2020-05-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Spanien testade inte IgM.

De testade enbart IgG. Med snabbtest.

Jag postade studien här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
OK! Tack!
Citera
2020-05-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja men det er da en god ide - stop for Københavnsboer - så kan Skåne spore sine smittetilfælde uden at have mulighed for mistanke til at Københavnere har bragt smitte til Skåne - tilsvarende kan København have mulighed for spore sine smittetilfælde uden at have mistanke til at Skåne borgere har bragt smitte til København.

Men lur mig - det vil Skåne og Sverige overhovedet ikke iværksætte, for så var det iværksat for længe siden - altså grænselukning fra Danmark ind i Sverige for danskere, som der nu er grænselukning fra Sverige ind i Danmark for Svenskere.

Den store katastrofe for Sveriges strategi indtraf i det øjeblik Sveriges nabolande lukkede sine landegrænser - så var der ikke længere mulighed for ensidigt og uimodsagt at påstå at en stor del af Sveriges dødsfald skyldtes smitte fra udlandet - nu var dødsfaldene udelukkende et resultat af Sveriges egen strategi - kæmpe katastrofe - og lige siden har Sverige forsøgt at lobbye for at andre lande skulle følge Sveriges strategi - det har heldigvis været en stor fiasko, og nu må Sverige helt alene stå til regnskab for sin vanvittige strategi.

Man har helt klart undervurderet inteligensreserven i nabolandene.
Är det Sveriges fel att Danskar åker över till Malmö och super skallen av sig varje helg? Det är era invånare som inte följer era rekommendationer, lägg inte över det på oss. Personligen bryr jag mig inte om dom kommer hit, men kom fan inte och säg att det är vårat fel för att vi inte stängt gränsen.

”The Ministry of Foreign Affairs currently advises against all unnecessary travel abroad and encourages all Danes travelling to return home as soon as possible”
Citera
2020-05-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Så länge som behövs.
Antar att det är avsikten i de länder som har infört det.

Men det är en intressant fråga trots allt hur länge vissa saker kommer vara förbjudna överlag i Europa.
Tar men några av de större länderna är pressen på att få igång fotboll och publik extremt stor.
Det är galna pengar för sändningar i speciellt England.
Så det är onekligen något som är av intresse att spekulera i.
Citera
2020-05-14, 21:34
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Resa fritt i Sverige kommer tillåtas ganska snart. Vi har nu en jämnare spridning i landet eftersom stockholm gått ner så pass mycket så det finns ingen anledning att ha kvar de restriktionerna särskilt mycket längre. Kommer lättas upp i början av Juni.

Eh, vilka restriktioner?

Visst får ni ju resa hur fritt som helst redan nu?
Citera
2020-05-14, 21:35
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Hur länge tänker ni att 2 veckors karantän kan gälla? Flera år?

Jag tror att andra länder tänker att deras medborgares hälsa är värd mer än några turisters jävla rättigheter.

Med all rätt.
Citera
2020-05-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bäst vi kollar hur många av judarna som var gamla eller sjuka o dra av dem från de som Nazisterna dödade. För nu räknas ju inte äldre o sjuka längre uppenbarligen.

Dessutom kan vi sätta en åldergräns o hälsokrav för asylsökande. Gamla o sjuka kan stanna i krigsområde för de räknas inte. Vi kan skicka ner lite morfin så de kan dö lugnt o fint.

Ja "åldersrasismen" är något jag funnit ytterst obehagligt i och med Covid. Kanske har det bara blivit ännu mer synligt, i och med Covid. Jag har flera gånger i tråden försökt framföra detta om äldre och att deras liv också är lika mycket värda men det känns som att inte så värst många tänker likadant. Jag blir i alla fall uppmuntrad av att se när en del är och blir förfärade över hur det blivit.

Tänker bara på min släkting som fick vara med i någon lokaltidning när hen fyllde 100 jämnt. Riktigt krut i den personen, så mycket historia denne bar på, ute och reste direkt efter andra världskriget, osv. Finns så mycket värde och fint hos många av de äldre, som en del verkar tycka har mindre människovärde, särskilt nu med Covid. Sorgligt.

Ättestupan är något jag inte vill vi går tillbaka till....
Citera
2020-05-14, 21:37
Bannlyst
Citat:
Danskarna är avundsjuka på Sveriges strategi och har varit det från början. Det var ju också därför deras Lockdown fungerade i typ 2 veckor sedan struntade folk i det och begav sig ut i parker och umgicks ändå.
Ett fiasko.

Nu står man där med hög arbetslöshet och ett långt sämre BNP tapp än Sveriges beskedliga 0,3% så långt.

Sen är ju Danmark det 13:e sämsta landet på jorden vad gäller dödstalen (om du nu tror att en pandemi är nån sorts tävling) och det är ju riktigt uselt det med. Man kan ju knappast klappa sig för bröstet när man själv är ett av jordklotets absolut sämsta länder, eller hur?

Går sketfint för Svedala,,,

550k är nu korttidspermitterade. Kostar oss minst 90 miljarder för 2 månader. And thats just for starter.

Kommer dröja flera år innan Scania och Volvo LV får snurr. Om dom ens någonsin får snurr.

Just nu får ju båda returer tillbaka från staterna och spanien/frankrike/brasil. Deras närlager är lika sprängfyllda som din pung.
Senast redigerad av victortich 2020-05-14 kl. 21:45.
Citera
2020-05-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja "åldersrasismen" är något jag funnit ytterst obehagligt i och med Covid. Kanske har det bara blivit ännu mer synligt, i och med Covid. Jag har flera gånger i tråden försökt framföra detta om äldre och att deras liv också är lika mycket värda men det känns som att inte så värst många tänker likadant. Jag blir i alla fall uppmuntrad av att se när en del är och blir förfärade över hur det blivit.

Tänker bara på min släkting som fick vara med i någon lokaltidning när hen fyllde 100 jämnt. Riktigt krut i den personen, så mycket historia denne bar på, ute och reste direkt efter andra världskriget, osv. Finns så mycket värde och fint hos många av de äldre, som en del verkar tycka har mindre människovärde, särskilt nu med Covid. Sorgligt.

Ättestupan är något jag inte vill vi går tillbaka till....

Jag håller ej med.
Äldres liv är mindre viktiga än barns liv.
Alla gånger.
Mitt liv är mindre värt än ett barns liv.
För mig en självklarhet.
Ett barn ska alltid räddas före en vuxen.
Det står jag för.
Citera
2020-05-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Kan du visa var denna opinionsundersökning som säger att 80% står bakom svenska strategin är?

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sifo-s%C3%A5-stort-%C3%A4r-st%C3%B6det-f%C3%B6r-regeringens-coronahantering-12583080
Citera
2020-05-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja visst är det så med vinterkräksjukan. Jag har aldrig haft det, exempelvis.

Min hypotes är att det ospecificerade immunförsvaret tar hand om virus hos oss som inte blir sjuka.

OT: Jag är uppvuxen på en bondgård med dynga, skit och boss, vilket gjort att mitt immunförsvar är vältränat .

Mycket intressant! Samma här, växte upp med mycket "djur och smuts", lantlig miljö så att säga... Vet inte hur mycket det påverkat men har som sagt iaf aldrig haft problem med allergier, vinterkräksjuka och en del andra tråkigheter. Hoppas de verkligen forskar om allt sådant gällande covid med... Vad som gör en person mindre benägen att bli smittad.

Det lär väl komma fram all sådan info, i sinom tid...
Citera
2020-05-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Eh, vilka restriktioner?

Visst får ni ju resa hur fritt som helst redan nu?

Ja men det avråds skarpt och det följer många. Restriktioner över inrikes resande har vi haft länge. Det betyder inte att du kastas i fängelse om du bryter dem om du tror det.

Dessa restriktioner kommer ändras i början av Juni. Var så säker.
Citera
2020-05-14, 21:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nu fanns ju chansen att stoppa viruset i kina nångång i början på Januari. Giesecke kunde tyvärr inte vara där och stoppa detta...

- Vad gjorde Johan Giesecke när omvärlden fick vetskap om krisen i Wuhan? Försökte Johan Giesecke snabbt mobilisera motåtgärder så tidigt som möjligt?

Citat:
WHO påtalade ju senast igår att viruset är här för att stanna. Vilket även du förstår.

- Så länge som dom högsta företrädarna i världen för smittskydd har bestämt sig för att viruset är här för att stanna, så kommer det att bli så. Självuppfyllande profetia.

Citat:
Du kan inte stoppa människors rörlighet särskilt länge.

- Det går. Frågan är hur önskvärt det är att stoppa människors rörlighet. Men det är långtifrån omöjligt att stoppa människors rörlighet.

Citat:
Totalt omöjligt och skulle få långt mer katastrofala följder än ett ganska harmlöst virus med 0,5-1% dödlighet och då nästan uteslutande i riskgrupper.

- Det låter inte som ett harmlöst virus. Hur hårt slår sjukdomen mot individer som överlever infektionen? Hur många behöver vård? Hur många drabbas av bestående skador?

Citat:
Det är inte Giesecke som säger detta. ECDC (Eu´s smittskyddsenhet) var ute idag och påstod samma sak.

- Johan Giesecke säger just precis det. Men jag är införstådd med att Johan Giesecke inte är ensam om att uttrycka dessa ståndpunkter. Johan Giesecke är inte ensam skyldig till att Covid-19 sveper över världen.

Citat:
Stängda gränser hjälper noll och inget mot en pandemi. vilket ju är ganska självklart med lite logiskt tänkande.

- Den sortens logiskt tänkande besitter jag icke.

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Han har inte helt fel. Fast jag skulle inte skjuta dej. Nån gång ibland kan man läsa att du inte bara ljuger.

Men Uffe Den Dumme förtjänar att skjutas. Han är en extremt falsk och oärlig människa (eller snarare odjur) som förvränger verkligheten och försöker lura folk som har svårt att själv tänka.

- Förvisso är Ulf-Utredaren irriterande. Men det är frivilligt att svara honom. Jag svarar på Ulf-Utredarens frågor eftersom det hjälper mig att tänka igenom hur jag formulerar mina egna ståndpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Han är farlig och bör skjutas. Hellre att såna skitstövlar som han dör än en massa människor dör pga Uffe Den Dummes lögner.

- Det är inte några skribenter på Flashback som orsakar massdöd, oavsett hur osmakliga åsikter dom än uttrycker. Skulden till massdöden ligger hos myndigheter och deras personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in