2020-05-14, 13:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag misstänker att det inte är särdeles svårt för arbetsgivare att plocka bort honom med anledning av hans och Lenas sexträffar på kontoret. Han har släppt in person som inte är medarbetare i syfte att ha sex.

Knulla på jobbet vet i fan om det är så farligt som när spaningsledaren Springare hade pokerkvällar med obehöriga i en säkerhetssal?
Däremot verkar det vara särkilt svårt att kicka göra pajasen som misskött sitt jobb på kommunikationscentralen?
Här vittnar kontot dalaan om det:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Samtalet "fastnade"i kommunikationscentralen.
Peter Springare i NA.
"När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får
Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

https://www.na.se/logga-in/omplacerade-mordutredarna-slar-tillbaka-ledningens-personliga-vendetta-vi-pekas-ut-som-syndabockar

En berättigad fråga är vad alarmsamtal, om inte om en vid midnatt kvinnas upprepade gallskrik, skulle föranleda en utryckning? Inte bara ofattbart det är synnerligen upprörande med tanke på den aktuella debatten av dom i Örebro uppmärksammade våldtäkterna. Upprörande!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-slapps-serievaldtaktsmannen-ut

Nykokta kaffet hade väl kallnat och nagelfilen måst läggas åt sidan om dom skickat ut en patrull mitt i nattenför en kvinnas sista skrik på hjälp.

Han ska ha bjudit in obehöriga till pokerkvällar i ett säkerhetsklassat rum under tiden då han var mordutredare.
Både Peter Springare och dåvarande chefen för grova brott, Jonas Rydén, fick lämna sina uppdrag och utredningen kring mordet i Hjärsta när anmälan upprättades.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7043332

Springare anmäld för pokerkvällar med obehöriga i polishuset – åklagaren: "Klart olämpligt och väldigt riskfyllt"

https://www.na.se/logga-in/springare-anmald-for-pokerkvallar-med-obehoriga-i-polishuset-aklagaren-klart-olampligt-och-valdigt-r iskfyllt
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-14 kl. 14:10.
Citera
2020-05-14, 13:16
Medlem
Smhfs avatar
Det var ngn i tråden som efterfrågade hur mkt pengar Ö-bro kommun hade givit till geoprojektet.

LW chattar med väninnan som bor i Scottland, JF

Aktb 150 s 170

Detta skriver LW:

Han (=SD mitt tillägg) har åkt på massa möten med regionförbundet (länet), fått budget på SO 000. Kommer bli kung i geocaching-Sverige. Landets första geotour, finns inte många i Europa. Vi skulle bli först
Senast redigerad av Smhf 2020-05-14 kl. 13:19.
Citera
2020-05-14, 13:27
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det är väl mest att om det var lång planering, hade GM och kanske GK kunnat besinna sig och byta plan. Jag gissar att det handlat om att han lekt med tanken. Inte heller lätt att se vad som var regelrätt planering ( utom att lämna mobil hemma t.ex) och vad som råkat spela scenariot i händerna (HD bodde på övervakningsavstånd, Sillhistorien, t.ex.,).

Jag har skrivit mycket om att jag ser SD som en person med narcissistisk personlighetsstörning och som jag ser det blir väldigt mycket av det sjuka mycket mer logiskt om man tar med det i beräkningen. Det är han som varit pådrivande och på ett "lurigt sätt"(uttryck från vittne i fup) gradvis övertygat HD om att mord är en bra lösning på situationen. Det finns bra grund att bygga den manipulationen på:

-20 års bearbetning och "kartläggning" av HD och hur man(SD) ska gå till väga.

-Hatet som finns efter affären mellan make och vigselförrättare och allt därefter. En vän som svek.

-Andra i parets närhet, ex JG, backar upp SD framför HD som den betydligt mindre skyldige till affären. Hjälper till att flytta skulden mer och mer på LW. "Agenter"

-SD har säkert visat upp allt ur LWs sms/chatt med honom som för HD hjälper att cementera hatet. LW har ju skrivit mycket galna meddelanden och jag menar att dessa meddelanden antagligen är medvetet framprovocerade av SD för att kunna visa HD vem som är problemet. Detta tror jag på oavsett hur långvarig mordplaneringen varit. Hjälper hans situation oavsett.

-Det här med en eventuell förskingring skulle hjälpa väldigt mycket och om planerna inte var fasta innan så kan det ha varit den sista droppen som behövdes.

Finns säkert mer. Jag vill klargöra att jag inte alls har en solklar ide om när planerna kan ha fötts och när de presenterats av SD för HD eller faktiskt om de ens gjort det. Men som tidigast borde man kunna säga efter avslöjandet av affären 2017. Sedan långvarig och beräknande manipulation SD>HD för att nå målet. Hon kanske inte ens inser att planen var SDs.....

Det med att HD bodde inom övervakningsavstånd är misstänkt, är det någon som har koll på detaljer kring den flytten? Jag minns det som att det tog lång tid för HD att flytta ut ur villan, här kan man tänka sig att anledningen till att det tog såpass lång tid berodde på att de väntade på en bostad som låg nära LW skulle bli möjlig att köpa. Vad SD och HD än säger själva. Incitamentet till lögn finns där.
Citera
2020-05-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nu blir det svårt för mig att komma med hänvisningar till FUP angående funderingar, men jag vill ändå lyfta gamla frågor på nytt..:

- SD har googlat flertalet ggr på återvinningsstationen och har tagit ett antal svängar förbi denna. De verkade ta den vägen när de åkte till Sthlm den natten.

- Varför vill han utföra en besiktning hos en kille sent fredagskväll (11e) och behöver veta om det fanns larm på byggplatsen när han egentligen ska äta middag hos sin vän och granne?

- Vad är det för summor som flyttas över hans konton? Ena dagen är han en fattiglapp och nästa dag så har han över 100 k (?) på kontot som sedan försvinner? Sysslar han med fonder och aktier? (Finns kontoutdrag i början av FUP)

- Varför säger grannen och vännen K*arin i ett förhör att SD och JG har varit ute och "grejat med något" natten till den 15e? Att han var och kollade på trappen vet vi. Men det var ju inte under natten. Och med tanke på att de varit så noga med att informera henne om LW's blödande, så verkar det konstigt att hon inte kan vidareförmedla den mest uppbackande infon: Att SD var hos JG och kollade på hans trapp innan klockan 23. Varför så oprecis gällande både tidpunkt och aktivitet?
JG benämner dessutom sin sambo för att vara ett proffs i förhörssammanhang.
Att han själv är svettig av sig, men att hon, minsann, kan hålla huvudet kallt.
Varför håller hon huvudet kallt?
(Avlyssningen mellan honom och SD)

- SD är kunnig inom brandskydd. Någon som vet om nånting brann ner i Örebro den natten?

EDIT: Detta är hämtat ur minnet...

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har tyvärr inte lyckats se aktbilagor med SD:s transaktioner och vet inte var jag kan hitta dessa. Kanske den skribent (minns inte vem) som nämnde summa 100 tusen kan upplysa om var vi kan hitta materialet?

De som följt tråden vet nog att jag haft en hel del tankar om att mordet kan ha blivit resultatet av flera parametrar och tankar om att LW hade någon hållhake på SD om eventuella oegentligheter som hon kan ha hotat att avslöja. Sen fanns det en del frågetecken om hur SD ekonomiskt kunde klara av allt med familj, hus, kommande skilsmässa, GC-utrustningar och alla resor. Efter insyn i FUP uppkom även frågan om hur han hade råd att ge LW dyra presenter. Som jag förstod fick hon dessa innan anmälan om trakasseri i nov -16. Då började jag fundera på om han använt delar av THOS-projekttets medel för eget bruk. Jag har efterlyst information från de övriga involverade i gruppen av geocachare, men ingen information har kommit tråden tillhanda och jag har inte heller sett något i FUP. Eventuellt vandel med projektpengar skulle kunna vara en del av mordmotivet ifall LW hotat göra avslöjanden som sätter käppar i hjulet för SD och HD.

Jag började förra året att gräva efter uppgifter om THOS-projektet eftersom LW ingick i projektgruppen. Senare har vi genom FUP fått veta att hon även blev involverad som ställföreträdande till HD eftersom hon var sjuk. I FUP framkom att LW var jätteduktig och fick inte alls det beröm hon var förtjänt enligt Örebro Regions projektansvarige JBE som blev personligt bekant med SD och HD.

När jag höll på och grävde i THOS var det smått besvärligt att med hjälp av en vän få fram uppgifter om hur projektmedlen fördelades i och med att dryga 6 miljoner gick till Örebrokompaniet som i sin tur delade ut olika projektstöd till evenemang för att öka besöksnäringen. THOS GT var ett av projekten som fick stöd av ÖK så SD och HD bör alltså ha lämnat en projektredovisning vid projektets avslut -18. ÖK är ett kommunalt bolag så man kan begära ut handlingarna för detta. Jag slutade dock att gräva för min "hjälpreda" hade ingen lust att fortsätta tjata efter uppgifter. Jag lät då saken bero och skrev i tråden att jag önskade att media forskade vidare i saken.

-----------

Ikväll tänder jag ett ljus för Lena med tankar om karma och upprättelse.

-----------

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7
Jag såg de 100 k kronorna i un-common names post. Fler kan ha nämnt den. Hänvisning till FUPs kontoutdrag.

Uncommon tar upp flera spännande frågor och hade en vettig teori om varför Ds inte checkade in på hotellet.
Citera
2020-05-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det var ngn i tråden som efterfrågade hur mkt pengar Ö-bro kommun hade givit till geoprojektet.

LW chattar med väninnan som bor i Scottland, JF

Aktb 150 s 170

Detta skriver LW:

Han (=SD mitt tillägg) har åkt på massa möten med regionförbundet (länet), fått budget på SO 000. Kommer bli kung i geocaching-Sverige. Landets första geotour, finns inte många i Europa. Vi skulle bli först

@Smhf
När var samtalet med väninnan? Var det -16? Det måste ju ha gått ut pengar två år i rad eftersom touren pågick 2 år och de hade invigning och släpp av flera cacher juni -17 efter att otroheten avslöjats av HD (då LW blev offentligt blockad av SD och JellyGray).

@Honan6, menar du att touren tycks fått pengar från flera håll? Du skriver om både Region Örebro och Ö-brokompaniet.
Citera
2020-05-14, 13:45
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
@Smhf
När var samtalet med väninnan? Var det -16? Det måste ju ha gått ut pengar två år i rad eftersom touren pågick 2 år och de hade invigning och släpp av flera cacher juni -17 efter att otroheten avslöjats av HD (då LW blev offentligt blockad av SD och JellyGray).

@Honan6, menar du att touren tycks fått pengar från flera håll? Du skriver om både Region Örebro och Ö-brokompaniet.

Samtalet enligt FUP var 27/02/2016 07:24, det var väl Kultur-& Fritidsförvaltningen som de fick anslag av, förmodar jag. Om det utgått ngr mera pengar framgår inte av chatten,.
Senast redigerad av Smhf 2020-05-14 kl. 13:47.
Citera
2020-05-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Se fetat. Ett väldigt dåligt indicium.
Att man inte tackar ja till inbjudan utan säger "lagom nej" ("Har några måsten") tyder väl inte på att man tänker mörda vederbörande.
Tvärtom, det tyder mer på att man vill lösa problemen på diplomatisk väg.

Han kan inte tacka ja till kakan för det vore ett bevis för att de träffades. I stället låtsas han vara upptagen (obs, detta låter han synas) men börjar göra sig i ordning för att gå till attack.
Har han inte meddelat henne att han var på väg (och raderat) så har han troligen stått utanför något av hennes fönster. Så tror jag.
Citera
2020-05-14, 13:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
@Smhf

Ja, det menar jag eftersom Region Örebro hänvisade till att de delat ut dryga 6 miljoner till Örebrokompaniet som i sin tur delade ut projektstöd till olika evenemang som bl a THOS, någon slags bildprojektering på Slottet och julkonserten O Helga Natt på Stortorget. När såna stöd delas ut, har ÖK som krav att en ekonomisk redovisning ska lämnas in efter avslutat projekt. Det har dock visat sig att ÖK inte är så noggranna i det administrativa eftersom det i ett annat sammanhang blev rubriker för att de köpt tjänster av företag till summor som egentligen kräver upphandlingsförfarande.

Region Örebro redovisade lite kostnader för coins, översättningstjänst till JG, några småsummor till SD och licensavgift ca 48 000 kr till GroundSpeak i USA, men projektet bör ha kostat mer. Jag är väldigt nyfiken på hur mycket medel som SD eventuellt hanterade i samband med projektet. JBE kanske har lite koll?
Citera
2020-05-14, 14:12
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vgvs
Det största misstaget Stefan gjorde vid planerandet var att han helt förbisåg flashbacks betydelse.
Nu kommer han att få bära en jävligt tung ryggsäck för resten av sitt liv.
Haha ja där gjorde han allt en liten miss, om han nu räknade med att komma undan fläckfri som allas stora vardagshjälte.

