2020-05-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så du tror verkligen att Sverige kommer att kunna förklara för hela omvärlden att de offrade runt 60 000 människor för att rädda ekonomin, samtidigt som övriga världen har gjort allt i deras krafter för att rädda liv?

Det om något kommer få extrema ekonomiska konsekvenser med tanke på att länder kommer ta avstånd från oss.
Den brutala verkligheten med ekonomi, börsen osv är att den inte bryr sig om människor, speciellt inte äldre och sjuka. Verkligheten kommer också ikapp omvärlden, jag är övertygad om att länder inte kommer införa lika omfattande lock downs igen, även om smittspridningen ökar ännu mer än första gången.
Citera
2020-05-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Det verkar ju vara en jättetoppenbraidè, låt smittan vara spridas tills vi får vaccin eller flockimmunitet!
Inte konstigt att vi har bland världens sämsta siffror i antal döda, men du tycker det är en bra strategi?
Du måste ju väga fler parametrar än antalet döda. Är det värt att stänga ner hela samhället i flera år med ekonomisk ruin för att alla dementa över 80 ska överleva? Tycker du det är en toppenide?
Citera
2020-05-14, 14:55
Medlem
Wajis avatar
Vår nordiska länder fortsätter att vara ett föredöme i detta. Finland 3 döda idag och Norge 3 döda. Danmark redovisar 4 döda.
Givetvis skulle jag vilja se noll men deras strategi fungerar.

Hur man än vrider på detta så är det så Sverige siffror en katastrof de lux

Estland redovisar idag 1 död idag
Vitryssland som är nästan lika stort som Sverige har 5 döda och totalt 151 döda.

I Sverige ligger vi på ca 70 döda per dag och några jublar om snittet går ner till 69,999.

Ska bli intressant och se när de andra länderna inkommer med sin siffror. Nu har vi fler döda per dag än Belgien som är på väg ner och de har även öppnat trots hög dödsantal.
Citera
2020-05-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Den brutala verkligheten med ekonomi, börsen osv är att den inte bryr sig om människor, speciellt inte äldre och sjuka. Verkligheten kommer också ikapp omvärlden, jag är övertygad om att länder inte kommer införa lika omfattande lock downs igen, även om smittspridningen ökar ännu mer än första gången.
Jag tror precis som du, hårt men en realitet!
Citera
2020-05-14, 14:56
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Kan man se pressträffarna i efterhand någonstans eller måste man kolla live ?
Se alla både live och i efterhand på regeringen.se eller Folkhälsomyndighetens youtube.
De som visas genom medla är sällan hela.
https://www.youtube.com/channel/UCQFL1Ag69yNLvR-ULHQKbTg
Citera
2020-05-14, 14:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Inte så konstigt. De är mer förberedda nu och vet vad de ska göra. Så det blir bättre både ekonomiskt och utförande när de gör en till lockdown.

Se Sydkorea nu igen.
Citera
2020-05-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
30000 provtagna per vecka nu jämfört med 12000 provtagna i början av april. Du tror inte att antalet tester kan ha något att göra med hur många fall som upptäcks?

Du bevisar ju själv att antalet fall sjunker med tanke på att det är färre positiva/test.
Mer tester visar att mer är smittade i Sverige än vad vi trodde.
7-14 april hade Sverige +3865 fall
7-14 maj hade Sverige +4661 fall
Danmark, Finland, Norge testar mer men har mycket mindre fall och ökar inte som Sverige.
https://i.imgur.com/Z9FHg1i.png
Se vid 10 april när Sverige, Danmark, Finland, Norges grafer var nära varandra. De har också mer tester sen dess men ändå är det bara Sverige det ökat stort trots att vi testar mindre än dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hela världen har haft lockdown.

Du tror färre hade dött i spanien med sveriges strategi?

Jag tror det blir ungefär lika många. Om nu bara ca 5% av spanjorerna varit smittade så lär det ju ta skaplig fart igen när man öppnar upp igen.
Jag är lite dystopisk, men jag tror på riktigt att dom som inte har rätt förutsättningar att för att klara av smittan, kommer att dö. Vården kanske kan rädda någon procent genom bra hantering, men många är hopplösa fall när de väl når vården. De klarar man inte av att rädda. Och så länge smittan pågår kommer vi se en hög dödlighet. Lockdown och karantän är bra på kort sikt, men i slutändan tror jag det blir lika för alla länder (give or take...). Detta bygger dock på att vi i Sverige verkligen följer rekommendationerna och orkar hålla i dessa under en lång tid.
Det enda undantaget skulle vara ett effektivt vaccin. Men det ligger ju långt fram i tiden, om man får tro de flesta förståsigpåare. Sen att forskare i Oxford säger sig ha ett vaccin framme i stor mängd, återstår väl att se. Det kommer bli huggsexa om vaccinet också på global basis. Vilka ska vaccineras först? Blir en spännande tid framöver.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Min fråga kvarstår.

Alla ni som skriker folkmördare och sverige är sämst. Vad ska FHM och Regeringen göra för att göra saken bättre? Vad ska sättas in för att ni ska bli glada?
Citera
2020-05-14, 14:58
Medlem
aina08s avatar
Två pressträffar för barn men fortfarande ingen för gruppen som drabbas hårdast och som man säger vara de viktigaste att skydda, de äldre... Man vill väl inte svara på frågor från dom som har det värst!?
Citera
2020-05-14, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vår nordiska länder fortsätter att vara ett föredöme i detta. Finland 3 döda idag och Norge 3 döda. Danmark redovisar 4 döda.
Givetvis skulle jag vilja se noll men deras strategi fungerar.

Hur man än vrider på detta så är det så Sverige siffror en katastrof de lux

Estland redovisar idag 1 död idag
Vitryssland som är nästan lika stort som Sverige har 5 döda och totalt 151 döda.

I Sverige ligger vi på ca 70 döda per dag och några jublar om snittet går ner till 69,999.

Ska bli intressant och se när de andra länderna inkommer med sin siffror. Nu har vi fler döda per dag än Belgien som är på väg ner och de har även öppnat trots hög dödsantal.

Intressant att du nämner Vitryssland som ett gott exempel. Det enda landet i världen helt utan restriktioner och där deras ledare går ut och säger att det räcker att man dricker sprit, bastar och spelar hockey så dör viruset. Något vi borde ta efter kanske?
Citera
2020-05-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Inte så konstigt. De är mer förberedda nu och vet vad de ska göra. Så det blir bättre både ekonomiskt och utförande när de gör en till lockdown.

Se Sydkorea nu igen.

En lockdown till Skulle vara om viruset muterade till något ebola-likt. Finns inte en chans i helvetet att länderna stänger ner på liknande sätt för detta viruset. Det begriper du väl själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in