2020-05-14, 18:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mordhistorier har inte bara komponenten Whodunit, utan också komponenterna Howdunit och Whydunit. I den detektivroman som Dorothy L. Sayers slog igenom med, Whose Body?, var det ganska självklart vem som måste ha varit mördaren under bokens sista tredjedel, och spänningen var helt kopplad till att få reda på hur han hade betett sig - alltså en Howdunit. I det här fallet skulle jag vilja påstå att just den komponenten är höggradigt intressant, och detta rimligen oavsett om man anser sig vara säker på vem mördaren är eller ej.

En till spänningsfaktor är ju om det går att döma någon för dådet eller ej. Det är det ju inte alla som deltar i tråden som är säkra på, oavsett hur pass säker man är på vem som är gärningsman.

I alla filmer i serien Columbo, började det med att man fick se mordet genomföras och ges insikt i varför. Spänningen var sen att följa Columbo i hans arbete med att genomskåda mördarens finter.

Har tänkt att detta mord är en typmord för Columbo att lösa. Han hade kommit till scenen och där hade han direkt fångats av något litet avvikande som han sen inte släppte. Medan alla andra helt översåg den detaljen och helt gick på mördarens villospår.
Miljöerna var som här. En känd och respekterad person i överklassmiljö.

Tyvärr var det ingen Columbo som kom in på scenen här. Och därmed ingen begåvad person att följa.
Citera
2020-05-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tror det var nettopp den kynismen han så. I tillegg så han at dette ikke er sånn ekte kidnappere jobber. Det er slik en morder som vil skjule sine spor jobber.

Hvis han så den kynismen er det merkelig at ingen i politiet så den kynismen da dette begynte. Slik en morder jobber for skjule sine spor, javel men det er et hav mellom å jobbe som kidnapper og kidnappe et menneske man knapt kjenner frem til å arrangere en kidnapping av et menneske man har bodd med i nesten 50 år. Dansken (Green) tenker profesjonelt, TH om han skulle være GM jobber utfra noe han er misfornøyd med.
Det var sikkert lett og se forskjellen om man kun ser det på ulike måter. Nå vet vi at et overveldende flertall av drapsmenn er partnere, og heller ikke Green kan underslå at det er lett og tenke i de retninger.
Jeg vil ikke uttale meg om skyldspørsmål når det gjelder Hagen, men synes etterhvert at det blir veldig ensidig den veien.
Citera
2020-05-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Dette er interessant:
«Retten legger til grunn at de ransakinger og undersøkelser som nå foretas, har en annen karakter og intensitet enn de ransakinger som er utført tidligere, og slik sett er det ikke avgjørende politiet har fått tilgang til boligen tidligere», skriver tingretten.

https://www.nrk.no/norge/politiet-far-fortsatt-ransake-huset-til-hagen-1.15015993

Driver de fremdeles og ransaker boligen? Rart de ikke avhører TH og han andre såkalte siktede, de har jo vært på frifot i nesten en uke nå, skulle tro de hadde masse spørsmål til dem .
Citera
2020-05-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Hvis han så den kynismen er det merkelig at ingen i politiet så den kynismen da dette begynte. Slik en morder jobber for skjule sine spor, javel men det er et hav mellom å jobbe som kidnapper og kidnappe et menneske man knapt kjenner frem til å arrangere en kidnapping av et menneske man har bodd med i nesten 50 år. Dansken (Green) tenker profesjonelt, TH om han skulle være GM jobber utfra noe han er misfornøyd med.
Det var sikkert lett og se forskjellen om man kun ser det på ulike måter. Nå vet vi at et overveldende flertall av drapsmenn er partnere, og heller ikke Green kan underslå at det er lett og tenke i de retninger.
Jeg vil ikke uttale meg om skyldspørsmål når det gjelder Hagen, men synes etterhvert at det blir veldig ensidig den veien.

Der saken står nå er der ikke mange alternativer. Vi har nevøen. Som Minnimus påpekte; han har et selvstendig motiv og kan også knyttes opp mot mannen de mener står bak kryptorigget. For dette er ikke en kidnapping med økonomisk motiv, men et mord med økonomisk motiv. Forsøkt skjult som en kidnapping.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
"Kristin Kirkmo-syndromet" kan vel motivere noen dvs inkludering, respekt, vennskap, løfte om penger etc er gullerota. Jeg kjenner ikke relasjonene godt til til at jeg orker å spamme tråden med ukvalifiserte gjettinger på hvem dette kan være.

Detta är ett familjedrama med nära relationer. Jag känner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har stött på och känt. Med en kuvad och lojal omgivning, där alla haft ett kort koppel. Visst hägrar pengarna, nära men långt borta.

Det har med Tom Hagens personlighet att göra. Vi skulle behöva en gärningsmannaprofil.

Jag kan göra en fåtöljanalys av honom, i brist på en offentligt gjord sådan. I ren spekulation och underhållning. Det börjar med att jag vill påpeka att det som är goda egenskaper kan bli dåliga under vissa förutsättningar.

Det jag noterat är en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och förmåga att se turen, när turen uppenbarar sig. Han lyckas genomföra saker andra människor är för fega att göra.

Han kommer från en mycket enkel bakgrund, och har upphöjt snålhet och tristess till en dygd. På det personliga planet är hans framgång en misslyckad klassresa, där han fortfarande står kvar och stampar i sin enkla bakgrund och är rädd för att pröva på nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gör det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som är livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han är otrygg i sociala sammanhang och var därför mycket beroende av sin fru för att få vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet där han använde pengar som ett vapen, utan att egentligen förstå hur illa andra människor skulle se på saken.

EH verkar ha hotat med att lämna honom, lite då och då, och sedan har inget hänt, frun lugnar ner sig och är glad, senast över en hundvalp. Det verkar ha varit många sådana episoder där dessa bråk varit våldsamma, och sedan blir det bra ett tag, där frun ägnar sig åt barn och barnbarn.

Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt på fin restaurang och teater. Det var där EH missbedömde allvaret. Mannen blev arg när de hade det så bra och hon klagar. Kvinnor som vill lämna våldsamma män brukar missbedöma hur långt våldet kan eskalera.

TH kan till och med ha hotat EH flera gånger under åren som gått, att han hellre dödar henne än att låta henne lämna honom, en sak hon inte trodde på. Det var ju bevis på äkta kärlek. Men det var allvarligt menat, och planerat för eventualiteten där plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som spårade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lämnad, till varje pris. Pengarna behöver inte vara det självklara motivet.

Det som försvårar saken är att mannen är miljardär och att det är svårt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lämnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott på mina pengar, hon ska inte tro att hon är nått utan mig, etc. etc. etc. Lik andra män som plågar och mördar sin partner. Same shit.
Citera
Medlem
[quote=Timbar|71574126]
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
I og med at de knytter denne gjenstanden personlig til Tom Hagen selv, så tenker jeg det mer kan være en golfkølle eller noe som han personlig eier og som kunne vert brukt som et våpen. Hadde det vert en lysestake så kunne hvem som helst brukt den.[/QUOT

Jo men tenker at vel at det biologiske sporet handler om både TH og AEH sine Dna. Klart at også utenforstående kan ta i bruk noe slikt, det forutsetter at de bruker hansker, ellers ville vel deres Dna vært på gjenstanden. Blir jo bare tipping men når de har siktet TH for ugjerningen tenker jeg vel at det dreier seg om begges Dna, på en gjenstand det ikke er spesielt naturlig for TH og ta i. En golfkølle ville jo hatt hans Dna uansett. Så det er mer sannsynlig at det dreier seg om en gjenstand som man ikke ville forvente å finne hans dna på. Og da f.eks. en vase eller lignende

Det kan ju också ha funnit THs DNA på biomassan till AEH. Exempelvis slår du någon med en golfkølle i huvudet så kanske det ”sprätter” alla vägar. Kanske han fått biomassa i munnen och spottat ut.
Citera
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ingenting er sikkert.

