Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-12, 11:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är möjligt och kanske till och med troligt att GM har någon form av jägarutbildning kanske till och med SB utbildning vilket var vanligt bland såväl IB gubbs (Tore F kallade det gubbar i slokhatt) Säpo och piket, span mm men även civila möp.

Utan någon form av maskering tar sig GM både till och från mordplatsen utan att något av ca två dussin vittnen ser hans ansikte. Samma scenario gäller på mordplatsen. För mig signalerar det att här har vi och göra med en person med spanarerfarenhet av något slag . SÄPO rekryterar ofta från knarkspaningen och inte från ordningspolisen just för att få folk med rätt färdigheter. En spanares arbetssätt visas väl i Staffan Hildebrands film om Skomakarligan .
Citera
2020-03-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Oleg Gordievskij hoppade av från KGB och Sovjet på sommaren 1985, men sant är att han snarare inte pekat ut Palme på något sätt. Roine Carlsson är nog inte att betrakta som mer palmevänlig än Anders Thunborg. Sten Andersson var definitivt mer svårstyrd för Palme än Lennart Bodström.

Men ändå skulle tankeutvecklingen i en liten grupp kunna se ut som beskrivet.

Gruppen som misstänkte OP återfinns i kretsen av utrangerade underrättelseresurser. Avpolletterade IB muskler utan hjärna samt sådana som omplaceras eller pensionerats. DE LYSSNADE... mest namnkunnig var Teutenberg som sista tiden innan mordet hade flera uppträden med OP och var vansinnig när Schori på goda grunder fick åka själv på resor till Moskva för att sätta agendan för Moskvaresan.

Deras agg är så starkt att de även idag bubblar över och förgiftade Utredningen under vägen. Från PKk spåret via CP till dagens datum. Vilda anklagelser mot alla som inte följde. Tore, Näss mfl var för dem sovjetlakejer.
Citera
2020-03-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utan någon form av maskering tar sig GM både till och från mordplatsen utan att något av ca två dussin vittnen ser hans ansikte. Samma scenario gäller på mordplatsen. För mig signalerar det att här har vi och göra med en person med spanarerfarenhet av något slag . SÄPO rekryterar ofta från knarkspaningen och inte från ordningspolisen just för att få folk med rätt färdigheter. En spanares arbetssätt visas väl i Staffan Hildebrands film om Skomakarligan .
För 34 år sedan är det lätt att bli tunnelseende när man letade lösningar men nu har vi 34 år som förflutit att dra slutsatser från.

Lyfter vi blicken och ser över 34 år ser vi att en liten grupp mer eller mindre väl definierade personer med bakgrund inom IB, säpo och span (som jobbade tillsammans med t ex PKK) och gemensam militär bakgrund i flera fall som under 34 år drivit stora systematiska missledningar i PU. Först hade man fäste hos Holmér och jobbade gemensamt. Efter Holmer kan det ses flera fraktioner. Dels de som fanns utanför som verkade ägna sig åt skadekontroll i form av t ex avlyssning av Näss samt att sprida nya hypoteser via abdra och de med bakgrund i Knarkspan som driver CP spåret framgångsrikt i Utredningen.

Att de fortfarande är febriga efter 34 år kanske ger någon indikation då ingen av dem verkar ha några varmare känslor för OP utan i flera fall fortfarande driver teser att OP och stora delar av Säpo var direkt underställda GRU med en total infiltration av Svenska samhället.

Det finns helt enkelt ingen annan gruppering med lika starka motiv i tid, medel i form av vapen och kompetens och inflytande att kunna mörklägga.
Vi pratar om max 30-50 möjliga personer. SOLLA EFTER VAPENTILLGÅNG, NÄRVARO KRING MORDPLATSEN ETC så är det kanske snart ingafflat.

Utanför detta finns nog inget att bygga på.
Citera
2020-03-12, 12:11
Medlem
Bjornhagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på detta att så många refererar till att GM måste haft bakgrund inom polisen och militären. 1986 måste väl en mycket stor andel av alla män ha gjort militärtjänst. Jag förstår att man kanske inte skjuter med tunga Magnum-revolvrar där eller lär sig yrkesmörda, men en mycket stor andel av alla män lär väl ändå ha fått vapenvana genom lumpen? Och även träning i den typen av tyst och smidig förflyttning som präglade Palmemordet?

Till exempel 15 månader som kustjägare i lumpen lär väl ändå ha gett de färdigheter som krävs för GM? Utan att personen efter lumpen var yrkesverksam inom militären.

Lägger man sedan till att GM har ett stort jaktintresse och jagat under många år i Afrika och/eller Alaska så är både placeringen av skottet och valet av vapen, som är ett bra val för avfångning eller avvärjning, också rimligt.
Citera
2020-03-12, 12:58
Medlem
Jag undrar om Sydafrikaspåret är det som PU tänker presentera. Har ni några tankar om det?
Gått igenom spåret och det finns ju onekligen substans i det. Med en svensk hitman.

Dirk Coetzee berättar för Boris Erson att Craig Willamson ekännt att Sydafrika var skyldiga. Men det är luriga gubbar dom där. Dirk namngav Anthony White som skytt.

Tror i så fall någon svensk inblandning som sista länk nere på Sveavägen. Polis? Kanske? Palmehatare? Absolut.
Senast redigerad av chicko1963 2020-03-12 kl. 13:06.
Citera
2020-03-12, 13:22
Medlem
”30 år av tystnad" Anna Hage (2019) Såg AH GM? Vad såg AH inte?

Jag har intresserat mig lite för Anna Hages bok 30 år av tystnad (????) avseende det intresse som okända personer visat genom att övervaka henne före rättegången mot Christer Pettersson 1989.

Efter att ha gjort ett urval av utdrag ur boken har jag ställt samman dessa under olika avsnitt (se nedan). De följer alltså inte bokens ordning inte heller konsekutiv eller kronologisk ordning utan är en tillbakablick från anno 2020 baserat på Anna Hages bok från 2019.

Såg AH GM? Vad såg AH inte?
Slutsats: AH såg inte GM's ansikte utan enbart ryggen på honom när han avlägsnade sig.

Jag börjar med avslutningen av vittnesförhöret av Anna Hage den 29 juni 1989.

VITTNESMÅL UNDER ED sid 121
Åklagare Helin: Du har klart för dig att nu vittnar du under ed va, och får alltså vara försiktig med vad du säger?
Hage: Ja.
Åklagare Helin: Du ska inte säga någonting annat än det du kan stå för. När man talar med polis eller tidningar och sådant där då har man inte samma krav på sig som när man sitter i en domstol och vittnar.
Hage: Det vet jag.
Åklagare Helin: Vill du fortfarande hävda att du har sett Olof Palme falla till marken?

Åklagare Helin: Ja. Ja tack.
Ordföranden: Har advokatsidan några frågor ytterligare?
Advokat Liljeros: Nej tack.
Ordföranden: Förhöret är då avslutat.
Källa: 30 år av tystnad - Protokoll från rättegången i Stockholms tingsrätt i juni 1989, Stadsarkivet, referensnummer SE/SSA/2396/14

MUNTLIGHETSPRINCIPEN s. 156
Polisförhör i all ära – den åtalade ska inte dömas efter vad som står i polisförhör. Den åtalade döms efter det som sägs i rättssalen. Det är också därför frågorna kan kännas hårda, eftersom de som förhörs i rättssalen ifrågasätts.
Min kommentar:
Det är värt att notera att Anna Hages berättelse börjar med att OP faller till marken samt att detta är det som TR enligt muntlighetsprincipen skall döma efter.
https://lagen.nu/begrepp/Muntlighetsprincipen
AH’s uppfattning redovisat på sidan 123 visar på att behandlingen av vittnen i rättssystemet kan vara en total katastrof och orättssäkert.

Min avsikt är att lyfta fram några konkreta omständigheter som kan ha motiverat legitimt skydd av polis på uppdrag av åklagare inför en rättegång. Domare är ansvarig för kallade vittnens säkerhet.

Omständigheterna är också intressanta att kontrollera för anstiftare, medgärningsmän och naturligtvis en GM, även om GM inte personligen vill exponera sig för AH eller legitimt polisskydd.

Så nu börjar vi, häng med.
För att inlägget skall bli så kort som möjligt blir citaten mycket kortfattade, för den som vill ha sammanhang finns boken att köpa.

SÅG ANNA HAGE GM? VAD SÅG ANNA HAGE INTE?

Sammanfattning av nedanstående omständigheter i urval

1. Riskreducering
2. AH satt i bilens baksäte höger sida vänster körfält och tittade ut genom sidorutan.
3. Uppfattar inte skottet pga av musik och samtal i bilen
4. Såg OP falla till marken.
5. Såg tre personer LOP + GM
6. Såg inte GM's ansikte, enbart rygg när han avlägsnade sig.

Kommentar:
Att massmedia intresserar sig för AH är naturligt.
Att Anna Hage vill att GM skall veta att hon inte såg GM's ansikte minskar risken för henne.

Åklagare/polis vill höra AH för att göra en gärningsbeskrivning och bidra till att identifiera GM.

Varför SÄPO träffar AH flera gånger utan att konkretisera sina frågor tolkar jag som att SÄPO känner till omständigheter från mordplatsen som de inte ens vill antyda för AH men vill bekräfta att AH inte uppfattat,
exv en medgärningsman i omedelbar närhet av LOP+GM men utanför AH's synfält då hon blir fokuserad på att rädda OP

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Jag har lagt alla utdrag inom spoiler.

Senast redigerad av Utredaren 2020-03-12 kl. 14:06.
Citera
2020-03-12, 13:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Jag undrar om Sydafrikaspåret är det som PU tänker presentera. Har ni några tankar om det?
Gått igenom spåret och det finns ju onekligen substans i det. Med en svensk hitman.

Dirk Coetzee berättar för Boris Erson att Craig Willamson ekännt att Sydafrika var skyldiga. Men det är luriga gubbar dom där. Dirk namngav Anthony White som skytt.

Tror i så fall någon svensk inblandning som sista länk nere på Sveavägen. Polis? Kanske? Palmehatare? Absolut.
KP har redan kommenterat din fråga.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

''Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.''
Citera
2020-03-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
KP har redan kommenterat din fråga.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

''Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.''
KP kommenterade även sydafrikaspåret i veckans brott (eller om det var brottsjournalen) för något år sedan. Det lät även då som att han avfärdade det spåret (om man läser mellan raderna).
Citera
2020-03-12, 14:19
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
KP kommenterade även sydafrikaspåret i veckans brott (eller om det var brottsjournalen) för något år sedan. Det lät även då som att han avfärdade det spåret (om man läser mellan raderna).
Ja. Det är svårt att tro att KP och PU ska presentera SA som skyldiga efter sina uttalanden. Efter att analyserat mordplatsen med dess vittnen med nya ögon och infallsvinklar. Samtidigt som man hävdat att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig där.

Oavsett så är det idag enbart KP som sitter på bevisbördan. Efter att utlovat en ''vettig lösning.''
Citera
2020-03-12, 14:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Jag har intresserat mig lite för Anna Hages bok 30 år av tystnad (????) avseende det intresse som okända personer visat genom att övervaka henne före rättegången mot Christer Pettersson 1989.

Efter att ha gjort ett urval av utdrag ur boken har jag ställt samman dessa under olika avsnitt (se nedan). De följer alltså inte bokens ordning inte heller konsekutiv eller kronologisk ordning utan är en tillbakablick från anno 2020 baserat på Anna Hages bok från 2019.

Såg AH GM? Vad såg AH inte?
Slutsats: AH såg inte GM's ansikte utan enbart ryggen på honom när han avlägsnade sig.

Jag börjar med avslutningen av vittnesförhöret av Anna Hage den 29 juni 1989.

VITTNESMÅL UNDER ED sid 121
Åklagare Helin: Du har klart för dig att nu vittnar du under ed va, och får alltså vara försiktig med vad du säger?
Åklagare Helin: Du ska inte säga någonting annat än det du kan stå för. När man talar med polis eller tidningar och sådant där då har man inte samma krav på sig som när man sitter i en domstol och vittnar.
Hage: Det vet jag.
Åklagare Helin: Vill du fortfarande hävda att du har sett Olof Palme falla till marken?

