Citat:
Ursprungligen postat av
NikoBoris
"Kristin Kirkmo-syndromet" kan vel motivere noen dvs inkludering, respekt, vennskap, løfte om penger etc er gullerota. Jeg kjenner ikke relasjonene godt til til at jeg orker å spamme tråden med ukvalifiserte gjettinger på hvem dette kan være.
Detta är ett familjedrama med nära relationer. Jag känner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har stött på och känt. Med en kuvad och lojal omgivning, där alla haft ett kort koppel. Visst hägrar pengarna, nära men långt borta.
Det har med Tom Hagens personlighet att göra. Vi skulle behöva en gärningsmannaprofil.
Jag kan göra en fåtöljanalys av honom, i brist på en offentligt gjord sådan. I ren spekulation och underhållning. Det börjar med att jag vill påpeka att det som är goda egenskaper kan bli dåliga under vissa förutsättningar.
Det jag noterat är en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och förmåga att se turen, när turen uppenbarar sig. Han lyckas genomföra saker andra människor är för fega att göra.
Han kommer från en mycket enkel bakgrund, och har upphöjt snålhet och tristess till en dygd. På det personliga planet är hans framgång en misslyckad klassresa, där han fortfarande står kvar och stampar i sin enkla bakgrund och är rädd för att pröva på nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gör det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som är livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han är otrygg i sociala sammanhang och var därför mycket beroende av sin fru för att få vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet där han använde pengar som ett vapen, utan att egentligen förstå hur illa andra människor skulle se på saken.
EH verkar ha hotat med att lämna honom, lite då och då, och sedan har inget hänt, frun lugnar ner sig och är glad, senast över en hundvalp. Det verkar ha varit många sådana episoder där dessa bråk varit våldsamma, och sedan blir det bra ett tag, där frun ägnar sig åt barn och barnbarn.
Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt på fin restaurang och teater. Det var där EH missbedömde allvaret. Mannen blev arg när de hade det så bra och hon klagar. Kvinnor som vill lämna våldsamma män brukar missbedöma hur långt våldet kan eskalera.
TH kan till och med ha hotat EH flera gånger under åren som gått, att han hellre dödar henne än att låta henne lämna honom, en sak hon inte trodde på. Det var ju bevis på äkta kärlek. Men det var allvarligt menat, och planerat för eventualiteten där plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som spårade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lämnad, till varje pris. Pengarna behöver inte vara det självklara motivet.
Det som försvårar saken är att mannen är miljardär och att det är svårt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lämnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott på mina pengar, hon ska inte tro att hon är nått utan mig, etc. etc. etc. Lik andra män som plågar och mördar sin partner.
Same shit.