Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Kaliber .22 var inte alls ett militärt vapen 1986, nato hade förvisso automatkarbiner i .223.
Kaliber .22 i gevär ger en riktigt bra utgångshastighet och smäller bra mycket mindre än en .357 magnum, men om man vill vara säker omedelbart dödande skott väljer man inte .22 som pistol eller revolver.

Det är riktigt om GM från början var avsedd att vara skytt och inte känner sig fullt kompetent.

Men .22 med ljuddämpare i handen på en kompetent operatör, eller tom en kniv gör jobbet tyst och effektivt. Du borde veta det.

Jag är inte så säker på att om GM följde efter LOP från Grand pga av deras val av väg från början hade själva skjutande som första hands uppgift. Vid flykten fanns uppgifter som kunde tyda på WT.

Hans uppgift vid Grand kan ha varit rapportering via C-meddelande om LOP's vägval och transportsätt, gång, eller bil. Med en sådan uppgift och eventuellt skydd mot polis under urdragning kan .357 vara ett kraftfullt vapen.

Edit: Ditt sätt att resonera om militära vapen stärker min tanke på att det var en militärt utbildad person men inte exv CIA SAD operatör.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-16 kl. 11:32.
Citera
2020-05-16, 11:42
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är riktigt om GM från början var avsedd att vara skytt och inte känner sig fullt kompetent.

Men .22 med ljuddämpare i handen på en kompetent operatör, eller tom en kniv gör jobbet tyst och effektivt. Du borde veta det.

Jag är inte så säker på att om GM följde efter LOP från Grand pga av deras val av väg från början hade själva skjutande som första hands uppgift. Vid flykten fanns uppgifter som kunde tyda på WT.

Hans uppgift vid Grand kan ha varit rapportering via C-meddelande om LOP's vägval och transportsätt, gång, eller bil. Med en sådan uppgift och eventuellt skydd mot polis under urdragning kan .357 vara ett kraftfullt vapen.

Helt klart är .22 dödligt, men i ärlighetens namn, om du själv hade valmöjligheten att använda en .22, en 9mm eller en .357 magnum för att ta livet av någon på öppen gata, vad skulle du valt?

Som jag skrivit innan är jag inte alls säker på att den som blev GM var den primära skytten, snarare en sekundär eller tertiär.

Jag har varit aktiv skytt sedan 1976 till dags datum, i dagsläget är det enbart målskytte jag ägnar mig åt, men jag skulle fortfarande välja 9mm som minimum för en operation på öppen gata.

Ljuddämparna som var till vapnen på 80-talet var inte så effektiva som de är idag.
Inte ens idag är ljuddämparna ens i närheten av vad tv och filmer antyder.

Med tanke på valet av ammunition, Metal Piercing (om det nu verkligen användes det vid MOP), var man eventuellt orolig att det skulle finnas något kroppsskydd, då skulle en .22 endast kunna användas mot huvudet, och då minst två direktträffar. Att träffa huvudet är svårare än att sätta en kraftig kaliber genom rygg och bröst.
Med en kraftig kaliber som .357 är uppnås en kraftig sårkanal som även om kulan inte träffar så perfekt som i fallet MOP ändå dödar. En kaliber .22-kula kan passera kroppen utan att ge dödande effekt om den inte träffar mer direkt på hjärta med mera.
Citera
2020-05-16, 11:44
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Edit: Ditt sätt att resonera om militära vapen stärker min tanke på att det var en militärt utbildad person men inte exv CIA SAD operatör.

Militärt eller någon sorts polisiärt utbildad, håller med dig helt.
Stämmer uppgifterna om att GM stannade kvar och tittade på OP efter att skotten fallit för att sedan i maklig jogging ta sig bort från platsen så tycker jag även det tyder på en militär som skytt.
Citera
2020-05-16, 11:55
Medlem
Citat:
Helt klart är .22 dödligt, men i ärlighetens namn, om du själv hade valmöjligheten att använda en .22, en 9mm eller en .357 magnum för att ta livet av någon på öppen gata, vad skulle du valt?

Som jag skrivit innan är jag inte alls säker på att den som blev GM var den primära skytten, snarare en sekundär eller tertiär.

Jag har varit aktiv skytt sedan 1976 till dags datum, i dagsläget är det enbart målskytte jag ägnar mig åt, men jag skulle fortfarande välja 9mm som minimum för en operation på öppen gata.

Ljuddämparna som var till vapnen på 80-talet var inte så effektiva som de är idag.
Inte ens idag är ljuddämparna ens i närheten av vad tv och filmer antyder.

