2020-05-12, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror du inte att han skulle skaffa sig ett alibi om han vore så sällsynt förslagen?

Vad tror du är förklaringen till att det inte gått att finna blod/dna från LW på utsidan av SDs skor fastän det funnits 300 stänk av blod på den nersölade brottsplatsen?

Han hade nog heltäckande coronadräkt och gick på styltor.
Han har väl haft sjukvårdsutstyrsel, som sedan eldats upp. Blå tossor på skorna?
Citera
2020-05-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag vill tro ett armeringsjärn, Ett armeringsjärn smälter liksom in på alla byggen medan en skiftnyckel förvaras oftast i en verktygscontainer och kan med lite otur vara låst, Men som sagt alla förslag är lika goda.
Jag vill också ha det till ett armeringsjärn. Såna ligger ofta och dräller på alla nybyggen innan man städat undan allt.
Citera
2020-05-12, 20:29
Medlem
Nu blir det svårt för mig att komma med hänvisningar till FUP angående funderingar, men jag vill ändå lyfta gamla frågor på nytt..:

- GPS som startar men pausas under natten då de "sover" på parkeringen utanför hotellet.
Koden skulle vara samma som SD's sista siffror i mobilen - svårt att glömma?
Att det eventuellt tänkbara skälet till att de sov i bilen skulle bero på att de misstänkte att rummet var buggat - är man oskyldig behöver man väl inte oroa sig för vad man säger? Jag skulle vilja gissa att anledningen till att GPS startar upp men pausas, är att de själva försätter den i paus och är ute och gömmer nånting i trakterna. Att de inte sover på rummet alls kan jag tänka bero på att de vill undvika att "tidloggas" på hotellet då de klev in och ut ur rummet för att slippa krångla sig ur varför de inte gick in på rummet förrän den å den tiden osv.

- SD har googlat flertalet ggr på återvinningsstationen och har tagit ett antal svängar förbi denna. De verkade ta den vägen när de åkte till Sthlm den natten.

- Varför vill han utföra en besiktning hos en kille sent fredagskväll (11e) och behöver veta om det fanns larm på byggplatsen när han egentligen ska äta middag hos sin vän och granne?

- Vad är det för summor som flyttas över hans konton? Ena dagen är han en fattiglapp och nästa dag så har han över 100 k (?) på kontot som sedan försvinner? Sysslar han med fonder och aktier? (Finns kontoutdrag i början av FUP)

- Varför säger grannen och vännen K*arin i ett förhör att SD och JG har varit ute och "grejat med något" natten till den 15e? Att han var och kollade på trappen vet vi. Men det var ju inte under natten. Och med tanke på att de varit så noga med att informera henne om LW's blödande, så verkar det konstigt att hon inte kan vidareförmedla den mest uppbackande infon: Att SD var hos JG och kollade på hans trapp innan klockan 23. Varför så oprecis gällande både tidpunkt och aktivitet?
JG benämner dessutom sin sambo för att vara ett proffs i förhörssammanhang.
Att han själv är svettig av sig, men att hon, minsann, kan hålla huvudet kallt.
Varför håller hon huvudet kallt?
(Avlyssningen mellan honom och SD)

- SD är kunnig inom brandskydd. Någon som vet om nånting brann ner i Örebro den natten?

EDIT: Detta är hämtat ur minnet...
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-12 kl. 20:32.
Citera
2020-05-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Han har väl haft sjukvårdsutstyrsel, som sedan eldats upp. Blå tossor på skorna?
De kläder han påstår att han haft på sig på kvällen, sa han att han lämnat otvättade till polisen. Men hur kan bevisa man att det är just dom kläderna han haft på sig vid mordet? Han ljuger ju så fort han öppnar munnen. Pelletspannan var renrakad - han kan mycket väl ha eldat upp kläderna, släckt och skrapat ur askan och slängt på lämplig plats. INGEN vet vilka kläder han hade på sig. Han har ju inte sovit på hela natten. Enligt J*dith var det tänt i sovrummet hela natten och rullgardinen halvt uppdragen. Och det är den aldrig på nätterna. Han har haft massor av tid för att städa undan spår.
Citera
2020-05-12, 20:36
Medlem
Reimers avatar
Eftersom det har påpekats att mängden av indicier borde ha lett till en fällande dom så postar jag TR,s resonemang från domen, där framkommer tydligt vad som gäller.

Domstolen får alltså inte se till helheten utan måste bedöma varje bevis för sig.

