2020-05-14, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Går inte att utläsa om du är troll eller inte...

Råd 1. Det finns ingen som vet.
Råd 2. Lyssna bara på folk som satsar sina egna, inte andras, pengar på sina egna råd.

Och i så fall tipsar jag om att på nivån OMXS30 1292 så är priserna i allmänhet de lägsta på 5-10 år (undantag finns). Dvs ingen på 5-10 år har kunnat köpa aktier till bättre pris än då. Det måste ju ändå anses vara en bra livrem? Sedan gäller det bara att hitta vad man ska köpa. Vissa områden går bort pga corona, som flyg hotell m.m. Vissa områden är övervärderade pga corona som medicin. Hitta de storbolag som fått mest stryk utan att någon kan motivera varför, så har du nog en bra framtid.

Notera att alla förståsigpåare påstår att all framtid alltid är inlagd i dagens kurser. Men det är inte sant. Ekonomiexperterna är i det stora hela en samling får som följer skocken. De kunde inte ens förutsäga att corona var illa. Läs tråden Varför går inte börsen ner pga Corona så ser du att det finns folk på FB som trumfar NY-börsens experter.
Tack för kloka ord och nej jag är inget troll. Frågade dig då jag ”gissade” att du förstår detta bättre än mig iaf. Men du har en poäng i att ingen egentligen vet något om framtiden och börsen kan väl liknas vid ett stort och uppbyggt kedjebrev.
Givetvis måste man ha lite tur också. Min kompis tycker jag ska kontakta Pensers mäklare då dom är vassast på marknaden. Vem vet?
Men tack för ditt svar.
Citera
2020-05-14, 18:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
eller av index som ruckar på värdena och som förr eller senare kommer att falera.
Om index "fallerar" så spelar det inte särskilt stor roll om du själv äger index eller ej eftersom samtliga noterade aktier ingår i ett index.
Citera
2020-05-14, 18:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om index "fallerar" så spelar det inte särskilt stor roll om du själv äger index eller ej eftersom samtliga noterade aktier ingår i ett index.
Samtliga aktier? Det stämmer ju inte. Den som köper t.ex ett globalindex, när man tror att man äger aktier lite varstans i världen, blir i själva verket största ägare i facebook, amazon, apple, alphabet, Microsoft. Ser du någon likhet mellan de företagen? Inte så brett som man tror, och man är definitivt inte ägare av "alla företag".

Indexfonder är med och göder de osunda bubbelkurserna i företagen ovan + t.ex Tesla. Man ska därför fly (globala) indexfonder. Men det är en annan diskussion.
Citera
2020-05-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad?
Finns det något som tyder på att just Sverige skulle behöva gå i karantän plötsligt?
Lite faktaunderlag och länkar skulle vara bra.

Den omfattande spridningen i kombination med att vi faktiskt har verksamhet (om än begränsad) talar vad jag förstår mera till Sveriges fördel än nackdel.

I sak håller jag med, OM Sverige skulle behöva införa karantän nu så skulle det vara negativt.
Om man håller på med affärer så måste man ha lite koll på vad som händer i verkligheten.
https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/2020/05/13/5ebc25ae21efa09e608b45f5.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin
Senast redigerad av deconstruction 2020-05-14 kl. 19:15.
Citera
2020-05-14, 19:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Samtliga aktier? Det stämmer ju inte.
Kan du nämna ett exempel på en aktie utanför obskyra marknader som inte ingår i något index?
Citat:
Den som köper t.ex ett globalindex, när man tror att man äger aktier lite varstans i världen, blir i själva verket största ägare i facebook, amazon, apple, alphabet, Microsoft. Ser du någon likhet mellan de företagen? Inte så brett som man tror, och man är definitivt inte ägare av "alla företag".
VTSAX innehåller tex samtliga företag noterade i USA.
Citat:
Indexfonder är med och göder de osunda bubbelkurserna i företagen ovan + t.ex Tesla. Man ska därför fly (globala) indexfonder. Men det är en annan diskussion.
Men småbolagsindex innehåller inte något av de företagen, men följs ändå av flera indexfonder, tex.

Du menar kanske något annat när du skriver index. För index kan inte fallera, då ett index bara följer aktier.

Aktier kan fallera.

Om du menar att man ska undvika stora bolag och bara satsa på småbolag så finns där en poäng.

Edit: förtydligat
Citera
2020-05-14, 19:24
Medlem
Börsen kommer att stört dyka på måndag. Verkar som de flesta i den här tråden inte lever i verkligheten. Begriper ni inte vad den här spanska studien säger?
Senast redigerad av deconstruction 2020-05-14 kl. 19:51.
Citera
2020-05-14, 19:30
Medlem
sinewaves avatar
Oerhört spännande sett till den något längre datan just nu för SPY (S&P500).

SPY för veckodatan har gått från en sk 'bearish englufing' från något som inte är det. Samtidigt har vi en positiv MACD-signal på intågande för veckodatan samtidigt som vi har en dubbelbotten och samtidigt som det råder en tekniskt sett lägre högstanivå inom samma lokala grupp.

Skärmdump, SPY:
https://i.imgur.com/H7sr8Ov.png
via TradingView
Citera
2020-05-14, 19:37
Medlem
Citat:
Vad äger du. När köpte du. När är en dipp, mer konkret, idag är t.ex en dipp särskilt med tanke på att du var superoptimist i måndags.

1. Äger allt möjligt men mest investment, fastighet, tech. Mycket USA just nu.

2. Köper regelbundet.

3 När kursen ser intressant ut i förhållande till värdet i företaget.

4. Vad gjorde mig superoptimist i måndag?

Kul att en mångmiljonär-aktiemogul hänger i denna tråd förövrigt!
Citera
2020-05-14, 20:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deconstruction
Om man håller på med affärer så måste man ha lite koll på vad som händer i verkligheten.
https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/2020/05/13/5ebc25ae21efa09e608b45f5.html
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin
Jag tror inte att data från Spanien har någon betydelse för de omständigheter vi har i Sverige.
Det finns vad jag förstår inga likheter mellan coronan i Spanien och Sverige.

När vi får svaren från de Svenska testerna kan vi börja spekulera i hur det kan gå.
Citera
2020-05-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Oerhört spännande sett till den något längre datan just nu för SPY (S&P500).

SPY för veckodatan har gått från en sk 'bearish englufing' från något som inte är det. Samtidigt har vi en positiv MACD-signal på intågande för veckodatan samtidigt som vi har en dubbelbotten och samtidigt som det råder en tekniskt sett lägre högstanivå inom samma lokala grupp.

Skärmdump, SPY:
https://i.imgur.com/H7sr8Ov.png
via TradingView

Tror vi kommer se början på ett vattenfall dvs Weekly 2-3 veckor med något lägre nivåer följt av större ras. Tidigare trendkanal på dagliga bruten med lägre topp och botten. Tiden får utvisa varthän det bär. Är bearish. Tack för dina inlägg!
Citera
2020-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Jag tror inte att data från Spanien har någon betydelse för de omständigheter vi har i Sverige. .
Varför tror du inte att data från Spanien har någon betydelse för de omständigheter vi har i Sverige?
Citat:
Det finns vad jag förstår inga likheter mellan coronan i Spanien och Sverige.
Jag trodde att det var samma virus, har jag missat något?

Utvecklingen på börsen de närmaste dagarna kommer att vara en direkt konsekvens av hur data i den här studien värderas.
Senast redigerad av deconstruction 2020-05-14 kl. 20:12.
Citera
2020-05-14, 20:27
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vilka hade du? Du behöver skriva dem här.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1053958/mini-s-omx-ava-502

Sen någon annan.

Inget svårt att hitta? Bara sortera efter stop loss limit och sen ta något man känner sig bekväm med i risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in