2020-05-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
.....

Det finns 5 stycken saker som visat att SD var den egentliga Gärningspersonen i detta fallet ......

Mvh/ @JokerMannen
Hej JokerMannen!

Kan du tänka dig att berätta vad du avser här?

Mvh mc
Citera
2020-05-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, nu hänger jag inte riktigt med. Tingsrätten 2020 (nu ledd av Björn Lindén) säger väl bara att man inte ser någon anledning att misstänka just SD. Sedan vad som egentligen hände LW spekulerar man väl inte om överhuvudtaget.

Du framförde ju tidigare bland annat om hur L*na Wesstr*m hade först klättrat upp i ett högt träd bakom bullerplanket och strax därefter sedan trillat ned och slagit sitt huvud så illa att vederbörande till sist avled av huvud-skadorna men det visade ju sig senare inom den RättsMedicinska Obduktions-avdelningen att så var inte fallet, även gällande att L*na Wesstr*m skulle varit påkörd av en bil vid motorvägen och sålunda kastats upp i luften och av skadorna sedan avlidit, du tog även upp om att den påkörda kvinno-kroppen sedan därefter skulle ha burits upp till och bakom bullerplanket. Man kan faktiskt få lov att undra var du får alla dina partikuljära idéer ifrån?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, nu hänger jag inte riktigt med. Tingsrätten 2020 (nu ledd av Björn Lindén) säger väl bara att man inte ser någon anledning att misstänka just SD. Sedan vad som egentligen hände LW spekulerar man väl inte om överhuvudtaget.

Nej, precis. Menar inget annat. Vad menar du att jag menar?
Jag menade bara som jag menade att TR inte kan utesluta en random GM. Och därför friade.
Citera
2020-05-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Hej JokerMannen!

Kan du tänka dig att berätta vad du avser här?

Mvh mc

Hej @morningcloud

Först och främst är det viktigt för mig att att få ställa någrar frågor till dig gällande mordfallet L*na Wesstr*m, detta sagt med anledning av att jag vill veta vad du står.

1: / Är du insatt i detta tidigare mordfallet gällande L*na Wesstr*m ?

2: / Har du följt med denna ABoks-tråden L*na Wesstr*m sedan starten ?

3: / Har du läst igenom det tidigare skrivna förundersöknings-protokollet ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @morningcloud

Först och främst är det viktigt för mig att att få ställa någrar frågor till dig gällande mordfallet L*na Wesstr*m, detta sagt med anledning av att jag vill veta vad du står.

1: / Är du insatt i detta tidigare mordfallet gällande L*na Wesstr*m ?

2: / Har du följt med denna ABoks-tråden L*na Wesstr*m sedan starten ?

3: / Har du läst igenom det tidigare skrivna förundersöknings-protokollet ?

Mvh/ @JokerMannen

1. Ja, om än inte på din nivå. Minns inte alla detaljer. Har följt dina inlägg med stort intresse.
2. Ja, men inte med full uppmärksamhet på allt hela tiden
3. Nej, har av olika skäl inte kunnat läsa hela
Citera
2020-05-16, 02:42
Medlem
Alltså, jag ligger och lyssnar på rättegången och förhören med Hanna.

1. SKRÄMMANDE hur lika hon och SD pratar på samma sätt i varje stavelse.
2. Åklagaren frågar henne om hon inte tycker att det är märkligt att en så nära vän försvinner och att han ändå väljer att resa bort. Typ inte, ungefär.
Åklagaren vänder på frågan och ställer den nåt så här: Men hur hade du själv gjort om det var Stefan som försvann och som du kände dig orolig över för att han bara försvann. Skulle du ha rest bort ändå?
Hanna: Ja, jag skulle rest ändå.
Bah... va..?
3. De frågar ju Hanna flera gånger om hur hon fick veta att L blödde under sex och hon svarade att det var Lena som berättade det för henne.
Varför hänvisade de inte till FUP där Hanna säger att det var SD som berättade detta för henne???
Citera
2020-05-16, 02:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Alltså, jag ligger och lyssnar på rättegången och förhören med Hanna.

1. SKRÄMMANDE hur lika hon och SD pratar på samma sätt i varje stavelse.
2. Åklagaren frågar henne om hon inte tycker att det är märkligt att en så nära vän försvinner och att han ändå väljer att resa bort. Typ inte, ungefär.
Åklagaren vänder på frågan och ställer den nåt så här: Men hur hade du själv gjort om det var Stefan som försvann och som du kände dig orolig över för att han bara försvann. Skulle du ha rest bort ändå?
Hanna: Ja, jag skulle rest ändå.
Bah... va..?
3. De frågar ju Hanna flera gånger om hur hon fick veta att L blödde under sex och hon svarade att det var Lena som berättade det för henne.
Varför hänvisade de inte till FUP där Hanna säger att det var SD som berättade detta för henne???

Å andra sidan, fråga # 2 vad är det för mos att ställa en sådan fråga i en rättegång? Man kan väl inte komma någonstans i något klargörande i skuldfrågan. Det är lite som när Alice frågar Cheshirekatten vilken väg hon ska ta. När katten frågar vart hon ska så vet inte Alice och katten säger att hon då kan ta vilken väg som helst så kommer hon dit.
Citera
2020-05-16, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det här med att HD ska ha varit bortrest under förmodade försök1 natten 11/12-5, finns det någon som kan bekräfta det? Bortrest med Sillen eller någon annan geocachare? Kan inte öppna fupen för tillfället och har inte heller koll på allt där direkt. Vet någon vad hon gjorde den helgen?

H var med fiskegubben på en tur i Östergötland. Hon tog bl a en travelbug som skulle få hänga med till USA, men den hamnade sen i Uppsalatrakterna.
S var till Gustafsvik och berättade det i en chatt m henne. Hon trodde då att han var en duktig pappa och hade med flickorna dit, men han svarade typ Nej, ensam.
S var sen på middag hos polaren/grannen AM och pillade mycket med sin mobil samtidigt och checkade med en person om det gick bra att göra en sen syn vid nåt projekt. Det var ok och han fick frågan om han kommer in och han svarade något om att det var inga problem med det. Utan det verkade mer handla om vad som skulle hända om någon granne skulle reagera om han syntes smyga omkring i mörkret. Jag minns inte exakt.

Flickorna åkte bort under dagen och skulle sova borta i vindskydd med nån kompis. S var alltså ensam på fredagen när han initierade till ett möte m L för fix med hennes cache som han ansåg vara för synlig. Den kvällen blev det inget möte m L, kanske för att polisen faktiskt kom vid hans larm om Mållgans och hittade honom smygandes (då han uppgav sig heta något annat), nästa tur mötte han en granne med hund och vid en av turerna såg han antagligen från ett smygställe att L pratade m någon i mobilen och han fick lov att avblåsa.
Citera
2020-05-16, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så du litar inte heller på IT-foreniskern?
"... eller om det uppstår på grund av en synkronisering till eller från Google Drive"
Gott, då är vi åtminstone två som inte gör det

Helt rätt. Tycker kommentarerna från forensikern upplevs något undermåliga. De borde ha speglat HP:n och testat det jag föreslår dig och gjort likadant. Jag har ännu inte sett något IT-händelseprotokoll för natten mellan den 11-12 maj. Jag kanske bara har missat det, men grundligare utredning bör göras för det datumet också eftersom det tycks vara då mordet egentligen skulle ske.
Citera
2020-05-16, 08:23
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Låter som ett ämne för en annan tråd.

I en tråd med 10 miljoner visningar där TR avfärdat i princip all bevisning kryddat med några knäppar på näsan mot åklagarsidan? Jag tycker själv diskussionen har stor relevans just här.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En intressant punkt i artikeln du länkade till

Om åklagaren valt att "gömma" redovisningen av cachehistoriken så är jag inte säker på att försvaret ens kommit på tanken att fråga efter den. Det var en julklapp helt enkelt, nästan bokstavligt. Vet inte när i tid förvaret fick tillgång till den.

