Citat:
Jaha, har du missat Fadime Sahindal? Har du missat alla de kurdiska kvinnor som talar ut om hederskulturen? Har du missat att mängder av kurdiska flickor omhändertas och flyttas från sina föräldrar varje år på grund av risken för hedersbrott? Det här är ett ämne man forskar akademiskt på. Oavsett vad du har för erfarenheter så är det allmänt känd att kurder har den största risken för hedersrelaterat våld.Förlåt men kan man säga samma sak om Billy då som mördade Tova? eller nej han är ju svensk, det går ju inte. Eller samma sak om ubåtsfallet där danske peder hansen dödade den svenska journalisten? var han också kurd eller? Lägg av, är själv kurd, har då inte stött på någon under hela min livstid som mördat en annan kurdisk kvinna.
Att säga att kurder har oproportionerligt stor risk för att vara inblandade i fall av hedersrelaterat våld och andra brott mot kvinnor är inte detsamma som att påstå att alla som mördar kvinnor är kurder. Att säga att kurder är mer benägna att kontrollera kvinnor än svenskar innebär inte att alla som kontrollerar kvinnor är kurder. Det finns gott om sinnessjuka män från alla länder som utsätter kvinnor för allvarlig brottslighet, men det är välkänt att kvinnors rättigheter i Mellanöstern är dåliga, att kvinnor kontrolleras på ett helt annat sätt i kurdisk kultur än i svensk och att kurder har hög förekomst av riskfaktorer för framtida misshandel (krigstrauman, trauman från förföljelse, trauman från flykt, hederskultur, socioekonomisk utsatthet, osv).
Eller menar du på allvar att det inte finns någon som helst koppling mellan kultur och kvinnosyn? Att det inte finns någon koppling mellan tidigare trauman och benägenhet till våldsbrott? Kurder dominerar hedersrelaterat våld. Se bland annat: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1355513&fileO Id=1355514
Du är själv kurd, säger du, som om det ger dig någon som helst form av tolkningsföreträde. Själv är jag en svensk kvinna som utsatts för våld av en kurdisk partner. Får jag något tolkningsföreträde för det? Nej, jag trodde inte det heller. Egna erfarenheter är irrelevant när det finns forskning och statistik.
Det här är ingen jävla åsiktsfråga kompis.