Citat:
Enligt 35 kap. l § rättegångsbalken ska domstolen avgöra vad som är bevisat i målet
efter en samvetsgrann prövning av allt som har förekommit. Vid prövningen av om
åklagaren har uppfyllt sitt beviskrav ska domstolens bevisvärdering vara objektiv
och utföras strukturerat. Domstolen får inte grunda sin dom på ett allmänt helhetsintryck
av materialet, utan varje bevis ska värderas för sig och sedan läggas samman
med övrig utredning i målet (se förarbetena till rättegångsbalken NJA II 1943 s.
445). Även i en situation där omständigheterna inte tycks ge utrymme för någon alternativ
gärningsperson kan det endast i undantagsfall komma i fråga att grunda en
fällande dom på den negativa omständigheten, att utredningen inte tycks ge utrymme
för någon alternativ gärningsperson. Som regel måste därutöver krävs stödjande
bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt
knyter just den tilltalade till brottet (se Högsta domstolens dom refererad i NJA
1991 s. 56).
Citera
2020-05-12, 20:38
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror du missar vad hela diskussionen rörde sig om, den användare som mitt svar gällde ville ha nordkorea eller kina modellen på rättegången, den anklagade skulle inte ens få veta vad fan han eller hon var anklagad för, alltså komma helt oförberedd till rättegången och försöka försvara sig från den positionen.

Men nu när jag läst ditt svar till mig så inser jag att du också förespråkar en sådan rättsordning, skrämmande enligt min åsikt.

Trams, du förvrider medvetet. Det vet jag i och med att du genom dina inlägg här i tråden och i andra trådar visat att du är långt ifrån dum. Inget jag skrev har något som helst att göra med någon nordkoreansk modell av rättsordning. Och så lägger du till standarduttrycket "det är skrämmande enligt min åsikt". Finns inget skrämmande i att påpeka att man anser att svenskt rättsväsende inte är perfekt och att tycka att dessa brister bör åtgärdas. Inte heller skrämmande att anse att en mördare som SD borde sitta inlåst. Snarare tvärt om.
Citera
2020-05-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eftersom det har påpekats att mängden av indicier borde ha lett till en fällande dom så postar jag TR,s resonemang från domen, där framkommer tydligt vad som gäller.

Domstolen får alltså inte se till helheten utan måste bedöma varje bevis för sig.

Jag läste det där och det är svårt att resonera bort. Detta innebär att SD begick det perfekta mordet. Ett mord han troligen inte kommer fällas för. Och det gör mig förbannad.
Citera
2020-05-12, 20:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Trams, du förvrider medvetet. Det vet jag i och med att du genom dina inlägg här i tråden och i andra trådar visat att du är långt ifrån dum. Inget jag skrev har något som helst att göra med någon nordkoreansk modell av rättsordning. Och så lägger du till standarduttrycket "det är skrämmande enligt min åsikt". Finns inget skrämmande i att påpeka att man anser att svenskt rättsväsende inte är perfekt och att tycka att dessa brister bör åtgärdas. Inte heller skrämmande att anse att en mördare som SD borde sitta inlåst. Snarare tvärt om.

Ok, du får läsa det jag citerade från domen om vad som gäller i fall likt det här.

Visst är det höga krav som ställs för att kunna fälla någon endast på indicier och enligt min mening är det rätt.

Citat:
Enligt 35 kap. l § rättegångsbalken ska domstolen avgöra vad som är bevisat i målet
efter en samvetsgrann prövning av allt som har förekommit. Vid prövningen av om
åklagaren har uppfyllt sitt beviskrav ska domstolens bevisvärdering vara objektiv
och utföras strukturerat. Domstolen får inte grunda sin dom på ett allmänt helhetsintryck
av materialet, utan varje bevis ska värderas för sig och sedan läggas samman
med övrig utredning i målet (se förarbetena till rättegångsbalken NJA II 1943 s.
445). Även i en situation där omständigheterna inte tycks ge utrymme för någon alternativ
gärningsperson kan det endast i undantagsfall komma i fråga att grunda en
fällande dom på den negativa omständigheten, att utredningen inte tycks ge utrymme
för någon alternativ gärningsperson. Som regel måste därutöver krävs stödjande
bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt
knyter just den tilltalade till brottet (se Högsta domstolens dom refererad i NJA
1991 s. 56).
Citera
2020-05-12, 20:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag läste det där och det är svårt att resonera bort. Detta innebär att SD begick det perfekta mordet. Ett mord han troligen inte kommer fällas för. Och det gör mig förbannad.

Nej, utredningen om mordet sjabblades bort, det är den bistra sanningen.

