2020-05-14, 13:12
Medlem
JustZlatans avatar
Att Spanien bara har 5% immunitet beror väl på att de har haft lockdown i några månader. Om 95% är hemma så är det klart att ingen av dom smittas och får immunitet.
Citera
2020-05-14, 13:12
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur klarar du att vara organiserad och hålla rutiner? Jag märker att min dygnsrytm blir helt knas och jag jobbar mest på eftermiddag tidig kväll. Svårt när man ska laga mat den tiden också. Ja luddigt är nog Coronas ledord.

Har två barn som ska till skolan och äta mat på rätt tider, borsta tänderna på rätt tider och gå och lägga sig på rätt tider. Plus att jag har en hund som går ut på specifika tider. Hade jag inte haft dom hade jag nog gått totalt in i väggen
Citera
2020-05-14, 13:13
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Otur för spanjorerna om bara 5 procent av befolkningen där har fått immunitet. Men jag avvaktar med vidare kommentarer till FHM redovisat immuniteten hos Sveriges befolkning.

Och när blir det? Det som varit på G nu i flera veckor är ju bara ett antikroppstest i STHLM på endast 679 pers. Känns som det testet kan visa vadsom och invagga falsk trygghet i hela Sverige om de trollar fram en hög siffra i STHLM på denna låga sample size.
Citera
2020-05-14, 13:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Otur för spanjorerna om bara 5 procent av befolkningen där har fått immunitet. Men jag avvaktar med vidare kommentarer till FHM redovisat immuniteten hos Sveriges befolkning.
De har ju tvingats inomhus för att undgå att smittas, och nu ser de resultatet. Knappast osis utan helt till 100 % planerat.
Citera
2020-05-14, 13:14
Medlem
madchances avatar
https://tt.omni.se/spanien-siffror-oroar-inte-tegnell/a/6jERMe

Tegnell kommenterar Spanien-siffrorna.

- Varje land är unikt
- Det gick fort i Spanien
- Spridningen är oregelbunden
- Vi kan inte dra slutsatser från andra länder
- Antikroppar är inte immunitet
- Testet är inte tillförlitligt
- Man kan inte utesluta att Stockholm har 40% smittade
- Populationsimmunitet kan inträffa redan vid 20%

Vilken djävla tur då, annars så hade ju Tegnell haft fel. Igen.
Citera
2020-05-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizenhaial
Min mamma låg på intensiven med dubbelsidig lunginflammation och syrgas pga Corona och vi trodde helt ärligt inte att hon skulle överleva då hon är i en hög riskgrupp , men hon överlevde trots alla odds emot henne !

Och hon vägrades testning ifrån sin chef och på annat håll , det var inte förrän hennes tillstånd bilen akut som dem testade.
Så det finns människor som överlever trots att man är i riskgrupp !

Fint att du delade med dig, vad härligt att höra att det gick bra!🌹

Ja, ännu mer testning hade varit bra i ett tidigare skede, för många människor.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag känner också så ibland. Låt mig bli smittad och sen kan det vara över. Sånt man absolut inte får tänka enligt myndigheter. Jag är iallafall väldigt rädd om alla när jag ute så jag inte går för nära. Håll ut. Det kommer komma utförliga riktlinjer snart.

Jag hoppas jag redan haft skiten. Hade ordentliga symtom i januari men det kanske var lite väl tidigt.

Jag har redan ställt in mig på en skitsommar där man får ”semestra” i den lokala stadsparken med en påse dillchips och en kasse pilsner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag sa inte att sverige har testat mest i världen, ja sa att vi har testat mkt, och vi tillhör utan tvekan den övre halvan, och det är långt ner till den andra halvan.

Jag förstår inte alls vad du vill ha sagt med den länken.

I princip hela väst/europa har testat mkt, däremot så är det lite si och så med det utanför väst/europa. Därför lär mörkertalen vara som störst utanför väst.
Om jag räknade rätt så är sveriges placering på Worldometers "Tests/1 M pop" plats 56.
Man blir imponerad - sarkasm.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-05-14, 13:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Och när blir det? Det som varit på G nu i flera veckor är ju bara ett antikroppstest i STHLM på endast 679 pers. Känns som det testet kan visa vadsom och invagga falsk trygghet i hela Sverige om de trollar fram en hög siffra i STHLM på denna låga sample size.

Ja skulle inte de redovisas i veckan för 2 veckor sen? Och igår sa FoHM att de skulle redovisas om några veckor.

Sån här otydlighet har jag aldrig haft om någonting förut. Det är ungefär som att spå väder, eller vem som vinner VM som en bläckfisk gör bättre än vissa tippare. Jag undrar om inte dem som är virusexperter är lika frågande som oss?
Citera
2020-05-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I sak håller jag med dig - men man kan inte beslå talesmannen med lögn. Och det är det som är min poäng, han har inte sagt hela sanningen.

Nu tror jag dock att de flesta förstår orimligheten i uttalandet. Risken finns dock att våra ”experter” (de svenska) kan använda det.
Och här i Sverige ”tror” vi ju på våra ”experter” och myndigheter - för det har statsministern sagt ...

Okay.

Men så kan vi konstatere at det er dig der farer med løgn, når du skriver.

"Tvärt emot all vetenskap;"

Og nej de fleste forstår ikke urimeligheden i udtalelsen for den kommer jo fra en "ekspert" og nogen bygger videre på udtalelsen og påstår "Tvärt emot all vetenskap;"

Det er jo derfor udtalelsen fremsættes for at skabe forvirring så skrubbelløse personer som dig kan udnytte den, og få det til at se ud som at grænselukning er en dårlig ting - hvad det ikke er - det redder sandsynligvis mange liv, for nu har man en situation hvor effekten af et lands strategi er korrekt målbar, og fantasters uansvarlige strategi afsløres.
Citera
2020-05-14, 13:17
Medlem
brianmolkos avatar
Det här kommer sluta i mars oavsett de tar bort saker redan om några månader, andra länderna är fortfarande i karantän oavsett

Skärp er
Citera
2020-05-14, 13:17
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige har ju haft en åldersanpassad social distansering.

Spanien har snarare haft hårdast restriktioner för de yngsta, där barn aldrig fått lämna hemmet.

Den preliminära rapporten i Spanien säger att barn är underrepresenterade i antikroppar. Det är raka motsatsen mot vad man vill se. Man vill helst att barn och unga är överrepresenterade. Bland de äldre vill man se så lite antikroppar som möjligt, eftersom det är ett mått på huruvida viruset når den gruppen.

Nu får du faktiskt tänka efter lite.

Viruset bryr sig inte om ett land har har lockdown eller inte. Det enda som man säkert vet är att ju fler som blir smittade desto högre blir dödstalet.
Förhoppningen har varit att bygga upp en immunitet i Sverige men den kommer först att nås vid mycket, mycket höga dödstal. Dödstal som ingen, inte ens FHM kan blunda för.

Har vi ca 2,5% immunitet idag och 3 500 döda och vill nå 50 % immunitet motsvarar det ca 70 000 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in