2020-05-14, 15:53
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hittat SD:s kto-utdrag via T34Panzer inlägg på sidan 6520 kl 00.17

Akt 145 del 11

------------------------------------------------------------------------------

Tänder också ett ljus för Lena ikväll och tänker på hennes stackars familj.

Jag kan inte öppna filen. När i tid skedde transaktionerna? Kan det ha varit pengar han betalade till HD för hennes del av huset? Ett banklån?
Senast redigerad av smokeonthewater 2020-05-14 kl. 15:55.
Citera
2020-05-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag kan inte öppna filen. När i tid skedde transaktionerna? Kan det ha varit pengar han betalade till HD för hennes del av huset? Ett banklån?

Det var lite svårt att tyda tycker jag...

SD hade bla ISK och tog ut/satte in pengar till och från.
En del summor var till HD som var ganska stora.

Jan-april 18 tänkte jag på ev kan tyda på att han var "kassör" för geo-eventet då han gjorde ganska många utbetalningar till privatpersoner (kanske de lämnat kvitton till honom). Om så är fallet verkar det inte vara ett specifikt kto för eventet. Hittar inget belopp på exakt 100´ däremot ett på lite dryga den summan.

Du får försöka öppna igen (tog mig ett par försök).
Citera
2020-05-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Tack alla som bidragit med uppdatering av fakta och historik angående ekonomin kring geocache-touren! Håller med om att det borde vara media som gräver i detta. Borde vara en munsbit för dem.
Än en gång, det är ju örebroarnas skattemedel som använts och som därför ska redovisas korrekt inom kommunen. Låt oss hålla igång en blåslampa här för att komma till botten med detta. Det finns , som flera av oss misstänker, goda skäl att tro att oegentligheter med pengarna som L*ena kände till, kan vara en del av motivet att tysta henne. Går fallet vidare till HR, som vi får hoppas, kan det här kanske bli en viktig pusselbit.

Detsamma gäller de 17 fuskloggade cacherna, och dess betydelse för paret D*avidsson inför USA-resan. Hur viktiga var de att ha loggade?

Det fetade
1. Kan de dyra presenterna från SD till LW betalats med dessa pengar? Om jag inte minns helt fel vad det var för presenter, så skulle nog dessa vara "godkända" inköp för ändamålet. Följdfrågan blir då, finns det andra dyra "presenter" inköpta som skulle klara en granskning?
2. Som det verkar så har dom uppenbarligen en stor betydelse inför resan, då dom loggas gång på gång innan resan.
3. Med tanke på det vi vet hur enormt besatta utav detta med GC som dom var, så kan man ju misstänka att det inkluderar att man t.o.m kan gå över döda kroppar för att nå sina mål!

Lägger man även in det jag i ett tidigare inlägg skrev, om vad som skulle kunna vara den utlösande faktorn för att mordet skedde under kvällen den 14/5, var att LW besökte polisstationen ca 10 timmar innan mordet. Och att någon inom kretsen fick reda på det och dom inte visste varför hon var där (nu vi vet) och att dom tolkade det som att LW gick dit för att ställa till problem för SD och HD inför resan? Vi vet sen tidigare att HD sa nåt i stil med, hon håller sig nog gömd för att jävlas med oss nu när vi ska till USA.

Hur som, så måste man försöka att läsa mellan raderna/tolka/byta ut ord som vi jag någon m.m så att man klart och tydligt får ihop deras olika uttalanden och lögner.

Att LW skulle tagas av daga redan på fredagen den 11/5 erkänner han ju indirekt, se domen sid 51-54 och mitt tidigare inlägg om detta.

Ett uttalande från HD som jag klurat länge på är, varför kan/vill hon inte minnas vem som körde bilen till Arlanda, och att hon inte minns om dom satt tillsammans på planet....hmm mycket märkligt!
Citera
2020-05-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag såg de 100 k kronorna i un-common names post. Fler kan ha nämnt den. Hänvisning till FUPs kontoutdrag.

Uncommon tar upp flera spännande frågor och hade en vettig teori om varför Ds inte checkade in på hotellet.

Eftersom jag inte får upp FUP längre, så kan jag inte hänvisa.
Jag minns bara att jag reagerade lite på transaktionerna. Jag ska inte SVÄRA på det, men i mitt minne så sker dessa innan resan till USA och jag tänkte då att han kanske försökte lösgöra pengar inför trippen. Eftersom det rörde sig om större belopp, så funderade jag på om jag läste fel eller såg dubbelt.

Attans att jag inte minns bättre.... Hoppas nån sitter på nerladdad FUP och kan reda ut detta.
Citera
2020-05-14, 18:01
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När det skrevs om HD:s flytt i tråden så kom det rätt snabbt en kommentar att hon köpte bostaden av sin bror.
Varför var det viktigt att ljuga om varför hon flyttade dit?
Jag kommer inte ihåg vem det var som skrev det.
Hon har ingen bror.

För att följa teorin: Presentera trovärdig anledning till att dels vänta så länge med ny bostad och att sedan välja en bostad så nära LW. Vem som helst inser nog att hon inte borde vilja välja en bostad så nära hennes mans älskarinna om hon kunde välja likvärdig någon annanstans. Kanske att hon inte var preparerad för att svara på just denna fråga och inte kunde ge ett bra svar?
Citera
2020-05-14, 18:06
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Min s.k "trådsanning" ang det som hände natten 11-12/5 kan jag inte ännu bevisa då jag inte har haft tid att grotta i fupet, men till viss del så blir den det från ett kanske lite oväntat håll....

Koppat från Domen sid 51
Mellan siffran 1 och 3 finns en stig in i skogen. Han och Lena skulle ses vid siffran
ett. Han tror inte att de hade bestämt något klockslag utan de kommunicerade och
skrev ungefär, ”nu passar det”. Det är inte sannolikt att de kommunicerade via mail.
Han kan inte svara på varför kommunikationen är borta eller varför Polisen inte hittat deras kommunikation i detta avseende.
Det är vanligt att Lena går ut själv på natten. Lena kommunicerar med telefonen
med olika personen i princip dygnet runt. Hon hade säkert igång flera chattar och
samtal samtidigt.

Han träffade aldrig Lena utan hamnade istället i ett ”bakhåll”

Mitt fetade
1. Visar hur jävla slarviga åklagarna/utredarna har varit då det finns i fup.
2. Ja hon pratade med J*onas H*åård och det såg/hörde han.
3. Här menade han ju att "Jag stod i ett bakhåll!

Sid 52
Om Lena skickade sms till honom 00.08 med texten ”Hallå”
så var det någonstans runt den tiden som han hamnade i bakhållet.
Han och Lena pratade också om att de behövde gå ut och kontrollera platsen

Sid 54
Han träffade aldrig Lena den här kvällen. De varken kollade cachen eller gjorde något annat.

Nej det sket sig denna kvällen, så det var bara att ta nya tag på måndag tillsammans med HD
Läser man lite mellan raderna så ser man, vad som han, den gode SD hade planerat!
Eftersom du själv hänvisade nyss till detta ditt tidigare inlägg vill jag lägga till att det är märkligt hur han och Lena stämmer träff utan att bestämma tid (jag ha ifs för mig att de inte heller hade bestämt plats men det kanske var i en av SDs minnesförluster) Men hur kommunicerade han och Lena när och var de skulle träffas? Han hade ju glömt telefonen hemma! och det kom han på först när han måste ringa polisen.
Citera
2020-05-14, 18:08
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
För att följa teorin: Presentera trovärdig anledning till att dels vänta så länge med ny bostad och att sedan välja en bostad så nära LW. Vem som helst inser nog att hon inte borde vilja välja en bostad så nära hennes mans älskarinna om hon kunde välja likvärdig någon annanstans. Kanske att hon inte var preparerad för att svara på just denna fråga och inte kunde ge ett bra svar?
Eller valde hon bostaden för att spionera?
Citera
2020-05-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Hoppas det går. Skulle förstärka motivet för både SD och HD kraftigt. Fick vi något troligt svar på vad LW menade när hon skrev till en vän nåt i stil med "nu har jag överhanden"? Hon kanske satt på just den informationen till slut efter långvarig misstanke och gjorde bedömningen att hon kunde använda det som påtryckning mot SD?

Det du skriver har kanske bäring och något spår att följa upp. Jag kan spåna vidare lite.

Vad skulle påtryckningen leda till? Att hon blev drömkvinnan i hans liv? Svårt att veta vad hon skulle använda eventuell info om förskingrade pengar till. Det går ju liksom inte att få SD emotionellt på sin sida genom sådana hot.

Det verkar snarare som om hon trampade över en gräns om hon nu hotade och satt på denna eller liknande info. Det är ju ett hot för SD och HD att bli utmålade som skurkar i sina kretsar, fasaden rasar. BO var väl "rättskaffens" så det vara bara att gå till polisen och göra en anmälan. Kan en anmälan hängt i luften? I käbblen kom hoten.

Lite spekulation skadar i alla fall inte. Det är intressant detta med att hon säger "nu har jag överhanden", oavsett vad det är mer konkret måste uttalandet ställas i relation till sammanhang. Det kan ju bara handla om en trivialitet också. Har vi ett sammanhang?
Citera
2020-05-14, 18:42
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det du skriver har kanske bäring och något spår att följa upp. Jag kan spåna vidare lite.

Vad skulle påtryckningen leda till? Att hon blev drömkvinnan i hans liv? Svårt att veta vad hon skulle använda eventuell info om förskingrade pengar till. Det går ju liksom inte att få SD emotionellt på sin sida genom sådana hot.

Det verkar snarare som om hon trampade över en gräns om hon nu hotade och satt på denna eller liknande info. Det är ju ett hot för SD och HD att bli utmålade som skurkar i sina kretsar, fasaden rasar. BO var väl "rättskaffens" så det vara bara att gå till polisen och göra en anmälan. Kan en anmälan hängt i luften? I käbblen kom hoten.

Lite spekulation skadar i alla fall inte. Det är intressant detta med att hon säger "nu har jag överhanden", oavsett vad det är mer konkret måste uttalandet ställas i relation till sammanhang. Det kan ju bara handla om en trivialitet också. Har vi ett sammanhang?

Aktbilaga 150 vittnesförhör (4) sid 11 (Obs att den hörda även han heter Stefan)

Stefan reagerade då på hur Lena pratade om relationen med Stefan Davidsson. Lena berättade för Stefan att Stefan Davidsson och hans fru Hanna hade separerat. Hanna bodde nu granne med Lena och Lena hade sett att Hanna hade herrsällskap vilket Lena berättade för Stefan Davidsson. Stefan Davidsson hade då sagt att Hanna inte hade sex med den personen och då hade Lena hånskrattat Stefan Davidsson upp i ansiktet och sagt "tror du på det själv".

Stefan säger att han fick uppfattningen om att Stefan Davidsson trodde att frun skulle komma tillbaka till honom. Lena kände att hon hade övertaget över Stefan Davidsson och att hon hade kontroll, Stefan blev rädd när Lena sa det till honom. Stefan säger att han inte minns om Lena sa att," nu är det jag som har kontrollen" eller att "nu är jag inte kontrollerad längre" men Stefan tänkte att nu kan det bli farligt på riktigt utifrån den bild som han hade fått av Stefan Davidsson, att han är en kontrollmänniska och att Lena kränkte honom när hon skrattade honom rakt upp i ansiktet och sa att han inte tror att frun har sex med någon annan.

Stefan säger att när Lena började uppleva som att hon hade ett visst övertag över hennes och Stefan Davidssons relation kände Stefan att det kunde bli farligt. Stefan sa aldrig det till Lena vilket han ångrar. Lena har tidigare sagt till Stefan att hon tidigare har varit styrd eller kontrollerad i den osunda relationen, hans minns inte när i tid hon sa det.
Stefan uppger att Lenas förakt gentemot Hanna blev kyligare och hårdare och hårdare det sista året. Lena kunde till Stefan kommentera Hannas intelligens, hennes utseende, vilka bilder som hon valde att lägga ut på Facebook. Lena kunde säga att Hanna var dum och naiv, saker som Stefan inte tycker att man säger om en andra människor.

Övertaget fick den svarsjuka älskarinnan med att hånskratta SD rakt upp i ansiktet i övertygelse om att Hanna haft sex med andra. (Sillen var det väl?)

"Övertaget" hade således inte någonting att göra med det ni försöker virka ihop.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-14 kl. 19:01.
Citera
2020-05-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoCashAsh
Det fetade
1. Kan de dyra presenterna från SD till LW betalats med dessa pengar? Om jag inte minns helt fel vad det var för presenter, så skulle nog dessa vara "godkända" inköp för ändamålet. Följdfrågan blir då, finns det andra dyra "presenter" inköpta som skulle klara en granskning?
2. Som det verkar så har dom uppenbarligen en stor betydelse inför resan, då dom loggas gång på gång innan resan.
3. Med tanke på det vi vet hur enormt besatta utav detta med GC som dom var, så kan man ju misstänka att det inkluderar att man t.o.m kan gå över döda kroppar för att nå sina mål!
........
1. Det är möjligt, men jag ser det som osannolikt att det skulle kunna röra sig om summor för presenter som går att påvisa som stöld från kassan. Tror att den ekonomiska granskningen måste göras av proffs som kan komma åt uppgifter på bank för längre tider, och förstås få tillgång till den redovisning av projektmedlen som rimligen ska ha krävts som motprestation. Här undrar man ju hur den skötts, när det inte redan har framkommit att det varit oegentligheter. Jag tycker inte att man har anledning att tvivla på L*enas uppgifter.
2. Ja, instämmer. Hoppas på mera fakta från geo-cachare.
3. Det är en fasansfull tanke, men så oerhört märkligt och misstänkt som SD och HD betett sig både i rättssalen och utanför , så tycker jag att det här behöver granskas noga inför ett omtag i HR.
Citera
2020-05-14, 18:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Eller valde hon bostaden för att spionera?

Bra! Hade inte ens tänkt på den vinkeln. Kan ju ha skickat via telegram eller annan liknande tjänst att LW är på väg mot planket. Men hon var bortrest 11-12/5, om det nu stämmer eller är en trådsanning. Hindrar ju iofs inte att hon ställde upp vid försök2.Har inte möjlighet att få upp fup själv just nu tyvärr. Men övrigt spionage kan hon utföra. Teoretiskt i alla fall.
Citera
2020-05-14, 19:18
Medlem
Jaha.
Då är vi inne på den andra av åkl Åsa Hidings "betänkelseveckor". Ännu inget överklagande inlämnat vad jag förstår.

I "vanliga" brottmål och där den misstänkte döms, kan det uppstå lite av en 'katt-och-råtta'-lek. Det innebär att både åkl och försvarare liksom lurpassar på varandra och därför överklagar i allra sista möjliga stund.

Att som friad överklaga en friande dom, kan inte göras i Sverige. Därför är det åkl Åsa Hiding som ensam avgör om det blir ett överklagande.

Hur stor (i procent) bedöms chansen/risken vara för att åkl Åsa Hiding kommer att överklaga?
Vad säger tråden?
Och framförallt: Vad säger TeamÅsaHiding?
(Ni vet det där "Laget med slaget".. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in