2020-05-14, 19:20
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabeldrake-
Jag måste bara fråga en sak, förlåt om det är en dum fråga jag har inte läst någon FUP tidigare men är intresserad av att läsa denna. Jag är dock lite väl mesig så innan jag börjar vill jag gärna veta om bilder på offret visas, dvs i detta fall huvudet? jag skulle inte kunna sova på resten av mitt liv om jag såg något sådant

Nej det visas inte mer än som det paket dvs inlindat i folie med brun tejp. Inga foton på ansiktet - Tack och Lov!

Däremot finns foton på blodbilder och de blodspår samt DNA som man genom teknik fått fram i lägenheten i flouriserat blå färg.
Citera
2020-05-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Några saker som satt sig och gnagit i mig efter att ha läst.

Den 16 november är fan ingen hemma när anhörig försöker, ingen är i lägenheten och ingen är hemma hos föräldrarna till T, det är tomt och ingen bil finns heller någonstans. Slump? Möjligt men jag gillar inte slumpen i dessa fall.

Polaren som dyker upp när anhöriga vill kolla runt i hyreshuset där dom bodde. Han säger att han sett Wilma på elgiganten med en äldre man? Försöker han förvilla bort anhöriga från att leta i lägenheten/förråden? Även dom anhöriga som är där och letar reagerar på detta. Polaren kan så klart på riktigt tro sig sett henne. Men det var en rödhårig tjej.

När anhöriga ska leta på vinden blir T stressad, han vill inte släppa dit dom, men gör det efter ett tag. Han släpper dom inte från sin syn medan dom är där uppe, uppträder märkligt. Samtidigt har likhundar markerat där uppe.

Dessa tre saker gnager.

Ja, det står ju i FUP att hans telefon inte rört sig ur fläcken från hemmet mellan 15-17/11.. Det är först den 18e som man kan få fram en lista med rörelser/positioneringar (sida 146).

"Mamman" eller T's styvmamma pratar väl om att familjen varit på tillställningar och haft främmande under den helgen. Huruvida det stämmer eller ej förtäljer inte FUP, men med tanke på att de varit under lupp så får man väl anta att det stämmer...(?)

EDIT: För övrigt känner jag mig lite frågande angående all aktivitet i samband med att man sökte efter Wilma. Vart är all dokumentation angående de uppeldade plaggen/skorna/glasögon som man fann bland annat? Har jag missat den delen?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-14 kl. 19:25.
Citera
2020-05-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Det nämns i FUP att en död person måste vara på samma plats i 15-20minuter för att likhundarna ska hitta spår.
Någon som vet hur länge en person behöver vara död innan kroppen börjar avge "likämnen"?

Den tiden är ett mänskligt mått. En död människa förlorar närmast direkt sin "mänskliga doft" även under normala dödsomständigheter, som stilla död i en sjukhussäng. Så i omvårdnaden ingår att stänga av värmen, eller sätta elementet på lägsta nivå, samt öppna fönster för att vädra rummet. Människor kan kanske behöver erfarenhet för att känna doften av död och inte upptäcker något förrän efter 15-20 minuter. Men sökhundarna är snabbare med sina arbetande näsor.
Citera
2020-05-14, 19:26
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag har funderat i samma banor - ovanligt många besök i sin egna bostad - hela 5 st - under en och samma dag som MGM arbetar. Och det var väl om jag inte minns fel någon av arbetsdagarna strax innan han blev hämtad av Polisen?

Vissa dagar hade MGM bil i arbetet har jag läst FUP:en men kan inte riktigt hitta något om bil var transportmedlet just DEN dagen (fast det låter troligast för att hinna emellan sina brukare kan jag tycka!) och om just DEN arbetsbilen har dammsugits på spår: blod, DNA etc

Tänker att det kan gå fortare med bil att till och från sina brukare - transportera bort kroppsdelar som kan vara i mindre delar/styckad kropp. Finns kanske lite olika soptunnor/containrar längs med MGM:s färdväg? MGM kan iaf inte ha avvikit alltför mycket på sin färdväg den dagen trots arbetsfordon - men tillräckligt kanske?

Förutom att blod från W har hittats i MGM far's bil (iaf en SUV) på solskyddet så tänker jag att bortforslandet av kroppsdelar kan ha skett i två olika bilar = min teori ovanför i arbetsfordonet och i SUV.

Polisen kommer nog (om de inte redan har gjort det redan) att kontrollera arbetsfordonet vid något tillfälle kan jag tro.

Det verkar som om han slagit in alla delar i aliminiumfolie...
Sid 490
Uppgiften avser
Aluminiumfolie
Uppgift
Beslag BG132482-9 togs i Tishkos lägenhet och består av:
-Blå kartong märkt med aluminiumfolie som innehöll en påbörjad rulle aluminiumfolie som
var 29 cm bred. Enligt förpackningen var ursprungslängden 30 meter.
-Tom röd kartong märkt med aluminiumfolie. Enligt förpackningen var bredden 30 cm och
längden 30 meter.
Beslag BG134305-2 togs i Tishkos lägenhet och består av:
-30 cm bred rulle i kartong. På rullen satt endast en liten bit aluminiumfolie kvar.
Beslagsprotokollen ligger under tvångsmedel i förundersökningsprotokollet.
Citera
2020-05-14, 19:28
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, det står ju i FUP att hans telefon inte rört sig ur fläcken från hemmet mellan 15-17/11.. Det är först den 18e som man kan få fram en lista med rörelser/positioneringar (sida 146).

"Mamman" eller T's styvmamma pratar väl om att familjen varit på tillställningar och haft främmande under den helgen. Huruvida det stämmer eller ej förtäljer inte FUP, men med tanke på att de varit under lupp så får man väl anta att det stämmer...(?)

Han jobbade inte heller den 15-17 november, så det är dessa dagar han fördelat och städat. Den 18:e jobbade han som vi vet, men han var hem minst 5 gånger under arbetsdagen. Så jag lutar väl mer och mer åt att han gjorde sig av med saker med hjälp av arbetsbilen då.

Frågan är vad fan han sysslade med i Ljungskile sent på kvällen, när han var helt lerig och stod och tvättade händerna i en bäck.
Citera
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Hur stor andel av unga brukare av cannabis tror du är i kontakt med socialtjänsten?

Cannabisbruk var antagligen ett utan hennes mindre akuta problem. Socialtjänstens främsta anledning att vara i kontakt med Wilma borde väl om något ha varit hennes boendesituation samt sociala utsatthet i relation till det övergrepp hon utsatts för av pappan.

Men faktum är att sålänge ungdomarna inte hamnar på akuten eller hamnar i kriminalitet så faller fall som Wilma mellan stolarna. Man kan inte övervaka alla familjer, föräldrar och ungdomar. Så enkelt är det.
Jag ksn tycka att barn under 18 år som bor hos äldre pojkvänner borde automatiskt få hembesök av socialen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad EXAKT grundar du det fetade (min fetning) påståendet på? Övergrepp av sin egen far? Va?

De har maskat mycket under ett förhör med H (W kompis som bland annat hade en misslyckad trekant med W och mördaren) där det framkommer tydligt att W’s pappa har utsatt henne för någonting när W var 13-14 år ungefär.
Eftersom förhöret är väldigt maskat så framkommer inte vad men det verkar som om fadern begått någon slags form av övergrepp när han var berusad. W och hennes syster ska även ha gjort någonting framkommer det.
Familjen verkar i FUPen veta mycket om varandras sexliv, får vibbarna av att de är perversa?
Citera
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC

nu bor vi sverige och vurmar för muslimer så jag tippar att han är ute på frifot inom 8 år.
Jag blir förvånad om han ens döms.. 🤔
Citera
2020-05-14, 19:31
Medlem
Jag tror på en fällande dom för mord faktiskt. Trots avsaknaden av kropp och dödsorsak. Bevisningen är oerhört stark, förstår mig inte på er som skriver annat. Det är ett solklart fall med mycket teknisk bevisning. Tillräckligt stark bevisning för att kunna dömas för mord utan en kropp. Möjligtvis att det kan bli tal om dråp, men då krävs ”förmildrande omständigheter”, och väldigt mycket i FUP:en talar emot detta. Han har varit våldsam tidigare, skrivit sms där han talat om styckning, försökt städa undan, försvårat polisens arbete osv osv osv... Det skulle krävas en enorm vändning i fallet isåfall, där han kommer med en hållbar historia om hur han ”råkat” ha ihjäl henne utan uppsåt. Han kommer att dömas för mord.

Jag hoppas han blir våldtagen och torterad i fängelset. Må han ruttna i helvetet.
Citera
2020-05-14, 19:31
Medlem
Någon som vet vad den psykiska undersökningen av T visade? Kunde man se någon form av psykos? I FUP framkommer mycket i T’s beteende (inte bara att han lagt sin flickväns huvud i en resväska) som tyder på en rejäl psykos. Han har ju missbrukat under en längre tid.
Citera
2020-05-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Den tiden är ett mänskligt mått. En död människa förlorar närmast direkt sin "mänskliga doft" även under normala dödsomständigheter, som stilla död i en sjukhussäng. Så i omvårdnaden ingår att stänga av värmen, eller sätta elementet på lägsta nivå, samt öppna fönster för att vädra rummet. Människor kan kanske behöver erfarenhet för att känna doften av död och inte upptäcker något förrän efter 15-20 minuter. Men sökhundarna är snabbare med sina arbetande näsor.

Nej - för att en hund skall få upp doften för att en DÖD människa varit på en plats skall den döda kroppen varit placerad på ett underlag i minst 15-20 minuter. Vi pratar likhundar. Inte att människor inte upptäcker något förrän efter 15-20 minuter.

Om den döda kroppen flyttas efter ex.vis 5 minuter så räcker tyvärr inte det för att få hunden att markera för likdoft.
Citera
2020-05-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Jag har googlat men hittar inga "mosseviksknivar" och i listan står alla andra beslag åtföljda av fyndplatsen. Det borde stått knivar, diskho i köket...

Ja jag antog bara eftersom jag vill minnas en bild på köket med knivar på diskbänken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in