svarade något om att det var inga problem med det. Utan det verkade mer handla om vad som skulle hända om någon granne skulle reagera om han syntes smyga omkring i mörkret. Jag minns inte exakt.

Flickorna åkte bort under dagen och skulle sova borta i vindskydd med nån kompis. S var alltså ensam på fredagen när han initierade till ett möte m L för fix med hennes cache som han ansåg vara för synlig. Den kvällen blev det inget möte m L, kanske för att polisen faktiskt kom vid hans larm om Mållgans och hittade honom smygandes (då han uppgav sig heta något annat), nästa tur mötte han en granne med hund och vid en av turerna såg han antagligen från ett smygställe att L pratade m någon i mobilen och han fick lov att avblåsa.

Ok sorry jag har inte varit med i tråden sen åtalet och inte heller läst särskilt noga innan åtalet. Därför har jag inte koll på alla smeknamn osv. Vem är "fiskegubben" du nämner? Är den resan 100%bekräftad när det gäller alibi för HD? Gällande 11-12/5 alltså. Kan tyvärr heller inte öppna fup på datorn för närvarande och var därför tvungen att fråga andra om det hela, sorry about that.
Citera
2020-05-16, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

PW insåg själv det olämpliga i att vara med och utreda sin vän.

När han blev satt i en bil och det uppdagades för PW vart färden gick, sa han till direkt att han var bekant med den misstänkte.

Ändå blev det han i slutänden som den som var tvungen att hjälpa till med tömningen av SDs mobil, då han var den ende på Örebropolisen som hade den kompetensen.

Nu säger inte jag att han har gjort ett dåligt jobb. Han har ju uppmärksammat utredningen om att han också hade berättat för SD hur man ska undvika att radera material i mobilen genom att förklara hur SD skulle göra för att rädda minnet.

Det finns något som heter jäv, och det bero på att det finns svårigheter med att på ett eller annat plan vara vän/anhörig eller på annat sätt i beroendeställning till den som är misstänkt. Det kan ju bli besvärligt av flera skäl för bägge parter.
Citera
2020-05-16, 14:11
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
PW insåg själv det olämpliga i att vara med och utreda sin vän.

När han blev satt i en bil och det uppdagades för PW vart färden gick, sa han till direkt att han var bekant med den misstänkte.

Ändå blev det han i slutänden som den som var tvungen att hjälpa till med tömningen av SDs mobil, då han var den ende på Örebropolisen som hade den kompetensen.

Nu säger inte jag att han har gjort ett dåligt jobb. Han har ju uppmärksammat utredningen om att han också hade berättat för SD hur man ska undvika att radera material i mobilen genom att förklara hur SD skulle göra för att rädda minnet.

Det finns något som heter jäv, och det bero på att det finns svårigheter med att på ett eller annat plan vara vän/anhörig eller på annat sätt i beroendeställning till den som är misstänkt. Det kan ju bli besvärligt av flera skäl för bägge parter.

Borde vara väldigt många i Örebro som rannsakar sig själva och inser ungefär vad som troligtvis har hänt gällande deras relationer med SD-HD. Detta kan vara en av anledningarna till att åtal väcktes, om nu det var en tveksam fråga. Jag är inte kompetent att avgöra det och materialet är minst sagt väldigt omfattande.

Men många som jobbar inom polismyndigheten har nog förstått att de har blivit utnyttjade under en ganska lång tid och hjälpt till indirekt med planering osv(samma för vissa vänner/familj). Detta kan vara orsaken i sådana fall att utredare kan ha tagit just detta fallet personligt. Inte så att jag tror att han fått hjälp med att planera ett mord och komma undan detta av polisvänner men de har antagligen lurats av SD-HD till att bidra med småbitar här och där. När dessa lägger ihop pusslet förstår de vad som (antagligen) hänt.
Senast redigerad av drunknar 2020-05-16 kl. 14:28.
Citera
2020-05-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Nej de säger att det finns mycket som talar till Stefans nackdel men att det inte räcker riktigt ända fram.

Var i domen kan jag läsa det som du påstår?
Citera
2020-05-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok sorry jag har inte varit med i tråden sen åtalet och inte heller läst särskilt noga innan åtalet. Därför har jag inte koll på alla smeknamn osv. Vem är "fiskegubben" du nämner? Är den resan 100%bekräftad när det gäller alibi för HD? Gällande 11-12/5 alltså. Kan tyvärr heller inte öppna fup på datorn för närvarande och var därför tvungen att fråga andra om det hela, sorry about that.
Det är Sillen, och han säger det i förhör ( även under TR rättegången på YT). Inte sett hotelluppgifter, men kanske finns. Jag tolkar det som att HD inte var tänkt att medverka vid mordet, men det säger inget om SOA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in