2020-05-16, 03:06
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, ting virker på noen områder overkomplisert. Det er lagt ned mye tid, planlegging og arbeid i dette.

En annen ting er hvorfor hele den krypterte e-posten er skrevet med store bokstaver.
Det kan virke litt desperat, men det kan også være en annen årsak til dette.
veldig godt tenkt! En txt editor som brukes til å kamuflere språklige særegenheter, oversettese osv..bare aksepterer uppercase eller printer til pdf/doc i uppercase. Jeg vet ikke om noe i farta nå..kanskje mailen kom på et excellark som forcer teksten til uppercase...eller at de bare bruker caps lock for å se sinte ut.
Citera
2020-05-16, 03:08
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett! Kanskje trusselbrevet ble forfattet av en eller flere personer som var ruset på narkotika mens de skrev brevet?
De har hygget seg med det. De har levd seg inn i det og brukt tid på det. Dette er noen med sans for drama. De hadde ikke trengt 8-9 sider. 30 ord var nok, men likevel gjør de dette.

ET 4 siders utpressingsbrev i 2005 er det eneste sammenlignbare jeg kommer på og det fellte foresten de kriminelle
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JPrnR/slik-skal-gjerningsmennene-felles-utpressingsbrev-et-hovedbevis
Senast redigerad av NikoBoris 2020-05-16 kl. 03:17.
Citera
2020-05-16, 03:24
Medlem
Politiet bør publisere utdrag av originalteksten fra trusselbrevet og eventuelt fra den krypterte e-posten.

En uredigert gjengivelse vil kunne avsløre noe og lede til verdifulle tips, selv om teksten er forsøkt kamuflert med tilgjorte ord og vendinger.
Citera
2020-05-16, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
De har hygget seg med det. De har levd seg inn i det og brukt tid på det. Dette er noen med sans for drama. De hadde ikke trengt 8-9 sider. 30 ord var nok, men likevel gjør de dette.

ET 4 siders utpressingsbrev i 2005 er det eneste sammenlignbare jeg kommer på og det fellte foresten de kriminelle
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JPrnR/slik-skal-gjerningsmennene-felles-utpressingsbrev-et-hovedbevis
Takk for svar og dine betraktninger og link! Jeg tror at du har rett i det du tolker om de som skrev trusselbrevet.

Jeg tror at det må være noen helt andre personer enn TH som skrev det trusselbrevet. Jeg tror uansett at TH er uskyldig i forbrytelsen mot AE. Og med tanke på at jeg er sikker på at TH er en svært intelligent mann, så kan jeg ikke tenke meg at han har skrevet et slikt brev.
Citera
2020-05-16, 04:16
Medlem
Jr. sin insta er ikke private lenger.
Citera
2020-05-16, 05:11
Medlem
Citat:

2005 var året TH vitnet i en kidnappingssak.

https://www.nrk.no/norge/vg_-tom-hagen-vitnet-i-kidnappingssak-i-2005-1.14377550
Citera
2020-05-16, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og dine betraktninger og link! Jeg tror at du har rett i det du tolker om de som skrev trusselbrevet.

Jeg tror at det må være noen helt andre personer enn TH som skrev det trusselbrevet. Jeg tror uansett at TH er uskyldig i forbrytelsen mot AE. Og med tanke på at jeg er sikker på at TH er en svært intelligent mann, så kan jeg ikke tenke meg at han har skrevet et slikt brev.

Det tror jeg du har rett i. TH har ikke noe ned dette å gjøre, men det er et nederlag å godta dette, vil tro det tar en stund å snu etterforskningen, hvis det ikke allerede er gjort.
Citera
2020-05-16, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Meget interessante detaljer i VG.

Nå foreligger det noen konkrete opplysninger å ta utgangspunkt i for videre diskusjon her.

Hva tenker dere om fremgangsmåten til den antatte motparten?
Noen "kryptoeksperter" her som vil kommentere den valgte løsningen?

Det är gjort på ett mycket mer risikabelt sätt än nödvändigt. Det verkar vara oklarheter i tråden om hur det fungerar med kryptovaluta, så vi tar en snabbkurs i bitcoin.

Varför bitcoin i teorin är anonymt
Bitcoins blockkedja består bara av transaktioner (överföringar är ett mer korrekt ord eftersom motaktionen - t. ex. pengar eller en vara - inte blir registrerat på blockkedjan). Det finns inga konton på blockkedjan. Uttrycket "bitcoin-konto" kan betyda; (a) ett konto man har registrerat på någon tjänst på internet (t. ex. en kryptobörs), eller (b) en bitcoinadress.

Det är mer än bara en semantisk skillnad på konto och adress. En adress registeras ingenstans. Du hittar på en lång rad med bokstäver - helt random - som är din nyckel, sen "räknar" du dig fram från den nyckeln till din adress (blir lite som en kontrollsiffra i ett personnummer). Den adressen kan du ge till vem som helst, och dom kan skicka bitcoins till dig. Lämnar du adressen i ett anonymt brev finns det inga digitala spår att gå efter.

När du sedan har fått bitcoins skickade till din adress kan du skicka dem vidare vid att skicka ut en transaktion i nätverket som är signerat med din nyckel, och det enda nätverket ser är från vilken adress de är skickade, inte vem personen bakom adressen är.

Varför bitcoin i praktiken inte är lika anonymt
Vi alla känner nog någon som gick runt i 2018 och pratade om hur bitcoin var framtiden, hur rik man blev om man investerade, hur mycket bättre det var för att staten inte kontrollerade det, och att det var anonymt. Men i själva verket hade de själva växlat till bitcoin på Coinbase där de hade skickat in en bild på sitt pass för att verifiera sitt konto. Ni vet typen, RU...

Även om man använder falskt namn, inte verifierar med ID, eller använder falskt ID för du vet inte vad för information börsen sparar om dig (IP osv.), och när det är snack om en så här allvarlig sak kan du räkna med att polisen får tag i all information börsen har om dig, hur shady den än är. Klarar du att komma runt det (vilket inte är väldigt avancerat; Tor etc.) är det fortfarande risk, du måste du ju skicka pengar från ett bankkonto om du ska växla till bitcoin.

Eftersom inte blockkedjan innehåller konton och saldon så "bevisar" man att man "har" bitcoins på en adress vid att i en transaktion referera till transaktionen där adressen mottog bitcoinsen. På så sätt bildas det en slags kedja där man kan följa "livet" till en bitcoin (det är inte därför det kallas blockkedja).

Skulle man motta bitcoins för 9 miljoner euro till en adress som polisen känner till, är det bara sitta och följa med på när dessa spenderas, och förr eller senare kommer de till en ärlig person som kan berätta vem som skickade dem, och sedan följa kedjan bakåt. Det är med andra ord svårt att tvätta bitcoins - i alla fall om polisen sätter resurser på att hitta varifrån de kom. Därav kravet om att betalningen skulle betalas i Monero, där denna kedjan inte bildas.

Hur de hade kunnat gjort
Generera en helt ny adress offline. Hela upplägget med bitcoin-kommunikationen bygger ju på att TH skickar första meddelandet, kidnapparna/"kidnapparna" har ju ingen adress att skicka till innan han har skapat en. Vipps så har de en adress - med bitcoins på - som aldrig blivit använd tidigare. Att använda en tidigare använd adress (eller en adress upprättad hos en tredjepart där man registrerat samma e-postadress som med andra adresser) skapar extremt många onödiga digitala spår.

Det tyder antingen på någon slarvpelle som inte har helt kontroll (varför inte bara använda Monero till allting?!?), eller någon som har full kontroll på vad han håller på med, så han vet att de digitala spåren som är lämnade inte kommer att leda någonstans.

Det ska bli oerhört intressant att höra vad polisen har klarat att hitta. Var gick dessa transaktioner i juni 2018? Hur sattes pengarna in?
Citera
2020-05-16, 07:11
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Hvordan ressonerer dere ang. forgiftet? At den tlf. samtalen kl 9:14 hun tok til et familimedlem (kanskje sønnen?) er bare løgn? Eller når kunne TH ha rukket å forgifte henne før han dro på jobb?

Han kan ha servert henne giften rett før han dro på jobb kl 09, hun tok samtalen 0914 før hun falt om i løpet av neste halvtime.

Eller hun kan ha drukket giften etter 0914 samtalen, f.eks fra te/kaffe på termos.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-16 kl. 07:13. Anledning: Precisering
Citera
2020-05-16, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Jr. sin insta er ikke private lenger.

Ingen bilder siden sommeren 18'?
Citera
2020-05-16, 08:40
Medlem
Citat:
kryptorigget er en av de mange gåtene her. De bruker jo krypto også som kommunikasjonsløsning og det er lagt mye jobb inn i dette, men så velger de senere å kommunisere vi kryptert mail - noe de kunne gjort fra start - og IKKE lagt fra seg papirer (spor) osv og gjort det hele enkelt slik "normale" kriminelle ville gjort.

Det tror jeg er fordi første oppsett er laget etter oppskrift av RU. Kanskje uten at han visste hva det skulle benyttes til. Han er bare en nyttig syndebukk. Etter endring av hypotese 26.06.19 , der politiet gikk ut og sa at de nå trodde det var drap forsøkt skjult som kidnapping, ble det nødvendig å styrke hypotesen om kidnapping for TH og medhjelper. De måtte improvisere. Derfor måtte også "kontakten" bevise sin opprinnelse, ved å forklare åstedet osv. De byttet plattform, ny konto. Jeg tror politiet var fornøyde med at de bet på. Ikke lenge etter startet de sin hemmelige etterforskning av TH. Og kanskje flere?
Citera
2020-05-16, 08:42
Medlem
Citat:
I den fortløpende vurderingen til TH skulle jeg gjerne visst hva motforestillingene har vært og er , siden dusøren ikke er på plass.

Ja dette med dusør er også merkelig, kan det tenkes at han er så gjerrig at han ikke er villig til dette, alternativt vil en dusør for tips som fører til oppklaring trigge eventuelle evnt. medhjelpere til å skaffe seg enda flere penger. Merkelig uansett. Når han nå er siktet for drap, og tidspunktet for å utlove dette kunne ikke vært mer passende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in