2020-05-10, 22:21
Medlem
Jofs avatar
Tragiskt att detta slagit så hårt på äldreboenden. Det gör emellertid att folk får upp ögonen på standarden på vissa av dom.
Intressant hur Tegnell reagerar. Han tar till det mesta kraftuttryck man kan ta till, om man är byråkrat.

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT.

Sug på den, ni som tar till överord för minsta sak här på Flashan.

ANMÄRKNIGSVÄRT.
Vad betyder det? Värt att anmärka på. Ja.
Men vad innebär det?
Kan innebära: För i helvete. Vad håller dom på med!!??
Eller.
Det ska man sätta stopp för, direkt. (Om man har den befogenheten).

Men. I alla fall. SÅ SKA DET INTE GÅ TILL.
Betyder alltså inte bara det det låter som. Att man märkt det.
Utan att man märkt och tycker att det är åt helvete.
Citera
2020-05-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Personer som sitter på arslet och är nöjda med det och sin a-kassa är precis den typ av parasiter vårt land inte behöver.
Rättigheter skall med skyldigheter betalas.

I framtiden är det ännu viktigare med tanke på kärvare tider.

Och tänk att redan innan Coronan då skulle äldre jobba längre så att pensionspengarna skulle räcka till.

Nu undrar jag när man kan pensionera sig överhuvudtaget? Vid 80+ ?
Citera
2020-05-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Du ställer många bra frågor. Jag kan inte ge svar på alla, men på din sista ang. varför vi inte isolerar de smittade så tror jag svaret är enkelt, och har även kommunicerats av FHM. Det är för resurskrävande att testa alla. Teoretiskt vore det väl det bästa men om man funderar på det ur ett praktiskt perspektiv så inser man vidden av det.

Jag tycker det verkar vara rätt resurskrävande att fylla vården med smittade och att betala en masse att vara hemma vid minsta symptom med men jag kan ju ha missuppfattat vad resurser är.
Citera
2020-05-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Försörjer dig själv genom att gå på a-kassa..
Du menar att vi som jobbar försörjer dig.
Big Boss har väl betalt avgift till sin A-kassa.
Citera
2020-05-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tragiskt att detta slagit så hårt på äldreboenden. Det gör emellertid att folk får upp ögonen på standarden på vissa av dom.
Intressant hur Tegnell reagerar. Han tar till det mesta kraftuttryck man kan ta till, om man är byråkrat.

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT.

Sug på den, ni som tar till överord för minsta sak här på Flashan.

ANMÄRKNIGSVÄRT.
Vad betyder det? Värt att anmärka på. Ja.
Men vad innebär det?
Kan innebära: För i helvete. Vad håller dom på med!!??
Eller.
Det ska man sätta stopp för, direkt. (Om man har den befogenheten).

Men. I alla fall. SÅ SKA DET INTE GÅ TILL.
Betyder alltså inte bara det det låter som. Att man märkt det.
Utan att man märkt och tycker att det är åt helvete.

Jag tror att detta är orsaken till varför vissa invandrargrupper har ilskna till: de fattar inte vad han säger!

Inte alla svenskar heller

Men i Sverige viftar man inte med armarna och tar till kraftuttryck. Man säger anmärkningsvärt och förutsätter att alla fattar hur fruktansvärt det låter. ;-)
Citera
2020-05-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har du statistik som delar upp privat vs kommunal äldrevård/hemtjänst vs smittade vore det tacknämligt. Jag har letat men inte hittat.

Nej har inte det. Såg nu att Bergas till exempel är privatägt. Så det skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika boenden oberoende om det är kommunalt eller privatägt. Dock så vet jag att många privatägda boenden var tidigare ute med att införa kontroll av personal till exempel.
Citera
2020-05-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Big Boss har väl betalt avgift till sin A-kassa.

Så du tror att om alla svenskar från och med imorgon skulle gå på a-kassa så skulle det fungera?
Nej, för a-kassa är inte självförsörjande.
Citera
2020-05-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Exitstrategin är att när tillräckligt många är smittade kommer den akuta fasen vara över. Covid kommer dock blossa upp vissa vintrar likt ett influensavirus och naturligtvis, likt influensa, kommer en del då tyvärr att dö. Förhoppningsvis finns då ett vaccin som kan mildra effekterna. Likt influensavaccin lär det inte ge 100 % skydd.

På samma sätt som vi lärt oss leva med säsongsinfluensa får vi helt enkelt lära oss leva med covid.

Tack Kina.

Alltså kommer vi se de dödstal som man som värst kalkylerat med över tid, 0,7% över population (med reservation att FHM har sänkt mortalitetsprocenten från de 0,7% de tidigare räknat på) om inget antiviralt kommer snabbt, vaccin är inget som kommer så nära i tid att det kommer ha betydelse så det räknar jag inte med.
Citera
2020-05-10, 22:32
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT.

Skatter i topp för att garantera ett civiliserat och humant samhälle. Men istället för att tänka på de som jobbat ihop allt så ville man rädda hela världen.
Citera
2020-05-10, 22:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nej, varför skulle det göra det. Hoppas inte alltför många tror det. Nu borde väl även de värsta domedagsprofeterna ha tystnat en del.

Ja om man trodde att domedagen var här så blev det en jävligt lejm domedag. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2020-05-10, 22:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Inkubationstid? Nej, det är mycket som är märkligt med det här viruset. Varför så få döda i Mellanöstern tex? Förutom yngre befolkning kanske blodgrupp, korsimmunitet pga av mers...

Mycket man inte vet!
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vem säger att det är få döda? Det finns ett stort mörkertal av döda. Folk verka envisas med att tro att alla som dör av covid19 fångas upp i worldometers. Just nu har vi ingen aning om hur många som har dött i respektive land.

Nigerias presidentens stabschef dog i c19 då 17 dödsfall hade registreras i nigeria. Ett land med 200 miljoner invånare. Om man verkligen vill tro att bara 17 vid det tillfället hade dött i c19 och en av dem bara råkar vara stabschefen, så får man väl tro det.

- Vem kan tänkas drabbas först i ett land som Nigeria? Någon inom landets ledning, som reser runt och besöker olika länder runt om i Världen? Eller en bonde som plöjer jorden i hembyn?

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Mörkertalet lär vara som störst i fattiga länder.

- Är det en spekulation, eller har du någonting som indikerar ett stort mörkertal i fattiga länder?

Vilka länder hävdar du har stora mörkertal? Du har nämnt Nigeria. Några andra länder?
Citera
2020-05-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Nej har inte det. Såg nu att Bergas till exempel är privatägt. Så det skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika boenden oberoende om det är kommunalt eller privatägt. Dock så vet jag att många privatägda boenden var tidigare ute med att införa kontroll av personal till exempel.

Privata boenden kan även handla in utrustning via vilka kanaler som helst så de kan utrusta sin peronal med vad som behövs för att kunna skydda de boende.

Har sett flera privata som kör full utrustning och stängde tidigt för att hindra spridning men de har väl incitament med för sköter de sig inte bra blir de av med kontraktet medans kommunala bara rullar på.--
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in