2020-05-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Intressant, finns det tidsangivelser för dessa iakttagelser? Hänvisning till FUP?

Pappan som är där och fotar med mobilen genom brevinkastet. FU 519, 525, 527
När du var hos Tishko för att leta efter Wilma, när var det, vilken tid?
Det var första gången på lördagen den 16/11

På söndagen kan jag se i min mobil att jag var där kl. 11.23.
Då tittade jag också in i brevinkastet. Jag märkte då att det såg städat ut, damsugaren stod
framme i köket innanför tröskeln. Skorna på översta skohyllan var flyttade ner till hyllan
under och den skon som legat innanför dörren var borta. Den stol jag sett i köket tidigare stod
på söndagen alldeles innanför ytterdörren.

Kläderna jag sett på golvet var borta och leran var också borta från golvet.
Den gången fick jag känslan av att ingen var i lägenheten.
Jag har god hörsel och när jag lyssnade genom brevinkastet både på lördagen och söndagen
kunde jag inte höra något som helst ljud från lägenheten.
Senare på söndag kväll vid 21-tiden åkte jag med min pappa tillbaka till lägenheten och då
var Tishko hemma och släppte in Linda först medan jag och pappa höll oss undan i början
tills vi blev insläppta. Jag var då inne i lägenheten och i källaren. Det som hände då har jag
tidigare uppgett i förhör.
Senast redigerad av Browser 2020-05-14 kl. 23:28.
Citera
2020-05-14, 23:26
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Finns där någon bra förklaring till hur han har resonerat med att förvara huvudet hemma i en resväska? Rimligt är väl att man inte vill ha en resväska med ett huvud hemma, speciellt inte om man vill komma undan? Han måste väl ändå haft tid på sig att lösa den delen?

För övrigt känns det som att han ändå agerar ganska "smart" i förhören med att inte säga något. Om det är något som är mer besvärande än att ha graverande bevisning mot sig, så är det om man även kan visa att man har ljugit i förhör om vart man har befunnit sig osv. Då är det bättre att inte ha sagt något och trolla ihop sin historia i rättegången när allt ligger på bordet.

Det kan ju finnas många anledningar. Allt från trofe tänk till att han faktiskt inte orkar förmå sig psykiskt att göra sig av med huvudet.
Troligen är det ganska påfrestande att knalla runt med en väska innehållande huvudet på sitt ex.

Att T är skyldig är det väl knappast någon som tvivlar på.
Jag höjer dock ytterligare en gång ett varningens finger för att det kommer att bli en knepig historia för åklagaren.
Att lägenheten är mordplatsen råder det ju inga tveksamheter om.
Jag tror T med en dåres envishet försöker gå fri från hela den här storyn eftersom han är livrädd för att hamna inom lås och bom.
När han/advokaten nu har fått allt samlat i FUP så förbereder de sig självfallet för kommande rättegångar.
Tvärvänder T och medger brott mot griftefriden så skall ändå åklagaren påvisa:

A) Att W verkligen har blivit mördad.
B) Att T verkligen har mördat W.

A) Är ju nästan bevisat genom blodstänket i vardagsrummet men frågan är om det håller...

Finns fortfarande väldigt stor risk att det stannar vid 2 år för brott mot griftefriden.
Citera
2020-05-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayhayandup
Med risk för att framstå som helt efterbliven, har scrollar igenom hela fup:en men ser inte sms:en mellan Wilma och Tishko någon stans. Vilka sidor är de på?
Diverse sms ,startsidan..sida 1
Citera
2020-05-14, 23:29
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han har delvis städat/gjort sig av med bevis sent 18/11 eller tidigt 19/11 (innan han greps), eftersom man hittat en COOP matkasse, med hans namn/adress på, där det låg blodbesudlad kudd-stoppning/dun i. Detta hittades i ett låst soprum typ 25/11 och eftersom senaste tömningen vart 18/11 och Tishko greps 19/11, så är det bara där emellan han haft möjlighet att slänga detta.

Det har du rätt i. Tack.

Ordagrant FUP;

"Den sammantagna bedömningen är att någon mellan den senaste tömningen av sopor
den 18 november 2019 till och med den 25 november slängt minst tre påsar med
blodbesudlat material, företrädesvis kuddmaterial, i sopbingar för hushållssopor,
uppställda i ett gemensamt soprum på Göteborgsvägen 21. Materialet bär spår av blod
och vävnadsrester från Wilma Andersson och blod från Tishko Ahmed."
Citera
2020-05-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Jag har knåpat lite på en tidslinje. Har bara kommit till sidan 156 (sidnumrering enligt PDF-dokument) i FUP än. Någon annan får gärna ta vid därifrån.

2019-11-13
14:00 Wilma träffar vän

2019-11-14
12:00 Tishko börjar arbete
ca 12:30 Elförbrukning går upp (någon är i lägenheten, elvärmaren är igång)
13:13 Wilma skickar SMS till Tishko om att dammsugaren är trasig
14:10 Tishkos sista loggade uppdrag
14:21 Wilma telefonsamtal med syster, 0,24
14:21 Wilma telefonsamtal med syster, 9,50
14:30 Tishko handlar cigaretter på Netto under arbetstid med Wilmas bankkort.
14:32 Tishko kommer hem (GPS anger Parkgatan 7, se sid. 146)
14:39 Wilma telefonsamtal med syster, 0,16
14:49 Wilma telefonsamtal med mamma, 0,11
14:52 Wilma telefonsamtal med mamma, 7,20
16:00 Tishko slutar arbete enligt schema
17:03 Wilma telefonsamtal med mamma, 1,28
18:37 Tishko går hemifrån
18:47 Tishko handlar dryck med Wilmas bankkort
18:54 Tishko kommer till Uddevalla station
19:07 Tåg avgår
19:14 Tishko betalar biljett med Wilmas bankkort
19:22 Tishko kommer till Ljungskile
20:46 Wilma svarar ej i mobiltelefonen
20:53 Tishko lämnar Ljungskile enligt platstjänster i mobilen (sid. 152)
21:23 Första inringning om att Tishko går på E6
21:58 Polis hämtar Tishko. Tishko har lerfläckar på tröjan och ingen jacka. Reva på handen men inga skador i ansiktet.
22:00 Vittnesuppgift i andra hand om gräl i Tishkos lägenhet
22:14 Tishko släpps av vid lägenheten

2019-11-15
ca 02:30 Elförbrukning går ned
13:55 Wilmas mobiltelefon stängs av
ca 18:30 Elförbrukning stiger

2019-11-16
Under hela denna dag var elförbrukningen hög vilket antyder att elvärmaren i lägenheten varit på och Tishko hemma.
09:00-11:00 Tishko öppnar ej dörren

2019-11-17
Under denna dag var elförbrukningen hög vilket antyder att elvärmaren i lägenheten varit på och Tishko hemma.
ca 06-10 Elförbrukning låg
11:23 Tishko öppnar ej dörren
15:36 Telefonsamtal Tishko RLC
16:28 Telefonsamtal Tishko RLC
17:00 Wilmas anhöriga tittar runt i Tishkos lägenhet.
17:08 Tishko ringer Wilma
ca 18-21 Elförbrukning låg
18:21 Tishko ringer Wilma
18:49 Tishko polisförhör
20:00 Wilmas anhöriga tittar runt i Tishkos lägenhet.

2019-11-18
Tishko blir under morgonen inringd till arbetet
ca 05-07 Elförbrukning hög
07:00 Tishko börjar arbetet (sid 127-139)
08:44-08:51 Hemtjänstbil vid Tishkos lägenhet, vittnesiaktagelse
09:52-10:17 Hemtjänstbil vid Tishkos lägenhet
11:09-11:28 Hemtjänstbil vid Tishkos lägenhet, vittnesiaktagelse
11:49-11:56 Hemtjänstbil vid Tishkos lägenhet
12:53-13:07 Hemtjänstbil vid Tishkos lägenhet
14:00 Tishko slutar arbetet
ca 14-15:30 Elförbrukning hög
18:00 Tishko är på McDonalds
20:00 Vänner släpper av Tishko vid lägenhet
ca 20 Elförbrukning stiger
21:00 Wilmas anhöriga blir inte insläppta av Tisko i lägenheten
22:45 Tishko är hemma

2019-11-19
Någon gång under dygnet beställer Tishko mat, Coop matkasse
ca 04 Elförbrukning går ned
ca 06-07 Elförbrukning hög
07:00 Tishko börjar arbetet
10:00 Tisko grips

EDIT: Syftet är alltså att ringa in vad Tishko hade för sig från den 14 tills han grips. Om tidslinjen sväller med för mycket ovidkommande information om polisåtgärder och annat blir tidslinjen mindre tydlig och användbar.

