Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Har Asiatiska länder lyckats besegra viruset??

- Jag borde ha varit tydligare med att jag inte avsåg alla asiatiska länder. Jag syftade på länder som Taiwan och Sydkorea. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Pakistan, Iran, Indien, Bangladesh, Asiens del av Ryssland, Turkiet, Indonesien, hela Mellanöstern...
- Ryssland är ett bra exempel på vad jag menade. Ryssland stängde gränsen mot Kina, och sökte upp smittbärare som redan hade kommit in i Ryssland. Rysslands taktik fungerade, och Ryssland hade kunnat vara utan Covid-19 ...
... såvida inte Europeiska Unionen hade agerat mellanvärd åt viruset. Ryssland stoppade smittspridningen från Kina, men fick istället in sjukdomen västerifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Intressant att du anser att de besegrat viruset. Tror ingen håller med faktiskt

- Jag skrev att dom hade kunnat besegra viruset. Men det misslyckades på grund av att Europa gav viruset en fristad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Utredaren
Stängda gränser är dessutom TOTALT meningslöst fören pandemi som inte kommer att försvinna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472981
- Artikeln citerar epidemiolog Josep Jansa. Josep Jansa pratar strunt:
Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
– Det finns inget bevis på att resa mellan olika länder ändrar smittspridningen, säger Josep Jansa.
- Digerdöden?
Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
Många länder har stängt sina gränser?
– Ja och det har ECDC inte sett vetenskapliga bevis för att det fungerar. Viruset förstår inte gränser och när det finns en pandemi så är stängda gränser inte prioritet, säger han.
Det säger Josep Jansa är epidemiolog på myndigheten.
- Att viruset inte bryr sig om gränser är trams. Det är helt ointressant vilken uppfattning viruset har beträffande gränser. Viruset reser inte på egen hand mellan länder. Viruset sprider sig med hjälp av människor. Ifall inga människor tillåts passera en gräns, så kan viruset inte passera gränsen.