Med tanke på valet av ammunition, Metal Piercing (om det nu verkligen användes det vid MOP), var man eventuellt orolig att det skulle finnas något kroppsskydd, då skulle en .22 endast kunna användas mot huvudet, och då minst två direktträffar. Att träffa huvudet är svårare än att sätta en kraftig kaliber genom rygg och bröst.
Med en kraftig kaliber som .357 är uppnås en kraftig sårkanal som även om kulan inte träffar så perfekt som i fallet MOP ändå dödar. En kaliber .22-kula kan passera kroppen utan att ge dödande effekt om den inte träffar mer direkt på hjärta med mera.

Jag har markstridsutbildning, inte jägeri, utan som skytteofficer för strid i "skog". För tyst uppträdande, bajonett eller kniv. Jag ställer frågor mot bakgrund av dina angivna erfarenheter inte för att vara en besserwisser.

Dina svar väger jag in i mina bedömningar. Min uppfattning är att valet av vapen för operatörerna är beroende av tillgång, vapenvana vid aktuellt vapen samt risken för spårning av vapnet inte i första hand vapenverkan. Bortval av .022 tyder på militär.

Edit: Som kuriosa kan jag nämna att jag skjutit en gång i livet med pistol.

Det var med en M07 på militär skjutbana.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-16 kl. 12:06.
Citera
2020-05-16, 11:56
Medlem
Citat:
Stämmer uppgifterna om att GM stannade kvar och tittade på OP efter att skotten fallit för att sedan i maklig jogging ta sig bort från platsen så tycker jag även det tyder på en militär som skytt.

Det verkar stämma, som för att kontrollera om uppdraget var slutfört.
En person som hade haft ett personligt hat till OP hade mer troligt tömt hela magasinet i vredesutbrott.
Citera
2020-05-16, 12:01
Medlem
Citat:

Jag har en på forumet inte populär teori att en flyktbil svänger upp för att plocka upp skytten, dvs den flyktbil som var avsedd för honom.

Man överger inte en stridskamrat. Att skytten dröjer sig kvar något kan bero på att han kort överväger flyktval. Tar några få sekunder, han valde Tunnelgatan som flyktväg.
Citera
2020-05-16, 12:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Svarar på gammalt inlägg som nu blir allt hetare:

Det visar sig vara så att det på försäkringsbolaget Skandia samtidigt med Stig Engström och i samma yrkeskategori som honom arbetade en man som vi kan kalla X.

X var inte endast medlem utan han var närmaste man till Klara Lidingö FBU:s ledare, här kallad Y.

Denne Y var en känd svensk nazist som under efterkrigstiden haft flera viktiga uppgifter inom den socialdemokratiskt kontrollerade svenska staten.

Han var en tid psykologilärare vid Polishögskolan, han arbetade som underrättelseagent och han var synnerligen aktiv i olika högerextrema organisationer.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2018/may/finns-svaret-pa-mordgatan-i-taby.html

-Denne Y bör då vara Åke J Ek

I SOU 2002:934 "Övervakningen av nazister och högerextremister" skrivs:
Ett mycket omtalat fall gällde en person som slutade sin karriär
som lektor i psykologi vid Polishögskolan.
Vederbörandes personakt hos SÄPO är mycket omfattande. Personen hade varit Finlandsfrivillig och deltagit i Finska fortsättningskriget. Hans personakt lades upp redan 1944. Han var då medlem i Nordisk ungdom och organisationen Sveaborg. Diverse anklagelser fanns mot
honom. Bl.a. hade han dömts för olaga vapeninnehav. Han skulle
också ha haft kommunistiska kontakter. Han hade varit i FN-tjänst
i Korea, Kongo och Gaza. Hans ansökan om att bli stabsredaktör
vid FN-bataljonen XXII K hade avslagits på grund av hans verksamhet som ordförande i Svenska Koreaföreningen/Kamratförbundet Svenska Koreaambulansen, som bedömdes vara en högerextremistisk organisation. Personen har också varit ordförande i Klara-Lidingö FBU-förening. När personens förflutna blev känt
vid Polishögskolan, kontaktades säkerhetspolisen. Säkerhetspolisen
meddelade att någon personkontroll ej hade begärts före anställningen.

Det konstiga är att läsarna av SOU´n 2002 undanhållits informationen att Åke J Ek inte alls avslutade sin karriär efter lärartiden vid polishögskolan, utan erhöll byrådirektörstjänst (?) uppe hos SÄPO (?) vid Försvarsavdelningen i polishuset (enl. denna tråd).

Mvagrippa, du har ju koll på detta. Kan du bidra med mer info om det? Det blir ju ett samband mellan Skandiamannen och polishuset via Klara-Lidingö FBU?