Skulle vilja peta en händelse mellan mammas sista kontakt med W och när T går hemifrån.

14/11 kl. 17.30 ca iaktar en "flasbackare" en bil plus 2-3 personer utanför Tishkos port. Bilen parkerad på trottoaren så hen hade knappt plats att gå förbi, hen gjorde anonym anmälan om detta till polisen. Inget om det dock i FUP. Var det personer som gick upp till W? Var det personer som bråkade med W när T ändå var borta? Vilka annars var som bråkade vid flera tidpunkter enligt många grannar? T var inte hemma. Något stämmer inte här!
Citera
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag tycker inte att han är normal, men jag är långt ifrån säker på hur det här har gått till. Det är fortfarande många frågetecken. Han själv har ju erkänt dråp, enligt en häktesvakt. Och om jag tror på det som häktesvakten säger, så kan jag ju inte kalla honom mördare, utan dräpare. Och hur som helst så säger ju det inte så mycket om hur han var innan mordet/dråpet. Det finns människor som har mördat eller dräpt och varit helt normala innan.
Spelar väl ingen roll om en mördare är normal innan??
Du anser att avsugning under färd är farligt med att döda någon är inte alls hemskt?
Vidrigt beteende av honom och han lär få långt straff 😈😈
Sedan ska ju alla ev flickvänner varnas för honom om han nånsin kommer ut...eller gäller det endast andra mördare? 🤔
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Pappan som är där och fotar med mobilen genom brevinkastet. FU 519, 525, 527
När du var hos Tishko för att leta efter Wilma, när var det, vilken tid?
Det var första gången på lördagen den 16/11

På söndagen kan jag se i min mobil att jag var där kl. 11.23.
Då tittade jag också in i brevinkastet. Jag märkte då att det såg städat ut, damsugaren stod
framme i köket innanför tröskeln. Skorna på översta skohyllan var flyttade ner till hyllan
under och den skon som legat innanför dörren var borta. Den stol jag sett i köket tidigare stod
på söndagen alldeles innanför ytterdörren.

Kläderna jag sett på golvet var borta och leran var också borta från golvet.
Den gången fick jag känslan av att ingen var i lägenheten.
Jag har god hörsel och när jag lyssnade genom brevinkastet både på lördagen och söndagen
kunde jag inte höra något som helst ljud från lägenheten.
Senare på söndag kväll vid 21-tiden åkte jag med min pappa tillbaka till lägenheten och då
var Tishko hemma och släppte in Linda först medan jag och pappa höll oss undan i början
tills vi blev insläppta. Jag var då inne i lägenheten och i källaren. Det som hände då har jag
tidigare uppgett i förhör.

Nej pappan fotade inte. Det är sina minnesbilder han återberättar.
Polisen har däremot i efterhand tagit foton genom brevinkastet för att dokumentera hur mycket ha kunnat se av lägenheten. Dessa foton finnns i huvudprotokollet.
Citera
Medlem
Albert.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hade det med elkaminen som stod i vardagsrummet att göra? Skummade bara de sidorna

Det stod i FUP'en att kaminen stod på max när polisen kom in i lägenheten och det var väldigt varmt.

Kan de kanske misstänka att han slaskat runt med massor av vatten i lägenheten efter blodstädning och ville att allt vatten skulle torka upp så snabbt som möjligt?
Citera
Medlem
Groggnaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wayhayandup
Med risk för att framstå som helt efterbliven, har scrollar igenom hela fup:en men ser inte sms:en mellan Wilma och Tishko någon stans. Vilka sidor är de på?

https://docdro.id/hB6jZE2
Citera
2020-05-14, 23:34
Medlem
FIKK fortsätter med att hitta resten av kroppen:
‼️ SÖKINSATS ‼️
UDDEVALLA / VÄSTRA GÖTALANDS LÄN

WILMA 17 år -
HJÄLP OSS I VÅR FORTSATTA SÖKINSATS!

Datum: Lördag 16 maj
Klockan: 10:00-18:00

➡️ Samlingsplats 1: Parkeringsplatsen vid Bohusgården Hotell
Nordens Väg 6, 451 43 Uddevalla
Kartlänk: https://bit.ly/3dCYbDs

➡️ Samlingsplats 2: Parkeringsplats intill Shell
Nordmannerödsvägen 1, 451 55 Uddevalla
Kartlänk: https://bit.ly/3bxNtfO

➡️ Samlingsplats 3: Parkeringsplats vid IK Oddevolds klubbstuga
Fossums Kvarnväg 4, 451 34 Uddevalla
Kartlänk: https://bit.ly/2Ww9SpJ

Insatsledare: Patrick 010-5511881

==================

‼️VIKTIG INFORMATION‼️

📣 Samtliga som deltar i sökinsatsen måste ladda ner vår beredskaps app, IRO Rescue
https://fikk.se/iro-rescue/ för att vi skall kunna kontrollera hur många som kommer till vår sökinsats.

🔦 Sökinsatsen kan pågå under några timmar, det är till fördel om man kan ha med sig vätska och näring som frukt eller lättare förtäring.

Vår insatsledare och insatsteam på plats kommer även se över att vi inte överskrider riktlinjerna. Detta gör vi p.g.a. av de nya riktlinjerna gällande Coronaviruset - COVID 19 om att endast 50 personer får befinna sig på en och samma plats.

📣 Under rådande omständigheter av Coronaviruset så ber vi att frivilliga som känner symptom, även milda, att avstå att komma till vår samlingsplats för att undvika att smitta andra.

➡️ Följ myndigheternas information gällande symptom och restriktioner.
https://www.folkhalsomyndigheten.se

https://www.krisinformation.se

Tänk på rätt kläder då vi ofta är ute i skog och mark.
Åldersgräns 18 år.
Alla tips rörande försvinnandet lämnas till polisen på tel 114 14.
Frivilliga och föreningar är välkomna att deltaga. FIKK ersätter medverkande föreningar.

Vill du veta mer om hur din förening kan få ersättningen får du gärna kontakta oss på info@fikk.se
Citera
2020-05-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det kan ju finnas många anledningar. Allt från trofe tänk till att han faktiskt inte orkar förmå sig psykiskt att göra sig av med huvudet.
Troligen är det ganska påfrestande att knalla runt med en väska innehållande huvudet på sitt ex.

Att T är skyldig är det väl knappast någon som tvivlar på.
Jag höjer dock ytterligare en gång ett varningens finger för att det kommer att bli en knepig historia för åklagaren.
Att lägenheten är mordplatsen råder det ju inga tveksamheter om.
Jag tror T med en dåres envishet försöker gå fri från hela den här storyn eftersom han är livrädd för att hamna inom lås och bom.
När han/advokaten nu har fått allt samlat i FUP så förbereder de sig självfallet för kommande rättegångar.
Tvärvänder T och medger brott mot griftefriden så skall ändå åklagaren påvisa:

A) Att W verkligen har blivit mördad.
B) Att T verkligen har mördat W.

A) Är ju nästan bevisat genom blodstänket i vardagsrummet men frågan är om det håller...

Finns fortfarande väldigt stor risk att det stannar vid 2 år för brott mot griftefriden.
Det är ett otroligt lätt fall för åklagaren, du vet inte vad du pratar om. Du har läst för mycket expressen.

Snubben har inte bara implicit erkänt brottet för åklagare såväl som kriminalvårdare på häktet utan har sparat hennes HUVUD i sin väska på sitt rum... I SIN GARDEROB. Det finns en otrolig mängd DNA och övrig bevisföring som har hittats på platser endast han är den gemensamma nämnaren till, och har tillgång till.

Samtidigt har han motsagt sig själv otaliga gånger och har noll trovärdighet - och har använt den avlides bankkort, telefon, nycklar och annat efter att mordet tagit plats. Något som bevisligen har skett i hans lägenhet.

Det fanns tvivel tidigt i utredningen angående bevisningen som polisen införskaffat. Just nu finns det bevis för att döma T 10 gånger om.
Citera
2020-05-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det har du rätt i. Tack.

Ordagrant FUP;

"Den sammantagna bedömningen är att någon mellan den senaste tömningen av sopor
den 18 november 2019 till och med den 25 november slängt minst tre påsar med
blodbesudlat material, företrädesvis kuddmaterial, i sopbingar för hushållssopor,
uppställda i ett gemensamt soprum på Göteborgsvägen 21. Materialet bär spår av blod
och vävnadsrester från Wilma Andersson och blod från Tishko Ahmed."

En fråga: Har man sökt på/inuti munstycket samt inuti dammsugaren och slangen efter blod(besudlingar)? Tänker att man då kan styrka att ”någon” försökt städa EFTER MORDET...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in