2020-05-17, 00:48
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag jämför med övriga nordiska länderna och ser inte sådana tvära kast. Här i Sverige är ju skillnad från 20 personer enda dagen till 110 personer vissa dagar.
Norge, Finland och Danmark har mellan 10-20 döda varje dag utan kast. Vad FAN är detta för land? Jag ger upp.

Du har inte hängt med min vän, på helger så rapportera man mindre och sedan kommer det högre siffror på mån tis istället. Ackumulerade siffror kallas det lite snyggt men summan är ändå densamma i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vad du får är bara en influensa som alla enligt statistik som är under 45år gammal överlever.
Typsikt, är 45+
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag tänkte att mängden dödsfall är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Även immuniteten är proportionerlig mot mängden infektionsfall. Kan man på så sätt tänka sig ett samband mellan immunitet och andelen dödsfall i en befolkning?
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du kan absolut inte tänka så. Dödligheten är relaterad till antal smittade men inte vice versa. Ex. går dödligheten ner med bra sjukvård, profylaktika etc. Sen rapporterar olika länder dödsfall olika.

- Mitt intryck har varit att sjukvården har varit ganksa maktlös inför Covid-19. Även med bra sjukvård så avlider en viss andel av patienterna. Därför tänkte jag att dödsfallen oundvikligen blir fler, när infektionsfallen blir fler.

Men du har rätt i att dödsfallen hade kunnat vara ännu fler utan tillgång till bra sjukvård. Ifall sjukvården är undermålig, så faller ju proportionaliteten mellan dödsfall och infektionsfall.

Citat:
- Ifall man strävar efter flockimmunitet, så behövs alltså många fler infektionsfall i Sverige. Går denna mängd infektionsfall att uppnå utan en otrolig mängd dödsfall? Kan man säga att Anders Tegnells strategi bygger på massdöd?
Citat:
Beror ju på flera orsaker, främst på hur snabbt vågen kommer. Men ja, givetvis krävs dödsoffer och det är en av anledningarna till att den är så kontroversiell.

- Flockimmuniteten borde vara kontroversiell. Trots det, så blev det Sveriges strategi redan från början, utan diskussion eller tveksamheter. Har Folkhälsomyndigheten uttryckt några tvivel angående strategin med flockimmunitet?

Citat:
En annan är att vi inte vet hur länge immuniteten varar samt om nästa infektion blir mildare eller värre. Sen föreligger som sagt stor risk för permanenta skador för alla, inkl. milda fall.

- För mig låter det som ren dårskap att i ett mycket tidigt skede satsa på flockimmunitet när man har att göra med en helt ny okänd sjukdom. Johan Giesecke har nämnt att Sveriges strategi formades redan i mitten av januari. Man bestämde att strategin skulle baserad på bevisad kunskap. Men hur agerar man utifrån bevisad kunskap när man har att göra med ett okänt virus? Johan Giesecke och Anders Tegnell förefaller sakna ödmjukhet inför att mycket är okänt för vetenskapen.

Citat:
New Yorks siffror är, än så länge, ungefär 4 gånger så höga som Sveriges siffror. Är Anders Tegnell villig att acceptera att Sverige får lika höga siffror som New York? Hur många dödsfall krävs för att Anders Tegnell ska vara villig att byta strategi?
Citat:
Gissningsvis vill inte Tegnell byta strategi oavsett hur många som dör för han har bestämt sig för att immunitet och vaccin är det enda som gäller.

- Det är helt absurdt att se siffrorna över dödsfall strömma in i hög fart, utan att Folkhälsomyndigheten ifrågasätter sin strategi.

Citat:
Han är idealist från den postmodernistiska skolan och såna ska vara bannlysta från den här typen av positioner då de är livsfarliga för allt och alla.

- Vad innebär det? Inkluderar det intersektionalism? Hur som helst så ser jag gärna att Anders Tegnell blir bannlyst från alla uppdrag. Han förtjänar inte ens förtroendet att sopa gator eller klippa gräs. Jag vill boka rum på Svarta Delfinen åt Anders Tegnell.
Citera
2020-05-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Inte enligt DN

https://www.dn.se/nyheter/sverige/covid-19-smittade-skickas-fran-sjukhus-till-aldreboenden-utan-att-testas/

eller SR

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Nu pratar vi om olika saker igen. Den jag svarade handlar om vilka som registreras som avlidna p g a covid, inte vilka som är smittade.
I Sverige tas alla som haft covid i kroppen med i statistiken, till skillnad mot vissa andra länder
Citera
2020-05-17, 00:49
Medlem
Citat:
Jag jämför med övriga nordiska länderna och ser inte sådana tvära kast. Här i Sverige är ju skillnad från 20 personer enda dagen till 110 personer vissa dagar.
Norge, Finland och Danmark har mellan 10-20 döda varje dag utan kast. Vad FAN är detta för land? Jag ger upp.

Deras myndigheter kanske rapporterar på annat sätt? I Sverige är det inte FHM som ansvarar för folkräkning eller dödsattester vilket kanske är fallet i de andra länderna. I Sverige killgissar jag att MINST Skatteverket, SCB och Socialstyrelsen är inblandade i detta.

Oavsett, snittet per dag är ca 60-70 döda i Sverige just nu. Idag redovisades 28st, gissningsvis är det då ca 30 som saknas. Samma visa imorgon vilket innebär att på måndag kommer siffran vara kring 90-100 döda igen. Förhoppningsvis lägre mtp det lägre trycket på IVA det rapporterats om i veckan
Citera
2020-05-17, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nu pratar vi om olika saker igen. Den jag svarade handlar om vilka som registreras som avlidna p g a covid, inte vilka som är smittade.
I Sverige tas alla som haft covid i kroppen med i statistiken, till skillnad mot vissa andra länder

Har du en orkat läsa SR-länken. Den handlar om döda.'

Kom igen nu.
Citera
2020-05-17, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Är du seriös? Fjäder i hatten vad?
Vem fan bryr sig om Spanien?
Det enda som räknas är: hade en lockdown i Sverige sparat på liv?
Svar: ja.
Hur många då?
Tusentals.

Fjäder i hatten? Jag skulle föreslå att avrätta både FHM och alla som ens vågar snacka om fjäder i hatten för en mördarmyndighet.

Hur har det gått för resten av skandinavien?
Otroligt bra.
Vem har drabbats mest?
Danmark med femhundra döda.
Har de försökt göra allt möjligt för att undvika att smittan härjade ostoppbart?
Ja.

Hur många hade dött iSverige om man hade haft lockdown?
Kanske tusen.
Och det hade fortsatt gå neråt.

Fjäder i hatten? Du mår för fan inte bra.
Gå och be din aspie-vän att han gör ett mirakel. Han kan säkert använda några hokus pokus precis som han gör med eftersläpningar å fortsätta lura folk att 89% är immuna. Så dumma svenne som du går ut och smittas å får det dem förtjänar.

Mår du bra?

Om Sverige har lika stor andel smittade som ett land som kört lockdown sen i mitten av mars - varför tror du att det skulle vara en effektiv åtgärd?
Senast redigerad av ArseneW 2020-05-17 kl. 00:57.
Citera
2020-05-17, 00:55
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej du har fel för Sverige redovisar också från äldreboenden och testar så klart de flesta som dött för Covid därav eftersläpningen, men som sagt Sverige redovisar C19 generöst det gör inte Norge. Troligen ligger sanningen i mitten.

Men kan du ge en källa på detta? Om Sverige börjat eftertesta på döda på ålderdomshem har det ändrats sista veckorna - och det är fullt möjligt för det diskuterades en ändring - men Norge hsr gjort det från starten. Och som du ser i deras översikt så har majoriteten av deras döds också kommit från ålderdomshem. Dessutom så redovisar också Norge alla döda oavsett dödsorsak som testar positivt som covid dödsfall.

Dessutom testar Norge betydligt mer än Sverige och fångar därför upp fler sjuks som sen hamnar i statistiken.

Det som är mest intressant är väl ändå att se på överdödlighet? Den statistiken ljuger inte och där kan man konstatera att Sverige har en signifikant from vecka 13 medan i Norge har det faktiskt dött färre än snittet, ska vi kalla det underdödlighet?

Källa:EuroMOMO
Citera
2020-05-17, 01:00
Medlem
Citat:
Sista inlägget idag. Hur FAN kan Sverige rapportera från 20 personer vissa dagar till 120 personer andra dagar. Studera Danmark, Finland och Norge, där ligger hela tiden låga siffror gröna dagar, röda dagar eller gredelina dagar. Klart man blir förbannad när man försöker följa statistiken.

De inom vården behöver prioritera hårt i tider som detta, de har slitit otroligt hårt sista 2 månaderna. Att det tar lite tid att rapportera/administrera dödsfall och orsak får vi leva med, inget att bli förbannad över
Citera
2020-05-17, 01:07
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
De inom vården behöver prioritera hårt i tider som detta, de har slitit otroligt hårt sista 2 månaderna. Att det tar lite tid att rapportera/administrera dödsfall och orsak får vi leva med, inget att bli förbannad över
I vissa landsting, ja.
I andra har det varit lugnare än vanligt.
Men visst är det den bästa förklaringen.
Den andra viktiga faktorn är att de som dör utanför sjukhusen inte hamnar i statistiken lika snabbt som de som dör på sjukhus.
Senast redigerad av defenseur 2020-05-17 kl. 01:09.
Citera
2020-05-17, 01:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Brist på narkosmedel i Sverige. Norge hjälper till.

Återigen får våra kloka grannländer hjälpa naiva Sverige.

Inte ens vanligt narkosmedel, propofol, klarar naiva Sverige av att lagerhålla.

Den humanitära stormakten visar sig vara totalt oförmögen att hjälpa sig själv och dess folk. Hyckleriet når nya höjder.

Trotts flera månaders förvarning, fattas allt, som kan fattas.
Citera
2020-05-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Har du en orkat läsa SR-länken. Den handlar om döda.'

Kom igen nu.

Jag klickade på första länken som handlade om smittade(ngt helt annat än det vi pratade om), varför jag inte klickade på den andra länken.

Sverige kan säkert att ha missat ett antal döda. MEN Sverige räknar med alla som har covid i kroppen oavsett dödsorsak när du avlider, vilket inte alla länder gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in