2020-05-14, 14:59
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Du måste ju väga fler parametrar än antalet döda. Är det värt att stänga ner hela samhället i flera år med ekonomisk ruin för att alla dementa över 80 ska överleva? Tycker du det är en toppenide?
Nu är det inte bara dementa 80 åringar som dör men även dessa 80 åringars liv är värda att rädda, eller tycker dom att dom ska offras för ekonomin?
Man ska göra så mycket det går för att slippa smittade och dödsfall, allt annat är oetiskt och passar inte in i ett demokratiskt samhälle.
Folket liv och hälsa måste går först, ekonomin måste komma i andra hand.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?

Byt ut Tengele med Björn Olsen.

Sen störta Lövfen.

Sen är jag nöjd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vår nordiska länder fortsätter att vara ett föredöme i detta. Finland 3 döda idag och Norge 3 döda. Danmark redovisar 4 döda.
Givetvis skulle jag vilja se noll men deras strategi fungerar.

Hur man än vrider på detta så är det så Sverige siffror en katastrof de lux

Estland redovisar idag 1 död idag
Vitryssland som är nästan lika stort som Sverige har 5 döda och totalt 151 döda.

I Sverige ligger vi på ca 70 döda per dag och några jublar om snittet går ner till 69,999.

Ska bli intressant och se när de andra länderna inkommer med sin siffror. Nu har vi fler döda per dag än Belgien som är på väg ner och de har även öppnat trots hög dödsantal.

Antal nya bekräftade smittade per dag går ner sakta men säkert.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
FHM har tydligen rationaliserat bort den medicinska forskningen kring smittspridning och förlitar sig på modeller utan att ha en susning om vad som händer ute i folkhavet:

Epidemiolog: ”Långt kvar till flockimmunitet”
Bara fem procent av Spaniens befolkning är smittad av coronaviruset enligt beräkningar. Detta trots att landet är ett av de värst drabbade av pandemin.

– Min tolkning av siffrorna är att Sverige har långt kvar till flockimmunitet, säger epidemiologen Tove Fall till SvD.
/.../
I helgen anförde matematikprofessor Tom Britton en ny modellering som innebär att Stockholm skulle kunna uppnå flockimmunitet redan i mitten av juni och att det skulle räcka med att cirka 40 procent av befolkningen var smittade.

Epidemiologen Tove Fall är inte lika övertygad:

– Min tolkning är att Spanien och därmed troligen också Sverige har långt kvar till en flockimmunitet, säger hon till SvD.

Vad är din åsikt om den svenska strategin?

– Den kanske är rätt, men jag tycker att vi borde ha satsat mycket mer på att testa människor tidigt och på andra sätt mäta smittans utbredning istället för att i så stor utsträckning förlita oss på dödssiffror och hur det går i sjukvården, säger Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi.

Hon tillägger att översättningen mellan antikroppstester och immunitet ännu är den stora frågan.

– En styrka med den spanska undersökningen är att den har som målsättning att avspegla hela befolkningen. I Sverige har ju undersökningar gjorts mot till exempel vårdpersonal på sjukhus som ju troligen är mer exponerade, säger Tove Fall och nämner undersökningen på Danderyds sjukhus från april där cirka 20 procent av personalen var smittade.
/.../
Fredrik Elgh tillägger att han och kollegor, bland andra Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet, inte trott på påståenden om att cirka 30 procent av befolkningen i Stockholm skulle vara smittad:

– Utan strategi när det gäller testning kan man ju inte veta. När kommer en svensk undersökning som den i Spanien? Jag är också förvånad över att vi inte har en armé av smittspårare ute, säger han.

Hur borde testningen gå till?

– Jag är inne på att samma människa borde testas varannan, kanske var tredje vecka. Då skulle man få fram biologisk data istället för att anta vad som händer i folkhavet, säger Fredrik Elgh.

Han berättar att robotar i Umeå under ett tio timmars arbetspass kan behandla 4 000 antikroppstest. Men att den nationella koordineringen är eftersatt eftersom Folkhälsomyndigheten i hög rad valt att decentralisera laboratorieverksamheten.

Folkhälsomyndigheten självt har en liten kapacitet. Därav den defensiva hållningen. Samtidigt vill man ha konroll. Men det är ingen som ställer dom mot väggen, säger Fredrik Elgh.

Han ser mörkt på den långsamma smittakten och pandemins utbredning:

– Utan vaccin ser det ut att ta evigheter innan vi blir av med den här dyngan, säger Fredrik Elgh.
https://www.svd.se/bara-fem-procent-smittade-i-spanien

Och så ser nog arbetet ut på FHM. Man har släppt de medicinska instrument och kompetenser som finns och förlitar sig helt på statistik och modeller samt matematiker som Tom Britton. Och hela tiden slår deras prognoser fel. Och inte lär de sig av misstagen utan står där som fån och skakar på huvudet.

Jag tror allvarligt att man saknar kompetens på FHM för en adekvat hantering av epidemier.
Bra.

Bra att det äntligen kommer några fler epidemiologer/virologer som (aningen) vågar kritisera FHM. Tove Fall från Uppsala snappade jag upp redan igår. Och Fredrik Elgh från Umeå nu.
Senast redigerad av Madagascar 2020-05-14 kl. 15:02.
Citera
2020-05-14, 15:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
En lockdown till Skulle vara om viruset muterade till något ebola-likt. Finns inte en chans i helvetet att länderna stänger ner på liknande sätt för detta viruset. Det begriper du väl själv?

Kina är redan i lockdown igen...

https://www.express.co.uk/news/world/1280648/china-lockdown-why-china-lockdown-again-wuhan-coronavirus
Citera
2020-05-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Inte så konstigt. De är mer förberedda nu och vet vad de ska göra. Så det blir bättre både ekonomiskt och utförande när de gör en till lockdown.

Se Sydkorea nu igen.
Nu hänger jag inte med, en lockdown är per defintion förödande för ekonomin, den gör inte göra ”bra” eller ”ekonomisk”. Och varje gång man gör det blir resultatet mer förödande.
Citera
2020-05-14, 15:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu hänger jag inte med, en lockdown är per defintion förödande för ekonomin, den gör inte göra ”bra” eller ”ekonomisk”. Och varje gång man gör det blir resultatet mer förödande.

- mindre förödande - än den förra.
Citera
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?
Nedstägning är det enda rätta alternativet för att drastiskt minska smittspridningen och sedan ska man masstesta och spåra smittade så att dom kan isoleras, på samma sätt många andra länder har gjort med framgångsrikt resultat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Inte så konstigt. De är mer förberedda nu och vet vad de ska göra. Så det blir bättre både ekonomiskt och utförande när de gör en till lockdown.

Se Sydkorea nu igen.

Vadå se sydkorea? Du menar skita i att testa? Japp, det är det mest effektiva sättet för att få det under kontroll på pappret.
Citera
2020-05-14, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sverige har lyckats med bedriften att i princip komma ikapp det världskända landet Sint Maarten. Ett land med strax under en miljard invånare. Landet i frågan har otroligt nog lyckats i princip utrota viruset. Det finns därför inga chanser att de ska kunna köra om Svärje.

Svärje är därmed på plats nummer 8 i världen i VM döda per capita. Tabellen domineras just nu av det ofantligt stora San Marino. Svärje siktar på att hinna ikapp lilla Frankrike inom 7-10 dagar. Nästa motståndare är då UK. Och till och med världsmästaren Italien är på nära räckhåll då.

Den stora frågan som alla söker svar på är:
När kommer Svärje hamna på topp 3?

Flera studier görs kring tex Andorra och vad som finns bakom deras lyckad strategi.

Med vänlig hälsning,

Fjärde riket

Fetade.

Men studien från Spanien som nu släppts om antikroppar, måste väl ändå vara glädjande, och göra att Sverige garanterat når pallplats till sommaren, om vi inte växlar strategi utan bara pushar nu, på upploppet?

Allsmäktige FHM säger ju i och för sig att vi ser ej åt andra länder, vi kör skygglappar på och siktar på mållinjen.....

Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Varför i hela helvetet sitter Greta i CNN expert panel om Corona?

Alltså...

Vissa saker blir sjukare och sjukare
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Mer tester visar att mer är smittade i Sverige än vad vi trodde.
7-14 april hade Sverige +3865 fall
7-14 maj hade Sverige +4661 fall
Danmark, Finland, Norge testar mer men har mycket mindre fall och ökar inte som Sverige.
https://i.imgur.com/Z9FHg1i.png
Se vid 10 april när Sverige, Danmark, Finland, Norges grafer var nära varandra. De har också mer tester sen dess men ändå är det bara Sverige det ökat stort trots att vi testar mindre än dom.

Men du kan ju såklart inte jämföra olika länders siffror då olika åtgärder osv gör att vi befinner oss i olika lägen i pandemin. För att mäta utvecklingen i Sverige så kan du bara jämföra med tidigare siffror i just Sverige. Och om antalet tester har tredubblats medan dr bekräftade fallen ligger på samma nivå så är det ju naturligtvis en minskning vi ser då vi nu plockar upp folk med mildare symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in