Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 18:07
  #26617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Nei det har ikke politiet bekreftet, det som derimot står flere steder er at de har funnet biologisk materiale på en gjenstand i huset (uten noen nærmere beskrivelse) men har tenkt tanken at det kan dreie seg om en lysestake eller lampe (eller noe tungt ) som er brukt for å enten drepe eller få henne til å besvime.
Når jeg tenker den tanken tenker jeg vel å at det neppe er profesjonelle fordi kidnappere ville vel ha ønsket å ha henne med seg i live ( da bruker man vel eter eller noe slikt) Vanskelig og skjønne dette.

I og med at de knytter denne gjenstanden personlig til Tom Hagen selv, så tenker jeg det mer kan være en golfkølle eller noe som han personlig eier og som kunne vert brukt som et våpen. Hadde det vert en lysestake så kunne hvem som helst brukt den.
Citera
2020-05-14, 18:09
  #26618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Da er vi enige. Slik saken står nå synes jeg det må være lov å spekulere i de grusomme detaljene. De har sagt at hun er drept der.
Ja, ellers er det jo bare å stenge tråden
Citera
2020-05-14, 18:13
  #26619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Helt sikkert ikke, men likevel dette var på det tidspunkt en nesten 70 år gammel mann. Jeg er endel yngre men vet ikke hva en VPN tjeneste er. Så dere dataeksperter må slutte og tro at folk flest vet hva disse ordene betyr.
Jeg sier ikke med det at ikke TH fant ut av det, men det er veldig sannsynlig at han i så fall må ha minst en medhjelper.

Jeg tenker også at dette er for komplisert for TH personlig. Men tenker at det nødvendigvis betyr at han heller ikke har behøvd å ha en medhjelper som er et "teknologigeni". Bare en som er litt over middels interessert i data.
Citera
2020-05-14, 18:15
  #26620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det blir vel ikke noe verre enn å antyde blod eller hjernemasse? Noe må det være på åstedet som gjør at politiet er sikre på at det er et åsted. Og i denne tråden spekulerer vi i saken. AE døde på grusomt vis, det er i alle fall sikkert.

I ren spekulation, tror jag att de främsta ledtrådarna tyder på är att EH tog ett bad, och blev dränkt, släpad ut till ett fordon, och körd i väg till en säker plats där hon inte skulle hittas.
Citera
2020-05-14, 18:15
  #26621
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja dansker (green) sa det var amatør messig, men samtidig er det jo ikke så amatør messig at man tror TH har vært alene om dette. Uten å være endel av politiet er det vanskelig og spå hva som er motivet for å medvirke. Men når man tenker på at TH i utgangspunktet er en mistenksom person vil jeg tro det sitter langt inne å invitere noen med til et slikt oppdrag.

Nå er jeg heldigvis ikke politi, men tenker vel at dette er en av politiets største gåter, hvem er villig til å ikke bare gå inn i døden med hemmeligheten, men også være villig til å sone adskillige år i fengsel for redde TH.
Kanskje er det siste mest relevant fordi man da ikke bare må ta hensyn til samvittighet (noe jeg tror det finnes mange mennesker som kan klare) men må også ta med at man kan måtte sone 10-21 år i fengsel. Uavhengig av tiltale, vet så klart at de slipper ut før, men selv om 2/3 straff er innen rekkevidde er det mye for et menneske som sannsynligvis er under 40 år.

"Kristin Kirkmo-syndromet" kan vel motivere noen dvs inkludering, respekt, vennskap, løfte om penger etc er gullerota. Jeg kjenner ikke relasjonene godt til til at jeg orker å spamme tråden med ukvalifiserte gjettinger på hvem dette kan være.
Citera
2020-05-14, 18:15
  #26622
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Om man hänger här i tråden måste det väl vara för att man tänker sig att Hagen kan vara oskyldig? Eller?
Finns det något annat motiv?
Att man tycker det är intressant att genomskåda hans hittepåsagor?

Mordhistorier där man tror sig veta vem som är mördaren intressera nog mycket få.
Mordhistorier har inte bara komponenten Whodunit, utan också komponenterna Howdunit och Whydunit. I den detektivroman som Dorothy L. Sayers slog igenom med, Whose Body?, var det ganska självklart vem som måste ha varit mördaren under bokens sista tredjedel, och spänningen var helt kopplad till att få reda på hur han hade betett sig - alltså en Howdunit. I det här fallet skulle jag vilja påstå att just den komponenten är höggradigt intressant, och detta rimligen oavsett om man anser sig vara säker på vem mördaren är eller ej.

En till spänningsfaktor är ju om det går att döma någon för dådet eller ej. Det är det ju inte alla som deltar i tråden som är säkra på, oavsett hurpass säker man är på vem som är gärningsman.
Citera
2020-05-14, 18:16
  #26623
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja dansker (green) sa det var amatør messig, men samtidig er det jo ikke så amatør messig at man tror TH har vært alene om dette. Uten å være endel av politiet er det vanskelig og spå hva som er motivet for å medvirke. Men når man tenker på at TH i utgangspunktet er en mistenksom person vil jeg tro det sitter langt inne å invitere noen med til et slikt oppdrag.

Nå er jeg heldigvis ikke politi, men tenker vel at dette er en av politiets største gåter, hvem er villig til å ikke bare gå inn i døden med hemmeligheten, men også være villig til å sone adskillige år i fengsel for redde TH.
Kanskje er det siste mest relevant fordi man da ikke bare må ta hensyn til samvittighet (noe jeg tror det finnes mange mennesker som kan klare) men må også ta med at man kan måtte sone 10-21 år i fengsel. Uavhengig av tiltale, vet så klart at de slipper ut før, men selv om 2/3 straff er innen rekkevidde er det mye for et menneske som sannsynligvis er under 40 år.

Du har mange gode synspunkt, Timber!😊
Citera
2020-05-14, 18:18
  #26624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I ren spekulation, tror jag att de främsta ledtrådarna tyder på är att EH tog ett bad, och blev dränkt, släpad ut till ett fordon, och körd i väg till en säker plats där hon inte skulle hittas.

Da må hun ha blitt drept i 2 etg. Slept ned trapp og ut bakveien? De mener åstedet er toalettet i 1.etg. Men mulig det er et rigget åsted.
Citera
2020-05-14, 18:22
  #26625
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mordhistorier har inte bara komponenten Whodunit, utan också komponenterna Howdunit och Whydunit. I den detektivroman som Dorothy L. Sayers slog igenom med, Whose Body?, var det ganska självklart vem som måste ha varit mördaren under bokens sista tredjedel, och spänningen var helt kopplad till att få reda på hur han hade betett sig - alltså en Howdunit. I det här fallet skulle jag vilja påstå att just den komponenten är höggradigt intressant, och detta rimligen oavsett om man anser sig vara säker på vem mördaren är eller ej.

En till spänningsfaktor är ju om det går att döma någon för dådet eller ej. Det är det ju inte alla som deltar i tråden som är säkra på, oavsett hurpass säker man är på vem som är gärningsman.

Ja, noen ganger minner det hele om en episode av TV- serien Columbo.
Citera
2020-05-14, 18:22
  #26626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja dansker (green) sa det var amatør messig, men samtidig er det jo ikke så amatør messig at man tror TH har vært alene om dette. Uten å være endel av politiet er det vanskelig og spå hva som er motivet for å medvirke. Men når man tenker på at TH i utgangspunktet er en mistenksom person vil jeg tro det sitter langt inne å invitere noen med til et slikt oppdrag.

Nå er jeg heldigvis ikke politi, men tenker vel at dette er en av politiets største gåter, hvem er villig til å ikke bare gå inn i døden med hemmeligheten, men også være villig til å sone adskillige år i fengsel for redde TH.
Kanskje er det siste mest relevant fordi man da ikke bare må ta hensyn til samvittighet (noe jeg tror det finnes mange mennesker som kan klare) men må også ta med at man kan måtte sone 10-21 år i fengsel. Uavhengig av tiltale, vet så klart at de slipper ut før, men selv om 2/3 straff er innen rekkevidde er det mye for et menneske som sannsynligvis er under 40 år.

Han mente ikke at selve kryptorigget var amatørmessig sett i denne sammenhengen vi nå ser tror jeg. Han mente at dette ikke ville duge i en proff kidnapping. Bare brevet i seg selv taler mot det. 9 sider i en konvolutt. Men mulig jeg misforsto. Jeg forsto det slik at han mente dette så ut som noe annet enn en kidnapping. Slik alle lander på. Alle andre enn TH og barna.
Citera
2020-05-14, 18:23
  #26627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Da må hun ha blitt drept i 2 etg. Slept ned trapp og ut bakveien? De mener åstedet er toalettet i 1.etg. Men mulig det er et rigget åsted.
Enig, og det sto i VG (som jeg har publisert lenger bakover) at slepesporene også er fra badet i 1 etasje, samme sted som brevet og hunden ble funnet.
Citera
2020-05-14, 18:26
  #26628
Medlem
Bibss avatar
Dette er interessant:
«Retten legger til grunn at de ransakinger og undersøkelser som nå foretas, har en annen karakter og intensitet enn de ransakinger som er utført tidligere, og slik sett er det ikke avgjørende politiet har fått tilgang til boligen tidligere», skriver tingretten.

https://www.nrk.no/norge/politiet-fa...gen-1.15015993
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback