Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-14, 18:26
  #26629
Medlem
[quote=Sommerful90|71573844]I og med at de knytter denne gjenstanden personlig til Tom Hagen selv, så tenker jeg det mer kan være en golfkølle eller noe som han personlig eier og som kunne vert brukt som et våpen. Hadde det vert en lysestake så kunne hvem som helst brukt den.[/QUOT

Jo men tenker at vel at det biologiske sporet handler om både TH og AEH sine Dna. Klart at også utenforstående kan ta i bruk noe slikt, det forutsetter at de bruker hansker, ellers ville vel deres Dna vært på gjenstanden. Blir jo bare tipping men når de har siktet TH for ugjerningen tenker jeg vel at det dreier seg om begges Dna, på en gjenstand det ikke er spesielt naturlig for TH og ta i. En golfkølle ville jo hatt hans Dna uansett. Så det er mer sannsynlig at det dreier seg om en gjenstand som man ikke ville forvente å finne hans dna på. Og da f.eks. en vase eller lignende
Citera
2020-05-14, 18:28
  #26630
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Han mente ikke at selve kryptorigget var amatørmessig sett i denne sammenhengen vi nå ser tror jeg. Han mente at dette ikke ville duge i en proff kidnapping. Bare brevet i seg selv taler mot det. 9 sider i en konvolutt. Men mulig jeg misforsto. Jeg forsto det slik at han mente dette så ut som noe annet enn en kidnapping. Slik alle lander på. Alle andre enn TH og barna.
Det er jeg også helt enig i. Synes dessuten brevene kan tyde på 2 aktører. Rart at det ene er uten skrivefeil, slik at de avslører å ha norsk-kompetanse i det ene brevet, men strever etter å se utenlandsk ut i det andre.
Citera
2020-05-14, 18:29
  #26631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Jeg tenker også at dette er for komplisert for TH personlig. Men tenker at det nødvendigvis betyr at han heller ikke har behøvd å ha en medhjelper som er et "teknologigeni". Bare en som er litt over middels interessert i data.

Ja og fortsatt er ikke det nok, han må ha en som både er villig til å gå i graven med hemmeligheten og en som våger å utsette seg for en lengre fengselstraff om de ble tatt.
Citera
2020-05-14, 18:34
  #26632
Medlem
allegragellers avatar
Häpnade när nyheten om att en emailadress har använts i kidnappningskommunikationen. Trodde den här Monero/bitcoin/krypto - grejen betydde att man skulle kommunicera bortom traditionella sätt. För att undgå att bli spårad.

Att det dessutom är en ID-kapning, låter väl väldigt amatörmässigt, eller? Och att det är en stackars norsk man som blivit kapad utesluter väl då kidnappare från Balkan, Polen etcetera? En lokal kidnappning alltså.
Citera
2020-05-14, 18:35
  #26633
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja og fortsatt er ikke det nok, han må ha en som både er villig til å gå i graven med hemmeligheten og en som våger å utsette seg for en lengre fengselstraff om de ble tatt.
Det er et spørsmål, men husk at krimhistorien er smekkful av slike realsjoner. Det er vel den type forbrødring og "forsøstring" som er juicen i enhver krimhistorie og veldig ofte der det går galt. Ikke desto mindre er nok slik her også, selv om det virkelig er til å undere seg over.
Citera
2020-05-14, 18:37
  #26634
Medlem
[quote=Timbar|71574126]
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
I og med at de knytter denne gjenstanden personlig til Tom Hagen selv, så tenker jeg det mer kan være en golfkølle eller noe som han personlig eier og som kunne vert brukt som et våpen. Hadde det vert en lysestake så kunne hvem som helst brukt den.[/QUOT

Jo men tenker at vel at det biologiske sporet handler om både TH og AEH sine Dna. Klart at også utenforstående kan ta i bruk noe slikt, det forutsetter at de bruker hansker, ellers ville vel deres Dna vært på gjenstanden. Blir jo bare tipping men når de har siktet TH for ugjerningen tenker jeg vel at det dreier seg om begges Dna, på en gjenstand det ikke er spesielt naturlig for TH og ta i. En golfkølle ville jo hatt hans Dna uansett. Så det er mer sannsynlig at det dreier seg om en gjenstand som man ikke ville forvente å finne hans dna på. Og da f.eks. en vase eller lignende

Ja nettopp. Og med hennes DNA/ blod på enden av en golfkølle, på et sted det ikke skal være, som bare blir brukt av Tom Hagen så kan det knyttes direkte til han. En inntrenger ville vel ikke leita rundt i huset etter noe sånt men ta det som er foran han.

Jeg er ikke enig i at det ikke er naturlig med hans DNA på lysestaken. Det er det så absolutt. De har barnebarn som sikkert klatrer rundt over alt. Her i hus tar mannen min på lysestaker hele tiden😅.
Citera
2020-05-14, 18:40
  #26635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Han mente ikke at selve kryptorigget var amatørmessig sett i denne sammenhengen vi nå ser tror jeg. Han mente at dette ikke ville duge i en proff kidnapping. Bare brevet i seg selv taler mot det. 9 sider i en konvolutt. Men mulig jeg misforsto. Jeg forsto det slik at han mente dette så ut som noe annet enn en kidnapping. Slik alle lander på. Alle andre enn TH og barna.

Jeg er også enig i det, men det er likevel ikke amatører som klarer å holde nok bevis vekke fra politiet så det det fortsatt står uoppklart etter 18 mnd. Husk og at dansken (Green) nok i likhet med de fleste var rimelig forutinntatt. Her sitter han sammen med det han tror (er en antagelig ufordragelig fyr som sitter på pengene sine) og skal liksom finne løsningen. Det er selvfølgelig kjempe lett og få et usympatisk syn på denne fyren (noe jeg faktisk skjønner) men likevel ikke automatisk gjør han til drapsmann.
Men så klart sikkert ikke den kynismen som dansken kjenner fra disse miljøene.
Citera
2020-05-14, 18:41
  #26636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Dette er interessant:
«Retten legger til grunn at de ransakinger og undersøkelser som nå foretas, har en annen karakter og intensitet enn de ransakinger som er utført tidligere, og slik sett er det ikke avgjørende politiet har fått tilgang til boligen tidligere», skriver tingretten.

https://www.nrk.no/norge/politiet-fa...gen-1.15015993
skjønner ikke helt hva de skla finne der nå som de ikke har funnet tidligere, det har vært bikkjer, lydteknikere osv som har finkjemmet huset før, nå så lenge etterpå..hun er ikke støpt inn i peisen, stor sannsynlighet for at hun ble drept der, men også at hun umiddelbart ble fraktet vekk raskt
Citera
2020-05-14, 18:42
  #26637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Jeg er også enig i det, men det er likevel ikke amatører som klarer å holde nok bevis vekke fra politiet så det det fortsatt står uoppklart etter 18 mnd. Husk og at dansken (Green) nok i likhet med de fleste var rimelig forutinntatt. Her sitter han sammen med det han tror (er en antagelig ufordragelig fyr som sitter på pengene sine) og skal liksom finne løsningen. Det er selvfølgelig kjempe lett og få et usympatisk syn på denne fyren (noe jeg faktisk skjønner) men likevel ikke automatisk gjør han til drapsmann.
Men så klart sikkert ikke den kynismen som dansken kjenner fra disse miljøene.

Jeg tror det var nettopp den kynismen han så. I tillegg så han at dette ikke er sånn ekte kidnappere jobber. Det er slik en morder som vil skjule sine spor jobber.
Citera
2020-05-14, 18:43
  #26638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja og fortsatt er ikke det nok, han må ha en som både er villig til å gå i graven med hemmeligheten og en som våger å utsette seg for en lengre fengselstraff om de ble tatt.

Ja. Enten en med personlig motiv, eller en som tenker at disse tingene er verdt å potensielt ofre, dersom ting går skeis, for 10 millioner. Evt. en som ikke har skjønt hva han risikerer. Hva tenker du?
Citera
2020-05-14, 18:44
  #26639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Det er et spørsmål, men husk at krimhistorien er smekkful av slike realsjoner. Det er vel den type forbrødring og "forsøstring" som er juicen i enhver krimhistorie og veldig ofte der det går galt. Ikke desto mindre er nok slik her også, selv om det virkelig er til å undere seg over.

Det er jeg veldig enig med deg i, dette er ikke typen drap man ser for seg er vanlig, dette er mer som en kriminalrom. Ja har lest mange historier som virker som absurd at man nesten ikke kan forestille seg at mennesker kan være slik, og ja om TH er skyldig i dette er det nok en slik historie.
Citera
2020-05-14, 18:47
  #26640
Medlem
[quote=Sommerful90|71574261]
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar

Ja nettopp. Og med hennes DNA/ blod på enden av en golfkølle, på et sted det ikke skal være, som bare blir brukt av Tom Hagen så kan det knyttes direkte til han. En inntrenger ville vel ikke leita rundt i huset etter noe sånt men ta det som er foran han.

Jeg er ikke enig i at det ikke er naturlig med hans DNA på lysestaken. Det er det så absolutt. De har barnebarn som sikkert klatrer rundt over alt. Her i hus tar mannen min på lysestaker hele tiden😅.

Ja men i TH sitt tilfelle er det ikke barn, men barnebarn. Ikke heng deg opp i lysestaken,det kan være hva som helst, men trolig ikke noe det er naturlig at det finnes biologiske spor fra barnebarn. Men når det gjelder golfkøllen ville det uansett være biologiske spor etter han. Husk at dette er en mann av den gamle garde som sikkert ikke tok sin del av rengjøringen vil jeg tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback