2020-05-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tja, det gör vi väl, även per miljon? Och det finner du idiotiskt?

Ja det är övermåttan idiotiskt.
Jämföra sig med världens 5 mest drabbade länder. Det är skrattretande svagt.
Speciellt när man bara klättrar på den där listan- jag minns som igår när vi kunde peka på Danmark som mer drabbade och sedan Schweiz mfl.
Nu är vi uppe och slåss med de riktigt tunga!
Nästa mål- gå om Frankrike
Citera
2020-05-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror att många länder har bättre sjukvård än Sverige. Stockholm har ju lagt alla sina pengar på ett enormt skrytbygge som är en katastrof.

Nyckelordet här verkar vara ''tror''. Ryssland har kanske bättre privat sjukvård, men i internationella och europeiska mätningar så ligger Sveriges (offentliga) sjukvård rätt högt, beroende på vilken mätning man kikar på.
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-05-14 kl. 14:55.
Citera
2020-05-14, 14:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om inte flockimmunitet är Sveriges strategi, vad är det då? Ättestupan?
Att begränsa spridningen så att vården inte kollapsar.
Citera
2020-05-14, 14:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Att man accepterar förekomsten av något, dvs. att man begriper att saken/skeendet existerar, behöver ju inte betyda att man inte skall kämpa emot det.

Många skeenden vi har runt oss, kan vi inte kontrollera. Men människan försöker att utöva någon slags kontroll ändå. I Sverige har vi ett trygghetsnarkoman-samhälle. Där varenda risk skall förebyggas i princip, du får inte ta en cigarett på en restaurang, eller köpa med dig en flaska vin från Coop. Allt är reglerat nästan i minsta detalj, just för att minimera risker.

Om man lever i ett sådant samhälle, så är det mer konstigt om man inte höjer på ögonbrynen, när staten låter en dödlig pandemi spridas helt fritt, plötsligt. Pga "reasons"....

Ditt inlägg kan tolkas som positivt tänkande på ett sätt, på ett annat sätt kan det ses som bagatelliserande eller nästan lite "shaming", mot de som faktiskt inte vill att de själva eller deras anhöriga skall behöva dö. Tror kanske inte det är riktigt så du menar.egentligen, men säger detta ändå.

Överlevnadsinstinkt tänker jag är inget konstigt och inget man skall behöva skämmas för.. Det är vad som tog oss ända hit, historiskt sett....

Jag tycker inte någon ska skämmas över vad man känner. Vissa är uppenbarligen rädda just nu. Andra kanske inte bryr sig lika mycket. Av olika anledningar.

Håller helt med om att det är en smula märkligt att Sverige (som är så jävla bäst på att förbjuda farliga saker) inte stängde gränserna redan i januari. Å andra sidan har svenska myndigheter en tendens att ta sjuuuuukt lång tid på sig innan beslut verkställs. Så ur det perspektivet är det inte så konstigt att vi fortfarande ”utvärderar läget” när alla andra snart lämnat skiten bakom sig.

När det kommer till överlevnadsinstinkt tror jag de flesta har svårt att koppla på denna instinkt när det rör sig om en osynlig, diffus fiende. Jag tex känner ingen som dött eller ens legat på sjukhus pga C-19 och där jag bor beter sig de flesta som vanligt. Det är nog lättare att springa när man ser tigern komma mot en.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
? du verkar absolut inte må bra!

Syftade på att FHM kan känna på den kängan.

Var lite för snabb där.
Citera
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Att begränsa spridningen så att vården inte kollapsar.
Och hur länge skall man göra det?
Citera
2020-05-14, 14:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Och hur länge skall man göra det?
Så länge det behövs?
Citera
2020-05-14, 14:46
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Så länge det behövs?

Dvs tills vi har flockimmunitet eller vaccin.
Citera
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Så länge det behövs?
Och hur länge är det? och när vet man att det inte behövs mer?
Citera
Medlem
Citat:
Hålla nivån nere på en nivå som sjukvården klarar, utan att totalt stänga ner samhället med alla de negativa konsekvenserna det medför. Tycker deras strategi är tydlig, en eventuell flockimmunitet är då en positiv följdeffekt av detta. Stänga ner länder i lockdown varje gång smittspridningen tilltar är inte en hållbar strategi. När befolkningen i spanien hamnar i lockdown för andra, tredje gången kommer det inte gå lika smärtfritt.

Jag hade faktiskt föredragit om dom gick rakt ut och sa att vi kör inte lockdown för det kostar samhället och ekonomin för mycket pengar, vi fightas faktiskt två krig här, ett mot covid och ett mot en raserad ekonomi. Att länder med redan körd ekonomi kastar sig ner stuplöst i en ännu mer förstörd ekonomi är inte förvånande. EU ska såklart rädda dessa som vid tidigare tillfällen.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:

Ja det verkar ju som det. FHM verkar bra nöjda så länge den berömda kurvan är under sträcket. Att det dör ca 70 pers om dagen under oöverskådlig framtid och att sjukvårdspersonal i många regioner jobbar intill bristningsgränsen är av underordnad betydelse.

VARFÖR är det ingen journalist som ställer frågan hur länge räknar dom med att detta ska fortgå????. Om nu inte strategin är flockimmunitet så måste de väl kunna svara på hur långt våra nuvarande restriktioner räcker? Vad är en acceptabel dödskvot liksom?
Citera
2020-05-14, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men skärpning nu. Bara för att vi inte kan förhindra uppkomsten av virus betyder det inte att vi måste kapitulera och låta dem härja loss hur de vill. Eldsvådor kommer inte heller att försvinna men det hindrar inte oss från att utbilda brandmän. Jag tycker att du är löjlig nu och undrar om du trollar som så många andra i tråden? Anledningen till att du inte har polio är just att någon vägrade att vända andra kinden till.

Jag har aldrig hävdat att man inte ska kämpa mot virus. Det har vi ju alltid gjort och det gör vi nu med. Men när folk dör TROTS att man kämpar då får man acceptera det som en naturlig del av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in