2020-05-16, 19:05
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är väl klart att det inte är rimligt att hon slagit sig själv upprepade gånger, så det tom hamnat fragment på möblerna. Men problemet är ju att just DETTA skulle kunnat hänt under styckningen. Med tanke på att våld som slår upp fragment och vävnadsrester MÅSTE uppkomma av explosivt eller i vart fall oerhört kraftfullt våld, så är det ju troligt eller möjligt att det uppkommit av KNIVEN, vid STYCKNINGEN, när Wilma REDAN dödats.

Är du med på skillnaden?
Nej nej!
Har du läst fupen? Där står vilka skador som uppkommit FÖRE och EFTER döden...
Så nej hon dog där
Citera
2020-05-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Inga bevis för att hon dödades i lägenheten?
Så hon misshandlades där sen gick de iväg, hon mördades och sedan tillbaka för styckning??
Ja troligt nä

Hon skulle ju kunnat mördats på annan plats av annan person, att Tishko efter det hämtar kroppen och tar in den i lägenheten och styckar kroppen och gömt delarna. Eller att hon mördats av annan, på annan plats. Sedan har denne person överlämnat kroppen "i dörren" till Tishko som sedan styckat kroppen och gömt delarna. Detta måste kunna uteslutas för att döma för Mord (eller andrahandsyrkanden) och det kommer det säkert att göra, i vart fall hoppas vi på det :-)

Men skall det kunna uteslutas måste det finnas bevis eller omständigheter som talar emot detta - Och kan Du, Jag och alla andra i denna tråden inte rabbla upp någonting som motsäger detta, då kan det bli svårt, för Tingsrätten kommer också att få det dilemmat i knät.
Citera
2020-05-16, 19:07
Medlem
Styvmamma till T e fejk för att få Uh bidrag under T uppväxt/ e eg riktiga mamman.
Tågresan är ett försök till villospår, som blir lite sisådär misslyckat men han får ju skjuts av polisen hem iaf.
Sen styckar han henne 14/15 och kör ut och lägger delarna den 18 i de olika brukarnas soprum.
Huvet blir kvar för att de blir för jobbigt för han att hantera rent känslomässigt.
De e va ja tror
Citera
2020-05-16, 19:09
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Hon skulle ju kunnat mördats på annan plats av annan person, att Tishko efter det hämtar kroppen och tar in den i lägenheten och styckar kroppen och gömt delarna. Eller att hon mördats av annan, på annan plats. Sedan har denne person överlämnat kroppen "i dörren" till Tishko som sedan styckat kroppen och gömt delarna. Detta måste kunna uteslutas för att döma för Mord (eller andrahandsyrkanden) och det kommer det säkert att göra, i vart fall hoppas vi på det :-)

Men skall det kunna uteslutas måste det finnas bevis eller omständigheter som talar emot detta - Och kan Du, Jag och alla andra i denna tråden inte rabbla upp någonting som motsäger detta, då kan det bli svårt, för Tingsrätten kommer också att få det dilemmat i knät.
Läs fupen... där finns text från experter och är inte något vi hittat på i tråden..
Citera
2020-05-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Hans föräldrar är avskrivna från utredningen.

Men visst pratas det om medgärningsmän? Vilka är dessa i så fall? Eller tror man att han har agerat ensam?
Citera
2020-05-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hur som..han är en väldigt labil person.
Teorier hit och ditt vad som hänt. Bevisningen finns där och kommer bli svår å komma runt.
Nej, detta fall är långt ifrån avslutat,bevisningen finns inte där för 💯,% fällande dom för mord
Ok?.. upprepar...vi tänker olika..
Citera
2020-05-16, 19:14
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Tänker man på skriken, dessa kvinnoskrik som låter helt hjärtskärande enligt vittne, och sedan blir det knäpptyst. Det är väl ändå en sak som talar emot teorin att hon skulle dött på annan plats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Nej nej!
Har du läst fupen? Där står vilka skador som uppkommit FÖRE och EFTER döden...
Så nej hon dog där

Ja, jag har läst typ 2/3delar av FUP:en

Kan inte du säga vilka sidor detta står på då?
För isåfall är det ju skitbra, med tanke på att inga spår av annan finns i lägenheten så kommer man ju troligen kunna knyta ihop säcken och döma honom för allt.