Åklagare Helin: Ja. Ja tack.
Ordföranden: Har advokatsidan några frågor ytterligare?
Advokat Liljeros: Nej tack.
Ordföranden: Förhöret är då avslutat.
Källa: 30 år av tystnad - Protokoll från rättegången i Stockholms tingsrätt i juni 1989, Stadsarkivet, referensnummer SE/SSA/2396/14

MUNTLIGHETSPRINCIPEN s. 156
Polisförhör i all ära – den åtalade ska inte dömas efter vad som står i polisförhör. Den åtalade döms efter det som sägs i rättssalen. Det är också därför frågorna kan kännas hårda, eftersom de som förhörs i rättssalen ifrågasätts.
Min kommentar:
Det är värt att notera att Anna Hages berättelse börjar med att OP faller till marken samt att detta är det som TR enligt muntlighetsprincipen skall döma efter.
https://lagen.nu/begrepp/Muntlighetsprincipen
AH’s uppfattning redovisat på sidan 123 visar på att behandlingen av vittnen i rättssystemet kan vara en total katastrof och orättssäkert.

Min avsikt är att lyfta fram några konkreta omständigheter som kan ha motiverat legitimt skydd av polis på uppdrag av åklagare inför en rättegång. Domare är ansvarig för kallade vittnens säkerhet.

Omständigheterna är också intressanta att kontrollera för anstiftare, medgärningsmän och naturligtvis en GM, även om GM inte personligen vill exponera sig för AH eller legitimt polisskydd.

Så nu börjar vi, häng med.
För att inlägget skall bli så kort som möjligt blir citaten mycket kortfattade, för den som vill ha sammanhang finns boken att köpa.

SÅG ANNA HAGE GM? VAD SÅG ANNA HAGE INTE?

Sammanfattning av nedanstående omständigheter i urval

1. Riskreducering
2. AH satt i bilens baksäte höger sida vänster körfält och tittade ut genom sidorutan.
3. Uppfattar inte skottet pga av musik och samtal i bilen
4. Såg OP falla till marken.
5. Såg tre personer LOP + GM
6. Såg inte GM's ansikte, enbart rygg när han avlägsnade sig.

Kommentar:
Att massmedia intresserar sig för AH är naturligt.
Att Anna Hage vill att GM skall veta att hon inte såg GM's ansikte minskar risken för henne.

Åklagare/polis vill höra AH för att göra en gärningsbeskrivning och bidra till att identifiera GM.

Varför SÄPO träffar AH flera gånger utan att konkretisera sina frågor tolkar jag som att SÄPO känner till omständigheter från mordplatsen som de inte ens vill antyda för AH men vill bekräfta att AH inte uppfattat,
exv en medgärningsman i omedelbar närhet av LOP+GM men utanför AH's synfält då hon blir fokuserad på att rädda OP

Utdrag ur boken ”30 år av tystnad” av Anna Hage (2019)
Jag har lagt alla utdrag inom spoiler.

Vad vill du ha sagt med det här?
Citera
2020-03-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja. Det är svårt att tro att KP och PU ska presentera SA som skyldiga efter sina uttalanden. Efter att analyserat mordplatsen med dess vittnen med nya ögon och infallsvinklar. Samtidigt som man hävdat att man numera enbart bryr sig om personer som man vet befann sig där.
Precis. Om det stämmer betyder det att Borgnäs återigen får ta på sig foliehatten.
Citera
2020-03-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vad vill du ha sagt med det här?

Redogöra för en del omständigheter på brottsplatsen som jag i ett senare inlägg tänker knyta an till militärofficerens kontakt med AH.

Det vore intressant att veta namnet på honom och även SÄPO-männen som träffar AH och varför de vill höra henne utanför utredningens "rättssäkra" format. De utövar ett otillbörligt inflytande på AH.

Min teori har jag redovisat i ett tidigare inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En teori om ett samarbete mellan delar av SSI, RPS/säk (SÄPO) och sydafrikansk säkerhetstjänst militär/polisiär för understöd och i SAIMR's "regi" kan bli hur spekulativ som helst på mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in