2020-05-14, 20:34
Medlem
Jag är rätt nyfiken på vilka regler som kommer gälla under sommaren här i Sverige.
Resa fritt i Sverige?
Tillåta nattklubbar att öppna igen?
Tillåta publik i allsvenskan?

Helt enkelt om våra restriktioner kommer fortsätta över sommaren eller lättas eller stramas åt.
Mycket som är osäkert gällande den svenska sommaren.
Citera
2020-05-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är bara summary. Man vill ju inte bli anklagad för att mörka nåt.

Det räcker för övrigt att läsa mina kommentarer. Finns ingen anledning att läsa vidare, annat än om du inte tror mig.
Så du kör ”back up”.
Okej. Fint med det
Citera
2020-05-14, 20:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Men det där blir ju oerhört löjligt.

Självklart ska vi jämföra löpande för att försöka förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Ja! Det är ju detta som är så viktigt!!

När man hör representanter för FHM gång på gång säga att - detta påverkar inte oss eller vår strategi - varje gång någon presenterar en ny studie eller undersökning för dem blir jag orolig. Hur kan de så kategoriskt förneka att nya studier eller ny fakta kan komma att påverka hur de förhåller sig till verkligheten?

Mycket anmärkningsvärt och farligt.
Citera
2020-05-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så du kör ”back up”.
Okej. Fint med det
Här är det som är väsentligt:

The results presented today, for the first round refer to the reading of the IgG band of the rapid test, since we only have partial results of the analysis by immunoassay.
...
In relation to age, the prevalence is lower in babies, children and young people, remaining quite stable in older age groups.
Citera
2020-05-14, 20:37
Medlem
Testonios avatar
Covid-19 tio gånger dödligare än influensan enligt senaste analysen:

https://www.upi.com/Health_News/2020/05/14/COVID-19-at-least-10-times-deadlier-than-typical-flu-analysis-finds/4981589467332/

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2766121?guestAccessKey=cb171e02-ae9a-4f40-97d4-a69dc439a904&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=051420
Citera
2020-05-14, 20:38
Medlem
De dumma Giesecke-anhängare vet inte ett skit. De bara lyssnar vad idioten säger. De kan inte tänka själva.
Gamla gubben säger att världen går under när de öppnar. Det samma säger Anders Adolf.
Och de tror att det blir så.
De har så liten hjärna att de inte kan tänka själva och inse att det är bullshit.

Länder som öppnar upp har gått igenom ett världskrig. Speciellt de länder där många dött.
Till skillnad från februari eller mars har helt avgörande saker hänt.

Den väsentliga skillnaden är att i februari och mars visste de flesta inte vad covid-19 var eller hur den skulle förändra världen såsom den gjorde.
Nu vet alla det.
Och alla har anpassat sina liv efter det.
Och alla länder har infört restriktioner och kommer fortsätta göra det för att det inte ska bli kaos igen.
Sjukhusen har förstärkts. Och massvis annat har förberett.

Nu när de öppnar upp blir det en helt annan sak.
Det som hände innan lockdown kommer inte hända igen.
Speciellt i de stora länderna.

Däremot i dumma Sverige kommer man köra som vanligt. Vilket är ett mer öppet samhälle än de flesta andra.
Per automatik kommer Sverige att fortsätta ha det lite sämre än resten av världen som under tiden lyckats sänka spridningen.

Så nej. Det som den dumma Giesecke och mördaren Adolf Anders sa var bara wishful thinking.
Samt ett sätt för att lura svenskar att man gjorde rätt.
För sen kan man ändå inte spola tillbaka.
Citera
2020-05-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag är rätt nyfiken på vilka regler som kommer gälla under sommaren här i Sverige.
Resa fritt i Sverige?

Helt enkelt om våra restriktioner kommer fortsätta över sommaren eller lättas eller stramas åt.
De har väl kommit ut med info. Högst 2h resväg under semestern. De med sommarhus får fråga sitt samvete. Sen om man kan bege sig till grannländer eller längre. Nja inte innan 15 juli vad man vet nu. Jag tänker på de med pengar som varit vana att resa hit o dit. De är nog jätterädda nu. Nu har de som är vana att vara hemma lite flesprång psykologiskt.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Har Asiatiska länder lyckats besegra viruset??

- Jag borde ha varit tydligare med att jag inte avsåg alla asiatiska länder. Jag syftade på länder som Taiwan och Sydkorea. Jag ber om ursäkt för mitt misstag.

Citat:
Pakistan, Iran, Indien, Bangladesh, Asiens del av Ryssland, Turkiet, Indonesien, hela Mellanöstern...

