2020-04-26, 17:29
Medlem
Ergasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tror mer och mer på att folkhälomyndigheten och regeringen inte kommer tillåta fotboll eller någon annan sport förrän nästa år. Vad händer med våra föreningar då?
Utan publik lär man tillåta fotboll vart fall. Häcken tror att man klarar en helt annullerad säsong. Men det är på håret.
Citera
2020-04-26, 18:31
Medlem
ingetbranicks avatar
En ljuspunkt i allt mörker: I Sydkorea, det land som kanske varit allra framgångsrikast i bekämpningen av coronavirusets spridning med tanke på förutsättningarna (1/9 så många dödsfall som Sverige, trots fem gånger så stor befolkning), planerar man att dra i gång fotbollen igen om två veckor - inför publik.

www.svt.se/sport/fotboll/sydkorea-startar-sasongen-infor-publik
Citera
2020-04-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tror mer och mer på att folkhälomyndigheten och regeringen inte kommer tillåta fotboll eller någon annan sport förrän nästa år. Vad händer med våra föreningar då?

Det är givet, man kommer kräva ett räddningspaket från staten. I Norge(ingen publik före september) har fotbollen redan bett om 600 miljoner.

Min egen prognos är seriestart i juli och publik i september. Men jag ska ärligt säga att jag var en månad positivare för inte länge sen.
Citera
2020-04-26, 23:01
Medlem
Jag tror datum för planerad seriestart håller, men att första omgångarna kommer spelas utan publik när det gäller de två högsta serierna, men tillåta (viss) publik i Div 2 och nedåt. Möjligen i Div 1 också.

Tror alltså man ändrar tillbaka till 500 pers senast i början på juni, men att den innebär någon form av restriktion för hur dessa 500 pers får agera. En Div 1-arena som tar 400 pers får inte ha fullsatt men en Div 2-arena som tar 5000 pers får släppa in de första 500 som kommer med instruktionen "sprid ut er". Möjligen att man låter Damallsvenskan ha publik redan i juni pga att man anser dessa inte har den typen av publik som gillar att stå tätt ihop (och max 500 insläppta, även här)

Från augusti alla matcher med publik, förutom att Allsvenskan och Superettan kommer ha någon form av restriktioner. Om det blir förbud mot ståplats eller någon form av varannan stol eller andra lösningar får vi väl se. Men tror inte på några femsiffriga publiksiffror förrän absolut tidigast september eller ens på hela säsongen.

Träningsmatcher från v.20 (11 maj) eller senast kristi himmefärs 21 maj. Som i mars igen, dvs "max 50 pers", vilket omöjliggör publik för de större lagen medan landsbygdsklubbarna kan låta folk komma om de håller avstånd till varandra. Besked runt detta skulle väl förresten komma i veckan.
Citera
2020-04-27, 08:57
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Det är givet, man kommer kräva ett räddningspaket från staten. I Norge(ingen publik före september) har fotbollen redan bett om 600 miljoner.

Min egen prognos är seriestart i juli och publik i september. Men jag ska ärligt säga att jag var en månad positivare för inte länge sen.

Din prognos låter rimlig även om jag fortfarande är helt inställd på att det inte blir nån boll i Juni och verkligen inte med publik.

Förslag om att stänga ståplats, köra varannan stol etc är ju förslag som är som lika galna som att det ska vara avstånd mellan förskollärare och barn och mellan barnen på dagis. Inte för att jämföra dagisbarn med fotbollspublik men ingen tror ju att någon kommer sitta med två stolar mellan sig på läktarna (det går dessutom inte att lösa för dom flesta iom sålda årskort) eller att ingen kommer krama om sin närmaste granne vid mål etc.

Förbjuda klacksektioner etc? Då flyttar ju sig bara dessa grupper...
Citera
2020-04-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Din prognos låter rimlig även om jag fortfarande är helt inställd på att det inte blir nån boll i Juni och verkligen inte med publik.

Förslag om att stänga ståplats, köra varannan stol etc är ju förslag som är som lika galna som att det ska vara avstånd mellan förskollärare och barn och mellan barnen på dagis. Inte för att jämföra dagisbarn med fotbollspublik men ingen tror ju att någon kommer sitta med två stolar mellan sig på läktarna (det går dessutom inte att lösa för dom flesta iom sålda årskort) eller att ingen kommer krama om sin närmaste granne vid mål etc.

Förbjuda klacksektioner etc? Då flyttar ju sig bara dessa grupper...

Tror man skall jämföra med restaurangerna. Ok att ha öppet, men färre gäster, håll avstånd och sitt still. Där det inte sköts blir det varningar och ev stängt. Räkna med att det kommer bli samma lösning för fotbollen. Upp till arrangören att antingen hålla ordning på en begränsad publik eller spela inför tomma läktare. Det är den utvecklingen vi ser överallt (kollektivtrafik etc) och det kommer även gälla fotbollen. Tro inte något annat.
Citera
2020-04-28, 07:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tror man skall jämföra med restaurangerna. Ok att ha öppet, men färre gäster, håll avstånd och sitt still. Där det inte sköts blir det varningar och ev stängt. Räkna med att det kommer bli samma lösning för fotbollen. Upp till arrangören att antingen hålla ordning på en begränsad publik eller spela inför tomma läktare. Det är den utvecklingen vi ser överallt (kollektivtrafik etc) och det kommer även gälla fotbollen. Tro inte något annat.

Fast du kan inte jämföra fotbollsläktarna med restauranger.

En restaurang har inte sålt platser på förhand på det sättet, bordsbokningen kan regleras rätt skarpt, knappt någonstans behöver du boka bord lika långt innan som folk köper årskort. Dessutom resulterar bara restaurangstängningarna i att folk går till ett annat ställe eller sätter sig i parker etc när vädret tillåter varvid man nu fått säga att det ska vara avstånd även i parkerna men det fungerar ju inte det heller såklart.

Utvecklingen vi ser överallt? Åk kollektivtrafik, det är inte direkt glest under rusningstrafik, på kvällarna när folk ska ut etc.

Hålla avstånd och sitta still på fotboll? Det där låter mer som ett förslag från någon politiker som vill få bort varenda supporter än något från någon som likt dig går på mycket fotboll. Det är lite väl naivt att tro att det kommer fungera.
Citera
2020-04-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast du kan inte jämföra fotbollsläktarna med restauranger.

En restaurang har inte sålt platser på förhand på det sättet, bordsbokningen kan regleras rätt skarpt, knappt någonstans behöver du boka bord lika långt innan som folk köper årskort. Dessutom resulterar bara restaurangstängningarna i att folk går till ett annat ställe eller sätter sig i parker etc när vädret tillåter varvid man nu fått säga att det ska vara avstånd även i parkerna men det fungerar ju inte det heller såklart.

Utvecklingen vi ser överallt? Åk kollektivtrafik, det är inte direkt glest under rusningstrafik, på kvällarna när folk ska ut etc.

Hålla avstånd och sitta still på fotboll? Det där låter mer som ett förslag från någon politiker som vill få bort varenda supporter än något från någon som likt dig går på mycket fotboll. Det är lite väl naivt att tro att det kommer fungera.

Angående "förslag från politiker" så jo, det är det ju egentligen. Dvs jag tycker mig se att politiker m fl ser den typen av lösningar för att slippa helt stänga. "Håll avstånd" gäller överallt numera och jag tror de kommer applicera samma lösning på fotbollspublik.

Sedan är det ju stor skillnad på de största klubbarna och de lite mindre. Ju större normalpublik desto svårare att hålla ordning. Angående seriekort så är det ju inte svårare än att de inte gäller och att all biljettförsäljning till restriktionsmatcher sker separat. Så får de med säsongsbiljett få den inlöst, få delbetalning tillbaka eller rabatt nästa säsong. Ingen skillnad mot matcher som spelas inför tomma läktare.

Vi får se, men jag tror som sagt inte fotbollen kommer särbehandlas varken positivt eller negativt.
Citera
2020-04-28, 10:55
Medlem
Coronavirusets påverkan på fotboll? Inte så stor enligt danska forskare.

Danska forskarna Nikolas Knudsen, Manuel Thomasen och Thomas Bull Andersen vid Århus universitet har beräknat i en studie att en spelare i genomsnitt spenderar en och en halv minut i närheten av en annan spelare under en fotbollsmatch. Något de kommit fram till baserat på fjorton matcher i danska Superligan.

Professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet menar att studien bevisar att risken för att bli smittad av coronaviruset är låg när du spelar fotboll utomhus.

– Socialstyrelsen räknar med att du måste befinna dig inom två meter från en smittad person i en kvart för att det ska räknas som relevant kontakt. Så det är inga tvivel om att det inte är kritiskt när fotbollsmatcher äger rum utomhus, säger professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet till videnskab.dk.

– För mig finns inga problem med vanlig gammaldags fotboll eftersom kroppskontakten är så kortvarig. Men rugby och amerikansk fotboll skulle jag vara försiktig med att utöva.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/y32R9x/forskare-minimal-smittorisk-i-fotboll
Citera
2020-04-28, 12:00
Medlem
Citat:

Danska forskarna Nikolas Knudsen, Manuel Thomasen och Thomas Bull Andersen vid Århus universitet har beräknat i en studie att en spelare i genomsnitt spenderar en och en halv minut i närheten av en annan spelare under en fotbollsmatch. Något de kommit fram till baserat på fjorton matcher i danska Superligan.

Professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet menar att studien bevisar att risken för att bli smittad av coronaviruset är låg när du spelar fotboll utomhus.

– Socialstyrelsen räknar med att du måste befinna dig inom två meter från en smittad person i en kvart för att det ska räknas som relevant kontakt. Så det är inga tvivel om att det inte är kritiskt när fotbollsmatcher äger rum utomhus, säger professor Allan Randrup Thomsen vid Köpenhamns universitet till videnskab.dk.

– För mig finns inga problem med vanlig gammaldags fotboll eftersom kroppskontakten är så kortvarig. Men rugby och amerikansk fotboll skulle jag vara försiktig med att utöva.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/y32R9x/forskare-minimal-smittorisk-i-fotboll

Dom har glömt att alla spelare tar på bollen.
Citera
2020-04-28, 12:01
Medlem
Citat:

Jo, risken att spelarna skulle smitta varandra under spelets gång har ju varit ganska överdriven. Dock "skvätter" det ju svett omkring sig och svårt att förbjuda klungtaktik vid t ex hörnor under tävlingsmatcher. Däremot är ju träningsmatcher inga problem och de borde aldrig ha stoppats, menar jag. Hade räckt man hade kommit överens om att rulla igång alla fasta situationer istället för att för att köra klungspel, dvs vid offensiva frisparkar, inkast och hörnor. Men möjligt att man förbjöd träningsmatcherna av politiska skäl och egentligen grundade ju sig hela beslutet i att Stockholms Fotbollsförbund bröt mot riktlinjerna och ville köra igång seriespelet. Så åkte stopp för träningsmatcherna med av bara farten, helt i onödan. Utan StFF:s korkade agerande hade vi haft träningsmatchandet igång hela tiden, tror jag.
Citera
2020-04-28, 14:47
Medlem
Aj. Ingen bra prognos. Tegnell var ganska tydlig idag när han sa att begränsningen på max 50 pers troligen kommer ligga kvar "mycket längre än så" på frågan om det eventuellt kunde ändras i sommar.

Går inte tolka annat än att prognosen just nu för publik på fotboll är "inte före september" och att det gäller alla nivåer. Men kan ju ändras, och det får vi ju verkligen hoppas. Eller då att vi hoppas han tänkte på juni-juli som "sommaren" och att det trots allt finns en chans till publik i augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in