Det är riktigt att Lennart Thörnqvist under en tid jobbade på samma avdelning som Stig Engström på Skandia. Vid tiden för MOP hade dock LT gått vidare till informationschefsposten på statistiska centralbyrån . Kan inte helt utesluta kontakter mellan Åke J Ek och SE men finner det inte speciellt troligt. Har inte sett det ringaste som pekat på kontakt mellan dessa.

Åke däremot står helt på egna ben i MOP. Redan 1947 blottläggs hans nazistiska kontakter i Armas Sastamoinens mästerverk ”Hitlers svenska förtrupper”. Då har han redan hunnit med att slåss mot Bolsjevikerna i Finland(vilket hedrar honom) , Jobba för Sonderkommando Ost och gripas av svensk polis på Gotland 1946 vid flyktingsmuggling. Redan 1947-48 börjar han göra den nybildade T-byrån tjänster där hans oförnekliga kapaciteter kommer till sin rätt.

Via tjänstgöring i Koreakriget går karriären stadigt uppåt . Han lyckas i försäkringsbranschen , inom TCO och i blir psykologilärare på Polishögskolan. Aldrig någonsin tar han avstånd från sina nazistkopplingar utan glider lugnt fram i det svenska folkhemmet. Hans förmåga att smälta in är anmärkningsvärd. Han är svensk delegat i WACL, ordförande i vänskapsförbundet Sverige-Sydafrika och finns med i gänget runt Wallingatan 34. Därtill kommer uppgifterna att han från mitten av 70-talet bedriver övervakning av bl a Olof Palme med folk kopplade till Klara Lidingö FBU . Där Åke för övrigt är ordförande.

Inget av detta är okänt när skotten faller på Sveavägen. Att han tillsammans med andra brunmelerade kamrater hyllar vapenbrodern och nazistikonen Gösta Hallberg-Cuula den 14april varje år är omskrivet i pressen och tveklöst känt även inom SÄPO. Trots dessa upphöjs den drygt 60-årige Åke till kommissarie på RPS utbildningsavdelning i månadsskiftet okt/nov 1986. SÄPO var inte ovetande om Åke aktiviteter, ändå stoppas inte utnämningen. Åke måste ha tunga namn bakom ryggen. Polishögskolans chef Bo Nilsson alias BoNisse är en av dessa.

Åke hade mycket goda kontakter i Korea och har gjort dess U-tjänst KCIA en del tjänster. När svenska kopplingar mot Sydafrika nämns är han med sina dokumenterade det första namnet som bör granskas.
Som jag skrivit många gånger förut är Åke en av de trådar där jag skulle börja dra om jag ledde PU. Här finns kompetens, vilja , kontakter och fyra decennier runt de hemliga tjänsterna att falla tillbaka på- Därför hoppas jag att Krister Petersson har tagit sig en rejäl titt på Åke och hans värld. Av vad som är känt idag finns inget som binder honom vid MOP. Men att han är en som hade kapacitet att genomföra konspiration av det slaget råder det för min del ingen tvekan om.
Citera
2020-05-16, 12:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Skulle inte förundra mig att med dagens fiber och mikroteknik skulle kunna föra in en kamera i pipan och där göra en dataanalys av bomspår på någon plats där det är mindre rostangrepp.

Någon som vet om det skulle fungera?

Jag har sett något liknade i arkelogin från Egypten/Israel har jag för mig då de körde en en kamera i en pergamentrulle och kunde med dataanalys läsa vad som var skrivit för 2000 år sedan.

Jag såg också det programmet, otroligt vad de kan göra med modern teknik.

Rörande revolvern fanns ingen rost inuti pipan så då borde det vara enkelt.
Citera
2020-05-16, 12:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Om ngn i utlandet ska förhöras vad går det under då?

Det går under den rubriken enligt listan vi såg i tråden i går.
Citera
2020-05-16, 12:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag vet inget datum, bara att de vet vem mannen är och att de vetat det ett tag.
Det är skillnad på PU och PU.
Citera
2020-05-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Det verkar stämma, som för att kontrollera om uppdraget var slutfört.
En person som hade haft ett personligt hat till OP hade mer troligt tömt hela magasinet i vredesutbrott.

Håller med, en amatör med hat hade skjutit till magasinet varit tomt för att va säker !

Han hade också flytt fältet omgående och inte stannat kvar på plats, för någon stans sitt i bakhuvudet hade han varit rädd för att bli tagen direkt på platsen.

Amatören hade nog försökt även att hitta en mer enskild plats.

Varför inte Gamla stan?
Citera
2020-05-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag såg också det programmet, otroligt vad de kan göra med modern teknik.

Rörande revolvern fanns ingen rost inuti pipan så då borde det vara enkelt.

Japp intressant program.

Då kanske vi har lösningen på bomskotten med denna datateknik för NCF bör känna till denna metod.

Om inte förr så har dom det nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in