Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-06, 22:40
  #577
Medlem
Chiefduskys avatar
Tjena nyss blivit godkänd från VU1 Provet och har anställning i ett bevakningsföretag. Det jag undrar är hur länge tar det för länsstyrelsen att godkänna mig?
Citera
2020-04-07, 17:02
  #578
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Tjena nyss blivit godkänd från VU1 Provet och har anställning i ett bevakningsföretag. Det jag undrar är hur länge tar det för länsstyrelsen att godkänna mig?

Tips är att ringa till rättsenheten i länet och hetsa på lite.

Det kan ta flera, flera veckor annars. De här ärendena prioriteras inte direkt så vet jag.
Citera
2020-04-10, 05:46
  #579
Medlem
Tjenare!

Vetefan varför jag ställer denna fråga är väl social och hjälpsam iallfall:

Tjejkompis har fått för sig att väktare är hennes framtid 3 år framåt medans hon pluggar på komvux matematik 2c 3c kemi fysik osv... vad jag reagerar på och får liksom lite svårt sova över är hon vill helst ha natt så hon kan gå förmiddagslektioner....

Hur är större städer som göteborg natt? Går man ensam eller?

Svara gärna på denna fråga då jag jag vet inte vad jag gör om något ont händer henne.
__________________
Senast redigerad av GetWicked 2020-04-10 kl. 05:48.
Citera
2020-04-10, 18:52
  #580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Tjenare!

Vetefan varför jag ställer denna fråga är väl social och hjälpsam iallfall:

Tjejkompis har fått för sig att väktare är hennes framtid 3 år framåt medans hon pluggar på komvux matematik 2c 3c kemi fysik osv... vad jag reagerar på och får liksom lite svårt sova över är hon vill helst ha natt så hon kan gå förmiddagslektioner....

Hur är större städer som göteborg natt? Går man ensam eller?

Svara gärna på denna fråga då jag jag vet inte vad jag gör om något ont händer henne.

Hon borde väl begripa att jobba hela natten( många väktarpass slutar i regel runt 06-07 på morgonen) och sen sätta sig i skolbänken på förmiddagen och plugga matte, kemi och fysik inte är så intelligent. Man blir ju något trögtänkt på morgonen och då skall hon fortsätta vara vaken hela förmiddagen och försöka plugga in saker ??
Och sen får man inte glömma att nattpassen ofta börjar mellan 17-19 igen.
Sannolikt inte så hälsosamt heller eftersom hon planerar det i tre år framöver...

De flesta väktare jobbar ensamma.
Om din oro avser att det skulle vara farligt så skulle mitt svar vara:
Njää inte speciellt. Man kan påverka mycket själv om man använder sunt förnuft, och väktare har i princip inga skyldigheter som ordningsvakter och skyddsvakter har.
Citera
2020-04-10, 23:43
  #581
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Tjenare!

Vetefan varför jag ställer denna fråga är väl social och hjälpsam iallfall:

Tjejkompis har fått för sig att väktare är hennes framtid 3 år framåt medans hon pluggar på komvux matematik 2c 3c kemi fysik osv... vad jag reagerar på och får liksom lite svårt sova över är hon vill helst ha natt så hon kan gå förmiddagslektioner....

Hur är större städer som göteborg natt? Går man ensam eller?

Svara gärna på denna fråga då jag jag vet inte vad jag gör om något ont händer henne.

Skrev en wall men kom på att jag tuggar samma skit i varje tråd nu mera, så här kommer ett kort svar;

Säg åt henne att det inte kommer att fungera (tidigare inlägget gav en bra hint) och att hon kommer att jobba själv och att det visst är farligt (helt klart mer risker nu mera, av olika orsaker).
Citera
2020-04-12, 20:53
  #582
Medlem
Oerhört tacksam för dom svaren
Citera
2020-04-16, 17:25
  #583
Medlem
Tja! Vet inte hur man skapar en ny tråd så jag försöker haka på här! Jag sökte till att bli ordningsvakt men blev nekad pga mitt register. Jag planka på tuben och uppgav min brors namn. Det va dumt jag vet. Men jag fick urkundsförfalskning och något störning mot ordningslagen.

Jag kommer överklaga beslutet från länstyrelsen och be mina vakt chefer ge mig lite referenser. Men frågan är hjälper det? Har jag en chans att vinna i rätten? Min mamma är jurist så vi ska försöka. Tänkte bara om det ens är värt det...?

Jag har jobbat med event säkerhet i 3 år och jobbar som entrévärd i 2år.

Vad borde jag göra? Vad borde jag ha med i min överklagan? Behlver all hjälp jag kan få!
TACK!!!
Citera
2020-04-17, 00:24
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musse0413
Tja! Vet inte hur man skapar en ny tråd så jag försöker haka på här! Jag sökte till att bli ordningsvakt men blev nekad pga mitt register. Jag planka på tuben och uppgav min brors namn. Det va dumt jag vet. Men jag fick urkundsförfalskning och något störning mot ordningslagen.

Jag kommer överklaga beslutet från länstyrelsen och be mina vakt chefer ge mig lite referenser. Men frågan är hjälper det? Har jag en chans att vinna i rätten? Min mamma är jurist så vi ska försöka. Tänkte bara om det ens är värt det...?

Jag har jobbat med event säkerhet i 3 år och jobbar som entrévärd i 2år.

Vad borde jag göra? Vad borde jag ha med i min överklagan? Behlver all hjälp jag kan få!
TACK!!!

JA, du behöver verkligen all hjälp du kan få !

Som jag förstår det är det ordningsvakt du vill bli ?
Men du skriver det i en väktartråd ?
Länsstyrelsen har inte med ordningsvakter att göra så därför är din frågeställning märklig.
Du borde lägga detta på is under några år.

I alla fall:

Väktare:
Jag förmodar du blev dömd till böter ?
Vad jag vet så ligger domar som gett böter kvar fem år i belastningsregistret.
Länsstyrelsen bryr sig inte om referenser eller arbetslivserfarenhet. Det är bevakningsföretag som anställer väktare och inte Länsstyrelsen. Och blir du inte godkänd får bevakningsföretaget inte anställa dig.
Så här står det :
Länsstyrelsen prövar personalen med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt.

Ordningsvakt
Polisen är däremot intresserad av referenser och arbetslivserfarenhet, men hittar de dig i registret för brott mot ordningslagen och urkundsförfalskning så spelar det ingen roll.
På ordningsvaktutbildningen lär man sig ordningslagen, plus att man tar upp andra vardagsbrott som kan förekomma i miljöer där ordningsvakter arbetar, och urkundsförfalskning är ett sådant brott.
Störande av allmän ordning kanske inte förföljer dig i fem år(osäker på det) men urkundsförfalskning är inget skitbrott om du tror det.
Skulle vara rätt magstarkt om de antar dig till en utbildning när du precis begått brott mot dessa lagar.

Om nu din mamma är jurist hade hon nog kunnat ta reda på detta och sedan förklarat för dig att hon inte kan göra något åt saken.
Citera
2020-04-18, 00:16
  #585
Medlem
Jag kan tillägga att väktar yrket tex hos Securitas är ett företag som livnär sig på sina kunder. Alltså dom kan som andra företag gå i konkurs om kunderna försvinner. Och om kunden får reda på att man anställer folk med ett belastningsregister....well jag skulle aldrig anställa någon som gjort något dumt.

För mig är det en gång bov alltid bov tänk om personen i fråga går och kopierar ritningar och säljer till konkurrenten? Låter en dörr vara upplåst så kompisen kan plocka prylar? Ta maten som är till dom anställda eller godiset vid entren till kunden??

Nej har man gjort något dumt i tidig ålder så har man nog inte fått en bra uppfostran och då passar inte detta yrke direkt.

Vad betyder egentligen plankta på tuben? Jag kanske är den klassiska nörden med glasögonen men jag kommer nog iallfall aldrig ha problem med betyg eller karriär. Gött det.
__________________
Senast redigerad av GetWicked 2020-04-18 kl. 00:21.
Citera
2020-04-26, 19:35
  #586
Medlem
Chiefduskys avatar
Har börjat jobba nu, dock så verkar företaget jag jobbar för vara lite snåla. Så jag har fått skaffa mycket utrustning själv och behöver nu skaffa en ficklampa. Nån som har någon bra rekommendation och tips på annan utrustning man kan behöva i yrket?

Jobbar mestadels som ronderande
Citera
2020-04-26, 21:42
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Har börjat jobba nu, dock så verkar företaget jag jobbar för vara lite snåla. Så jag har fått skaffa mycket utrustning själv och behöver nu skaffa en ficklampa. Nån som har någon bra rekommendation och tips på annan utrustning man kan behöva i yrket?

Jobbar mestadels som ronderande

Jisses. Vilket företag jobbar du på?
Citera
2020-04-26, 22:28
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Har börjat jobba nu, dock så verkar företaget jag jobbar för vara lite snåla. Så jag har fått skaffa mycket utrustning själv och behöver nu skaffa en ficklampa. Nån som har någon bra rekommendation och tips på annan utrustning man kan behöva i yrket?

Jobbar mestadels som ronderande

Jisses vilket företag??? Om det inte är securitas så rekommenderar jag du jobbar ett tag därefter söker ny tjänst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback