2020-05-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Ja, med tanke på allt annat som är tillåtet så är ju detta rent trams. En ren symbolhandling.

Hade viljan funnits kunde många idrotter kört på med anpassningar: ingen/lite publik, tester av idrottare och ledare, etc.

Klart det är en symbolhandling. Dvs att om de kör igång med fotbollen ger det indirekt rätt för alla idrotter att dra igång.

Hur tror du det skulle se ut om det skulle vara ok att spela fotboll medan man samtidigt stoppar handboll eller liknande? Det hade inte funkat och folk skulle bli jävligt arga.
Citera
2020-05-15, 18:25
Medlem
bagarn29s avatar
I aktuellt säger Tegnell att det inte spelet som är den stora spridningsrisken utan alla omkringliggande aktiviteter.
T.ex. fans från lagen som samlas utanför arenan, sportbarer m.m.

Tycker nog att det låter vettigt. De stora klubbarnas fans lär inte låta bli att sticka till arenan oavsett vad FHM säger. Är det någon som tror annorlunda?
Citera
2020-05-15, 18:36
Medlem
Varför skall fotbollen få en genväg, är inte utövandet tillräckligt korrupt?
Citera
2020-05-15, 18:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
I aktuellt säger Tegnell att det inte spelet som är den stora spridningsrisken utan alla omkringliggande aktiviteter.

Tycker nog att det låter vettigt. De stora klubbarnas fans lär inte låta bli att sticka till arenan oavsett vad FHM säger. Är det någon som tror annorlunda?

Ja. Varför ska supportrar till arenan om inte publik tillåts?
Inte fan skulle jag gå till arenan för att stå utanför den om jag kan se matchen i TV-soffan.

Sedan fattar jag inte logiken:
Citat:
Hela motivet till det här har hela tiden handlat om åskådare, stora folkmängder som träffas tillsammans och vistas tillsammans under ganska långa tider jämförelsevis

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/wPqBP4/tegnell-om-vad-fotbollen-maste-garantera-for-en-allsvensk-start

Så t.ex. Elitettan för damer kan inte starta heller utan publik för de stora folksamlingarna? Var samlas dessa?
Really?
Citera
2020-05-15, 19:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja. Varför ska supportrar till arenan om inte publik tillåts?
Inte fan skulle jag gå till arenan för att stå utanför den om jag kan se matchen i TV-soffan.

Sedan fattar jag inte logiken:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/wPqBP4/tegnell-om-vad-fotbollen-maste-garantera-for-en-allsvensk-start

Så t.ex. Elitettan för damer kan inte starta heller utan publik för de stora folksamlingarna? Var samlas dessa?
Really?
Du missade PSG-Dortmund i champions league ser jag. Ingen publik tilläts på läktaren. Så 3000 pers samlades utanför i en stor jävla hög. Sorry men fotbollssupportrar är inte smartare än så. Kommer bli marscher. Aktiviteter på pubar och barer. Ingen slump att jag såg en massa bajare beklaga sig över att en av barerna i stockholm stängdes var en av deras hållplatser. Inte för att hänga ut just hammarbyfans, tror liknande hade hänt andra också. Sverige har också haft en lättare hållning vilket gör att folk inte tar detta virus lika allvarligt som i andra länder.
Citera
2020-05-15, 19:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Du missade PSG-Dortmund i champions league ser jag. Ingen publik tilläts på läktaren. Så 3000 pers samlades utanför i en stor jävla hög. Sorry men fotbollssupportrar är inte smartare än så. Kommer bli marscher. Aktiviteter på pubar och barer. Ingen slump att jag såg en massa bajare beklaga sig över att en av barerna i stockholm stängdes var en av deras hållplatser. Inte för att hänga ut just hammarbyfans, tror liknande hade hänt andra också. Sverige har också haft en lättare hållning vilket gör att folk inte tar detta virus lika allvarligt som i andra länder.
Gäller det då även Moröns Elitettan matcher? Har svårt att se det framför mig men du kanske har rätt. Eller varför får de inte dra igång?
Citera
2020-05-15, 19:22
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Gäller det då även Moröns Elitettan matcher? Har svårt att se det framför mig men du kanske har rätt. Eller varför får de inte dra igång?
Nä det förstår jag inte heller. Mitt inlägg riktade sig mer till allsvenskan. Brukar själv gå förbi lokala fotbollsplaner på kvällarna och där håller dem igång. Men det är väl ungdom/barn som spelar. Men kan väl inte vara så mycket mer folk på en elitettan match? Brukar ändå se ett par kanske 20 pers som sitter på dem väldigt små läktarna eller står vid sidan av planen och tittar på.
Citera
2020-05-15, 19:37
Medlem
Samlas väl fan inga mängder med folk på sportbarer för att följa när Tidaholm möter Vårgårda i en ej TV-sänd träningsmatch utan publik. Eller när Norrby möter Trelleborg i Superettan. Varför skall misstanken att en handfull klubbars supporters inte kan sköta sig styra upplägget för Sveriges största folkrörelse? Stäng restauranger och barer de dagar dessa 5-6 klubbar har matchdag då, så är ju alla de problemen lösta. Eller prova och se vad som händer och vidta åtgärder om det inte funkar.
Men det är ändå den totala oviljan att diskutera träningsmatcher utan publik som är det sjukaste. Jag tycker man bör spela redan i helgen och ta fighten mot FHM och regeringen via det juridiska i efterhand. Vad skall dom göra? Sätta in kravallpolis mot vanligt folk som inte bryter mot varken lag, regler eller riktlinjer?
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-15 kl. 19:43.
Citera
2020-05-15, 19:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Samlas väl fan inga mängder med folk på sportbarer för att följa när Tidaholm möter Vårgårda i en ej TV-sänd träningsmatch utan publik. Eller när Norrby möter Trelleborg i Superettan. Varför skall misstanken att en handfull klubbars supporters inte kan sköta sig styra upplägget för Sveriges största folkrörelse? Stäng restauranger och barer de dagar dessa 5-6 klubbar har matchdag då, så är ju alla de problemen lösta. Eller prova och se vad som händer och vidta åtgärder om det inte funkar.
Men det är ändå den totala oviljan att diskutera träningsmatcher utan publik som är det sjukaste. Jag tycker man bör spela redan i helgen och ta fighten mot FHM och regeringen via det juridiska i efterhand. Vad skall dom göra? Sätta in kravallpolis mot vanligt folk som inte bryter mot varken lag, regler eller riktlinjer?
Ja, jag fattar inte vad det är för regler fotbollen bryter mot.
Som vanligt blir det någon form av kollektiv bestraffning när det gäller fotboll.
"Ni får inte spela match för då kanske O´Learys bryter mot reglerna"...? wtf.

Som jag såg i Bajens forum:
Om vi börjar samlas på en bar för att se på FHM:s presskonferenser, måste dessa förbjudas då?
Citera
2020-05-15, 19:51
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Spelarna har ju helt andra förutsättningar både personligt ekonomiskt och genom sina klubbar. Så det är knappast för deras skull som det ställts in.

Det är ju ett gigantiskt maskineri som måste ticka runt för att pengaflöden ska kunna existera. Har man inte maskineriet igång så finns det inga hela kedjor av pengaflöden och svårt att få det att fungera.

Men jag tycker personligen att det är märkligt att man inte spelar matcher i de högre ligorna med noll publik och allt sänt på tv samt nätet. Men sen vet jag att det är svårt med rättigheter och det rent juridiska.

Här får man verkligen se vad den fria kapitalismen kan ställa till med.
Citera
2020-05-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ja, jag fattar inte vad det är för regler fotbollen bryter mot.
Som vanligt blir det någon form av kollektiv bestraffning när det gäller fotboll.
"Ni får inte spela match för då kanske O´Learys bryter mot reglerna"...? wtf.

Som jag såg i Bajens forum:
Om vi börjar samlas på en bar för att se på FHM:s presskonferenser, måste dessa förbjudas då?

Nej, det finns inga regler mot att spela träningsmatcher. Så här lyder råden på FHM:s sida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/

vidare till: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-idrotts--och-traningsanlaggningar/

och där ligger infon om träningsmatcher: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/det-har-galler-for-traningsmatcher/

obs att den senare alltså aldrig uppdaterades när man skrev ner de generella råden i mitten på april. Bland de generella råden finns raden:
Skjut eller ställ in matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper för vuxna.

Och så har bett RF följa de generella råden. Men det är bara arrangemang med över 50 pers som är direkt förbjudna (förutom när det gäller studentfirande och shoppa i Ullared). Fotbollen kan när som helst börja spela träningsmatcher utan att bryta mot det regelverk Tegnell hänvisar till. Om RF kan stoppa fotbollen vet jag inte, men rimligen enbart genom att hota med indragna bidrag eller nåt sånt. Och det tror jag ingen på RF vågar sig på att försöka med, för då får de hela fotbolls-Sverige emot sig.

Problemet här är ju att de inte pratar med varandra. Tegnell har ju gett grönt ljus till träningsmatcher hur många ggr som helst i intervjuer etc, dvs genom att hänvisa till att allt är ok så länge man följer regelverket, men RF vågar inte säga ok pga att man saknar ett formellt ok.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-05-15 kl. 19:57.
Citera
2020-05-15, 19:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm

Sändningsförbud i lokaler och även vid privata sammankomster över X antal. Sitta hemma med sambon i soffan ska vara det som funkar. Problemet är det enorma maskineri som inte klarar av dessa anpassningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in