2020-05-14, 12:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
varför är KP sjukskriven?
Han har varit sjukskriven en tid men är inte nu. Jag minns inte orsaken. Men om han sjukskriver sig igen när skiten läggs ner slipper han ju frågor.
Citera
2020-05-14, 12:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Gösta Söderström, som var den första polisen på MP, sa under förhöret vid tingsrätten att det vid hans ankomst ett par minuter efter mordet stod ett tiotal personer runt en man som låg på rygg i en stor blodpöl och att en av de personerna pekade in mot Tunnelgatan och sa "De sprang ditåt".

Just det berättade ju SE i förhöret den 10 mars -86 att han själv gjorde.

Och om det nu inte var SE som sa det till polisen på MP, vem var det då som gjorde det och hur kunde SE veta (om han nu skulle vara GM) att det hade utspelat sig på MP?
Det är ju där allt faller. Alla har inte sett SE på mordplatsen (okej). Men SE kan beskriva de andra som var där så bevisligen var han där.
Citera
2020-05-14, 12:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Lite underhållande klipp med en förmodat lätt ölfryntlig Tommy L som utfågas av en trött Åke W angående MOP o PU. TL verkar iaf ha dämpat sin entusiasm lite vad gäller CP som GM. Tyvärr så är Skandiamannen vid detta tillfälle, 2016, ännu inte ett av de hetare spåren så just den sidan av det hela kommer inte upp.

Som vanligt slås man av TLs frilla o undrar vilken frisör han går till, här verkar det som han kommit från 1975.

https://youtu.be/Kk6bIafO_KI
För karriäristen TL finns inte alternativ att mordet begåtts av en svensk organisation utan endast ensam galning eller sydafrika.
Jag betvivlar att främmande makt fått springa omkring på svenska gator med walkie-talkies utan att svenska säkerthetstjänsten skulle ha fått koll på det efteråt.
Citera
2020-05-14, 12:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Jag har läst på flera ställen att PU:s presentation ska komma i juni. Många har tagit bort "senast". Har jag missat något?
Citera
2020-05-14, 12:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag säger nej, det kan det inte: det finns inte plats mellan hörnet/avfasningen och MP för att ABs trio skall hinna bildas på ett meningsfullt sätt.

En ev. Dekorima-man måste först gå några steg N innan han vänder ansluter och går de ~5 m som AB talar om. Det borde AB ha lagt märke till eftersom han då skulle sett GM framifrån.

Sålunda hävdar jag att IMs Dekorima-man och ABs ”trio” är ömsesidigt uteslutande!

Edit: jag tycker skissen på den här sidan är ganska bra, och du kan se hur GM måste stå N om hörnet för att hinna ansluta (övriga idéer lämnar jag därhän!):
http://www.itdemokrati.nu/page28.html

Jag tror GM följde efter LOP vid skandiakvarteret, eller förföljde på andra sidan och smet över vid Tunnelgatan och väntade några sekunder vid Dekorimas port eller reklampelaren.

Om GM varit vid Dekorima mer än 30-45 sekunder borde han lagt märke till AB:s snurrande i närheten, då hade han aldrig valt skjuta i det läget.

Istället smyger GM bakom LOP, närmar sig när han ser AB och avvaktar skottet, när han passerat AB som stått still eller kanske rent av smågått norröver så ser han sin chans, tar in sista stegen, skjuter. Han trodde AB var en bit bort när han sköt, men egentligen var han väldigt nära bakom,för han vänt upp och gått söder direkt efter
Citera
2020-05-14, 13:25
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Gösta Söderström, som var den första polisen på MP, sa under förhöret vid tingsrätten att det vid hans ankomst ett par minuter efter mordet stod ett tiotal personer runt en man som låg på rygg i en stor blodpöl och att en av de personerna pekade in mot Tunnelgatan och sa "De sprang ditåt".

Och om det nu inte var SE som sa det till polisen på MP, vem var det då som gjorde det och hur kunde SE veta (om han nu skulle vara GM) att det hade utspelat sig på MP?

Taxiföraren som gjorde en u-sväng. Minns inte namnet. Han hade väl två kunder var av den ena
var den som gjorde mun mot mun på OP.

Han anropade väl Taxi Solna samtidigt som han såg den flyende mannen. Sedan talade han med polisen. Taget ur minnet.
Senast redigerad av Harrfena 2020-05-14 kl. 13:29.
Citera
2020-05-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Att folk varit rädda för att träda fram tycker jag inte alls är konstigt. Det har ju sedan dag ett förekommit uppgifter om walkie-talkies.

Man skulle lagt ner utredningen i April när Coronan var som störst och få om ens någon skulle lyft på ögonbrynen. Där försatt ni allt chansen! Nu läggs den väl ner i samband med att KP är sjukskriven och saknar möjlighet att kommentera.

Hur vet du att KP är sjukskriven?

Är det säker källa?
Citera
2020-05-14, 13:30
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror GM följde efter LOP vid skandiakvarteret, eller förföljde på andra sidan och smet över vid Tunnelgatan och väntade några sekunder vid Dekorimas port eller reklampelaren.

Om GM varit vid Dekorima mer än 30-45 sekunder borde han lagt märke till AB:s snurrande i närheten, då hade han aldrig valt skjuta i det läget.

Istället smyger GM bakom LOP, närmar sig när han ser AB och avvaktar skottet, när han passerat AB som stått still eller kanske rent av smågått norröver så ser han sin chans, tar in sista stegen, skjuter. Han trodde AB var en bit bort när han sköt, men egentligen var han väldigt nära bakom,för han vänt upp och gått söder direkt efter

Jag tror att GM följde efter Paret Palme från Grand till Sveavägen där de korsade gatan för att titta i ett skyltfönster. då Tog GM Adolf Fredriks kyrkogata rakt fram och rörde sig bakom skandiahuset på Luntmakargatan parallellt med Paret Palme och Sveavägen. för att slutligen ta höger in på Tunnelgatan och vänta vid dekorimahörnet. Pang.....

vittnesuppgifter mellan Grand och Sveavägen 48 viktiga
Citera
2020-05-14, 13:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Taxiföraren som gjorde en u-sväng. Minns inte namnet. Han hade väl två kunder var av den ena
var den som gjorde mun mot mun på OP.

Han anropade väl Taxi Solna samtidigt som han såg den flyende mannen. Sedan talade han med polisen. Taget ur minnet.

Hasse Johansson pekade enligt egen utsago riktningen för poliserna. Detta var sannolikt piketen 3230.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view

Jan-Åke Svensson nämner att även han pekade ut riktningen. Detta var troligen Gösta S. och Ingvar W.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Och så har vi även SE då..
Citera
2020-05-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hasse Johansson pekade enligt egen utsago riktningen för poliserna. Detta var sannolikt piketen 3230.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVUl0QkdRcHRyekk/view

Jan-Åke Svensson nämner att även han pekade ut riktningen. Detta var troligen Gösta S. och Ingvar W.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMZUdCVTVQeUxlWVk/view

Och så har vi även SE då..
Hans Johansson och Jan-Åke Svensson som endast sett en man springa borde ju inte sagt ”dom”.
När det gäller SE är det ju inte lika självklart eftersom han inte sett någon springa.
Däremot hade han ju strax innan hört Lisbeth Palme säga ”förresten har ”dom” skjutit mig också”
Han borde därför vara den mest troliga kandidaten just i detta fall.
I förhören framgår det inte hur han uttryckt sig, utan det handlar för det mesta om att han pekat och sagt ”åt det hållet”, vilket inte binder honom till att det måste ha varit en person, men bevisar inte heller att han trodde att det var flera.
Citera
2020-05-14, 14:44
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

"Han sprang som en elefant..." På SVTs klipp springer väl knappast SE som en elefant, mer som en gasell, om man är en 50+ man med lite väl mycket smak för alkohol. Men å andra sidan varierar ju vittnesmålen angående GMs löpstil också som med mycket annat. Och Hans Johansson mixtrade väl med taxiradion och trodde han varit och vänt vid Apelbergsgatan.
Citera
2020-05-14, 15:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Jag tror att GM följde efter Paret Palme från Grand till Sveavägen där de korsade gatan för att titta i ett skyltfönster. då Tog GM Adolf Fredriks kyrkogata rakt fram och rörde sig bakom skandiahuset på Luntmakargatan parallellt med Paret Palme och Sveavägen. för att slutligen ta höger in på Tunnelgatan och vänta vid dekorimahörnet. Pang.....

vittnesuppgifter mellan Grand och Sveavägen 48 viktiga

Två huvudsakliga problem inställer sig då. Skulle GM hinna denna sträcka o dessutom vänta typ 20-30s vis Dekorima, och i så fall borde rimligen vittnet LJ ha sett GM.

Om GM förföljde LOP från Grand känns det som teorin att Gm korsar Sveavägen närmare Tunnelgatan är det rimligaste. Att han borde ha setts av något vittne är förstås en inte helt oäven invändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in