2020-05-16, 19:14
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillyboys
Tyckte att själva ”efterarbetet” var värre, då läkare och sköterska i princip la sig på min redan ömma mage och tryckte och pressade och grejade för att livmodern skulle dra ihop sig och att det skulle sluta blöda. Det sög.

Ja fy helvete! Några timmar efter att moderkakan var ute och de gett mig några stygn så började det flimra framför mina ögon och rinna blod längs med benen. Barnmorskan la mig på sängen och tryckte några gånger på magen IGEN. Bland det värsta med hela förlossningen.
Citera
2020-05-16, 20:15
Medlem
cleovarnamnets avatar
Jag har hört att det känns som intensiv mensvärk, men detta verkar inte stämma för er?

Gör det inte ont i själva slidan alls, bara i magen, bäcken och möjligtvis slidöppningen när den utvidgas?
Citera
2020-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har hört att det känns som intensiv mensvärk, men detta verkar inte stämma för er?

Gör det inte ont i själva slidan alls, bara i magen, bäcken och möjligtvis slidöppningen när den utvidgas?

Slidöppningen töjs ju ur men det är ju bara när barnet passerar. Det som gör riktigt ont och länge är ju att livmodern ska öppnas för att barnet ska kunna tryckas ut. Smärtan i livmodern är för stark för att man ska kunna känna någon annan smärta samtidigt.
Ryggen gör ont men livmodern krampar kraftigt och det gör helvetes ont.
Fy fan vad ont det gjorde.
Jag förstår inte de som säger ”som att skita ut”. Det är ju en helt egen smärta på en helt egen plats. Liknar inte alls att skita ut en melon, det skulle ju komma från analen isåfall, det här är ju livmodern.
Citera
2020-05-16, 21:36
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Har haft en njursten i 15 min, snarlik smärta i smärtskalan, jag hamna på golvet och fick krypa till kylen där jag hade massa gamla tramadol, svetten rann.

Skalan
https://scontent.fbma1-1.fna.fbcdn.n...47&oe=5EE4DF57

Det där med "smärtskalor" har jag svårt att köpa då det är så pass olika för alla. Min moster som dog i lungcancer för några år sedan, jävlar vilket liv hon levt med både psykisk och fysisk smärta. Allt från att hon klämt sönder ett finger som hängde i en skinnbit, till brytit ben, njurstensanfall, hon har blivit strypt och misshandlad av flera olika killar hon haft tidigare i sitt liv, hon har fött 5 barn(ett dödfött) med mera.. ändå var hon en otroligt speciell person som pratade mycket om saker och ting.

När hon låg för döden berättade hon att smärtan som cancern orsakade är det värsta tänkbara, inget annat kunde komma upp i den nivån av smärta sa hon då. Hon fick mycket morfin mot den.
Citera
2020-05-16, 21:42
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:

Jo visst gör det ont i själva slidan när ungen kommer ut, alldeles obegripligt ohyggligt jävla vansinnigt ont. Men det är ju ett ganska kort ögonblick, och man har då redan haft extremt ont väldigt länge på andra ställen, när ungen väl är ute så får man åtminstone en liten paus från den andra smärtan. På grund av det korta tidsspannet var det ändå en bagatell i sammanhanget, och inte i närheten av det värsta eller det som lever kvar i minnet.
Citera
2020-05-16, 21:55
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Fast det är ju bäckenet som barnet passerar som är det jobbiga och mest onda.
Om fittan är väldigt lite utvidgad ( hormoner gör vävnaderna mer töjbara) så kan de klippa, jag blev klippt för det sved så hemskt, då barnet skulle ut.

Trots vidriga och smärtsamma värkar var det värsta när krystvärkarna kom, dubbla värkar gick inte andas och då ville jag ge upp och gå hem, men det hade nog inte löst värst mycket av det onda.
Detta var en förlossning med endast användning av lustgas.

Du skulle inte ha blivit klippt om fittan var stor som en hästs, dock. Då hade det bara sagt: plopp.
Citera
2020-05-16, 21:58
Medlem
Nihiliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Mitt första barn vägde 4500g och jag kände mig som varande i ett slakthus! Jag vägde in min på MVC på 52 kilo så jag är inte stor. MEN nästa barn vägde 4210 och PLOPPADE ut! Tog trekvart. Första barnet var som att skita ut en trebarnsfamilj och deras platteve och tvåan som att vara lite hård i magen. (är jag uttänjd idag?...ja typ man kan kliva in och ropa HALLÅ!! och så ekar det en kvart....)

Antagligen.
Citera
2020-05-16, 22:39
Medlem
Citat:

För mig började allt som mensvärk. Överjävlig mensvärk blev det efter någon timme och därefter går det inte längre att beskriva med mens över huvudtaget. Ont i hela underredet med allt inräknat, kramper i mage och rygg, ända upp i bröstkorgen. Kändes som att en kniv skar sönder mitt bäcken med jämna mellanrum. Och då födde jag aldrig barnet den naturliga vägen ens (tack och lov). Men jag tror det är väldigt olika hur folk upplever det. Många saker spelar roll i vilka smärtor som känns av och när. Men, utan att ha upplevt det, så gissar jag att det bränner till rätt rejält i slidan och runt omkring när barnet faktiskt kommer ut.
Senast redigerad av jetblack666 2020-05-16 kl. 22:42.
Citera
2020-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scherbatsky
Ja fy helvete! Några timmar efter att moderkakan var ute och de gett mig några stygn så började det flimra framför mina ögon och rinna blod längs med benen. Barnmorskan la mig på sängen och tryckte några gånger på magen IGEN. Bland det värsta med hela förlossningen.

Fy fan ja, det var det vidrigaste. Jag slutade inte blöda ordentligt riktigt så de höll på hur länge som helst, såg ut som ett slakthus där nere. Efterkontrollen på kvällen (födde på förmiddagen, blev kvar över natt) när en barsk finsk tant ”bara skulle känna lite” om livmodern dragit ihop sig var inte heller en favorit, sjukt hur öm man kan vara!
Citera
2020-05-16, 22:56
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Du vet att i "naturen" är barnsäng den vanligaste dödsorsaken för kvinnor. Det är exakt så det är, naturen har gjort att just kvinnor har enorma problem med att föda. Det beror på en obekväm kompromiss mellan våra stora hjärnor och vår upprätta gång. Som gör att våra bäcken egentligen är för trånga för att föda fram så stora huvuden. Djur som går på alla fyra har mycket mer svängrum för ett större bäcken, samtidigt som de har mindre hjärnor i förhållande till resten av kroppen. Därför föds våra barn medan de egentligen inte är fullgångna. Ändå är mänskliga förlossningar enormt mycket farligare än de flesta djurs, och utan hjälp ifrån gruppen hade dödstalen förmodligen varit så höga att mänskligheten inte ens överlevt.

Jag önskar verkligen att någon tagit sig tid att skrämma upp mig, då hade jag inte väntat mig en fin upplevelse och hade förmodligen blivit aningen mindre traumatiserad iaf. Det här med bedövning var förövrigt inte heller något som det fanns möjlighet till, trots en extremt långdragen förlossning. Det beror på att vår förlossningsvård är extremt eftersatt och för egen del gick jag över två dygn i värkar hemma utan att få komma in, till och med i någon primitiv stam hade man nog åtminstone fått någon form av stöd och hjälp i den situationen, men inte i Sverige.
Du vet väl om att ett spädbarns huvud är flexibelt och plattorna som sedan cementeras i en senare ålder är rörliga? Ett barns huvud komprimeras vid födsel. En häst är mycket bredare i förhållande till sin storlek än vad en människa är.

Varför kvinnor klagar så mycket är för att de har haft ett jävla soffliggarliv och aldrig har upplevt smärta tidigare samt har en kropp anpassad till att köpa kläder och titta på tv.
Citera
2020-05-16, 23:04
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Du vet väl om att ett spädbarns huvud är flexibelt och plattorna som sedan cementeras i en senare ålder är rörliga? Ett barns huvud komprimeras vid födsel. En häst är mycket bredare i förhållande till sin storlek än vad en människa är.

Varför kvinnor klagar så mycket är för att de har haft ett jävla soffliggarliv och aldrig har upplevt smärta tidigare samt har en kropp anpassad till att köpa kläder och titta på tv.

Säg det till alla stenålderskvinnor, bondhustrur och fabriksarbetarskor som dött genom årtusendena av att försöka föda barn.
Citera
2020-05-16, 23:26
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Säg det till alla stenålderskvinnor, bondhustrur och fabriksarbetarskor som dött genom årtusendena av att försöka föda barn.
Varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in