2020-05-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det går cirka 75 oregistrerade fall på ett bekräftat så du får flytta ditt kommatecken till höger.

Tja..då är ju den generella risken för de som är under 70 år att dö av Covid 19 helt försumbar.
Ungefär lika farligt som att halka i duschen.
Citera
2020-05-17, 11:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det vet vi inte och vi vet inte hur propparna uppkommit. Kan ha berott på medicin och eller behandling.
Det vet vi och det sägs även idag i helgstudion av överläkare Johan Styrud:

” De har legat i intensivvård och har varit nedsövda. De har tappat muskelkraft, inflammationer har drabbat musklerna. Sen är det väldigt vanligt att man får proppar, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyd sjukhus, i Helgstudion.”
Citera
2020-05-17, 11:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Läste det här i Omni,

Sverige uppvisar de senaste sju dagarna ett högre genomsnittligt dödstal per capita än flera av de hårdast drabbade länderna.

Är svenskarna så hårt drabbade av vinklade nyheter i media så att dom inte begriper
att Sverige tillhör de värst drabbade länderna.
Inte så konstigt då de värst drabbad har haft en extrem peak och nu är skarpt på väg ner. Sverige har plattat ut kurvan och naturligtvis möts de nu när de värst drabbade snabbt kommer ner.
Belgien t. ex.toppade på 28 döda per miljon invånare och dag, Spanien på 18, Italien och UK på 14 medan Sverige peakade på 10.
Citera
2020-05-17, 11:38
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det-sager-de-nya-siffrorna-om-sverige/

100 per bekräftat fall tror den experten exempelvis

Hur gammal data är detta baserat på?

(nej, jag har inte läst artikeln utan tycker den faktan ska ingå i länkningen)
Citera
2020-05-17, 11:39
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har så fel:

Från helgstudion svt.se idag:

De har legat i intensivvård och har varit nedsövda. De har tappat muskelkraft, inflammationer har drabbat musklerna. Sen är det väldigt vanligt att man får proppar, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyd sjukhus, i Helgstudion.

Oddsen på dylika symptom för en frisk människa under 80 är likvärdigt med att vinna på lotto
Citera
2020-05-17, 11:41
Medlem
Citat:
Mycket farligare att duscha eller sätta sig i en bil. Denna rädslans pandemi är ett gigantiskt uppblåst konkursbo.

https://www.facebook.com/asa.kristofersonhedlund (43 år)
Ni som känner mig vet att jag inte brukar vara aktiv på Facebook. Men nu har jag något viktigt att säga. Jag är sjuk i förmodad Covid-19 sedan mitten på mars, och är oroad över vad jag upptäckt.

I Sverige pratas det om att man antingen kan bli milt sjuk i Covid-19 eller drabbas svårt. Krutet läggs såklart på att förstå hur sjukdomen drabbar den senare gruppen, som ofta hamnar i intensivvård.
Men det finns en tredje grupp. Vi som blivit rejält sjuka med andningssvårigheter, hjärtproblem, feber, intensiv huvudvärk, nervproblem mm, men som som inte har organsvikt och som överlever utan syrgas och intubering. Eftersom vi inte skrivs in på sjukhus så testas vi inte heller. Vi får ingen diagnos och förblir osynliga i statistiken. Ingen kunskap om oss kan samlas.

Det riktigt obehagliga med denna grupp är att många utav oss inte blir bra. Personligen är jag nu på slutet av v 11 med feber. Det är alltså två månader. Jag orkar nästan ingenting. Jag är långtifrån ensam. Media rapporterar om oss som om vi vore enskilda undantag, men fb är pinfull med människor som inte blir bra inom de 2-6 veckor som kommuniceras. Symtomen är väldigt många och förvirrande men trötthet, feberpendlande, andningsproblem, hjärtproblem, smärtor i bröst och rygg är några av dem.

Människor i den här gruppen är rädda. Hur påverkas kroppen av så långvarig sjukdom? Kommer vi någonsin bli friska, kommer vi bli sjukskrivna, kommer Försäkringskassan tro oss?

