2020-05-14, 16:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Du sålde delta innan buffett också va?
Jag förstår inte din fråga. Jag sålde aktier för 25mkr i måndags, det står i mina inlägg från i måndags.

Buffet säljer inte. Hans taktik är att behålla för evigt. Att han sålde flygbolagen är fiasko för honom.

Berätta om din taktik. När går du in på börsen och fyndar efter Corona?
Citera
2020-05-14, 17:06
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte vart du vill komma, är jag mer benägen att idag boka en resa i juni inom landet än jag var i mars, ja, definitivt. Är jag mer sugen på att köpa en bil idag än jag var i mars, utan tvekan.

Du får det låta som jag tycker det ser ljusare ut nu än det gjorde i december, det har jag inte sagt. Jag säger att det ser ljusare ut nu än det gjorde när börsen rasat 30% och dödstalen steg i alla länder och ingen visste vart vi var på väg. I mars visste jag inte ens om jag hade jobbet kvar i maj, nu är det en helt annan sak.
Ett inlägg som baseras på att du har kvar jobbet i maj har ganska låg bäring om man ska köpa Volvo-aktier eller inte. Så skriv mer i detalj nästa gång.

Å andra sidan kan man vända på det. Om du analyserar att några 100.000 svenskar inom 3 månader kommer att vara i den situationen som du nyss tänkte som värst, och vad det ger för påverkan på bilförsäljningen, så kan det ge dig större inblick i börsens framtiden än vad som hänt lilla dig. Och du kan närma dig hur jag tänker.
Citera
2020-05-14, 17:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja. Jag köper inget innan OMXS30 passerar 23 mars 1292 riktning neråt. Sitter dock på 40% aktier 60% cash, så det är inte enbart en njutning att se dippen. Dock glad att jag sålde hälften i måndags, då låg jag 80/20. Jag tycker man ganska lätt kunde räkna ut att allt stigit för snabbt.
Vad står på inköpslistan?
Kanske har du skrivit om det tidigare, men jag hittar det inte.
Citera
2020-05-14, 17:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad står på inköpslistan?
Kanske har du skrivit om det tidigare, men jag hittar det inte.
Jag har en torr strategi som jag beskrivit tidigare, att bara köpa i Sverige eftersom SEK/USD är helt fel och kommer att justeras, och bara säkra storbolag eftersom jag inte kan eller ids analysera varje enskilt företag, och bara på 1-2 års sikt max eftersom alla OMXS går i kraftiga vågor även intra-år.

Med detta som ledstjärna sålde jag hälften av mina SSAB Volvo Swedbank Boliden SKF Stora Enso Elux Sandvik. Jag kommer att köpa tillbaka ungefär samma, troligen övervikta de som procentuellt gått ner mest sedan 1 januari. jag räknar med att sälja allt när corona inte existerar i tidningsrubriker längre och utdelningen är normal. Det tar 1-2 år.

Lite sugen på Veoneer som har dippat enormt sedan introduktionen. Jag tror på bilar eftersom dagens enorma teknikutveckling gör att man kommer att vilja byta bil varannat år, precis som vi bytte datorer hela tiden på 1980/90-talet. Då borde Veoneer platsa, men de faller lite utanför mina vanliga kriterier eftersom historiken är så kort och jag inte kan analysera om de har rätt produkter eller ledning. Kanske någon mindre slant 1 mkr om de går ner till 70 kr, nära deras absoluta botten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 17:20.
Citera
2020-05-14, 17:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag har en torr strategi som jag beskrivit tidigare, att bara köpa i Sverige eftersom SEK/USD är helt fel och kommer att justeras, och bara säkra storbolag eftersom jag inte kan eller ids analysera varje enskilt företag, och bara på 1-2 års sikt max eftersom alla OMXS går i kraftiga vågor även intra-år.

Med detta som ledstjärna sålde jag hälften av mina SSAB Volvo Swedbank Boliden SKF Stora Enso Elux Sandvik. Jag kommer att köpa tillbaka ungefär samma, troligen övervikta de som procentuellt gått ner mest sedan 1 januari. jag räknar med att sälja allt när corona inte existerar i tidningsrubriker längre och utdelningen är normal. Det tar 1-2 år.

Lite sugen på Veoneer som har dippat enormt sedan introduktionen. Jag tror på bilar eftersom dagens enorma teknikutveckling gör att man kommer att vilja byta bil varannat år, precis som vi bytte datorer hela tiden på 1980/90-talet. Då borde Veoneer platsa, men de faller lite utanför mina vanliga kriterier eftersom historiken är så kort och jag inte kan analysera om de har rätt produkter eller ledning. Kanske någon mindre slant 1 mkr om de går ner till 70 kr, nära deras absoluta botten.
Bilia?
Har liknande dipp i år i alla fall.
Citera
2020-05-14, 17:29
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bilia?
Har liknande dipp i år i alla fall.
De säljer ju mest Volvo, så då måste jag analysera om Volvo kan öka eller sänka sin marknadsandel i Sverige (norden?). Jag tycker dagens Volvo-bilar ser jätte-tuffa ut, och provkörde XC60 och XC90 och de är fantastiskt mycket bättre än 2017-modellerna. Men jag vet inte om det räcker som argument. jag tar nog hellre en biltillverkare som BMW, under förutsättning att SEK/EUR normaliseras först kring åtminstone 9.50.

Volvo-bilar på svenska börsen hade varit riktigt kul, som komplement till Volvo lastvagnar. De hade jag nog köpt om inte introduktionspriset blev vansinnigt högt typ BMW-värdering. Får se om de kommer 2021.
Citera
2020-05-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ett inlägg som baseras på att du har kvar jobbet i maj har ganska låg bäring om man ska köpa Volvo-aktier eller inte. Så skriv mer i detalj nästa gång.

Å andra sidan kan man vända på det. Om du analyserar att några 100.000 svenskar inom 3 månader kommer att vara i den situationen som du nyss tänkte som värst, och vad det ger för påverkan på bilförsäljningen, så kan det ge dig större inblick i börsens framtiden än vad som hänt lilla dig. Och du kan närma dig hur jag tänker.
Jag skrev inte att läget ser jätteljust ut nu så gå all in på börsen och köp allt, jag svarade på, citat,

” Stockholmsbörsen har ökat med drygt 20% sedan den stod som lägst i mars. Och ser man till Corona-krisens längd och allvarlighet finns det inget som är mer positivt nu än i mars.”

, detta ifrågasatte jag, då gällande corona och framtiden var det väldigt mörkt i mitten av mars, plus osäkerheten var enorm på marknaden, vilket 30% börsfall vittnade om. Vi kunde likabra få en lockdown i Sverige då likt andra länder vilket iaf hade påverkat min ekonomi väsentligt mycket mer än dagens strategi, och dödsfallen kunde fortfarande ökat tiofalt i Europa varje dag. I corona avseende ser det ljusare ut idag än då. Håller du inte med om detta?

Problemet här är att du tar mitt inlägg för något det inte var.

Sen frågade du mig om min känsla inför min egen ekonomi och jag svarade, nu hoppar du plötsligt på mig och ska förlöjliga det. Förstår verkligen inte vad du försöker komma fram till. Men nej, hurvida jag har kvar jobbet eller ej är helt oväsentligt för om du ska köpa volvo aktier eller ej.
Citera
2020-05-14, 17:36
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Mina short futures gått upp 40% idag

Synd jag sålde en del för några veckor sen.

Vilka hade du? Du behöver skriva dem här.
Citera
2020-05-14, 17:48
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte din fråga. Jag sålde aktier för 25mkr i måndags, det står i mina inlägg från i måndags.

Buffet säljer inte. Hans taktik är att behålla för evigt. Att han sålde flygbolagen är fiasko för honom.

Berätta om din taktik. När går du in på börsen och fyndar efter Corona?
Jag hänger på dig! Jag är amatör och ska in med 500k men vet inte när. Du pratar om marsbotten på 1292, (eller om det var någon annan)? Jag kollar in på Investor, är den bra? Eller har du förslag?
Vad jag hört ska man ligga inne på aktier med halva beloppet och andra halvan ska vara likvid.
Det kan ju sjunka djupare tänker jag. Någon pratade att SP500 ska halveras typ till 1300!!!
Många bollar men ska ta någon boll inom snar framtid.
Tack för din info än så länge.
Du verkar kunna det här
Citera
2020-05-14, 17:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Jag hänger på dig! Jag är amatör och ska in med 500k men vet inte när. Du pratar om marsbotten på 1292, (eller om det var någon annan)? Jag kollar in på Investor, är den bra? Eller har du förslag?
Vad jag hört ska man ligga inne på aktier med halva beloppet och andra halvan ska vara likvid.
Det kan ju sjunka djupare tänker jag. Någon pratade att SP500 ska halveras typ till 1300!!!
Många bollar men ska ta någon boll inom snar framtid.
Tack för din info än så länge.
Du verkar kunna det här
Går inte att utläsa om du är troll eller inte...

Råd 1. Det finns ingen som vet.
Råd 2. Lyssna bara på folk som satsar sina egna, inte andras, pengar på sina egna råd.

Och i så fall tipsar jag om att på nivån OMXS30 1292 så är priserna i allmänhet de lägsta på 5-10 år (undantag finns). Dvs ingen på 5-10 år har kunnat köpa aktier till bättre pris än då. Det måste ju ändå anses vara en bra livrem? Sedan gäller det bara att hitta vad man ska köpa. Vissa områden går bort pga corona, som flyg hotell m.m. Vissa områden är övervärderade pga corona som medicin. Hitta de storbolag som fått mest stryk utan att någon kan motivera varför, så har du nog en bra framtid.

Notera att alla förståsigpåare påstår att all framtid alltid är inlagd i dagens kurser. Men det är inte sant. Ekonomiexperterna är i det stora hela en samling får som följer skocken. De kunde inte ens förutsäga att corona var illa. Läs tråden Varför går inte börsen ner pga Corona så ser du att det finns folk på FB som trumfar NY-börsens experter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-14 kl. 17:59.
Citera
2020-05-14, 18:00
Medlem
Citat:
Jag har redan beskrivit hur mina affärer ser ut de kommande 3 månaderna. Det är du som inte beskriver dina affärer.

Jag säljer inget och köper mer i dipparna.
Citera
2020-05-14, 18:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag säljer inget och köper mer i dipparna.
Vad äger du. När köpte du. När är en dipp, mer konkret, idag är t.ex en dipp särskilt med tanke på att du var superoptimist i måndags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in