2020-05-16, 18:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duveethonxx
Förlåt men kan man säga samma sak om Billy då som mördade Tova? eller nej han är ju svensk, det går ju inte. Eller samma sak om ubåtsfallet där danske peder hansen dödade den svenska journalisten? var han också kurd eller? Lägg av, är själv kurd, har då inte stött på någon under hela min livstid som mördat en annan kurdisk kvinna.
Jaha, har du missat Fadime Sahindal? Har du missat alla de kurdiska kvinnor som talar ut om hederskulturen? Har du missat att mängder av kurdiska flickor omhändertas och flyttas från sina föräldrar varje år på grund av risken för hedersbrott? Det här är ett ämne man forskar akademiskt på. Oavsett vad du har för erfarenheter så är det allmänt känd att kurder har den största risken för hedersrelaterat våld.

Att säga att kurder har oproportionerligt stor risk för att vara inblandade i fall av hedersrelaterat våld och andra brott mot kvinnor är inte detsamma som att påstå att alla som mördar kvinnor är kurder. Att säga att kurder är mer benägna att kontrollera kvinnor än svenskar innebär inte att alla som kontrollerar kvinnor är kurder. Det finns gott om sinnessjuka män från alla länder som utsätter kvinnor för allvarlig brottslighet, men det är välkänt att kvinnors rättigheter i Mellanöstern är dåliga, att kvinnor kontrolleras på ett helt annat sätt i kurdisk kultur än i svensk och att kurder har hög förekomst av riskfaktorer för framtida misshandel (krigstrauman, trauman från förföljelse, trauman från flykt, hederskultur, socioekonomisk utsatthet, osv).

Eller menar du på allvar att det inte finns någon som helst koppling mellan kultur och kvinnosyn? Att det inte finns någon koppling mellan tidigare trauman och benägenhet till våldsbrott? Kurder dominerar hedersrelaterat våld. Se bland annat: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1355513&fileO Id=1355514

Du är själv kurd, säger du, som om det ger dig någon som helst form av tolkningsföreträde. Själv är jag en svensk kvinna som utsatts för våld av en kurdisk partner. Får jag något tolkningsföreträde för det? Nej, jag trodde inte det heller. Egna erfarenheter är irrelevant när det finns forskning och statistik.

Det här är ingen jävla åsiktsfråga kompis.
Citera
2020-05-16, 18:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollerballe
Sen kan man ju undra om T har gjort mer med Ws kropp efter mordet med tanke på en del spermafläckar runt om https://forumfiles.com/b3Zaa809of/Anteckning_2020-05-16_184451_jpg

Kan inte uteslutas att T är av samma kaliber som ubåtsdansken.

Pervers sadomasochist, T kan mycket väl ha förlustat sig med en levande och död W.
Citera
2020-05-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
1. Därav vittnena som hört bråk och skrik. Sen lappen han lämnade i cellen " detta mord kommer aldrig klaras upp". Kan man ju tolka som ett erkännande. Han visste alltså att det var ett mord.

2. Dom har bra bevisning på att hon dödats i lägenheten.

3. Bevisningen är stark i detta fallet. Mycket stark teknisk bevisning som han inte kan komma runt.
Han kommer att dömas för mord.

Men nu drar du väl ändå iväg alldeles för långt i dina resonemang...????

1. Grannarna som vittnar blandar och ger med både datum och tid för sina iakttagelser. Vissa har hört mansskrik, andra har hört kvinnoskrik, vissa har hört bråk, vissa har hört diskussioner, vissa har hört tunga steg i trappen. Men som sagt så skiljer sig både tider och datum och ingenting av grannarnas iakttagelser kan entydigt visa att det är just Tishko och Wilma, från just dödstidpunkten/tillfället oljuden kommer ifrån.

2. Problemet är ju (och det är ju det jag försöker säga i alla dessa inlägg) att dom inte har bra bevisning på att hon dödades i lägenheten. Däremot har dom jävligt bra bevis för att hon styckats och förflyttats i lägenheten!

3. Händelsen och lappen i häktet med texten "Mordet kommer aldrig lösas" inträffade här om dagen, dvs flera dagar efter att åklagaren "stängde förundersökningen" och väckte åtal. Om du på fullaste allvar tycker/tror att bevisning som uppkommit efter åtal (som åklagaren aldrig kunnat räkna med) är bland den bästa bevisningen, ja då förstår du nog själv hur illa ute man är...
Att föresten skriva på en lapp att "mordet aldrig kommer lösas" är absolut inget erkännande. Han kan ju lika väl mena att "Ni kommer aldrig lösa mordet, som den här personen utfört", eller "Ni kommer inte lösa detta mordet, för ni har inte brytt er om att ta reda på vem det egentligen är. Ni har bara siktat in er på mig", eller "mordet kommer aldrig lösas, för jag kommer under rättegången komma med nya uppgifter som visar vem den egentliga mördaren är". Sådana här slags uttalanden har i princip noll bevisvärde, och det diskuterade vi här i tråden här om dagen!
Citera
2020-05-16, 18:53
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vad är det vita mitt på överkastet? Ser ut som det är revor?
Linjalliknande de använder för mått
Citera
2020-05-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vad är det vita mitt på överkastet? Ser ut som det är revor?

Verkar vara de små ”linjalerna” de lägger ut vid bevis för att visa storlek. Vet ej varför de är placerade där dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ursäkta att jag lägger mig mellan, men är nyfiken på vad du menar med att "Han kommer för övrigt att bli dömd."?
Om du läst i tråden kan du inte ha missat att alla tror att han för övrigt blir dömd.
Du ser uppenbarligen ut att vara bedrövligt kunnig, missat bara att du befinner dig på flasback och inte på någon föreläsningssal.
Du vill kasta ut mig härifrån med mina spekulationer och konspiratiosteorier, men jag stannar pga dig. Kommer lära mig mycket! Specifikt när ämnet är så allvarligt och svårt.
Du kommer galant lösa den största frågan, vem är mördaren?
Det enda jag begär är att: om man skall göra bedömningar och inte bjuda in kritik eller ifrågasättanden bör man ha 1) läst förundersökningsrapporten 2) basera spekulationer angående juridiska frågor på källor

jag har inget emot att man spekulerar, men om man gör 10 inlägg där man debatterar för en dom bör man, ifall frågasatt, kunna svara med någon form av källa.

Eller är det för hårda krav?
Citera
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men nu drar du väl ändå iväg alldeles för långt i dina resonemang...????

1. Grannarna som vittnar blandar och ger med både datum och tid för sina iakttagelser. Vissa har hört mansskrik, andra har hört kvinnoskrik, vissa har hört bråk, vissa har hört diskussioner, vissa har hört tunga steg i trappen. Men som sagt så skiljer sig både tider och datum och ingenting av grannarnas iakttagelser kan entydigt visa att det är just Tishko och Wilma, från just dödstidpunkten/tillfället oljuden kommer ifrån.

2. Problemet är ju (och det är ju det jag försöker säga i alla dessa inlägg) att dom inte har bra bevisning på att hon dödades i lägenheten. Däremot har dom jävligt bra bevis för att hon styckats och förflyttats i lägenheten!

3. Händelsen och lappen i häktet med texten "Mordet kommer aldrig lösas" inträffade här om dagen, dvs flera dagar efter att åklagaren "stängde förundersökningen" och väckte åtal. Om du på fullaste allvar tycker/tror att bevisning som uppkommit efter åtal (som åklagaren aldrig kunnat räkna med) är bland den bästa bevisningen, ja då förstår du nog själv hur illa ute man är...
Att föresten skriva på en lapp att "mordet aldrig kommer lösas" är absolut inget erkännande. Han kan ju lika väl mena att "Ni kommer aldrig lösa mordet, som den här personen utfört", eller "Ni kommer inte lösa detta mordet, för ni har inte brytt er om att ta reda på vem det egentligen är. Ni har bara siktat in er på mig", eller "mordet kommer aldrig lösas, för jag kommer under rättegången komma med nya uppgifter som visar vem den egentliga mördaren är". Sådana här slags uttalanden har i princip noll bevisvärde, och det diskuterade vi här i tråden här om dagen!
Inga bevis för att hon dödades i lägenheten?
Så hon misshandlades där sen gick de iväg, hon mördades och sedan tillbaka för styckning??
Ja troligt nä
Citera
2020-05-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Det är väl ändå utan rimligt tvivel att hon inte slagit sig själv upprepade ggr så det hamnat fragment på möblerna? Eller skada ögongloben?
Uteslutet att det är självförvållat eller omycka

Det är väl klart att det inte är rimligt att hon slagit sig själv upprepade gånger, så det tom hamnat fragment på möblerna. Men problemet är ju att just DETTA skulle kunnat hänt under styckningen. Med tanke på att våld som slår upp fragment och vävnadsrester MÅSTE uppkomma av explosivt eller i vart fall oerhört kraftfullt våld, så är det ju troligt eller möjligt att det uppkommit av KNIVEN, vid STYCKNINGEN, när Wilma REDAN dödats.

Är du med på skillnaden?
Citera
2020-05-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jaha, har du missat Fadime Sahindal? Har du missat alla de kurdiska kvinnor som talar ut om hederskulturen? Har du missat att mängder av kurdiska flickor omhändertas och flyttas från sina föräldrar varje år på grund av risken för hedersbrott? Det här är ett ämne man forskar akademiskt på. Oavsett vad du har för erfarenheter så är det allmänt känd att kurder har den största risken för hedersrelaterat våld.