Eneste jeg stusser over er biologisk materiale, det føler jeg er hjernemasse eller noe annet gørr etter å ha blitt slått i hode, men jeg kan vel ta feil der også.

Om det biologiske funnet fra AnneE hadde vært hjernemasse,hvordan kunne da politiet velge å kalle dette en kidnapping i flere mnd?? Det må jo heller være noe biologisk fra henne som ikke betyr dødstegn.Slepespor må ikke bety at hun var død,men kan bety begge deler.Hun ble drept uten at dødsbevis ligger igjen. Knebling,kvelning,drukning,giftsprøyte,noe hun pustet inn -dette ville ikke lagt igjen spor av drap. Biologisk spor fra AE kan ha vært mye forskjellig,alt fra spytt,tårer,urin,oppkast,hår osv.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-05-14 kl. 19:35.
Citera
2020-05-14, 19:06
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Driver de fremdeles og ransaker boligen? Rart de ikke avhører TH og han andre såkalte siktede, de har jo vært på frifot i nesten en uke nå, skulle tro de hadde masse spørsmål til dem .

Tror jeg er lest opp på det siste i saken,og fikk med at TH og barna nå nekter å la seg avhøre mer. Det kan ingen nå gå imot dessverre.
Citera
2020-05-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, sivilstatus er vel det mest sannsynlige. Skulle ønske de kunne sjekket mere i området der med minubåt. Men jeg vet ikke hva som evt er gjenn av henne. Hvis det var pakket inni plast og innsurret i kjetting, så lar det seg gjøre å finne rester etter 1.5 år, men hvis ikke, så blir det kanskje vanskelig eller umulig. Han sa på sin facebook livesending at hvis det har skjedd med henne det som jeg tror, så blir det vanskelig å finne henne. Vet ikke hva han mener med det.
Tipper det betyr at de har brukt profesjonelle metoder, det går sikkert an å gjøre det på en måte slik at alt går i oppløsning, blir spist og spredt for alle havstrømmer.
Jeg vet at en venn av W har tenkt å kjøpe miniubåt, da de har planer om å reise rundt i verden og filme spennende steder der det befinner seg pyramider osv. også under vann.
Jeg syns også det er rart om om politiet ikke er der og søker, da hytta brant bare dager etter AEH forsvant. Det må jo være en smal sak for dem å finne ut hvem som har disponert hytta i den aktuelle tidsperioden. Om den ikke har blitt tyvlånt da...det er jo også en mulighet, og så har de brent den etterpå.
Citera
2020-05-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Tror jeg er lest opp på det siste i saken,og fikk med at TH og barna nå nekter å la seg avhøre mer. Det kan ingen nå gå imot dessverre.

Tror det er bare rykter her inne. TH har ikke anledning til å nekte , men barna har.
Dvs det kommer an på om han kan kalles siktet når retten sier det ikke foreligger bevis for at han kan siktes, det har jo domstolen avsagt, de går altså i mot domstolen på flashback, noe som anses som irriterende for mange.
Senast redigerad av Mulholland007 2020-05-14 kl. 19:14.
Citera
2020-05-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ja. Enten en med personlig motiv, eller en som tenker at disse tingene er verdt å potensielt ofre, dersom ting går skeis, for 10 millioner. Evt. en som ikke har skjønt hva han risikerer. Hva tenker du?