Jag är dock inte övertygad om att han är mer mån om något annat än att kunna utöva makt över främst familjen. Då kan det vara bra att visa hur sjuk man är och hur man kan komma undan med riktigt jävla mycket.
Citera
2020-05-14, 14:29
Medlem
Tack alla som bidragit med uppdatering av fakta och historik angående ekonomin kring geocache-touren! Håller med om att det borde vara media som gräver i detta. Borde vara en munsbit för dem.
Än en gång, det är ju örebroarnas skattemedel som använts och som därför ska redovisas korrekt inom kommunen. Låt oss hålla igång en blåslampa här för att komma till botten med detta. Det finns , som flera av oss misstänker, goda skäl att tro att oegentligheter med pengarna som L*ena kände till, kan vara en del av motivet att tysta henne. Går fallet vidare till HR, som vi får hoppas, kan det här kanske bli en viktig pusselbit.

Detsamma gäller de 17 fuskloggade cacherna, och dess betydelse för paret D*avidsson inför USA-resan. Hur viktiga var de att ha loggade?
Citera
2020-05-14, 14:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det med att HD bodde inom övervakningsavstånd är misstänkt, är det någon som har koll på detaljer kring den flytten? Jag minns det som att det tog lång tid för HD att flytta ut ur villan, här kan man tänka sig att anledningen till att det tog såpass lång tid berodde på att de väntade på en bostad som låg nära LW skulle bli möjlig att köpa. Vad SD och HD än säger själva. Incitamentet till lögn finns där.
När det skrevs om HD:s flytt i tråden så kom det rätt snabbt en kommentar att hon köpte bostaden av sin bror.
Varför var det viktigt att ljuga om varför hon flyttade dit?
Jag kommer inte ihåg vem det var som skrev det.
Hon har ingen bror.
Citera
2020-05-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag har tyvärr inte lyckats se aktbilagor med SD:s transaktioner och vet inte var jag kan hitta dessa. Kanske den skribent (minns inte vem) som nämnde summa 100 tusen kan upplysa om var vi kan hitta materialet?

De som följt tråden vet nog att jag haft en hel del tankar om att mordet kan ha blivit resultatet av flera parametrar och tankar om att LW hade någon hållhake på SD om eventuella oegentligheter som hon kan ha hotat att avslöja. Sen fanns det en del frågetecken om hur SD ekonomiskt kunde klara av allt med familj, hus, kommande skilsmässa, GC-utrustningar och alla resor. Efter insyn i FUP uppkom även frågan om hur han hade råd att ge LW dyra presenter. Som jag förstod fick hon dessa innan anmälan om trakasseri i nov -16. Då började jag fundera på om han använt delar av THOS-projekttets medel för eget bruk. Jag har efterlyst information från de övriga involverade i gruppen av geocachare, men ingen information har kommit tråden tillhanda och jag har inte heller sett något i FUP. Eventuellt vandel med projektpengar skulle kunna vara en del av mordmotivet ifall LW hotat göra avslöjanden som sätter käppar i hjulet för SD och HD.

Jag började förra året att gräva efter uppgifter om THOS-projektet eftersom LW ingick i projektgruppen. Senare har vi genom FUP fått veta att hon även blev involverad som ställföreträdande till HD eftersom hon var sjuk. I FUP framkom att LW var jätteduktig och fick inte alls det beröm hon var förtjänt enligt Örebro Regions projektansvarige JBE som blev personligt bekant med SD och HD.

När jag höll på och grävde i THOS var det smått besvärligt att med hjälp av en vän få fram uppgifter om hur projektmedlen fördelades i och med att dryga 6 miljoner gick till Örebrokompaniet som i sin tur delade ut olika projektstöd till evenemang för att öka besöksnäringen. THOS GT var ett av projekten som fick stöd av ÖK så SD och HD bör alltså ha lämnat en projektredovisning vid projektets avslut -18. ÖK är ett kommunalt bolag så man kan begära ut handlingarna för detta. Jag slutade dock att gräva för min "hjälpreda" hade ingen lust att fortsätta tjata efter uppgifter. Jag lät då saken bero och skrev i tråden att jag önskade att media forskade vidare i saken.

-----------

Ikväll tänder jag ett ljus för Lena med tankar om karma och upprättelse.

-----------

Exempel på att den misstänkte visste att det var ingen idé att söka efter Lena
https://forumbilder.com/i/ro6E

Exempel på hur den misstänkte tycker om att hålla vännen i ovisshet
https://forumbilder.com/i/roI7

Hittat SD:s kto-utdrag via T34Panzer inlägg på sidan 6520 kl 00.17

Akt 145 del 11

------------------------------------------------------------------------------

Tänder också ett ljus för Lena ikväll och tänker på hennes stackars familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in