Att säga att kurder har oproportionerligt stor risk för att vara inblandade i fall av hedersrelaterat våld och andra brott mot kvinnor är inte detsamma som att påstå att alla som mördar kvinnor är kurder. Att säga att kurder är mer benägna att kontrollera kvinnor än svenskar innebär inte att alla som kontrollerar kvinnor är kurder. Det finns gott om sinnessjuka män från alla länder som utsätter kvinnor för allvarlig brottslighet, men det är välkänt att kvinnors rättigheter i Mellanöstern är dåliga, att kvinnor kontrolleras på ett helt annat sätt i kurdisk kultur än i svensk och att kurder har hög förekomst av riskfaktorer för framtida misshandel (krigstrauman, trauman från förföljelse, trauman från flykt, hederskultur, socioekonomisk utsatthet, osv).

Eller menar du på allvar att det inte finns någon som helst koppling mellan kultur och kvinnosyn? Att det inte finns någon koppling mellan tidigare trauman och benägenhet till våldsbrott? Kurder dominerar hedersrelaterat våld. Se bland annat: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1355513&fileO Id=1355514

Du är själv kurd, säger du, som om det ger dig någon som helst form av tolkningsföreträde. Själv är jag en svensk kvinna som utsatts för våld av en kurdisk partner. Får jag något tolkningsföreträde för det? Nej, jag trodde inte det heller. Egna erfarenheter är irrelevant när det finns forskning och statistik.

Det här är ingen jävla åsiktsfråga kompis.

Du svarade inte på min fråga ang Billy eller Peder hansen tex. Synd om dig som stött på en kurdisk psykopat, men du hade lika väl kunnat stöta på en billy eller peder hansen istället.
Billy var svensk och mördade Tova, Den lilla tjejen Engla mördades av en svensk andreas, Ceclilia Eriksson mördades av sin pojkvän andreas. Ska jag säga att det är svensk kultur då eller?

Nej, det är tyvärr typiskt svenskar att så fort det är en svartskalle så ska man komma hejvilt och skylla på kultur men är det en svensk så nämner man ingenting om hans bakgrund och kallar honom för psykiskt störd istället. FAKTA.
Citera
2020-05-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är väl klart att det inte är rimligt att hon slagit sig själv upprepade gånger, så det tom hamnat fragment på möblerna. Men problemet är ju att just DETTA skulle kunnat hänt under styckningen. Med tanke på att våld som slår upp fragment och vävnadsrester MÅSTE uppkomma av explosivt eller i vart fall oerhört kraftfullt våld, så är det ju troligt eller möjligt att det uppkommit av KNIVEN, vid STYCKNINGEN, när Wilma REDAN dödats.

Är du med på skillnaden?
Långsökt
Citera
2020-05-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bountmard
Jo, att han har styckat kroppen är ju klart, men det har han nog tidigast börjat med efter kl.22 på torsdagen. Det är därför det enda rimliga att gräva ner i det läget, borde vara ett mordvapen.

Sen funderar jag över vad det är för tungt han bär ner på fredagskvällen, som grannarna hör. Då kan det så klart inte vara till vinden han går. Kan det vara torson eller kanske hela kroppen utan huvudet? Enda alternativet är ju då en bil utanför, för var ska han annars ta vägen? OM nu grannarnas vittnesmål stämmer och att det var T som gjorde ljudet i trapphuset.

Ja.. undrar varför han använde w kort för köp av biljett..för att man skulle tro att hon åkte istället för han? Och gräva ner mordvapnet och slå två flugor i en smäll.
Han kunde ju betalt kontant för att inte bli upptäckt kameran fastna han ju på i vart fall.
För övrigt så är det väl inte uteslutet att han slog i hjäl henne med nävarna.

Det finns ju inga belägg att det var just han som bar ner nåt tungt. Kan vart nån som kom hem från fyllan.
Citera
2020-05-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Det enda jag begär är att: om man skall göra bedömningar och inte bjuda in kritik eller ifrågasättanden bör man ha 1) läst förundersökningsrapporten 2) basera spekulationer angående juridiska frågor på källor

jag har inget emot att man spekulerar, men om man gör 10 inlägg där man debatterar för en dom bör man, ifall frågasatt, kunna svara med någon form av källa.

Eller är det för hårda krav?

Beror på frågan som det gäller. Ibland pratar man någon postares känslor, tyckanden, attityder, massa saker som inte har källor, inre går att hänvisa till "fakta" etc. Detta får man fritt diskutera. Man får alldeles fritt visa sin okunnighet i alla tänkbara områden utan att bli hånad eĺler tramppad som Wilma blivit i sin relation.
Finns knappast någon som kan allt utom du, det tackar jag för och följer gärna dina inlägg.
Senast redigerad av cactaceae 2020-05-16 kl. 19:13. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in