2020-05-14, 23:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Såhär.

Fladdermusflock A har återkommande COVID-19, men de mår inte dåligt av det, eftersom de haft det sedan barnsben.

Fladdermusflock B har aldrig haft COVID-19.

Fladdermusflock A vill ta över Fladdermusflock B:s grotta, och börjar etablera fysisk kontakt.

Vuxna individer i fladdermusflock B dör nu i COVID-19. Grottan blir ledig.

Vet inte riktigt vad du försöker skriva men det är solklart en fördel att köra sveriges strategi. Dra av plåstret snabbt och effektivt. Det gör ont som fan men går snabbt över.
Citera
2020-05-14, 23:09
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Skulle finnas en lista över Johan Giesecke citat också. Enligt honnom ska det värsta vara över nu. Försöker hitta ett klipp med honom där han påstår att klimatet inte har någon inverkan på spridningen av viruset eftersom "varma" länder som Spanien och Italien drabbats . Någon som har det klippet?

Intressant att man ser klart att de områden som drabbats i Spanien är där det var kallt under vintern.
https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/2020/05/13/5ebc25ae21efa09e608b45f5.html

Kanarieöarna med barer, hotel och turister från hela världen bara har 1.1 % immunitet.
Södra Italien är väl heller inte särskilt drabbat, inget varmt land är särskilt drabbat vad jag vet (Iran var riktigt kallt i vintras)
Citera
2020-05-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Helt klart mycket som är oklart och motstridigt fortfarande.

Jag undrar dock fortfarande:
"Har du någon seriös källa som stödjer ditt påstående att Spaniens studie är "flera hundra procent fel"?
Av det jag har läst verkar alla ta deras siffror på största allvar."

Nej, verkligen inte.
Citera
2020-05-14, 23:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Södra Italien är väl heller inte särskilt drabbat, inget varmt land är särskilt drabbat vad jag vet (Iran var riktigt kallt i vintras)
Kalifornien har väl haft rätt mycket smittade?

Edit: nä var inte så Farligt där. Däremot har Louisiana drabbats hårt och där är det också rätt varmt.
Senast redigerad av Sook 2020-05-14 kl. 23:14.
Citera
2020-05-14, 23:11
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte säkert att viruset är lika dödligt i höst. Det kan ju ha muterat då.

Men det går ju emot Folkhälsomyndigheten och svenska experter. Viruset kommer troligen inte mutera enligt dem, endast i små variationer. Giesecke var skeptiskt likaså och trodde inte alls på det.

Tiden får väl utvisa. Blir det som andra RNA-virus likt Noroviruset, ja usch jobbigt.
Citera
2020-05-14, 23:12
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tidiga Kinesiska siffror talade om att fem procent av de smittade, blev svårt sjuka och att hälften av dessa avled.

Troligen är dessa siffror alldeles för höga eftersom man missade många asymtomatiska smittade.

Ja de siffrorna från Kina avfärdades ganska snabbt efter första studierna i Italien. Särskilt CRF.
Citera
2020-05-14, 23:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag skulle vilja jämföra Vitryssland med Sverige. Vi haft restriktioner men för den delen gjort lika som Vitryssland utan konsekvenser. Ta fjällen, sportlov, påsken, uteserveringar som varit fulla mm.
Enda skillnaden är väl att de inte gått ut med några direktiv som Sverige gjort.

Så jag tycker nog allt av vi gjort lika saker men inte på samma sätt om man säger så.

Men de har 151 döda och vi har 3500 och är nästan lika stora. Varför tro du att Sverige sticker ut med liknande länder?

Du skall nog väga in att Vitryssland och Nord Korea har ungefär samma trovärdighet, oavsett vad som rapporteras eller inte rapporteras.
Citera
2020-05-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Dödlighet anger antal döda/antalet fall. Med denna undersökning är detta mellan 0.5-1% beroende på vad för lagg man anta för antikroppar/döda.

Nu antar du bara att det finns asymptotiska fall som inte går att detektera alls. PCR visar inte och antikroppstest visar inte. Jag håller med om att det finns såna fall, men vi har inga sätt kvantifiera hur många dessa är. vi behöver belägg för det,men det är jäkligt svårt att empiriskt hitta.

Jag skulle lika gärna kunna säga att i Spanien var redan 90% immuna och därför är det bara 5% fall och de har flockimmunitet. Men bevisbördan är på mig då.

Spaniens test är den största hittills, det är också den mest noggranna, dubbelcheckat 16000 prov osv. Detta ger alla berörda myndigheter världen över att ta detta seriöst.
Fast i den här studien jag länkade så hittades alla de asymptomatiska med PCR, men ingen uppvisade antikroppar, utom 61-åringen:

https://www.tandfonline.com/na101/home/literatum/publisher/tandf/journals/content/temi20/2020/temi20.v009.i01/22221751.2020.1756699/20200502/images/large/temi_a_1756699_f0001_oc.jpeg

Det ser i alla fall väldigt konstigt ut. Man borde allra minst testa både IgG, IgM och PCR på samma gång.
Citera
2020-05-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Hur kan de förneka det helt när de ändå rapporterat in nästan 14.000 döda? Menar du det med att Trump 2.0 inte tagit det på allvar personligen?
Vad vet vi vad som rör sig i hans huvud..inte jag iaf. Vissa har iof munskydd där men trump nr 2 (fast Trump 1 föredrar jag faktiskt) verkar styrd av.. ja vad..?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Nu antar du bara att det finns asymptotiska fall som inte går att detektera alls. PCR visar inte och antikroppstest visar inte. Jag håller med om att det finns såna fall, men vi har inga sätt kvantifiera hur många dessa är. vi behöver belägg för det,men det är jäkligt svårt att empiriskt hitta.

Det är något som inte stämmer här. Det är inte första sjukdomen med asymptomatiska smittade? Hur detekteras de i vanliga fall? Blir de immuna? Varför används inte de metoderna här?

Inga symptom och ingen immunitet tyder mer på ett felaktigt test än något annat så det vore bra om vi kunde diskutera detta lite...
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jämförelse Norge vs Sverige

16 Mars införde Norge hårdare restriktioner samt stängda skolor mm
Enligt uppgifter i tråden (ej bekräftade, länka gärna om ni har bättre uppgifter) så tar det c:a 20 dagar från smittotillfället till döden.

Det skulle betyda att de som dött fram till 5:e April inte är påverkade av lockdown eller inte lockdown.

Fram till 5:e April hade Norge 71 döda, Sverige 401 döda. En faktor 5,65 högre i Sverige.

Om vi antar att Sverige hade gjort precis som Norge och vi behållit samma faktor skulle det idag vara 1226 st döda i Sverige. Då kan man anta att vi har en överdödlighet med 1814 st jämfört med om vi hade kört samma strategi som Norge.

Är det då så enkelt ?
Jag tror inte det, vi ser att redan från början så stack våra siffror iväg och ibörjan ökar det exponentiellt, vi hade nog inte kunnat bromsa på samma sätt som Norge trots samma strategi. Naturligtvis helt omöjligt att svara på men min gissning är någonstans där i mitten, runt 800-900st extra döda pga att vi inte tog samma strategi som Norge. Vi borde med andra ord legat på 2100-2200 döda idag, inte över 3000.
Sen återstår att se på sikt vad som händer, eventuellt klarar vi oss bättre längre fram ?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag vet inte, finns ingen given gräns.

Men.
Min poäng var att det självklart spelar roll vilka åtgärder man sätter in (eller låter bli att sätta in).
Fattar fortfarande inte hur man kan ifrågasätta det (vet inte om just du gör det).

Det betyder inte att man vet exakt hur saker fungerar och vad som är bäst, men givetvis spelar det roll vilka åtgärder man sätter in.
Annars kan vi väl lika gärna öppna upp Sverige helt direkt? Eller?

Jo jag tror det spelar roll, dock inte så stor, vi hade fortfarande haft mycket större dödssiffror än våra Nordiska grannar om vi satt in lockdown samtidigt som dom. Försökte förut räkna på en jämförelse med Norge.
Citera
2020-05-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Det är inte sant. Låg dödlighet hos friska under 50, men knappast noll.

Exempel Robin 27 skåne och Amin 22 Stockholm. Antar att du inte läst om dem.

23 döda i åldern 0-39 år. Lågt men inte 0 som du beskriver. Sen verkar du har missat hyperinflammationen i kärl hos friska barn som sker flera veckor efter covid-19
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/14/viruskoppling-till-barn-med-dodligt-syndrom/

Jag sa I PRINCIP noll dödlighet. Vilket alltså INTE är detsamma som Noll.
Trafiken är ju långt farligare än Covid-19 för den här gruppen människor. Friska under 50 år.

Enstaka exempel kommer alltid finnas när du har höga tal.

Bara för att blixten slår ner i en person lite nu och då så betyder ju inte det att blixten är speciellt farlig.
Även om flygplan störtar ibland så innebär det ju inte att det är farligt att flyga.

Endast 55 personer under 50år har dött i Sverige där nästan allihopa haft underliggande sjukdomar och haft en riskfaktor.
Fullt friska kan du räkna på en hand.

Som sagt, i princip noll. Trafiken skördar långt fler liv i den här gruppen människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in