Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-29, 16:16
  #589
Medlem
Chiefduskys avatar
Jobbar åt avarn, tyckte att det är väl inte så farligt men förvisso så borde ju företaget stå för den utrustning man behöver för att utföra jobbet
Citera
2020-04-30, 07:24
  #590
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Jisses vilket företag??? Om det inte är securitas så rekommenderar jag du jobbar ett tag därefter söker ny tjänst.

Du vet att Securitas också snålar på grejerna va? Mycket beror på vart man hamnar, vissa avdelningar ger inte ut skor, beroende på också antal plagg, antal saker som nyckelkrokar mm.

Det är andra tider nu.


Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Jobbar åt avarn, tyckte att det är väl inte så farligt men förvisso så borde ju företaget stå för den utrustning man behöver för att utföra jobbet


Så har väl G4S sedan Avarn alltid varit, när jag var där och gästade för en tid sedan så fick man nästan inget. Även med plagg var det snålt.

Även här kan det vara stora skillnader mellan orter, men överlag har jag hört samma ifrån folk som varit där de senaste 10 åren.

Oavsett så är kvalitén piss i en del saker, ska man arbeta längre tid och vistas mycket ute, går man mycket ja då bör man investera i egna saker.

Kängor och en bättre mindre ledlampa är en bra början. Jag har också ett bättre bälte för ergonomin.
Citera
2020-04-30, 12:22
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Du vet att Securitas också snålar på grejerna va? Mycket beror på vart man hamnar, vissa avdelningar ger inte ut skor, beroende på också antal plagg, antal saker som nyckelkrokar mm.

Det är andra tider nu.





Så har väl G4S sedan Avarn alltid varit, när jag var där och gästade för en tid sedan så fick man nästan inget. Även med plagg var det snålt.

Även här kan det vara stora skillnader mellan orter, men överlag har jag hört samma ifrån folk som varit där de senaste 10 åren.

Oavsett så är kvalitén piss i en del saker, ska man arbeta längre tid och vistas mycket ute, går man mycket ja då bör man investera i egna saker.

Kängor och en bättre mindre ledlampa är en bra början. Jag har också ett bättre bälte för ergonomin.

Hm, det torde förklara de webbsidor/företag man sett som säljer väktaruniformer och utrustning - om det nu är så att man som privatperson kan köpa sådant, jag har inte kollat så noga.
Citera
2020-04-30, 14:35
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Du vet att Securitas också snålar på grejerna va? Mycket beror på vart man hamnar, vissa avdelningar ger inte ut skor, beroende på också antal plagg, antal saker som nyckelkrokar mm.

Det är andra tider nu.





Så har väl G4S sedan Avarn alltid varit, när jag var där och gästade för en tid sedan så fick man nästan inget. Även med plagg var det snålt.

Även här kan det vara stora skillnader mellan orter, men överlag har jag hört samma ifrån folk som varit där de senaste 10 åren.

Oavsett så är kvalitén piss i en del saker, ska man arbeta längre tid och vistas mycket ute, går man mycket ja då bör man investera i egna saker.

Kängor och en bättre mindre ledlampa är en bra början. Jag har också ett bättre bälte för ergonomin.

Jo jag vet men rent % mässigt så är securitas vänligare än andra företag inom den tjänsten.
Citera
2020-04-30, 16:33
  #593
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Hm, det torde förklara de webbsidor/företag man sett som säljer väktaruniformer och utrustning - om det nu är så att man som privatperson kan köpa sådant, jag har inte kollat så noga.

Är mer riktat mot ordningsvakter, dock så finns ju en del till väktare med, om än ganska dyrt.

Går att beställa billigare från t.ex. Tyskland eller USA. Kängor mm.

Finns mycket man kanske inte behöver, men vissa saker håller bättre kvalité, just bälten t.ex.


Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Jo jag vet men rent % mässigt så är securitas vänligare än andra företag inom den tjänsten.

Ja det är de. Än.

Tror man tar hem mer plagg nu än förr, då fick man något lättare begagnat under första 6 månaderna... lite komiskt är då att de som arbetat längre än säg 10, 15+ år hellre vill ha gamla kläder än nya. De håller bättre och har, i viss mån, bättre passform.

Själv hade jag gärna haft en ny Nato tröja av den äldre versionen.
Citera
2020-05-02, 20:00
  #594
Medlem
Med anledning av viruset säger BYA bl.a. följande:

Citat:
Polismyndighetens tillfälliga föreskrifter innebär att samtliga planerade VU2 utbildningar, Fortbildning för väktare samt Fortbildning för skyddsvakt är inställda. Bedömningen är att inställda utbildningar kommer återupptas i slutet av kvartal 4, 2020.

Citat:
Förlängd Praktisk yrkesträning för väktare
Väktare som genomgått VU 1 och påbörjat sin PYT under perioden 1 december 2019 till 30 september 2020 kan senarelägga sin VU2 genom att den praktiska yrkesträningen förlängs till att få pågå i max 12 månader från den dag yrkesträningen påbörjades.

Däremot säger Väktarskolan bl.a. följande:

Citat:
Vi kommer att genomföra alla utbildningar som planerat och vi har vidtagit adekvata försiktighetsåtgärder för att motverka spridning av eventuellt virus t.ex. minskade klasser, sprida ut elever i klassrummen och blir man sjuk under utbildningen skall man stanna hemma och komplettera missade timmar/dagar utan extra kostnad.

Vad ska man tro om detta?

I mitt fall kanske det vore bäst att ringa till företaget jag har sökt jobb hos och fråga, men jag redan ringt till dem två gånger och frågat om annat - man vill ju inte vara för enträgen eller tjatig.

Måste man inte ha gått VU 2 för att få jobba som väktare? Det låter ju som att man skulle gå bara VU 1 + göra PYT, och inte VU 2 förrän långt senare.
Citera
2020-05-02, 22:09
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Med anledning av viruset säger BYA bl.a. följande:





Däremot säger Väktarskolan bl.a. följande:



Vad ska man tro om detta?

I mitt fall kanske det vore bäst att ringa till företaget jag har sökt jobb hos och fråga, men jag redan ringt till dem två gånger och frågat om annat - man vill ju inte vara för enträgen eller tjatig.

Måste man inte ha gått VU 2 för att få jobba som väktare? Det låter ju som att man skulle gå bara VU 1 + göra PYT, och inte VU 2 förrän långt senare.

Man får jobba som väktare ett tag sålänge man fått grundläggande utbildning dok så måste man göra VU 2 innan en viss period dok med Corona har dok skjutit den framåt
Citera
2020-05-03, 11:46
  #596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Man får jobba som väktare ett tag sålänge man fått grundläggande utbildning dok så måste man göra VU 2 innan en viss period dok med Corona har dok skjutit den framåt

OK!
Citera
2020-05-16, 17:51
  #597
Medlem
Skorzenys avatar
Det ryktas om att Samhall ska starta upp med bevakningstjänster.
De ska tydligen bedriva väktarutbildningen i egen regi, men utbildning ska vara under en betydligt längre tid än vad den ordinarie väktarutbildningen är på, detta p g a deras klientel tar längre tid på sig att lära sig saker.
Citera
2020-05-16, 17:58
  #598
Medlem
Hur är väktarprovet vu1 utformat egentligen? är det kryssfrågor rakt av?

Alla säger att det är så lätt att klara.. stämmer det?
Citera
2020-05-16, 18:22
  #599
Medlem
Skorzenys avatar
På BYA väktarskolan är det kryssfrågor.
Under förutsättning att man tar utbildningen på allvar, så ska det inte vara några problem att klara av.
Citera
2020-05-16, 20:57
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
På BYA väktarskolan är det kryssfrågor.
Under förutsättning att man tar utbildningen på allvar, så ska det inte vara några problem att klara av.

Okej, låter bra.. är det väldigt snarlika svar för att förvilla en eller är det väldigt uppenbart vad som är rätt/fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback