2020-05-15, 06:46
Medlem
ps870s avatar
Att det är hemkörning till tomtgräns är standard hos möbelbutiker och elektronikföretag. Inbärning brukar finnas som tilläggstjänst. Så sannolikt har företaget agerat korrekt.
Lägg ut en fråga på appen Tiptapp så får du säkert hjälp för en rimlig kostnad om du ännu inte löst detta.
Citera
2020-05-15, 07:09
Medlem
RockFjellstads avatar
Mattan är alltså 4x4,8 meter, då kan jag tänka mig att du har fått en 4 m lång mattrulle. Inplastad och med 1 eller 2 plast/ papprör som kärna inuti rullen. Det räcker att skära upp plasten i kortändarna för att trixa ut rören. Ska inte vara nödvändigt att behöva rulla hela mattan!
Nu har du ett fyra meter långt schabrak, på kanske 50kg, beroende på mattans tjocklek!
För och nackdelar med att rören är borta, är att du lätt böjer den i "svängarna" upp för trappan, men samtidigt viker den sej på på mitten när man ska bära iväg den, så ni bör vara minst 2 personer, kanske 3 om den är tung!
Väl på plats är det bara att rulla ut, och hoppas att alla eventuella veck efter den omilda behandlingen sträcker ut sig!!
Lycka till 👍
Citera
2020-05-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
hej jag köpte nyligen en matta på avbetalning för över 10 000.kr det krävdes mycket för att ens betalningen skulle gå igenom, iallafall när dem lämnade den så fick jag då veta att uppbärning inte ingår så jag har nu en matta på 5 meter längd som ska upp till min lägenhet 4 våningar upp, när jag går in på deras sida så finns det 0 information att bärning till dörren inte ingår, jag har helt oförberedd dem vägrar ta tillbaka den och gör ingenting mer nu, så jag undrar har jag någon rätt i detta, vem köper något stort och tungt och inte förväntar sig hjälp att få det till dörren, vem köper en 60 tums tv och förväntar sig att den lämnas på avfarten som standard har alltid fått hjälp att få tvn till dörren om jag köpt en, enligt mig så är det en självklarhet att uppbärning finns med om inte det tydligt står att det inte gör det, står varken i ordern eller i vanligt frågor.

Men? Saknar du både armar, ben och förstånd? Det står ingenting om leverans till dörren, då ingår inte den tjänsten. Bär in din matta och uppför dig som folk.
Citera
2020-05-15, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Men? Saknar du både armar, ben och förstånd? Det står ingenting om leverans till dörren, då ingår inte den tjänsten. Bär in din matta och uppför dig som folk.

har redan sagt att den inte ens gick upp med hjälp av både mig och budet.
Citera
2020-05-15, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Vad tycker du att en butik skall göra åt det?
Om du beställt en 5m lång matta så är det självklart ditt ansvar att kontrollera att du kan få in den dit den skall, eller är du en special snowflake?

Hejsan, jag skulle vilja köpa den här bilen.
Men, jag har inget körkort, hur löser vi det, ordnar ni en förare åt mig?

jag tycker att det tydligt ska stå om vad för sorts leverans som ingår så man vet i förväg för något som kräver flera personer, står ingenting någonstans att inte uppbärning ingår står bara "hemleverans" där andra också höll med om att informationen är otydlig.
Citera
2020-05-15, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Vad tycker du att en butik skall göra åt det?
Om du beställt en 5m lång matta så är det självklart ditt ansvar att kontrollera att du kan få in den dit den skall, eller är du en special snowflake?

Hejsan, jag skulle vilja köpa den här bilen.
Men, jag har inget körkort, hur löser vi det, ordnar ni en förare åt mig?

det går att få upp den men av dem som vet hur man gör det som mattlandet som inte hade några problem att få upp en matta rakt in i rummet jag skulle ha den, inte av en enda person som inte visste, det är som att leverera en bil utan däck där man måste sätta på däcken själv, det är sån information som ska vara tydlig, bauhaus som någon nämnde så finns det tydligt en tillägs tjänst där är det tydligt att inbärning inte ingår i fraktkostnaden man missar det inte jag skulle omöjligen missa det, men med kilandsmattor så står det ingenstans, man måste gissa eller vara tillräckligt van att veta hur all frakt fungerar, har aldrig varit med om frakt där något ställs långt bort från dörren så jag hade ingen information om hur det fungerar har alltid fått allt levererat till dörren, köper jag en tv så flyttas tvn tillräckligt nära dörren för att jag ska klara av att dra upp den, den lämnas inte flera meter bort på utfarten så jag sitter fast med en tv ute utan möjlighet att kunna flytta den, dem nämnde också att dem normalt fall hade hjälpt mig om inte det vore för corona så corona ändrade detta, och dem hade ingen information alls om det i förväg med det, alltså så måste man veta i förväg vilket jag inte gjorde.
Senast redigerad av zzcool 2020-05-15 kl. 09:24.
Citera
2020-05-15, 09:18
Medlem
ps870s avatar
Citat:
har redan sagt att den inte ens gick upp med hjälp av både mig och budet.

Alltid lätt att vara efterklok. Villkoren borde du ha läst samt funderat över om trappan är tillräckligt stor eftersom heltäckningsmattor sällan levereras i småbitar. Men nu är det som det är. När vi flyttade in på ett kontor en gång hyrde vi en saxlift för att hissen var för liten för en del möbler.