Men som sagt, du får gärna visa mig :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Tågvärden såg inget bagage.
Din första fråga. Vad gjorde han i ljungskile i tre timmar? Det vete fan. Finns väl bara en pizzeria som är öppen vid den tiden. Förutom Ica och Coop.
Man kan gissa att han fixade narkotika där. Han var hög och påverkad när han fick lift mer polisen. Han använde Wilmas kort vid inköp och kanske villa spara kontanterna till knarkköpet. Att han var lerig och tvättade sig kan ju ha berott på nått bryt han fått, betänk att han just slagit ihjäl sin flickvän och ville tvätta bort spåret av detta. Själva styckning måste han ha börjat med när han varit hemma en stund och detta förde det väsen grannarna hörde på natten till fredagen. De märken han åstadkommit på badrumsgolvet måste ha hörts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Snubben är uppenbarligen inte särskilt bright. Han har missat så många grejer:
- Han har städat dåligt i lägenheten
- Han har haft mobil med sig massvis utan att fatta att det kan spåra honom
- Han ljuger om vart han varit trots att han varit på platser med kameraövervakning
- Han har förvarat en kroppsdel i sin lägenhet
- Han har manuellt stängt av Wilmas telefon alldeles för sent (här undrar jag dock om det kan uteslutas att telefonen dött pga lågt batteri. Det utesluts att den dött pga att den gått sönder eller fått batteriet uttaget, men det står ingenting om huruvida de kunnat utesluta att den dött då batteriet tagit slut)
- Han har inte gjort sig av med de kläder och skor som han påstår att Wilma hade på sig då hon gick
- Han har inte heller gjort sig av med Wilmas pass, handväska eller liknande, som han menat att hon haft med sig

Allt som allt så verkar det här vara en snubbe som inte förstår innebörden av teknisk bevisning över huvud taget. Jag kan absolut tänka mig att han varit dum nog att tro att en inköpt tågbiljett skulle vara tillräckligt för att vilseleda polisen, och att detta inte skulle kontrollerats närmare än så. Särskilt om han trodde att han inte skulle bli misstänkt tidigt, och att polisen därför inte skulle haft samma möjligheter att göra beslag osv.
Mja, du har rätt i vad du säger. Delar bilden av att han slarvat med att dölja sina spår och jag gör samma tolkning som dig - killen är inte särskilt smart. Sen kan man ju spekulera i vad detta resulterat i - jag tror att han först fått en impuls att sticka, och en impuls till att återvända hem. Planlöst och lite sinnesförvirrat, helt enkelt, precis som när han påstod att Wilma tagit med sig sina tillhörigheter trots att detta var extremt enkelt att motbevisa.

Angående villospår föranledde ju utflykten till Ljungskile att polisen riktade sökinsatserna dit en period - om tanken var att lägga ut villospår går det väl argumentera för att polisen nappade på betet.
Villospår har det ju diskuterats även i andra sammanhang. Vad hände med de brända tillhörigheterna i skogen, var de Wilmas? Ett tag menades det ju att de var utlagda "i fel riktning" jämfört med vart sökinsatserna senare riktades (Bäveån osv).
Citera
2020-05-16, 19:16
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duveethonxx
Du svarade inte på min fråga ang Billy eller Peder hansen tex. Synd om dig som stött på en kurdisk psykopat, men du hade lika väl kunnat stöta på en billy eller peder hansen istället.
Billy var svensk och mördade Tova, Den lilla tjejen Engla mördades av en svensk andreas, Ceclilia Eriksson mördades av sin pojkvän andreas. Ska jag säga att det är svensk kultur då eller?

Nej, det är tyvärr typiskt svenskar att så fort det är en svartskalle så ska man komma hejvilt och skylla på kultur men är det en svensk så nämner man ingenting om hans bakgrund och kallar honom för psykiskt störd istället. FAKTA.
Jag svarade. Det finns rubbade män från alla kulturer, och jag tror absolut att även kurder som brutalt mördar sina partner är psykiskt sjuka. Det är inte kultur som har lett till att snubben har styckat sin partner. Vad som däremot är kulturbundet är den långvariga, svartsjuka kontroll som mannen i detta fallet utövat på kvinnan. Sådan kontroll förekommer i kurdisk kultur, men är avvikande i svensk kultur. En svensk man som utövar sådan kontroll bryter alltså mot normer i sin kultur, medan en kurdisk man som agerar likadant inte bryter mot normerna i sin kultur. Faktum är att vid bedömning av psykisk ohälsa måste man ta hänsyn till kultur, och sådant agerande som följer en kulturs normer kan inte anses som psykiskt sjukt per definition. Även mord förekommer som kulturellt motiverat, men just att stycka upp en kropp så brutalt kan man knappast säga beror på kultur. Mord till följd av hederskultur sker ofta med handvapen, genom fall från höga höjder eller genom förgiftning.

