Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Hela världen har haft lockdown.
Du tror färre hade dött i spanien med sveriges strategi?

Jag tror det blir ungefär lika många. Om nu bara ca 5% av spanjorerna varit smittade så lär det ju ta skaplig fart igen när man öppnar upp igen.
Jag är lite dystopisk, men jag tror på riktigt att dom som inte har rätt förutsättningar att för att klara av smittan, kommer att dö. Vården kanske kan rädda någon procent genom bra hantering, men många är hopplösa fall när de väl når vården. De klarar man inte av att rädda. Och så länge smittan pågår kommer vi se en hög dödlighet. Lockdown och karantän är bra på kort sikt, men i slutändan tror jag det blir lika för alla länder (give or take...). Detta bygger dock på att vi i Sverige verkligen följer rekommendationerna och orkar hålla i dessa under en lång tid.
Det enda undantaget skulle vara ett effektivt vaccin. Men det ligger ju långt fram i tiden, om man får tro de flesta förståsigpåare. Sen att forskare i Oxford säger sig ha ett vaccin framme i stor mängd, återstår väl att se. Det kommer bli huggsexa om vaccinet också på global basis. Vilka ska vaccineras först? Blir en spännande tid framöver.