2020-05-14, 15:02
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Intressant att du nämner Vitryssland som ett gott exempel. Det enda landet i världen helt utan restriktioner och där deras ledare går ut och säger att det räcker att man dricker sprit, bastar och spelar hockey så dör viruset. Något vi borde ta efter kanske?

Jag skulle vilja jämföra Vitryssland med Sverige. Vi haft restriktioner men för den delen gjort lika som Vitryssland utan konsekvenser. Ta fjällen, sportlov, påsken, uteserveringar som varit fulla mm.
Enda skillnaden är väl att de inte gått ut med några direktiv som Sverige gjort.

Så jag tycker nog allt av vi gjort lika saker men inte på samma sätt om man säger så.

Men de har 151 döda och vi har 3500 och är nästan lika stora. Varför tro du att Sverige sticker ut med liknande länder?
Citera
2020-05-14, 15:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hålla nivån nere på en nivå som sjukvården klarar, utan att totalt stänga ner samhället med alla de negativa konsekvenserna det medför. Tycker deras strategi är tydlig, en eventuell flockimmunitet är då en positiv följdeffekt av detta. Stänga ner länder i lockdown varje gång smittspridningen tilltar är inte en hållbar strategi. När befolkningen i spanien hamnar i lockdown för andra, tredje gången kommer det inte gå lika smärtfritt.

Jag hade faktiskt föredragit om dom gick rakt ut och sa att vi kör inte lockdown för det kostar samhället och ekonomin för mycket pengar, vi fightas faktiskt två krig här, ett mot covid och ett mot en raserad ekonomi. Att länder med redan körd ekonomi kastar sig ner stuplöst i en ännu mer förstörd ekonomi är inte förvånande. EU ska såklart rädda dessa som vid tidigare tillfällen.
Du är nog den första någonsin som tycker att FHM varit tydliga i någon fråga...
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vadå se sydkorea? Du menar skita i att testa? Japp, det är det mest effektiva sättet för att få det under kontroll på pappret.

Bra halmgubbe.

Citera inte mig om du väljer vanföreställningar.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har aldrig hävdat att man inte ska kämpa mot virus. Det har vi ju alltid gjort och det gör vi nu med. Men när folk dör TROTS att man kämpar då får man acceptera det som en naturlig del av livet.
Att kämpa emot? Hur går det ihop med att vända andra kinden till?
Citera
2020-05-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Intressant att du nämner Vitryssland som ett gott exempel. Det enda landet i världen helt utan restriktioner och där deras ledare går ut och säger att det räcker att man dricker sprit, bastar och spelar hockey så dör viruset. Något vi borde ta efter kanske?

Det är intressant. Vitryssland kanske är det enda landet man kan resa till för att kunna leva som på den gamla goda tiden?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ställer du upp frivilligt för att bevisa din teori?
Jag har redan haft Covid-19
Skulle gärna ställa upp på ett antikroppstest.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag skulle vilja jämföra Vitryssland med Sverige. Vi haft restriktioner men för den delen gjort lika som Vitryssland utan konsekvenser. Ta fjällen, sportlov, påsken, uteserveringar som varit fulla mm.
Enda skillnaden är väl att de inte gått ut med några direktiv som Sverige gjort.

Så jag tycker nog allt av vi gjort lika saker men inte på samma sätt om man säger så.

Men de har 151 döda och vi har 3500 och är nästan lika stora. Varför tro du att Sverige sticker ut med liknande länder?

Herregud. Om du inte förstår att Vitrysslands siffror är skit så borde du fan inte få skriva mer i denna tråd. Du borde inte få använda internet överhuvudtaget! 😄
Citera
2020-05-14, 15:05
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Antal nya bekräftade smittade per dag går ner sakta men säkert.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Bläddra ner lite Daily New Cases in Sweden.

Jämför gärna emot andra länder och kolla norden. Vad säger man?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bra halmgubbe.

Citera inte mig om du väljer vanföreställningar.

Är det din inställning till fakta, så säger det mer om dej.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hålla nivån nere på en nivå som sjukvården klarar, utan att totalt stänga ner samhället med alla de negativa konsekvenserna det medför. Tycker deras strategi är tydlig, en eventuell flockimmunitet är då en positiv följdeffekt av detta. Stänga ner länder i lockdown varje gång smittspridningen tilltar är inte en hållbar strategi. När befolkningen i spanien hamnar i lockdown för andra, tredje gången kommer det inte gå lika smärtfritt.

Jag hade faktiskt föredragit om dom gick rakt ut och sa att vi kör inte lockdown för det kostar samhället och ekonomin för mycket pengar, vi fightas faktiskt två krig här, ett mot covid och ett mot en raserad ekonomi. Att länder med redan körd ekonomi kastar sig ner stuplöst i en ännu mer förstörd ekonomi är inte förvånande. EU ska såklart rädda dessa som vid tidigare tillfällen.

De har hela tiden sagt att strategien är att hålla nere smittspridningen på en nivå som sjukvården klarar. Några kanske har sett ”kurvan”?

Taktiken har sedan varit att göra detta med åtgärder som är uthålliga. Där har man som exempel nämnt att människor (utanför Kina) inte klarar 3-4 månader eller längre i total isolering av flera skäl.

FHM har inte gjort några uttalanden om ”negativa konsekvenser” som att det skulle kosta samhället för mycket pengar.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?

Allt är för sent nu. Nu är det bara en gråtande ursäkt på japanskt manér, eventuellt med påföljande seppuku som gäller.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?
Som läget är nu är de bara att köra på, "hålla ner kurvan" för att klara sjukvården osv.
Tåget gick för länge sen då man hade möjligheter att kunna göra mer.
Dock bör man inte släppa på de få restriktioner vi har utan stå emot idioternas kränkthet om att inte få leva på som vanligt igen, om vi inte ska få en större ökning igen.
Man bör också rapportera från hela landet och inte göra alla jämförelser med Stockholm då landet ser olika ut. Sverige består av mer än Stockholm.

De man kunde gjort tidigare är mycket.
Inreseförbud.
Karantän för de som rest.
Besöksförbud på äldreboenden (tidigare).
Haft beredskap för sjukvårdsmaterial. Beställt mer tidigare när man såg krisen komma.
Varit tydligare i de rekommendationer man gått ut med och inte gett utrymme till egna tolkningar.
Stängt ner delar av samhället för att bromsa spridningen.
Testat i mycket större omfattning från början och inte slutat med smittspårning (helt enkelt följd WHOs rekommendationer).

Då hade vi kanske "bara" haft en dödlighet som övriga nordiska länder.

Men tåget har som sagt redan gått...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in