2020-05-13, 13:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det handlar om politik. Att visa handlingskraft inför den stora massan som blir rädd och orolig. Hade det enbart varit upp till folkhälsomyndigheterna hade gränserna emellertid fortsatt varit öppna. Men det är som det är. Folk blir rädda och vill att pappa staten ska peka med hela handen för deras eget bästa. Är mänskligt.

Ja, men ack så dumt. Vad de här huvudlösa lockdownerna kommer att ställa till med de närmaste åren törs jag inte ens tänka på.
Citera
2020-05-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Så är det.
Ungefär som när invandring diskuteras i Sverige, då ska unga män räddas från alla möjliga ställen där det inte ens är krig, SAMTIDIGT som det dör hundratusentals barn i svält som skulle kunna räddas på plats till samma eller mindre kostnad.
Tror absolut det ligger något i det du säger. Det är alltid farligt att hantera situationer på känslor. Jag gillar faktabaserade beslut, kvantifiering samt välarbetade och välgranskade analyser, i covid-fallet en cost-benifit och/eller en minimering av antal döda totalt, gärna globalt om vi ska visa lite medmänsklighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Massor av konkurser och företag som aldrig kommer igen.

Massor av arbetslösa, varav vissa aldrig kommer in på arbetsmarknaden igen.

Social misär som orsakar brottslighet, psykiska problem och allmän desperation.

En isolering som möjliggjort ökat våld i relationer och som också leder till depression hos många.

Barn som förlorat viktiga månader i skolan och som riskerar sämre framtida möjligheter på arbetsmarknaden. De blir dessutom deprimerade under lockdownen och saknar sina kompisar.

Folk får inte chansen att röra sig lika mycket under en lockdown och riskerar därmed sämre hälsa.

Kommuner och regioner i de olika lockdown länderna ruineras, vilket kommer att inverka på folkhälsan i framtiden.

Stater får sina statsfinanser helt förstörda, vilket omöjliggör stöd till befolkningen under framtida kriser och katastrofer.

Jag skulle kunna fortsätta ett tag till. Men jag nöjer mig med att konstatera att det ovanstående försämrar den totalafolkhälsan, nu, och på sikt, inte för miljoner människor, inte för tiotals miljoner människor, utan för hundratals miljoner människor.
Skjutningarna har ökat med 21% sades det väl på en presskonferans nyligen, och vi är bara i början av den ekonomiska nedgången.

Snart blir väl de kriminella mer och mer desperata när intäkterna i form av drogförsäljning minskar kraftigt och börjar göra inbrott på dagtid med dragna skarpladdade vapen i svenssonvillor när hela familjen är hemma...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det finns faktiskt inga exempel på att smittspårning har fungerat i så stora länder som Tyskland. Många tror att man gjorde så i Sydkorea, men det är i själva verket en stor myt.

Kina då? Hela landet var inte i lockdown. Vad gjorde de då i Sydkorea? Vad jag förstår så hade de inte lockdown, eller?
Citera
2020-05-13, 13:44
Medlem
santos_devilles avatar
Skåne

36 nya bekräftade, 0 nya döda.
Citera
2020-05-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kina då? Hela landet var inte i lockdown. Vad gjorde de då i Sydkorea? Vad jag förstår så hade de inte lockdown, eller?
Japan har inte haft lockdown eller smittspårning, men fick samma resultat som Sydkorea. Sydkorea har dessutom utfört färre tester än Sverige.
Citera
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472441
SAS gör det obligatoriskt med munskydd.

Samtidigt hävdar Tegnell & co att munskydd inte har någon verkan.
Spännande!
Citera
Medlem
Citat:
Allt mer tyder ju på att brist på D-vitamin är en riskfaktor. Verkar stämma väl in på att det är främst araber och människor från Afrika som avlider här i Sverige utanför äldrevården. Men att faktiskt få se siffror på etnicitet är väl omöjligt i detta land då ämnet ses som för känsligt. Var väl folk ute och snurrade om risken för rasism när FHM visade på att somalier var överrepresenterade i början av pandemin.

Okej, jag är inte med, hur kommer du fram till den slutsatsen, var kan jag läsa mer om detta, blir nyfiken?

Om det nu är så är väl det extremt lätt att fixa med tillskott eller?
Citera
2020-05-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Skåne

36 nya bekräftade, 0 nya döda.

Går bra nu. Skåneiterna får dock passa sig för danskarna som i sin iver att äntligen be utsläppt på grönbete åker till Skåneland och smittar folk.
Citera
2020-05-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Massor av konkurser och företag som aldrig kommer igen.

Massor av arbetslösa, varav vissa aldrig kommer in på arbetsmarknaden igen.

Social misär som orsakar brottslighet, psykiska problem och allmän desperation.

En isolering som möjliggjort ökat våld i relationer och som också leder till depression hos många.

Barn som förlorat viktiga månader i skolan och som riskerar sämre framtida möjligheter på arbetsmarknaden. De blir dessutom deprimerade under lockdownen och saknar sina kompisar.

Folk får inte chansen att röra sig lika mycket under en lockdown och riskerar därmed sämre hälsa.

Kommuner och regioner i de olika lockdown länderna ruineras, vilket kommer att inverka på folkhälsan i framtiden.

Stater får sina statsfinanser helt förstörda, vilket omöjliggör stöd till befolkningen under framtida kriser och katastrofer.

Jag skulle kunna fortsätta ett tag till. Men jag nöjer mig med att konstatera att det ovanstående försämrar den totalafolkhälsan, nu, och på sikt, inte för miljoner människor, inte för tiotals miljoner människor, utan för hundratals miljoner människor.
Så du menar att lockdown i en månad hade förstört ekonomi folkhälsan och allt annat du skriver om. Lilla Sverige hade kunnat stänga ner 1 månad och betalat ut löner till alla och nu hade vi återgått till det normala men NEJ permitteringar är bättre jobba 3 dagar istället för 5 är bättre, detta kommer att kosta mer både i pengar och i människoliv. Vi lever i ett jävla u-land. Sjukvården där mer eller mindre alla har bränt upp sig och sjukskrivningar kommer att kosta skjortan, semester vem ska jobba då när nya fall ligger på en hög nivå fortfarande. Sverige hade kunnat klara detta galant eftersom vi är ett litet land men NEJ vi har misslyckats och kommer istället att gå under sakta och mer plågsamt både ekonomiskt och med blod på våra händer.
Citera
2020-05-13, 13:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Går bra nu. Skåneiterna får dock passa sig för danskarna som i sin iver att äntligen be utsläppt på grönbete åker till Skåneland och smittar folk.

Jag vet, bor i malmö och staden fylls med fulla danskar som sitter och frotterar på uteserveringarna.
Citera
2020-05-13, 13:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472441
SAS gör det obligatoriskt med munskydd.

Måste man ha med sig eget eller delar de ut på planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in