Engla-fallet är inte att jämföra med övriga då det handlar om brott mot barn, inte brott mot kvinna. Det är också välkänt att svenska män är överrepresenterade när det gäller sexual- och våldsbrott mot små barn.

Fånigt att påstå att det aldrig pratas om kulturella faktorer när det gäller svenskar. Det finns gott om brott som begås oftare av svenskar och där kultur spelar in. Se till exempel våldtäkt: när det gäller en ensam förövare är det ganska jämnfördelat varifrån förövarna kommer, när det gäller två förövare som agerat ihop så är det oftare svenskar är invandrare, när det gäller tre eller fler förövare så är det oftare invandrare än svenskar. Här finns en kulturell faktor i hur män umgås med varandra - svenska män har oftare en enda vän som de umgås med, medan invandrarmän oftare har större vängrupper. Kulturen påverkar i alla situationer.

Peter Mangs, Billy, Anders Eklund, osv - det finns gott om exempel på nordiska män som brutalt mördat sina partners. Även dessa har självklart påverkats av sin kultur. Misogyni förekommer i alla kulturer, men har olika uttryck. För att inte tala om hur kulturellt styrt alla rasistiskt motiverade brott som svenska män begår är - Lasermannen är ju ett av de starkaste exemplen där. Att nedvärdera kvinnor ingår i kurdisk kultur, att nedvärdera invandrare måste anses ingå i svensk kultur med tanke på hur socialt accepterat det är att vara misstänksam mot invandrare och uppleva dem som ett hot.

Vill än en gång understryka att det här inte betyder att alla kurder är kvinnomisshandlare och mördare, eller att inga svenskar är det. Det finns gott om fantastiska kurdiska män och kvinnor som bidrar stort till landet och man ska inte glömma att det fortfarande är en liten minoritet av kurder som begår brott mot kvinnor. Det finns ett mellanting mellan att urskiljningslöst fördöma varenda person från en viss kultur, och att urskiljningslöst ignorera alla kulturella faktorer.

Tillägg: Alltså det kanske inte framgår helt och hållet varför jag underströk från början att det finns kulturella värderingar här som är relevanta att ta upp. Det här är ett brott som hade kunnat förebyggas om Wilma lämnat sin partner. Folk runtomkring henne har sett hur deras relation varit, hon har inte varit helt isolerad såsom är väldigt vanligt när kvinnor kontrolleras av sin partner. Att partnern varit kurd medför antagligen att omgivningen reagerat mindre starkt på hans kontrollerande beteende än om han varit svensk. När en svensk man beter sig så, så reagerar människor runtomkring. När en kurdisk man beter sig så, så reagerar dels inte människor som själva ingår i en hedersbaserad kultur (så anhöriga till mannen reagerar inte), dels reagerar inte heller svenskar runtomkring eftersom de mest tänker "jamen sådana är invandrare", dels reagerar kvinnan själv annorlunda och skyller konflikter osv på kulturella skillnader, hon ser inte beteendet som den stora varningssignal det är.

Jag menar alltså inte att våldsbrottet som utförts är bundet till gärningsmannens kultur, utan att förutsättningarna för brottet uppstått lättare på grund av gärningsmannens kultur. Han har mördat för att han är sjuk i huvudet, inte för att han är kurd, men hon har befunnit sig i situationen utan att ta sig därifrån dels på grund av kulturella faktorer som man inte bara kan avfärda. Man kan också lyfta väldigt många saker kring kvinnans uppfostran och omständigheter som visar att hon låg i riskzonen för att utsättas för våld från en partner - oavsett vilken kultur hennes partners kommit från.
Senast redigerad av CharlieR 2020-05-16 kl. 19:22.
Citera
2020-05-16, 19:16
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ja, jag har läst typ 2/3delar av FUP:en

Kan inte du säga vilka sidor detta står på då?
För isåfall är det ju skitbra, med tanke på att inga spår av annan finns i lägenheten så kommer man ju troligen kunna knyta ihop säcken och döma honom för allt.

Men som sagt, du får gärna visa mig :-)
”Skadornas uppkomstsätt 1 Utseendet av blånaderna, krossåret och brottet i vänstra ögonhålans botten talar för att de orsakats av upprepat trubbigt våld såsom vid slag och att de uppkommit före döden. Utseendet på hudskadorna i pannan och vid det högra ögat talar för att de orsakats av skarpt våld och att de uppkommit efter döden. Utseendet på hudskadan på halsen, med avskiljning av huvudet från kroppen talar för att den orsakats av skarpt våld och att den uppkommit efter döden. ”
På min sida 162
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in