Intressant tanke. Det måste ju finnas fler anledningar till förundersökningens omfattning än att enbart karaktärsmörda de inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet ej, angående din sista fråga, det har dock förts en kritisk debatt från advokathåll.
Menar du specifikt med det att FUP blir offentligt (och en del domstolar ställer administrativa trösklar för att lämna ut) eller tänker du på att brottet diskuteras på nätet varvid vittnen kan påverkas (oavsett i vilken riktning personen påverkas)?

Däremot ska ju inte en åklagare som inte har tillräcklig bevis väcka åtal. Alternativet "låt domstol bestämma" ska ju inte vara ett alternativ som en slags bekvämlighetsventil.
Man ser ju här i tråden, och även andra trådar, att en del blir väldigt konspiratoriska om åklagare, kanske på goda grunder, väljer att släppa det för att bevisläget är kasst, brottslig gärning går ej att styrka.
Det blir särskilt den här eviga diskussionen om kvinnan skyddas bäst av ett mer offensivt rättsväsende med sänkta beviskrav eller att kvinnan blir bättre på att vara mer kräsen vid val av partner

Båda delar, samt om åklagarmyndigheten tar någon slags hänsyn till hur ett åtal påverkar på bred front. Om man leker med tanken att alla i FUP inblandade personer är oskyldiga så blir konsekvensen ett antal fler förstörda familjer utöver BO:s. Det är naturligtvis inget som någonsin kan ställas över en åklagares förmodat perfekta rättspatos men likväl något som förändrats drastiskt på relativt kort tid. Utan att vara insatt i offentlighetsprincipen skulle jag inte bli förvånad om avsnitt rörande sekretess stramas åt i framtiden.
Citera
2020-05-16, 08:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Den intressanta frågan, kan ju också vara, om det öht fanns någon nyckel?
Är det troligare att någon bara ljög ihop en historia om nyckeln?
Citera
2020-05-16, 08:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror förvisso också att LW kände sin mördare. Dock finns det väl omständigheter som gör att den okände inte kan uteslutas. Platsen hon hittades på är väl ett tillhåll, för ungdomar, lokala fyllon eller något. Någon av väninnorna (?) säger att pundare brukade hålla till där, men ser mest ut som ett krypin för tonåringar som smygöker eller dricker öl.
LW hade väl haft en cache där tidigare som hon dock tog bort efter vad jag förstår för att den förstördes, antagligen av folk som brukade hålla till på platsen. På cachesidan fanns tydligen en uppgift om att hon planerade att lägga en ny cache där (dock är jag lite oklar över om andra kan se det, eller om det bara är vissa med särskilda behörigheter som exempelvis reviewern L*ars som kan se ifall en användare börjar registrera planerad cache, eller om någon annan ovetande kan lägga upp på en plats en användare "tingat"? ).

Så någon "random" våldsman som råkar få ut LW är väl inte troligt. Däremot är det kanske möjligt att hon gått ut för att joxa med cachen hon planerade att ha där och att någon som höll till där befann sig där. Det kanske kan se lite suspekt ut att smyga omkring i buskar i närheten av bostadsområde (om man nu funderar över varför en okänd skulle vara fientligt inställd mot någon som dyker upp i bushen mitt i natten. En berusad som halvsover där kan bli skrämd om LW dyker upp med en ficklampa. Den berusade kan tro att det är en medborgargardist som ska misshandla hen.).

Men även om det kanske inte är troligt så är det måhända möjligt? Men återigen det är nog 90% att det är någon LW kände.
Tycker du verkligen att det är sannolikt att hon helt plötsligt skulle avbryta allt hon håller på med, chattar och presentinslagning för att helt plötsligt gå ut ensam mitt i natten och fixa med en cache?
Dedan drabbades hon av extremt övervåld vilket bara brukar förekomma i nära relationer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in