Kunskapsläget i vården är extremt lågt gällande denna grupp. Men mest oroande är att man inte verkar göra något för att lära sig heller. Vi kodas inte in någonstans, så ingen kan forska eller ens samla information om detta. Folkhälsomyndigheten fortsätter att basunera ut att de flesta blir milt sjuka. Men hur kan de veta det, när de inte ens tar reda på hur många vi är? Man kan bara hitta det man söker efter och ingen verkar söka efter oss. Man utgår ifrån att det bara finns två scenarior, akut livshotande sjukdom eller mild luftvägsinfektion som går över på ett par veckor.

Vi måste förstå att det finns lägen mellan lite snuva och intensivvård. Det kommer kosta vårt samhälle enormt mycket i lidande och pengar om det visar sig att en grupp inte kommer tillbaka till arbetslivet. Även Italien rapporterar om denna grupp. Den finns och måste tas på allvar. Det måste komma direktiv uppifrån om att gruppen ska följas. Inte fortsätta vara osynlig i all statistik!

Jag mår ungefär som jag gjorde för en månad sedan. Jag har inte akut andnöd som i början av sjukdomen, men i övrigt mår jag inte bättre. I söndags hade jag 39,7. Vanligtvis kring 38,5. Hur länge orkar kroppen ha det så?

Jag vill inte ha en massa symtati eller en offerkofta. Jag vill att ni hjälper oss som är långtidssjuka att föra ut budskapet, att vi finns! Samhället måste börja samla information om fenomenet långstidsjukdom i Covid19. Tacksam för hjälp att sprida det budskapet.

Var rädda om er och ta denna sjukdom på allvar.
Citera
2020-05-17, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Superspridare? Det räcker väl med att prästen i församlingen går om kring och välsignar sin syrianska undersåtar. Kulturellt betingad spridning kallar jag det.

En syrian flyttade in i mitt villaområde för några år sedan En dag såg jag en man med slängkappa stort krucifix som gjorde sig beredd att rusa in till den nya kyrkomedlemmen för att välkomna och välkomna familjen. Dom gör så!

Det är sådant som skapar kluster av smittade. Det är inte viruset som beter sig, det är människor som beter sig så att viruset för ökade chanser att sprida sig.
Naturligtvis! Men mycket är okänt och vi har ganska så varierande belägg som inte riktigt stämmer med våra hypoteser. Jag tror definitivt på att det handlar om kluster. Att COVID19 under vissa betingelser smittar mer.

Det ger faktiskt också lite hopp om framtiden och det är av den anledning jag tror att bl.a. Norges och andra länders strategi fungerar. Har man bara fått kontroll av det ursprungliga utbrottet så kan man kontrollera framtida klusterutbrott.
Citera
2020-05-17, 11:42
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Mycket farligare att duscha eller sätta sig i en bil. Denna rädslans pandemi är ett gigantiskt uppblåst konkursbo.

Men lägg ner, du sabbar ju hela tråden med ditt sinneslöa ljugande och tramsande.
Bara för att "folk dör annars också" innebär det väl för f-n inte att ett samhälle kan skita i en pandemi orsakat av ett virus som inte har nåt bot och som på ett par månader tar död på många tusen.
Jubelidiot är ju bara förnamnet på dig.
Citera
2020-05-17, 11:43
Medlem
Livsgjutarens avatar
Jävligt styggt virus så tillvida att det låter en tro att man är frisk för att sedan slå till igen och igen. Riktigt schizofren sjukdomsbild. Jag är helt slutkörd med pajad kondition och en konstgjord känsla i lungorna efter bara en vecka av "Light-versionen". Jag har aldrig behövt rehab förut efter den vanliga influensan. Denna jäveln är smutsig.
Var själv starkt övertygad om att dom flesta säkert har haft det utan att veta om det. Men nu börjar jag undra. När man smakat C19 så börjar man förstå lockdown-åtgärderna. Kan bara spekulera men om detta virus ska vandra så kommer vi ha döda 70+, men också stora mängder 30-70 som kanske inte är välrustade, som får utstå permanenta problem. Bara en gissning baserad på känsla.
Citera
2020-05-17, 11:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Efterhandskonstruktion. I början visste ingen att asymptomatiska kan smitta men ändå släppte Sverige viruset fri. Man tillämpade strategi som hade varit lämplig för Kongo som inte har råd med bättre. Världsmästare i slapphänthet. Och snålhet. Våra epidemiologer är för u-landsorienterade och väljer åtgärder därefter. Får inte kosta något. Ingen idé att kasta goda rekommendationer på en befolkning som ändå inte kommer att följa dem osv.

Vi borde ha effektiviserat i stället. Sentinellbevakningen borde ha varit på plats tidigare för att se om vi hade samhällsspridning. Ser ut att det mesta har kommit via Arlanda så alla sportlovsresenärer och andra inresande borde ha fått 14 dagars karantän direkt. Testat, testat, testat. Spårat, spårat, spårat. Isolerat, isolerat, isolerat. Och fortsatt med det.

Folk borde ha fått rådet att jobba hemifrån om möjligt långt innan. I stället menade Tegnell att det inte skulle vara rättvist då alla inte kan göra det. Är inte FHMs jobb att ge rekommendationer om folkhälsan, inte politiska ställningstaganden? Hur tänkte karln? Folkhälsan blir bättre om alla blir sjuka? Det vettiga hade varit att folk jobbat hemifrån och de som inte skulle kunnat hade man satt upp program och rekommendationer för att skydda dem.

Det här visar bara att politikerna kan inte lämna över makten till vetenskaparna i lägen då ingen vetenskap finns. Man borde ha dragit slutsatsen av att Kina stängde Wuhan utan vetenskap. Våra politiker borde ha insett att politikerna där såg något hemskt hända och kunde inte längre vänta på att vetenskap blir klar några månader senare. Det var dessutom ett stort misstag av kineserna att vänta på studien som bekräftade person till person-smitta. Direkt därefter kom stängningen. De borde ha stängt vid misstanke. Men de är ju också bara politiker och har svårt att stänga precis inför den stora folkfesten och resehelgen kinesiska nyåret. Big big mistake. Och dyrt.

Lärde FHM något av det? Nej, Tegnell förmådde inte ens hindra folk från att åka till alperna i pestsmittade Italien utan det var ok. Dvs upprepade man Kinas misstag fast värre. Om de hade lärt sig något av Kina-spridningen så hade folk fått stanna i Sverige över sportlovet. I alla fall stockholmarna. Klart att det hade blivit kritikstorm och ingen hade tatuerat Tegnell på låret, men vi hade säkert inte haft över 3 500 döda.

Här i väst trodde man sig vara immun. Skrattretande.
Eftersom man trodde att det inte smittade asymptomatiskt så tyckte man det räckte att uppmana folk att söka vård om de fick symptom. För att begränsa spridningen räcker ju att få ner R under 1, så det hade inte varit en katastrof om någon enstaka slunkit igenom. Det borde ha dött ut ändå.

Tror fokus låg for hårt på just alpresenärerna. FHM har senare sagt att mest smitta tycks ha kommit från helt andra destinationer som folk också reste till under sportlovet, storstäder som New York och London till exempel. Man ska även komma ihåg att inte vara Sverige utan stora delar av Västeuropa har skollov ungefär tid, vissa började något tidigare till och med, så det bör ha varit ett enormt resande och spridande över hela Europa och Amerika innan man förstod hur mycket som redan hunnit spridas i det tysta.

Så sportlovsresandet handlade inte alls bara om svenska alpresenärerna utan om att hela Västeuropa åkte kors och tvärs och beblandade sig med varann i ett kritiskt skede. Rena julafton för viruset.
Citera
2020-05-17, 11:45
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Nu har ju förvisso 440 personer under 70 år dött av viruset, vilket är klart fler än antalet som dör i trafiken i Sverige varje år.
Citera
2020-05-17, 11:46
Medlem
Citat:

Den rådande allmänna panikstämningen känns onekligen svårförsvarbar utifrån känd fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in