Jag tyckte det var riktigt jävla fett att föda! Tog nästan allt värkarbete hemma (det var sjukt svettigt och det gjorde jätteont - mycket värre än gallsten på ett sätt, men också ca 1000 ggr lättare då man vet vad förlossningsvärkarna beror på och att det är så det ”ska” vara. Jag trodde liksom aldrig att jag skulle dö när jag födde barn, det trodde jag när jag hade gallsten däremot) och var fullt öppen när jag kom in till förlossningen, var bara att vänta på krystvärkar och klämma ut 4,6 kg fetisunge. Blev lite rädd för kraften i just krystvärkarna, det var så jävla övermäktigt med smärtan och det där trycket som var helt övermänskligt starkt. Men fet upplevelse, vill lätt göra det igen! Kräktes flera ggr av smärtan, födde utan bedövning. Var faktiskt BARA skönt när ungen kom ut, största lättnaden i livet. Tyckte att själva ”efterarbetet” var värre, då läkare och sköterska i princip la sig på min redan ömma mage och tryckte och pressade och grejade för att livmodern skulle dra ihop sig och att det skulle sluta blöda. Det sög.
Mitt tips är att ha en riktigt överjävlig graviditet så att man bara går och längtar efter att skiten ska vara över. Då blir det en riktig ”FAKKING ÄNTLIGEN!!!”-känsla när värkarna drar igång och det går rätt lätt att föda. Men ja, känns som att långsamt klämma ut en badboll av cement typ