2020-05-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det sa han väl inte heller? Hur läser du?
Han sade inget vettigt öht. Du kan ju själv försöka säga något vettigare. Är 100% överdödlighet, som Stockholm hade i mitten av april, mer eller mindre än 18% överdödlighet, som Moskva hade i april?

Du behöver inte svara alls, ifall du tycker frågan är för retorisk.
Citera
2020-05-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Danskarna är avundsjuka på Sveriges strategi och har varit det från början. Det var ju också därför deras Lockdown fungerade i typ 2 veckor sedan struntade folk i det och begav sig ut i parker och umgicks ändå.
Ett fiasko.

Nu står man där med hög arbetslöshet och ett långt sämre BNP tapp än Sveriges beskedliga 0,3% så långt.

Sen är ju Danmark det 13:e sämsta landet på jorden vad gäller dödstalen (om du nu tror att en pandemi är nån sorts tävling) och det är ju riktigt uselt det med. Man kan ju knappast klappa sig för bröstet när man själv är ett av jordklotets absolut sämsta länder, eller hur?

Danmark ligger nummer 15 i verden med 91,94 døde pr million
Tyskland ligger nummer 14 i verden med 94,79 døde pr million

Det vigtigste er dog at der ingen overdødelighed er i Danmark.

Der dør lige så mange nu, og har gjort det hele tiden, som der gør et normalår - så de der dør af Corona virus opvejes altså af at færre dør af andre sygdomme.

Men nu var mit indlæg sådan set kun en kommentar til forslaget om at ingen Københavnere skulle rejse til Skåne, og det bakker jeg fuldt og helt op om.
Citera
2020-05-14, 22:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Resultaten är även väldigt lika i länder med helt olika strategier, som du säkert märkt.
Say what?
Det är ju helt uppenbart att länder som begränsar folks rörelser mer också får mindre smittspridning.

Det syns ju både i antal döda i olika länder och det är en självklarhet när det gäller hur smittspridning sker.
Ifrågasätter du verkligen detta?
Sedan finns det länder med dåliga resultat som har haft hårda åtgärder men de har undantagslöst satt in sina hårda åtgärder när det redan har varit kaos (med det förstår du väl ändå?)

Så du ansluter dig till lägret "det spelar ingen roll vad man gör"?
F_n vad konstiga människor det finns på fb...
Citera
2020-05-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, Ulf, det är inte så att 18% av Moskvaborna har dött.

Stockholm hade alltså under samma period 100% överdödlighet. Enligt min mycket enkla matematik så är 100 ett mycket större tal än 18.

Vem har påstått att 18% i Moskva har dött? Är du inte läskunnig??

ÖVERDÖDLIGHETEN ÄR 18% ! ! <---- Svårt att förstå????

Och med MYCKET enkel matematik så ser du då att 2300 döda i HELA Ryssland överhuvudtaget inte stämmer med 18% överdödlighet i en stad med 12 miljoner invånare.

Ett enormt mörkertal.
Citera
2020-05-14, 22:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Say what?
Det är ju helt uppenbart att länder som begränsar folks rörelser mer också får mindre smittspridning.

Det syns ju både i antal döda i olika länder och det är en självklarhet när det gäller hur smittspridning sker.
Ifrågasätter du verkligen detta?
Sedan finns det länder med dåliga resultat som har haft hårda åtgärder men de har undantagslöst satt in sina hårda åtgärder när det redan har varit kaos (med det förstår du väl ändå?)

Så du ansluter dig till lägret "det spelar ingen roll vad man gör"?
F_n vad konstiga människor det finns på fb...
Sverige och UK då? Tror inte alls det var kaos när de stängde, utan det var mer för att förebygga kaos.
Citera
2020-05-14, 22:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I den här studien var det ingen asymptomatisk som testade positivt för antikroppar, förutom den äldsta av dem som var en 61-årig kvinna:

https://www.tandfonline.com/na101/home/literatum/publisher/tandf/journals/content/temi20/2020/temi20.v009.i01/22221751.2020.1756699/20200502/images/large/temi_a_1756699_f0001_oc.jpeg

Ovan är bara grafiken. Här är hela artikeln:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/22221751.2020.1756699

Notera att detta var inte snabbtest heller, som i Spanien, utan laboratorieanalys.
Helt klart mycket som är oklart och motstridigt fortfarande.

Jag undrar dock fortfarande:
"Har du någon seriös källa som stödjer ditt påstående att Spaniens studie är "flera hundra procent fel"?
Av det jag har läst verkar alla ta deras siffror på största allvar."
Citera
2020-05-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man orkar. Den här studien har en intressant grafik, som visar positiva/negativa tester för 25 stycken COVID-19 patienter under hela sjukdomsförloppet.

Fyra av fem asymptomatiska patienter, främst unga, testade aldrig positivt för IgG. Den enda som testade positivt av dessa var 61 år.

Bland de med symptom eller svår sjukdom verkar alla ha testat positivt, men inte sällan 4-5 veckor in i sjukdomen.

Med andra ord, att bara testa IgG som man gjorde i Spanien, det säger inte mycket om hur många som haft COVID-19. Det är snarare ett mått på hur många som haft symptomatisk sjukdom, en månad innan.
Ja, det är ju lång tid efter, en och en halv månad ca. Eller längre, Då var väl Spanien på uppåtgående i smitta..
Ps. Intressant det där med de unga. Frågan är om de kommer att få antikroppar eller aldrig?
Citera
2020-05-14, 22:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Sverige och UK då? Tror inte alls det var kaos när de stängde, utan det var mer för att förebygga kaos.
Vad menar du?

*edit
Argh. Du kan inte editera dina inlägg i efterhand utan att markera det.
Jag svarade på detta:
Citat:
Sverige och UK då?

UK hade väldigt stor smittspridning när de bytta strategi!? Så jag förstår inte vad du menar.
Senast redigerad av DikT 2020-05-14 kl. 22:31.
Citera
2020-05-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vem har påstått att 18% i Moskva har dött? Är du inte läskunnig??

ÖVERDÖDLIGHETEN ÄR 18% ! ! <---- Svårt att förstå????

Och med MYCKET enkel matematik så ser du då att 2300 döda i HELA Ryssland överhuvudtaget inte stämmer med 18% överdödlighet i en stad med 12 miljoner invånare.

Ett enormt mörkertal.
Kan du inte vara så snäll och redovisa den "mycket enkla matematiken" då?

Sedan tror jag iofs också att det finns ett mörkertal. Men det är inte "enormt" och dödligheten är ändå mycket mindre per capita än i Sverige.

Men, som sagt, din "mycket enkla" uträkning kommer strax då, eller?
Citera
2020-05-14, 22:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad menar du?
Att resultaten kan vara liknande trots helt olika åtgärder. Det finns alltså inget enkelt samband mellan åtgärder och resultat, det är bara att glömma.
Citera
2020-05-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark ligger nummer 15 i verden med 91,94 døde pr million
Tyskland ligger nummer 14 i verden med 94,79 døde pr million

Det vigtigste er dog at der ingen overdødelighed er i Danmark.

Der dør lige så mange nu, og har gjort det hele tiden, som der gør et normalår - så de der dør af Corona virus opvejes altså af at færre dør af andre sygdomme.

Men nu var mit indlæg sådan set kun en kommentar til forslaget om at ingen Københavnere skulle rejse til Skåne, og det bakker jeg fuldt og helt op om.

Danmark är ett av länderna som klarat denna pandemi absolut sämst på jorden. Då blir det lätt patetiskt att slå sig för bröstet och kalla sig skitduktig

Danmark har 6% överdödlighet
Sverige har 28%
Citera
2020-05-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
För mig handlar det mer om att ju äldre vi blir desto mer av livet ligger bakom oss.
Barn har livet framför sig.

Jag t.ex känner att om jag nu tråkigt nog skulle dö så har jag ändå fått uppleva mycket.
Barn ska få den chansen med.

Visst kan detta tendera att bli filosofiskt och hypotetiskt förvisso.
Men jag är mer upprörd över att äldre ska lida till döds.
Det är allt annat än okej.
Lidande på ålderns höst är fruktansvärt.

Jag kan hålla med om det, jag känner väl också liknande: att jag skulle också uppleva det bättre att jag dör, om valet stod mellan mig och ett barn.

Har arbetat i hela mitt liv för "svagare grupper", och sådana som ej kan göra sin röst hörda lika bra som vissa andra i samhället, däribland barn. Så jag värdesätter dem högt, mycket högt.

Däremot varför mitt engagemang är med de äldre just nu, är väl att just nu är det de som dör. Där är det beklämmande för mig att se de äldre, hur de hanteras i denna pandemi.

Finner det inte värdigt och tror vi hade kunnat rädda många fler och göra detta mkt bättre. Det smärtar mig att se berättelserna om de äldre och covid. Kan bara hoppas att det finns någon form av lärdom, för samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in