- Ryssland är ett bra exempel på vad jag menade. Ryssland stängde gränsen mot Kina, och sökte upp smittbärare som redan hade kommit in i Ryssland. Rysslands taktik fungerade, och Ryssland hade kunnat vara utan Covid-19 ...

... såvida inte Europeiska Unionen hade agerat mellanvärd åt viruset. Ryssland stoppade smittspridningen från Kina, men fick istället in sjukdomen västerifrån.

Citat:
Intressant att du anser att de besegrat viruset. Tror ingen håller med faktiskt

- Jag skrev att dom hade kunnat besegra viruset. Men det misslyckades på grund av att Europa gav viruset en fristad.

Citat:
Stängda gränser är dessutom TOTALT meningslöst fören pandemi som inte kommer att försvinna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472981

- Artikeln citerar epidemiolog Josep Jansa. Josep Jansa pratar strunt:

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
– Det finns inget bevis på att resa mellan olika länder ändrar smittspridningen, säger Josep Jansa.

- Digerdöden?

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
Många länder har stängt sina gränser?

– Ja och det har ECDC inte sett vetenskapliga bevis för att det fungerar. Viruset förstår inte gränser och när det finns en pandemi så är stängda gränser inte prioritet, säger han.

Det säger Josep Jansa är epidemiolog på myndigheten.

- Att viruset inte bryr sig om gränser är trams. Det är helt ointressant vilken uppfattning viruset har beträffande gränser. Viruset reser inte på egen hand mellan länder. Viruset sprider sig med hjälp av människor. Ifall inga människor tillåts passera en gräns, så kan viruset inte passera gränsen.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-05-14 kl. 20:44. Anledning: Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig tokigt.
Citera
Medlem
Citat:
Resa fritt i Sverige?

Ganska enkelt att räkna ut med lite sunt förnuft.

Restriktioner för de äldre kommer att lättas upp. Totalt ovärdigt att isoleras ifrån vänner och barnbarn en längre tid än detta för människor som i många fall inte har många år kvar att leva. Så där kommer det garanterat lättas upp, vilket är BRA!

Det är bättre att det är upp till var och en så kan man ta den kalkylerade risken eller inte.

Nattklubbar och publik på Allsvenskan kan du glömma i sommar. I alla fall till och med Augusti.

Resa fritt i Sverige kommer tillåtas ganska snart. Vi har nu en jämnare spridning i landet eftersom stockholm gått ner så pass mycket så det finns ingen anledning att ha kvar de restriktionerna särskilt mycket längre. Kommer lättas upp i början av Juni.

Maxgräns på 50 pers kommer vara hela sommaren.
Citera
2020-05-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ökning av testkapaciteten - update Mål är satt till 100.000 tester i mitten av maj...

Är det möjligt att nå målet om 100 000 tester per vecka?

– Det är jag övertygad om. Som sagt, testkapaciteten finns. Egentligen är det logistiken som begränsar. Det handlar om att digitalt kunna skicka information. Det vill säga ha en fungerande kedja från att ha någon som remitterar in med personnummer, genomför testet, analyserar provet och att svaret hamnar i journalen. Det får inte bli fel i den kedjan så någon får fel information, till exempel. Det är nog den största flaskhalsen.

Det är Harriet Wallberg som svarar, (som en skribent här inne berättade för mig tydligen var inblandad i "Macchiarini-debaclet" på Karolinska).

Mer om flaskhalsar osv i artikeln. Jag vill inte vara den tråkiga här, men, vad tror vi om det här? Känner mig lite skeptisk.... Men skall väl hålla tummarna ändå.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/harriet-wallberg-logistiken-ar-den-storsta-flaskhalsen/

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7142450
Senast redigerad av sno 2020-05-14 kl. 20:48.
Citera
Medlem
Citat:
Resa fritt i Sverige?

Ja. Nej. Nej.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Australien har i alla fall fördel av isolation och varmt väder även på vintern. Men det blir intressant att se.

Om COVID-19 är som andra virus så kommer den som infekteras en andra gång få mindre svår sjukdom den gången. Kanske inga symptom alls. Så jag skulle inte oroa mig för dödsfall i den gruppen, men de kan ju medverka till smittspridning.

Spanska sjukan hade tre vågor.
Första vågen kom i mars/april och spreds den ungefär som en vanlig influensa, gamla och riktigt unga dog.
Andra vågen kom I augusti, var mycket dödligare och drabbade 20-40 åringar och höll på till oktober.
Tredje vågen kom efter årsskiftet och drabbade också 20-40 åringar men inte lika många.
Efter det så var det spridda utbrott.

Totalt dog 0.6% av befolkningen och jag antar att man fick flockimmunitet.

Vad kan man lära sig av detta? Inte mycket. Men epidemier kan komma i vågor och den första vågen behöver inte vara den värsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in