10 mill er så klart mye penger og jeg forstår at endel vil fristes av dette, endog kanskje er villig til å sone for det. Men TH risikerer mye, så kan man spørre seg hvor lenge vil en medhjelper være med på toget før han kaster inn håndkle og prøver å redder restene.
Jeg kan bare skrive det jeg selv tenker, hvis jeg var i en situasjon hvor jeg hadde dårlige utsikter til å komme meg frem i verden, og trodde jeg ville bli gående på trygd, ville jeg muligens vært med på noe slikt. ( jeg tror ikke det, men det er vanskelig og sette seg inn i andres tankegang) men når jeg så det nærmet seg at jeg kunne bli tatt ville jeg trolig kastet inn håndkle som man sier og prøvd og redde mitt eget skinn. Muligens ville jeg stukket til utlandet men det hadde avslørt meg. Da måtte jeg også føle at jeg hadde nok penger til å klare meg utenlands (med det tenker jeg at mange som har familie/barn) aldri ville kommet så langt.
Så da hadde jeg trolig fortalt sannheten til politiet, vel vitende om at jeg gikk med i dragsuget men ville fått strafferabatt fordi jeg la alle kort på bordet (forutsetter da at jeg ikke var den som drepte)

Men husk at dette er også noe TH burde tenkt over før han vervet noen. Så det er stor risiko ved å dra inn andre i slike prosjekter. TH ville naturligvis fått lovens strengeste straff noe som innebærer at han trolig vil dø i fengselet.
Citera
2020-05-14, 19:10
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta är ett familjedrama med nära relationer. Jag känner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har stött på och känt. Med en kuvad och lojal omgivning, där alla haft ett kort koppel. Visst hägrar pengarna, nära men långt borta.

Det har med Tom Hagens personlighet att göra. Vi skulle behöva en gärningsmannaprofil.

Jag kan göra en fåtöljanalys av honom, i brist på en offentligt gjord sådan. I ren spekulation och underhållning. Det börjar med att jag vill påpeka att det som är goda egenskaper kan bli dåliga under vissa förutsättningar.

Det jag noterat är en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och förmåga att se turen, när turen uppenbarar sig. Han lyckas genomföra saker andra människor är för fega att göra.

Han kommer från en mycket enkel bakgrund, och har upphöjt snålhet och tristess till en dygd. På det personliga planet är hans framgång en misslyckad klassresa, där han fortfarande står kvar och stampar i sin enkla bakgrund och är rädd för att pröva på nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gör det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som är livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han är otrygg i sociala sammanhang och var därför mycket beroende av sin fru för att få vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet där han använde pengar som ett vapen, utan att egentligen förstå hur illa andra människor skulle se på saken.

EH verkar ha hotat med att lämna honom, lite då och då, och sedan har inget hänt, frun lugnar ner sig och är glad, senast över en hundvalp. Det verkar ha varit många sådana episoder där dessa bråk varit våldsamma, och sedan blir det bra ett tag, där frun ägnar sig åt barn och barnbarn.

Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt på fin restaurang och teater. Det var där EH missbedömde allvaret. Mannen blev arg när de hade det så bra och hon klagar. Kvinnor som vill lämna våldsamma män brukar missbedöma hur långt våldet kan eskalera.

TH kan till och med ha hotat EH flera gånger under åren som gått, att han hellre dödar henne än att låta henne lämna honom, en sak hon inte trodde på. Det var ju bevis på äkta kärlek. Men det var allvarligt menat, och planerat för eventualiteten där plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som spårade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lämnad, till varje pris. Pengarna behöver inte vara det självklara motivet.

Det som försvårar saken är att mannen är miljardär och att det är svårt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lämnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott på mina pengar, hon ska inte tro att hon är nått utan mig, etc. etc. etc. Lik andra män som plågar och mördar sin partner. Same shit.

Jeg tror dette ikke langt fra hva politiet også tenker. Her må man bare huske at dette var planlagt og ikke skjedde i affekt etter en krangel. Å feilvurdere alvoret i en affekt-situasjon kunne sikkert alle gjøre. Det er virkelig merkelig at EH ikke på noe tidspunkt forsto at det kunne bli farlig all den tid hennes død ble planlagt, men det er utvilsom det som har hendt. Din post virker gjennomtenkt og var et fint bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in