2020-05-16, 12:05
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vem är PW?
Fanns det inte någon Marko som var polis som hjälpte JG med gjutningen..?

Det har du nog rätt i, den tredje vännen som var polis. Jag blandade ihop honom med tekniker PW.
Citera
2020-05-16, 12:07
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Dessutom var PW nära vän med JG och hjälpte honom med betonggjutningar vid sommarstugan...

Citerar eget inlägg p g a att jag blandade ihop tekniker PW med en tredje polisvän M.
Citera
2020-05-16, 12:10
Medlem
Citat:
Se där! Nej, de är antagligen inte så goda vänner längre. Det var väl HD som stod TB närmast, men hon har ju fått nya vänner som KJ och JS.

På tal om ringa polisen, så gjorde ju även JG det när LW var försvunnen. Därefter gick han av någon anledning i SD:s ledband och fortsatte sitt vänskapssvek mot Lena som fick ensam bära skammen för att SD inte kunde vara sin fru trogen.

Ja, det där med att JG ringde polisen och tipsade om husrannsakan hos HD och sedan fortsatte sin trogna vänskap med båda Davidssons är ju något av en gåta?
En gåta åt andra hållet: Hur kan Davidssons vilja umgås med Judas som ringer polisen och tipsar om HD?

Sen har jag undrat lite angående hans stränga åsikt angående otrohet när han själv raderar porr från sina mobila enheter och pratar om kvinnors utseende med SD på ett sexistiskt vis när SD skickar mms på kvinnor (som de dessutom känner...?)
Så det är helt ok att se/drömma om/fantisera om men inte röra andra kvinnor..??

Och den stora frågan som stötts och blötts: Om han nu tycker så illa om otrohet att han till och med bryter med Lena, varför bryter han då inte med SD? Det är ju trots allt SD som är otrogen och bryter mot äktenskapets tvåsamhet.

Ologiskt från början till slut.
Citera
2020-05-16, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Citerar eget inlägg p g a att jag blandade ihop tekniker PW med en tredje polisvän M.

Vad är det med SD:s polisvänner? Har de utretts och man kommit fram till att de begått tjänstefel? Om inte, håller ni på att namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter.

Det är fullständigt normalt att SD som bott i Örebro i 20 år skulle ha några vänner inom polisen. Är ni eremiter som inte har vänner inom olika rkesgrupper? Och dessutom tror att bara för att man är vänner så skulle man riskera sin karriär genom att skydda en mördare? Det fungerar inte så. Skaffa vänner och lär er social kompetens med allt vad det innebär stället för att förtala hårt arbetande tjänstemän här.
Citera
2020-05-16, 12:45
Medlem
Citat:
Han har även en polis-vän i Göteborg läste jag någonstans bland alla tusentals förhör.
Och döttrarnas ridställe ägs av en polis.
Så det florerar många poliser runt SD
Citera
2020-05-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, det där med att JG ringde polisen och tipsade om husrannsakan hos HD och sedan fortsatte sin trogna vänskap med båda Davidssons är ju något av en gåta?
En gåta åt andra hållet: Hur kan Davidssons vilja umgås med Judas som ringer polisen och tipsar om HD?

Sen har jag undrat lite angående hans stränga åsikt angående otrohet när han själv raderar porr från sina mobila enheter och pratar om kvinnors utseende med SD på ett sexistiskt vis när SD skickar mms på kvinnor (som de dessutom känner...?)
Så det är helt ok att se/drömma om/fantisera om men inte röra andra kvinnor..??

Och den stora frågan som stötts och blötts: Om han nu tycker så illa om otrohet att han till och med bryter med Lena, varför bryter han då inte med SD? Det är ju trots allt SD som är otrogen och bryter mot äktenskapets tvåsamhet.

Ologiskt från början till slut.
Håller helt med dig. JG kanske ringde polisen i syfte att förvirra och avleda?
Han var ju inte samarbetsvillig under förhören senare, som man hade förväntat sig om han varit angelägen om att bidra. Hans uppträdande veckan efter mordet, är ju inte heller förtroendeingivande. Tog han inte plötsligt två veckor ledigt se´n, och var i sitt sommarhus?
Det skrevs här tidigt om att SD också hämtat ett verktyg hos JG när han besökte honom 1 1/2 timme före mordet. Hade velat se en tuffare och mer detaljerad utfrågning kring det besöket, men det kanske gjordes. Tycker annars att här finns mycket att granska och utreda.
Citera
2020-05-16, 12:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Han har även en polis-vän i Göteborg läste jag någonstans bland alla tusentals förhör.
Och döttrarnas ridställe ägs av en polis.
Så det florerar många poliser runt SD

Vad har det med Lenas mord och utredningen att göra att SD råkar ha vänner och bekanta som är poliser? Menar du att du förtalar dem med brottslig aktivitet som skyddande av en mördare?

Annars ser jag ingen koppling vad deras vänskap har att göra med mordet?
Citera
2020-05-16, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Medvetna eller omedvetna tekniska slarv?
Saken att två vänner till SD arbetar på tekniska roteln varav TM var chef och PW underställd honom, är verkligen inte bra. Jag har tidigare varit inne på att det finns risk för att de kan ha gjort medvetna eller omedvetna missar p g a sin vänskap med den misstänkte. Mina aningar om att så har skett förstärks när jag läst åklagarens Direktiv daterat 180919 (Aktbil. 167, s 21 i pdf-filen) då hon skriver:

"Det måste ske en förbättring på den tekniska biten"

"- Utifrån vad som framgick igår måste självklart SAMTLIGA Lena Wesströms kläder och
skor som hon hade vid återfinnandet skickas till NFC för fullständig analys (DNA, blod,
sperma,fibrer etc)."

Av ovan citering framgår att teknikerna har slarvat med något fundamentalt som inte ÅH skulle behövt påminna om. Det borde vara gängse rutiner, så varför följdes inte dessa? ÅH påtalar alltså detta i september -18, men tydligen hjälpte det inte eftersom det under hösten -19 framkom att det inte begärts undersökning av en visuellt synlig spermafläck på Lenas kjol. När den åter skickas iväg till NFC visar det sig att det var SD:s sperma.

Avbruten teknisk undersökning hos SD 15 maj - varför?
När SD anhölls under kvällen 15 maj skickades tekniker till hans hus för undersökning medan förhör hölls. Jouråklagaren MB avslår begäran om vidare undersökning - varför? Denna åklagare är även den person som lade ned utredningen om bilincidenten. Är det någon som vet om han också kompis med SD?

Fler underliggande skäl till åklagarens jävsinvändningar gällande BL?
Innan rättegången började skickade ÅK jävsinvändningar angående målets domare BL. Jag har för mig att det handlade om att hon ville undvika risk för att få rättegången ogiltigförklarad eftersom BL redan fått en viss insyn i utredningen då han var den som beslutade om hemliga tvångsmedel innan SD blev häktad. Kanske hennes invändningar även hade en annan underliggande mening (ej uttalad) med tanke på att BL tidigare varit omskriven i media för att han rekryterade en rådman som dömts för ofredande? Kanske ÅH ansåg att BL var subjektiv i kvinnofridsfrågor?

SD vidimerade att han hotat döda LW
LW är mördad och man vet att SD har uttryckt hot om att döda LW. Om det talas det bl a i förhör 29/5 -18 (Aktbilaga 167, s 5 i pdf-filen):
På fråga om han sagt till LW att han skall döda henne svarar SD "Ja, det
kan jag absolut ha sagt". SD får också frågan om han känt att han vill få bort L W ur sitt liv
för att lösa sin situation. SD svarar: " Ibland så har jag tyckt att det hade varit bra om hon
hade varit på en annan planet, ja".

SD brev till rätten
En detalj från brevet till rätten är att han påpekar att de beslagtagna shortsen han bar under mordkvällen inte har något DNA från LW och att de beslagtagits i otvättat skick. Samtidigt skriver han inom parentes att de däremot har SD:s blod från skadan vid benet. Alltså skadan han i tidigt förhör påstår uppstod den 10 maj. Det är något som inte hans mugglarvän AS i Västerås kan vidimera. Skadan var färsk när han klev in i polishuset under tidig kväll den 15:e då han anhölls som misstänkt. Vid förhör påpekades då den färska skadan på benet och han påstod då att han pillat på skorpan för att det inte fanns något roligare att göra när han satt och väntade. I senare förhör påpekade förhörsledaren att polishusets övervakningsbilder visar att skadan var färsk när han klev in i huset och då sa han att han rivit på såret hela eftermiddagen. SD - justeringarnas och ändringarnas man.

SD drar en slutsats i sitt brev till rätten efter rättegången att han nog öppnat datorn när ett mail inkommit. Hela hans brev är konstigt där han listar en mängd fel han menar att åklagaren gjort, men han missar att hävda att han är oskyldig i tydlig skrift. Det är några ord som har saknats hela tiden. Istället har han i privata sammanhang yttrat konstigheter som "bara jag vet", "det här kommer aldrig lösas" (innan någon annan vet att LW är mördad). Det är givet att bara han vet om det är han som är mördaren. Jag kan tycka att han skulle visa/yttra sig att han är bekymrad över vem/vilka som kan tänkas mördat Lena och om flera kan vara i fara. Det skulle ju i värsta fall kunna handla om en mördare som fått smak på att våldsamt släcka andras liv.

SD:s brev till Tingsrätten (jag har lagt in några kommentarer)
http://www.docdroid.net/sQelk72/brev...gen-pdf#page=2

-----------

Nu är min förhoppning att utredningen fortsatt och att ÅH har fått ihop ett robustare material till en överklagan. Risken finns förstås att det inte alls blir någon överklagan, men det återstår att se.

SD, om du är härinne och snokar förstår du säkert att det finns ett antal skribenter och läsare som har försett åklagaren med tips och upptäckter som du inte kan läsa dig till i trådinläggen eftersom inte allt kommer ut här, men det är väl inget du behöver bekymra dig för eftersom du vet att "det här kommer inte lösas". Personligen kan jag tycka att du borde hjälpa till att lösa det här eftersom du var en av de som stod allra närmast LW - även om ni var hund och katt ibland. Jag trodde faktiskt du skulle ha något reellt att bidra med när man hörde din advokat orda till pressen då du häktades första gången, det lät stort, men det blev en tummetott (lånat ord av LW:s loggning om vad hon tyckte om ett av dina event).

-----------

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen JG i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

SD om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Viktiga aspekter att fundera över med tanke på hur mycket som har missats initialt.

Det är inte bra när vänner ska utreda vänner. Även om man försöker vara objektiv, kan det kännas både svårt att vara det.

Örebropolisen borde ha begärt hjälp utifrån kan man nästa tycka.
Minns att EGT berättade att SD hade träffat någon polis när han var på "stan"som då hade stannat och pratat med SD. De hade samtalat en stund och verkade ha samtalat på ett sätt som jag minns hade mynnat i skratt eller leenden (något liknade). Avspänt och knappast som en polis som misstänkte SD anade man.

Att en åklagare ska behöva påpeka att ALLA kläder från brottsoffret skulle lämnas in till NFC gör att man funderar varför detta inte gjordes? För en lekman verkar det konstigt.

Jag har verkligen problem med att förstå och acceptera att Örebropolisen inte gör vad de kan för att reparera de skador som skedde i början av utredningen.

Det finns mängder av indicier. Det finns mycket som är graverande för mgm.
Täpp till hålen, det är det minsta man kan begära när många missar gjorts.
Citera
2020-05-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad har det med Lenas mord och utredningen att göra att SD råkar ha vänner och bekanta som är poliser? Menar du att du förtalar dem med brottslig aktivitet som skyddande av en mördare?

Vad vet du om deras kopplingar.
Har man många vänner inom polisen så kan det exempelvis diskuterats ämnen som har gjort att SD vetat hur han ska agera för att undkomma straff.
Och IT-undersökningarna där bl.a PW jobbar, lämnar ju en del att önska
Citera
2020-05-16, 13:01
Medlem
Citat:

Märkligt att du inte kan förstå att en diskussion kommer upp om möjligheten att oavsiktligt
sämre polisarbete kan ha berott på vänskap. Varför har vi annars regler och lagar kring jäv mm.
Citera
2020-05-16, 13:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Vad vet du om deras kopplingar.
Har man många vänner inom polisen så kan det exempelvis diskuterats ämnen som har gjort att SD vetat hur han ska agera för att undkomma straff.
Och IT-undersökningarna där bl.a PW jobbar, lämnar ju en del att önska

Gör en anmälan om tjänstefel så att dessa poliser utreds istället för att bara ägna er åt förtal här.
Citera
2020-05-16, 13:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad är det med SD:s polisvänner? Har de utretts och man kommit fram till att de begått tjänstefel? Om inte, håller ni på att namnge poliser och förtala dem med brottsliga aktiviteter.

Det är fullständigt normalt att SD som bott i Örebro i 20 år skulle ha några vänner inom polisen. Är ni eremiter som inte har vänner inom olika rkesgrupper? Och dessutom tror att bara för att man är vänner så skulle man riskera sin karriär genom att skydda en mördare? Det fungerar inte så. Skaffa vänner och lär er social kompetens med allt vad det innebär stället för att förtala hårt arbetande tjänstemän här.
Citat:

Det som gör att en blir misstänksam är kombinationen av att SD känner poliserna och alla fel som har gjort i utredningen.
Hur vanligt är det att en åklagare känner sig tvingad att säga till poliserna hur de ska arbeta?
Visst kan alla göra fel ibland men i den här utredningen är felen och missarna betydligt fler än de brukar vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in