2020-05-14, 13:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Virus behöver inte komma och gå tills de blir pandemier, det skulle du förstå om du inte vore så upptagen med att vända andra kinden till så att du får en smäll till.

Virus OCH pandemier kommer vara en del av mänsklighetens historia tills den sista människan seglar vidare. Jag tycker det är konstigt att många i denna tråd vägrar acceptera det. Antar att det är läskigt att tänka på att det finns skeenden runt oss som vi inte kan kontrollera.

Smällar får man genom livet. Det viktiga är att man reser sig igen. Som Rocky.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej, har källan fel?
Total COVID-19 tests per 1,000 people
https://ourworldindata.org/grapher/full-list-cumulative-total-tests-per-thousand?time=2020-02-27..&country=EST+FIN+FRA+DEU+ISL+LVA+LTU+NLD+NOR+P OL+SWE+GBR+DNK

Jag sa inte att sverige har testat mest i världen, ja sa att vi har testat mkt, och vi tillhör utan tvekan den övre halvan, och det är långt ner till den andra halvan.

Jag förstår inte alls vad du vill ha sagt med den länken.

I princip hela väst/europa har testat mkt, däremot så är det lite si och så med det utanför väst/europa. Därför lär mörkertalen vara som störst utanför väst.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Jaså siffrorna har inte kommit ännu.

Igår sa dom 600 nya fall, är det mycket eller lite?

Ja plus 600 smittade och 147 döda.

Idag tror jag på 600 smittade fortfarande och cirka 53 dödsfall. Vad tror du?
Citera
2020-05-14, 13:07
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är mer av en vända-andra-kinden-till-snubbe. Virus kommer och går. Thats life.

Sådana som dig spikar vi traditionsenligt upp på kors.
Citera
2020-05-14, 13:08
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom har raderat våra passerkort på jobbet så vi kommer inte ens in på kontoret tidigast September, men bara om läget är under kontroll i Sverige. Vi har väldigt många som reser runt om i världen och vårt högkvarter utomlands är livrädda att vi ska bli sjuka.

Men jag håller med 100% med att jobb/privatliv börjas suddas ut. Ibland när jag har långa möten på dagarna så ligger jag i soffan med datorn och behöver bara resa mig upp för att pissa eller hämta mer kaffe.

Hur klarar du att vara organiserad och hålla rutiner? Jag märker att min dygnsrytm blir helt knas och jag jobbar mest på eftermiddag tidig kväll. Svårt när man ska laga mat den tiden också. Ja luddigt är nog Coronas ledord.
Citera
2020-05-14, 13:08
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Han är statsepidemiolog, inte språkrör. Hans makt, speciellt inom organisationen, kan lätt underskattas om man tror att hans jobb är att stå och vaja framför några journalister klockan 14:00 varje dag.

Precis. Av vad jag sett så är t ex alla svar han ger till reportrars frågor hans egna åsikter. Inget intränat eftersom det vore omöjligt att FHM täckt alla frågor, kommit överens om allt och lärt sig vad de ska svara med övertygelse. Tycker det visar vilken makt han har där.
Citera
2020-05-14, 13:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Har du inte alls hängt med? Flockimmunitet är som strategi i princip död eftersom det har visat sig vid antikroppstester i till exempel Spanien att endast 5% av befolkningen har immunitet. I Sverige har vi haft färre dödsfall än Spanien procentuellt så vi ligger troligen lägre än 5% smittade.
Vägen till flockimmunitet om den öht är möjlig är således mycket lång och skulle kräva väldigt många människoliv. Det innebär att sjukdomen är mindre smittsam än man trott men betydligt dödligare.

Slutsatsen är att priset är lägre i tid, pengar och människoliv att utrota sjukdomen än att låta den spridas fritt och hoppas på kollektiv immunitet.

Otur för spanjorerna om bara 5 procent av befolkningen där har fått immunitet. Men jag avvaktar med vidare kommentarer till FHM redovisat immuniteten hos Sveriges befolkning.
Citera
2020-05-14, 13:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sådana som dig spikar vi traditionsenligt upp på kors.

Skönt att vi slutat med det tycker jag.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Isolerad vet jag inte. Jag har jobbat hemma i 2,5 månader i en liten lägenhet tillsammans med en tjej som också knegar hemma. Jag har börjat hata denna lägenhet kan ja säga. Drömmer om att åka båt nånstans. Men jag har tyvärr ingen båt. Jag vet att jag är en bortskämd snorunge men jag känner att jag skiter i C-19 mer och mer för varje dag som går.

Ja jag känner också så ibland. Låt mig bli smittad och sen kan det vara över. Sånt man absolut inte får tänka enligt myndigheter. Jag är iallafall väldigt rädd om alla när jag ute så jag inte går för nära. Håll ut. Det kommer komma utförliga riktlinjer snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Madrid lär ju dock få en effekt av flockimmunitet snart. 14% immuna där när testet gjorde för X antal veckor sedan.
Lär ju närma sig 20% till dags datum då smittan tickar på i Madrid. Här nånstans bör man ju också få en effekt av det och det saktar ner.
Hur gick det med länken till det där TV-programmet du hade tittat på igår - har du bara släppt det och gett upp?
Citera
2020-05-14, 13:11
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Så många dör av dem som smittats, fakta

Frankrike: 0.9 %
Spanien: 1,15 %
Belgien: 1,29 %

Basfakta:
Frankrike: 67 miljoner , 2,948 miljoner smittade (4.4%) , 27 074 döda.
Spanien: 47 miljoner, 2,35 miljoner smittade (5%), 27 104 döda.
Belgien: 11,5 miljoner, 690 tusen smittade (6%), 8903 döda.

Källor, t ex:

https://www.france24.com/en/20200513-study-shows-5-of-spanish-infected-by-virus-govt
https://www.brusselstimes.com/all-news/belgium-all-news/110383/only-6-of-population-have-antibodies-group-immunity-still-far-off/
De siffrorna är i storleksordning 10 gånger vad som Giesecke har antagit. Intressant om någon kan fråga honom vad han anser om dödsrisken nu.
Citera
2020-05-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Offra finnar? Nu flödar dina fantasier ovanligt fritt, även för dig. Jag skämtade om att man blir Coronaflykting som svensk. Du drar det till att jag skall offra finnarś liv? Jesus Christ.....

Som sagt, skulle aldrig utsätta någon för någon form av ökad risk. Ditt inlägg var faktiskt riktigt läskigt att läsa, hemska personangrepp som inte alls representerar något jag förespråkat eller vem jag är, öht. Så du får inget mer svar av mig. Någonsin. Skämmes.

Jag skäms inte ett dug. Du är avslöjad som likadan ego som du anklagar andra att vara. Särskilt de yngre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in