2020-05-11, 18:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyklonBFF
Riv murarna världen över, öppna gränsen till Israel!
Det kunde bli spännande. Den är jag med på att riva.
Citera
2020-05-11, 22:01
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är en kulturarv även om den påminner oss om en tråkig tid när barbarer härjade runt.

För övrigt är Vatikanen öppen för alla, katoliker så väl som icke-katoliker.

Via della Conciliazone leder rakt in Vatikanen.

Din jämförelse är en skämt.

Ditt hem står såklart öppet för hemlösa? Dina pengar matar negrer, blattar och zigenare? Eller är det någon annan som ska göra det? Ok, men då är det någon annan och inte du som är god kristen och kommer till himmelriket.

Sanningen är att Vatikanen är inmurad och vaktad av Schweizergardet. Försök du knalla in dit de bestämt att du inte får gå, vara där någon annan bestämt att du inte får vara. Bygg dina broar i vatikanen, du blir inspärrad fortare än kvick, och då kan du ju istället bygga broar i fängelset.
Citera
2020-05-12, 01:22
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Hudfärg? Jag har ju samma så verkar ju knasigt attvara emot den

Jag har fortfarande inget emot muren, som jag skrev.

Knasigt, ja. Men det är tyvärr ett utbrett självskadebeteende i Sverige med svenskar som lever i white guilt-fällan och hyllar Obama utan att ens ha en aning om vad karln åstadkommit, ni hyllar han för att han är svart och för att ni, utöver att vara hatiska mot ert eget folk, dessutom är indirekt rasistiska mot svarta genom de låga förväntningarnas rasism. Ni har så låga förväntningar på svarta politiker att det räcker med att de är svarta så är de bra och fantastiska.
Ungefär som svenska medier i valrörelserna känner sig nödgade att publicera "goda nyheter" om invandrare som lever normala liv. Så låga förväntningar har svenska journalister på invandrare att de ser det som ett nyhetsvärde att det finns bland dem individer som arbetar och betalar skatt.
Citera
2020-05-12, 04:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Knasigt, ja. Men det är tyvärr ett utbrett självskadebeteende i Sverige med svenskar som lever i white guilt-fällan och hyllar Obama utan att ens ha en aning om vad karln åstadkommit, ni hyllar han för att han är svart och för att ni, utöver att vara hatiska mot ert eget folk, dessutom är indirekt rasistiska mot svarta genom de låga förväntningarnas rasism. Ni har så låga förväntningar på svarta politiker att det räcker med att de är svarta så är de bra och fantastiska.
Ungefär som svenska medier i valrörelserna känner sig nödgade att publicera "goda nyheter" om invandrare som lever normala liv. Så låga förväntningar har svenska journalister på invandrare att de ser det som ett nyhetsvärde att det finns bland dem individer som arbetar och betalar skatt.
Nu har jag väl ändå inte hyllat obama? Men visst, jag gillar inte donald trump, mannnen är psykiskt sjuk. Det visade han inte minst under sin presskonferens inatt. Röstar inte amerikanerna bort honom i september är det nåt gravt fel på dom.

Det finns en tredje kandidat som heter justin Amash. Tyvärr lika värdelös som Biden och Trump. Tur man inte bor i USA.
Citera
2020-05-16, 11:22
Medlem
Citat:
Muren mellan spanien och marocko har väl varit där rätt länge och ifrågasätts inte politiskt. Sen tycker jag personligen det är en viss skillnad du spaniens mur skyddar städer och trumps går genom öken.

Hur ser hotet mot Europas städer ut menar du när dom behöver skydd från migranterna, ett skydd då som inte USA:s städer behöver, för det är väl mindre sannolikt att migranterna avser att stanna i USA:s öken utan även där vill ta sig vidare mot städer och mer tätbefolkade områden.

kan det vara så att vi i Europa tycker att USA:s städer är mindre skyddsvärda och därav den omfattande
kritiken mot USA:s mur och tystnaden och acceptans som den egna muren mot söder möter.

Om inte annars så ligger det nära tillhands att tycka att frågan behandlas med stor portion av dubbelmoral och hyckleri i media.
Citera
2020-05-16, 15:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Hur ser hotet mot Europas städer ut menar du när dom behöver skydd från migranterna, ett skydd då som inte USA:s städer behöver, för det är väl mindre sannolikt att migranterna avser att stanna i USA:s öken utan även där vill ta sig vidare mot städer och mer tätbefolkade områden.

kan det vara så att vi i Europa tycker att USA:s städer är mindre skyddsvärda och därav den omfattande
kritiken mot USA:s mur och tystnaden och acceptans som den egna muren mot söder möter.

Om inte annars så ligger det nära tillhands att tycka att frågan behandlas med stor portion av dubbelmoral och hyckleri i media.
Nu är det dock inte europas städer som skyddas med murar, det är spanska städer.
Citera
2020-05-16, 19:53
Medlem
Citat:
Nu är det dock inte europas städer som skyddas med murar, det är spanska städer.

Normalt är det lätt att röra sig mellan Europas länder när man väl är inne i Schengenområdet, på samma sätt som det är lätt att röra sig mellan olika delstater i USA.

Men vilken hotbild ser du för Spaniens städer från afrikanska emigranter när städerna behöver skyddas?
Citera
2020-05-16, 20:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
De där jävla spanska städerna ska fan inte inbilla sig att de är Europeiska städer. Det har du rätt i. Men de ska nog skyddas av en mur ändå, till skillnad från USA:s städer. För USA är ju dumma och Spanien är ju snälla och ska inte behöva....
Citera
2020-05-16, 21:09
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Citat:
Jag har följt rapporteringen kring USA:s föreslagna mur mot Mexiko och Latinamerika och ser att den möts främst med negativa omdömen i Sverige, däremot ser jag i stort sett inga reportage eller negativa omdömen kring EU:s södra mur mot Marocko och Afrika, möjligen kan man tolka det som att journalister
och medborgare i Europa är nöjda med den mur som är.

Så min undran och fråga,
Är bägge murar förkastliga och ska bort,
Enbart Europa har rätt till mur,
Både i USA och Europa ska det finnas mur mot söder.

Omdömen om muren mot Mexiko.

En ineffektiv medeltida gränsmur.

En mur vore ett brott mot de mänskliga rättigheterna och skulle inte lösa några problem.

https://pt.se/opinion/ledare/trumps-mur-loser-inget-11090816.aspx

https://www.svd.se/donald-trump-besoker-muren-mot-mexiko

Utsatta afrikaner försöker ta sig över taggtråd och mur in i EU.

https://www.youtube.com/watch?v=t_Sl4r-VVNY

Lite mer om tekniken man har valt från EU:s sida vid sitt murbygge, USA har en längre gräns att bygga mot vilket kan förklara den mer vad jag sett enklare utformningen, EU däremot nyttjar
flera lager av murar samt taggtråd, kan Europa bidra med teknikhjälp till USA, Europa har en
lång historia bakom sig av effektiva lösningar på byggda murar.

https://www.youtube.com/watch?v=LY_Yiu2U2Ts&t=78s

Är det även ett brott att ha lås på ytterdörren?
Citera
2020-05-16, 21:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Normalt är det lätt att röra sig mellan Europas länder när man väl är inne i Schengenområdet, på samma sätt som det är lätt att röra sig mellan olika delstater i USA.

Men vilken hotbild ser du för Spaniens städer från afrikanska emigranter när städerna behöver skyddas?
Anledningen att jag skrev att det inte är europeiska städer är för att de inte ligger i Europa. De ligger i Afrika. De behöver skyddas eftersom det annars blir väldigt lätt för afrikanska migranter att ta sig till EU utan att ta sig till Europa.
Citera
2020-05-16, 22:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Muren mellan spanien och marocko har väl varit där rätt länge och ifrågasätts inte politiskt. Sen tycker jag personligen det är en viss skillnad du spaniens mur skyddar städer och trumps går genom öken.
Vart är denna muren byggd?
På stranden i Spanien eller på stranden i Marocko?
Citera
2020-05-16, 22:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vart är denna muren byggd?
På stranden i Spanien eller på stranden i Marocko?
Den är vid staden Ceuta som är en spansk stad på nordafrikaskust i Marocko. Sen finns en stad till jag inte kommer på vad den heter just nu som också ligger i Marocko men som tillhör Spanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in