2020-05-17, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Och av vilken anledning skulle resultatet från antikroppstesterna resultera i fler immuna i Sverige än tex Spanien som redovisat typ 5%?

Spanien är för tillfället (dock blir omkörda av Sverige inom 5-6 veckor) mer drabbat än Sverige i form av avlidna (vilket är en följd av smittade).
Och ändå har kasnke bara 5/10% immuna. Varför skulle det var fler i Sverige?

Magi? Eller för att Sverige räknar bättre? Det är förstås skitsnack. Alla tror man är bäst på att räkna döda, smittade osv.
Officiella data säger oss att Spanien har fler smittade än Sverige = fler immuna i Spanien än Sverige.
Vill man hoppas får man hoppas. Tror man på Gud får man be till Gud. Tror man på aspie-idioten får man be till aspie-idioten.

Att det enda som kan göras för att bekämpa viruset är att låta alla smittas är något som bara aspie-folk tror på efter att aspie-mördaren hjärntvättat dem om, som parentes.

Om Sverige har lika många smittade som Spanien så bevisar det att väldigt många av de hårdare typerna av restriktioner har noll att göra för spridningen av viruset. Vilket skulle vara en fjäder i hatten för FHM. Dvs man har uppnått ungefär samma resultat i antalet smittade som ett land där man levt under hård lockdown sen 14-15e mars.

Man kan klara av att ha väldigt stor spridning i ett land utan nödvändigtvis väldigt höga dödstal. Nu pratas det om 0,6% dödlighet, men det är ju utslaget på hela demografin. 3200 av totalt ca 3700 döda är över 70 år, råkar man dessutom tillhöra åldersgruppen under 40 så har 21 personer avlidit. Utifrån detta faktum bör man fundera på samt utforma sin strategi och då är antalet smittade i åldersgruppen 0-40 det minsta problemet.

Oavsett - så höga siffror från antikroppstesterna som möjligt nästa vecka, tack!

Visar testerna låg andel har vi haft bra styr och kontroll på restriktionerna men har andra enorma problem som ingen restriktion eller lockdown i världen kan rädda oss från.
Senast redigerad av ArseneW 2020-05-17 kl. 00:42.
Citera
2020-05-17, 00:38
Medlem
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/oro-for-uppsagningar-bland-sjukskoterskor/

Undrar hur vården kommer funka i höst, nu när sjuksköterskor med kompetens säger upp sig.

Om tillräckligt med skyddsutrustning och lite återhämtning finns, tycker jag personligen att man är löjlig. De ssk som inte får jobba i ambulans och på narkos tillfälligt. Har man Iva-kompetens så får man ställa upp, finns ju ingen annan.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har skrivit om det tidigare, att "kurvan" i Sverige är så annorlunda, den är så utdragen och vår dödlighet minskar långsamt. Nu blir det förstås en konstruerat bra vecka som kommer eftersom vi har helgdagar och klämdag med bristande inrapportering.

Jaha bristande inrapportering på helgdagar kan bara vara statligt, ja då är det lugnare.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Läs igen.

Här är mer ifrån artikeln du länkade till, ett stycke du "glömde" :

Det er neppe store mørketall. Men vi har ingen garanti for at absolutt alle dødsfall er rapportert inn til oss til enhver tid, svarer Siri Helene Hauge, overlege og spesialist i samfunnsmedisin ved Folkehelseinstituttet, i en mail til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/LAEd2J/registrerer-corona-doedsfall-paa-ulik-maate-sveriges-doedstall-fem-ganger-hoeyere-enn-i-norge

Neppe = Knappast
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja så blir det, mån tis är några och toppen på onsdag, men du jag har en fråga? Har du någonsin kört en bil som du har bygt?

Det svaret blir nej det har jag inte, men jag har själv reparerat bilen när jag var yngre. Tillbaka till ämnet, jag tycker det är svagt av regionerna att inte sätta in folk som kan rapportera, administratörer eller läkarsekreterare, ge dom övertid och sköt rapporteringen även på röda dagar. Detta är riktigt illa, det verkar som om dom övriga nordiska länderna har ungefär samma siffror varje dag, varför skall Sverige konstra alltid?
Citera
2020-05-17, 00:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Gå tillbaka, se vad som är markerat som jag besvarade?

Du citerade mig?
Jo, jag citerade dig först nu idag på ett svar du gav till en annan person på en fråga som även jag hade ställt till dig utan att få svar på. Det är generande nog ett par dagar sedan och jag har inte haft tid att svara förrän nu som jag skrev.

Förstår tyvärr fortfarande inte vad det är jag ska börja med med mig själv. Ärligt. Full med sågspån tydligen. Sorry.

Full OT.
Citera
2020-05-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, det är fakenews att Sverige skulle utmärka sig i att rapportera mer korrekt än de flesta andra länder ang. Covid-19.

Sverige rapporterar korrekt men inte perfekt eftersom Sverige redovisar döda som c19 döda trots att inte alla de dött direkt av C19. Något alltså inte Norge gör men många andra länder.
Citera
2020-05-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jaha bristande inrapportering på helgdagar kan bara vara statligt, ja då är det lugnare.

Jag jämför med övriga nordiska länderna och ser inte sådana tvära kast. Här i Sverige är ju skillnad från 20 personer enda dagen till 110 personer vissa dagar.
Norge, Finland och Danmark har mellan 10-20 döda varje dag utan kast. Vad FAN är detta för land? Jag ger upp.
Citera
2020-05-17, 00:41
Medlem
Det är ju mycket snack om eftersläpningen. Här ser ni sista 33 dagarnas eftersläpning med ett 7-dagars genomsnitt.

https://imgur.com/a/MBizX5f
Citera
2020-05-17, 00:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersläpningen beror väl på att regionerna inte inrapporterar skyndsamt och det sker dubbelkontroller mot flera register, inte testar man väl döda personer? Jag tror inte man ens testar längre på äldreboendena man låter dom dö, fy fan vad hemskt.

Ja fyfan, man klassificerar dem äldre som boskap, det är hemskt.
Citera
2020-05-17, 00:43
Medlem
Sista inlägget idag. Hur FAN kan Sverige rapportera från 20 personer vissa dagar till 120 personer andra dagar. Studera Danmark, Finland och Norge, där ligger hela tiden låga siffror gröna dagar, röda dagar eller gredelina dagar. Klart man blir förbannad när man försöker följa statistiken.
Citera
2020-05-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Här är mer ifrån artikeln du länkade till, ett stycke du "glömde" :

Det er neppe store mørketall. Men vi har ingen garanti for at absolutt alle dødsfall er rapportert inn til oss til enhver tid, svarer Siri Helene Hauge, overlege og spesialist i samfunnsmedisin ved Folkehelseinstituttet, i en mail til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/LAEd2J/registrerer-corona-doedsfall-paa-ulik-maate-sveriges-doedstall-fem-ganger-hoeyere-enn-i-norge

Neppe = Knappast
Jag förstår norska och jag glömde ingenting men du verkar ha fortsatt svårt att förstå att min poäng främst var att Norge och Sverige registrerar och redovisar döda i/av/med C19 olika vilket betyder att det är svårt att jämföra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in