Här finns t.ex liftar mellan 6 meter och 21 meter:
https://www.cramo.se/sv/category/lift_saxliftar-el

Alternativt hyr du kranbil med förare.
Senast redigerad av ps870 2020-05-15 kl. 09:21.
Citera
2020-05-15, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Alltid lätt att vara efterklok. Villkoren borde du ha läst samt funderat över om trappan är tillräckligt stor eftersom heltäckningsmattor sällan levereras i småbitar. Men nu är det som det är. När vi flyttade in på ett kontor en gång hyrde vi en saxlift för att hissen var för liten för en del möbler.

Här finns t.ex liftar mellan 6 meter och 21 meter:
https://www.cramo.se/sv/category/lift_saxliftar-el

det är också problemet det står inget i vilkoren om det

försök att hitta var det står i vilkoren

https://www.kilandsmattor.se/kopvillkor/

och jag tycker inte att jag ska behöva vara efterklok när jag köper av en vanlig butik jag ska inte behöva tänka på detta och gissa mig fram, det är sånt som dem ska vara tydliga med igen när det står hemleverans och inte tomtgräns eller liknande, det finns ingenting som tyder på att det inte är leverans till dörren jag betalade också på avbetalning max jag har att betala för det här problemet är 500 kr
Senast redigerad av zzcool 2020-05-15 kl. 09:23.
Citera
2020-05-15, 09:26
Medlem
ps870s avatar
Citat:
det är också problemet det står inget i vilkoren om det

försök att hitta var det står i vilkoren

https://www.kilandsmattor.se/kopvillkor/

och jag tycker inte att jag ska behöva vara efterklok när jag köper av en vanlig butik jag ska inte behöva tänka på detta och gissa mig fram, det är sånt som dem ska vara tydliga med igen när det står hemleverans och inte tomtgräns eller liknande, det finns ingenting som tyder på att det inte är leverans till dörren

"Alla mattor skickas med DHL."
DHL är deras logistikpartner så det blir av DHL du köper tjänsten och det är deras villkor du ska läsa.

Från DHLs hemsida:
DHL HOME DELIVERY
"DHL Home Delivery är tjänsten som levererar dina produkter direkt hem till din kunds dörr."
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans.html

INBÄRNING
"Många konsumenter uppskattar enkelhet och bekvämlighet i hemleveranser. Just därför är inbärning ett populärt tillval. Mottagaren pekar själv ut en plats i hemmet där varan, eller varorna ska placeras. Därefter sköter vi resten"
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans/tillvalstjanster-for-dhl-home-delivery.html#parsysPath_teaser_carousel_cont
Senast redigerad av ps870 2020-05-15 kl. 09:29.
Citera
2020-05-15, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
"Alla mattor skickas med DHL."
DHL är deras logistikpartner så det blir av DHL du köper tjänsten och det är deras villkor du ska läsa.

Från DHLs hemsida:
DHL HOME DELIVERY
"DHL Home Delivery är tjänsten som levererar dina produkter direkt hem till din kunds dörr."
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans.html

INBÄRNING
"Många konsumenter uppskattar enkelhet och bekvämlighet i hemleveranser. Just därför är inbärning ett populärt tillval. Mottagaren pekar själv ut en plats i hemmet där varan, eller varorna ska placeras. Därefter sköter vi resten"
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/frakt/inrikes/hemleverans/tillvalstjanster-for-dhl-home-delivery.html#parsysPath_teaser_carousel_cont

ja det står genom dhl står ingenting på kilandsmattor ingenting alls, ingen tittar på dhls sida om man inte måste gå igenom den för att acceptera frakten hur skulle jag veta detta? andra kanske redan vet men jag visste inte.
Citera
2020-05-15, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockFjellstad
Mattan är alltså 4x4,8 meter, då kan jag tänka mig att du har fått en 4 m lång mattrulle. Inplastad och med 1 eller 2 plast/ papprör som kärna inuti rullen. Det räcker att skära upp plasten i kortändarna för att trixa ut rören. Ska inte vara nödvändigt att behöva rulla hela mattan!
Nu har du ett fyra meter långt schabrak, på kanske 50kg, beroende på mattans tjocklek!
För och nackdelar med att rören är borta, är att du lätt böjer den i "svängarna" upp för trappan, men samtidigt viker den sej på på mitten när man ska bära iväg den, så ni bör vara minst 2 personer, kanske 3 om den är tung!
Väl på plats är det bara att rulla ut, och hoppas att alla eventuella veck efter den omilda behandlingen sträcker ut sig!!
Lycka till 👍

ja kul att att riskera något för över 10 000.kr för att jag inte var beredd på något av detta, detta är problemen dem inte skulle ge mig enligt mig iallafall, mattlandet fick upp en matta helt utan problem och dem vet hur jag vet inte hur.
Citera
2020-05-15, 10:03
Medlem
Är detta vad som händer när millenials flyttar hemifrån? Herregud, vad förväntar du dig ska hända, att det här företaget ska offra sina vinstmarginaler helt för att DU HAR GJORT FEL?

Du fick till och med bra förslag från deras kundservice, vad mer vill du att de ska göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in