2020-05-16, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, vid det här laget bör det mest handla om vilken dag de ser som mest lämplig.
Tog inte med hela nästa vecka då det trots allt är kristi himmelfärd på torsdag och att det kan ställa till det.

Så med all sannolikhet antingen vecka 22 eller vecka 23. (Det är vecka 21 på måndag).
Citera
2020-05-16, 17:34
Medlem
Citat:
Vilken teknisk bevisning säger att JN kom för sent för att hinna se GM? Vilken teknisk bevisning säger att ingen såg GM två minuter innan skotten? Vilken teknisk bevisning säger att GM gömde sig i porten? Vilken teknisk bevisning säger att HJ vände på Apelbergsgatan? Vilken teknisk bevisning säger att GM inte sprang in på Tunnelgatan?

Du ställer frågor som du vet att det inte finns teknisk bevisning för. Vem tror du att du kan lura med det.

Jag talar om möjlig teknisk bevisning i form av flyktbil och foton.

När det gäller att HJ vände vid Apelbergsgatan är det hans vittnesmål under ed i TR. Det har högre bevisvärde än tidiga polisförhör.
Citera
2020-05-16, 17:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du ställer frågor som du vet att det inte finns teknisk bevisning för. Vem tror du att du kan lura med det.

När det gäller att HJ vände vid Apelbergsgatan är det hans vittnesmål under ed i TR. Det har högre bevisvärde än tidiga polisförhör.
Jag ställde frågorna därför att du i en diskussion om vittnesuppgifter började yra om teknisk bevisning.

Du gör dig till åtlöje när du påstår att förhören i TR är mer tillförlitliga i ett spaningsmord än de tidiga polisförhören.
Citera
2020-05-16, 17:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Diskussionen om Dekorimamannen spårade ur, så jag ställer frågan igen till alla i tråden.

Vad talar för att GM väntat vid Dekorima?

Vad talar för att IM inte förväxlat GM med AB då IM såg en person stå däromkring?
Citera
2020-05-16, 17:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Nix. Rent juridiskt har inte hans vittnesmål under ed i TR högre bevisvärde än det som han sagt i polisför 1986. De skulle vägas mot varandra.

Så du förväntar dig en flyktbil? Hur skulle en sådan kunna knytas till mordet menar du? Hur skulle det tekniska beviset se ut.

Och foton? Inte lika bra hoppas på filmat material från 3 olika vinklar?

Förlåt att jag raljerar mot dig. Men du verkar ju ha tappat verklighetsförankringen en smula. Du kommer med påståenden som ingen håller med om.
Citera
2020-05-16, 17:50
Medlem
Citat:
Jag ställde frågorna därför att du i en diskussion om vittnesuppgifter började yra om teknisk bevisning.

Du gör dig till åtlöje när du påstår att förhören i TR är mer tillförlitliga i ett spaningsmord än de tidiga polisförhören.

Jag påstod och påstår fortfarande att vittnesmål under ed väger tyngre än polisförhör. Sen får du tycka vad du vill. Läs hur åklagare Helin värderar polisförhör i för hållande till vittnesmål under ed. Se nedan.

Åklagare Helin

Citat:
”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?(...)
Jag börjar med avslutningen av vittnesförhöret av Anna Hage den 29 juni 1989.
VITTNESMÅL UNDER ED sid 121
Åklagare Helin: Du har klart för dig att nu vittnar du under ed va, och får alltså vara försiktig med vad du säger?
Hage: Ja.
Åklagare Helin: Du ska inte säga någonting annat än det du kan stå för. När man talar med polis eller tidningar och sådant där då har man inte samma krav på sig som när man sitter i en domstol och vittnar.
Hage: Det vet jag.
Åklagare Helin: Vill du fortfarande hävda att du har sett Olof Palme falla till marken?
Hage: Ja.

Åklagare Helin: Ja. Ja tack.
Ordföranden: Har advokatsidan några frågor ytterligare?
Advokat Liljeros: Nej tack.
Ordföranden: Förhöret är då avslutat.
Källa: 30 år av tystnad - Protokoll från rättegången i Stockholms tingsrätt i juni 1989, Stadsarkivet, referensnummer SE/SSA/2396/14

MUNTLIGHETSPRINCIPEN s. 156
Polisförhör i all ära – den åtalade ska inte dömas efter vad som står i polisförhör. Den åtalade döms efter det som sägs i rättssalen. Det är också därför frågorna kan kännas hårda, eftersom de som förhörs i rättssalen ifrågasätts.
Min kommentar:
Det är värt att notera att Anna Hages berättelse börjar med att OP faller till marken samt att detta är det som TR enligt muntlighetsprincipen skall döma efter.
https://lagen.nu/begrepp/Muntlighetsprincipen
AH’s uppfattning redovisat på sidan 123 visar på att behandlingen av vittnen i rättssystemet kan vara en total katastrof och orättssäkert.

Min avsikt är att lyfta fram några konkreta omständigheter som kan ha motiverat legitimt skydd av polis på uppdrag av åklagare inför en rättegång. Domare är ansvarig för kallade vittnens säkerhet.

Omständigheterna är också intressanta att kontrollera för anstiftare, medgärningsmän och naturligtvis en GM, även om GM inte personligen vill exponera sig för AH eller legitimt polisskydd.
(...)
Citera
2020-05-16, 17:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag påstod och påstår fortfarande att vittnesmål under ed väger tyngre än polisförhör. Sen får du tycka vad du vill. Läs hur åklagare Helin värderar polisförhör i för hållande till vittnesmål under ed. Se nedan.

Åklagare Helin
Men vad är det du inte fattar? Utredningen är tillbaka till spaningsmord när CP frikänns.
Citera
2020-05-16, 17:54
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
VG?

Ja, det tråkiga med just det scenariot är att alla som är antingen lite knäppa eller handlingskraftiga måste tas med i beräkningen. Lingärde och moelv talar dock om polis/livvakt/säkerhetsman.
Citera
2020-05-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nix. Rent juridiskt har inte hans vittnesmål under ed i TR högre bevisvärde än det som han sagt i polisför 1986. De skulle vägas mot varandra.

Så du förväntar dig en flyktbil? Hur skulle en sådan kunna knytas till mordet menar du? Hur skulle det tekniska beviset se ut.

Och foton? Inte lika bra hoppas på filmat material från 3 olika vinklar?

Förlåt att jag raljerar mot dig. Men du verkar ju ha tappat verklighetsförankringen en smula. Du kommer med påståenden som ingen håller med om.

Läs inlägg där jag redovisar åklagare Helins korrekta uppfattning. Ett polisförhör som inte presenteras i rätten har inget bevisvärde.

I övrigt inväntar jag KP's presentation. Du behöver inte be om förlåtelse men det vore bra med en mer anständig nivå på diskussionen.
Citera
2020-05-16, 17:59
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte fattar? Utredningen är tillbaka till spaningsmord när CP frikänns.

Nej, vad som anses fastslaget i TR gäller och måste i så fall motbevisas. Det är det KP håller på med i vissa stycken och KP måste ha bevis om han skall åtala någon annan.

Annars kommer en försvarsadvokat att peka på TR's bedömning.
Citera
2020-05-16, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Läs inlägg där jag redovisar åklagare Helins korrekta uppfattning. Ett polisförhör som inte presenteras i rätten har inget bevisvärde.

I övrigt inväntar jag KP's presentation. Du behöver inte be om förlåtelse men det vore bra med en mer anständig nivå på diskussionen.

Fast rättegången om lösningen har inte varit ännu.... Du pratar om en helt annan rättegång. Hela den rättegången har noll bevisvärde för den nya lösningen.

Polisförhör som inte togs upp i rätten 1989 har inget bevisvärde på den rättegången. Men det har bevisvärde i en ny rättegång där förhöret tas upp. Och det har ett bevisvärde för oss och KP nu.
Citera
2020-05-16, 18:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej, vad som anses fastslaget i TR gäller och måste i så fall motbevisas. Det är det KP håller på med i vissa stycken och KP måste ha bevis om han skall åtala någon annan.

Annars kommer en försvarsadvokat att peka på TR's bedömning.
Det är en helt annan sak än att sätta större tilltro till förhören i TR. LP:s utpekande innebär också ett problem för PU, men det betyder inte att de sätter tilltro till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in