Misstagen i början blev för många helt enkelt, det gick inte att reparera skadan.
Citera
2020-05-12, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kläder han påstår att han haft på sig på kvällen, sa han att han lämnat otvättade till polisen. Men hur kan bevisa man att det är just dom kläderna han haft på sig vid mordet? Han ljuger ju så fort han öppnar munnen. Pelletspannan var renrakad - han kan mycket väl ha eldat upp kläderna, släckt och skrapat ur askan och slängt på lämplig plats. INGEN vet vilka kläder han hade på sig. Han har ju inte sovit på hela natten. Enligt J*dith var det tänt i sovrummet hela natten och rullgardinen halvt uppdragen. Och det är den aldrig på nätterna. Han har haft massor av tid för att städa undan spår.
Det är sjukt frustrerande att polisen inte gjorde en grundlig husrannsakan från början.
SD och familjen har haft så mycket tid att röja undan och städa bord bevis.
Om nu Lena blödde så mycket och ofta, borde det väl finnas mer spår av det? Hennes byxor och trosor borde varit solkigare.
Att det var så viktigt att göra rent precis hela pelletspannan med rökkanal, just under storstädningen, är märkligt. Att dessutom köra askan till återvinningen? Var de lika noggranna att städa bakom spisen tex? Bakom tvättmaskinen, under tumlaren?
Finrensningen av golvbrunnar hos exet, fixade HD, medans hennes egna såg ut att aldrig genomgått en så grundlig genomgång. Hon var väl dessutom nyinflyttad?
Varför godtar rätten att SD får glida och slira med sina svar och ändra sig efter vad som framkommit i fupen?
Jag tror på karma. Det ordnar sig, på ett eller annat sätt. Jobbigt för alla barn som är drabbade pga sina föräldrars handlande
Citera
2020-05-12, 20:47
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det är ju inga tunga indicier. Detta fallet visar inte på "lucka i lagen". Det är ju väldigt få fall av lögner som är straffbara. Inte ens uppsåtligt skattebrott ger någon livstids fängelse.

Snarare på dålig och ostrukturerad i meningen enkelriktad utredning. Man kan väl bättre komma undan det om man exempelvis åtalar en åklagare för obefogat åtal? Det finns ju ingen preskriptionstid för mord numera, så det finns ingen anledning att hasta till rätten med en skitutredning. Det kräver i och för sig att man i många fall må släppe den misstänkte ur häkte vid någon tidpunkt även om utredning fortgår.

Håller med om att det inte är så tunga indicier var för sig men den kopiösa mängden och vad dessa indicier målar för bild borde räcka. Men det är min åsikt och som sagt är domen så vitt jag kan bedöma korrekt. Du har en poäng där med åtalet, kanske att det var formellt inkorrekt att åtala SD men jag har inte kompetens att avgöra det. Kanske att det blev personligt för vissa delvis på grund av att de också utan tvekan insett vem som är mördaren och även SDs luriga uppträdande kan ha kommit åt utredare personligen. Kan mycket vara något slags tjänstefel eller så men jag är ändå tacksam att det blev ett åtal och därmed en fup som kunde exponera honom klart och tydligt. Sen får andra givetvis tycka annorlunda. Vive la difference!
Citera
2020-05-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det behöver inte specifikt vara JS, för min del behöver det inte finnas en specifik historik om våldsamheter sedan tidigare med LWs mördare. Det kanske kan räcka med att det finns anledning att en farhåga att ens hälften av liknande "tjafs" som pågått mellan SD och LW ska börja?

Återigen, för mig framstår såväl SD som LW som knäppa, rubbade, manipulativa. När LW anmälde ofredandet så hade hon ju inte ens på något sätt avvisat SD eller gjort klart för honom att hon inte uppskattade vissa saker. Men fantiserade att en skickad bild på Kilimanjaro innebar en gemensam framtid och bortratad HD. Hon talade nedsättande om HD och bla bla och summan av kardemumman när hon tillfrågas i förhöret om vad hon är rädd ska hända: Jo, det är förtal och sådant, hon är pastor och pastorn ligger inte med gifta grannen. Trots att hon själv tillstår att hon inför SD sagt att hon eventuellt skulle berätta för HD om deras förhållande!?!?. Det är ju typ 11 poäng av 10 möjliga på crazyskalan. Hon vill pressa den gifta pojkvännen med atthota med att "vara ärlig" till dennes fru, som hon en gång vigt med sängkamraten. Men hon vill inte att det ska komma ut att pastorn knullar den gifta grannen!?!?
Det här skulle i annat sammanhang kunna vara komiskt, men här är det mer obehagligt. Inte bara för att LW nu blev mördad, utan för att hon verkar se det som ett svårt smolk i bägaren att HD faktiskt blev bättre. Jag skulle inte utesluta att LW faktiskt var såpass manipulativ att hon snarare hade hopp om att HD skulle falla tillbaka i djup depression igen snarare än att vara rakryggad och berätta någon jäkla sanning. Att hon uttrycker sig med dessutom i tredje person ser ju ut att indikera att hon inte fullt var hemma i "här och nu" själv.
Det känns absolut som om de två triggade varandra att kliva högre och högre upp i galenskap. Men av FUP framgår att förhållandena med andra män inte var lika crazy (och därmed ointressanta för LW?). Det är en sak som pekar på SD som GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in