2020-05-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kan hoppas att Stockholmarna håller sig hemma denna sommar i COVID-19 Stockholm.

Utan ett rent förbud så är det nog bara att glömma. Bott i Stockholm hela mitt liv och vet att det är väldigt folktomt på somrarna, de flesta åker ut på landet, alternativt utomlands.

De enda som brukar vara kvar är några stackare som måste jobba. Och så en del turister förstås, men de lär kanske inte komma i år.

Med utlandet spärrat så lär det bli massa olika resor ut till småorter för Stockholmarna. Gotland, västkusten, Skåne, osv. Obs. Säger inte att jag tycker det är bra, men tror ingen svensk storstadsbo sitter hemmavid under semestern, frivilligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det ser sannerligen inte bra ut. För att använda FHM's egna siffror (som naturligtvis är gravt friserade till det bättre) så ser man ändå:

Förra veckan måndag-söndag: 492 döda
Denna vecka måndag-söndag: 541 döda

Detta alltså enligt FHM's siffror. Vad är egentligen strategin? Tom Britton beräknar 12000 döda i officiella siffror. Det skulle alltså innebära ungefär 4 månader till av nuvarande slag med drygt 500 döda per vecka.

Andra länder har kört en kort effektiv nedstängning och kan nu öppna sina samhällen i stort sett smittfria. De äldre kan åter träffa sina barn och barnbarn. Men här i Sverige, ska vi dras med denna "frivilliga mini-lockdown" fram till hösten? Är det ens rimligt?

Du friserar ju själv sanningen. De äldre i Sverige är tillåtna att träffa sina barn och barnbarn. FHM har inte förbjudit det.

I Norge har man sagt att det är inte rimligt att låta de äldre dö i isoleringen. Bättre att de får träffa sina barnbarn - oavsett om de sen skulle dö på kuppen.

I Finland säger man att de äldre kan visst träffa sina barnbarn - på håll. OM de inte vill ta risken att bli smittade.

Det är varken bättre eller sämre någonstans i dessa länder. Folk får själva avgöra om risken är värd kroppskontakten.

En 85åring kanske vill hellre få en kram av sitt barnbarn än leva isolerad och sen dö ändå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det här är utöver åtgärder som diverse länder själva kommer att ha för att borda ett plan eller ta dig till Grekland.

Hoppas det går bra. Turism och rörlighet behöver komma igång.
Citera
2020-05-10, 19:05
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tvärtom, ekonomin är relevant på så sätt att många här i tråden har haft det som argument för att de äldre får "take one for the team". Dvs. möjligen lite synd att vi måste låta äldre dö i covid, men det är ju ändå för att rädda ekonomin. Så därför har det varit okej att vi låter smittan spridas fritt.

När man då presenterar EUs senaste prognos om att Sverige kommer klara sig "lika dåligt" som övriga nordiska länderna ang. ekonomin, så försvinner mycket av "förnekarnas" argument, ju. Detta vill de dock ej kännas vid, utan kommer med en stor mängd omformuleringar och bortförklaringar, nu.

Ja absolut borde vi gjort mer smittskyddsåtgärder i början och nu är det för sent för det. Det enda man kan hoppas på är ansvarsutkrävande efteråt.

Det är dock tråkigt att vi fortfarande tydligen inte kan få till det ordentligt ens med skydd för personal, såg senast i morse nytt larm från fackförbund om att det saknas skyddsmateriel, det var i Västra Götaland.

Sedan önskar jag att de styrande verkligen tänker till nu om reserekommendationer i sommar, jag ser en stor risk att smittan kan spridas runt i landet om folk åker huller om buller överallt.

Nu producerar vi ju eget skyddsmaterial på flera ställen. Men det är ju givetvis fruktansvärd åtgång på material. Hemtjänsten måste ju förbruka buntvis varje dag om de ska byta mellan varje vårdtagare.

Det brann ju i fabriken i Stenungsund som är vår enda tillverkare av PE i Sverige. Men jag vet inte om PE är den plast som används till skyddsutrustning? I så fall är det illa.

När det gäller reserekommendationer så andas de styrande att det inte kommer att bli som vanligt. Men de kunde vara mer tydliga och bestämda.
Citera
2020-05-10, 19:06
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant och underhållande inlägg. Du är fri att tycka vad du vill och jag ska inte argumentera mot dina åsikter. Det som är intressant är att när du flyttade till Sverige borde du ha gjort någon form av konsekvensanalys, du borde ha tagit reda på lite mer om hur landet i fråga funkar. Sverige är långt ifrån något lagomland för allas smak. Faktum är att i alla mätningar över normer, värderingar, livsstil osv så hamnar Sverige långt ut på kanterna som i det närmast extremistiskt jämfört med i stort sett övriga världen. Det som jag tror lurar många utlänningar är just att särskilt politiker men även befolkningen i stort tror att man är någon form av minsta gemensamma nämnare för mänskliga kulturer och samhällen. Någon form av behållare vari alla andra kan trivas inom eftersom vi har på papperet en "korrekt och fin värdegrund". Jag som vanlig svensk ser när jag reser utomlands hur Sverige sticker ut på område efter område. Det klart att coronahanteringen kan inte vara ett undantag. Det finns ingen i Sverige som har lite koll och som känner sitt land som ens har trott att det är möjligt att försöka rädda äldreboenden eller försöka skydda någon för den beredskapen eller organisationen finns inte. Det finns inget mindset vare sig bland de styrande eller befolkning för något sådant heller. Det är upp till dig som enskild individ att ta ditt eget ansvar. Det har gagnat Sverige väl genom historien att ligga lågt och vara passivt och försöka leva på som vanligt i synnerhet under världskrigen tex. Kalla det gärna egoism eller individualism. Du har rätt i att majoriteten skiter i att det dör människor i andra länder eller ens här hemma i Sverige. De som inte säger sig skita i det spelar för att framstå i bättre personlig dager. Så ligger det till och det är bara för dig att gilla läget eller flytta så sluta klaga.

Det är svårt att göra en konsekvensanalys, eftersom svensken inte är ärlig. Som du skriver är Sverige extremt på väldigt många områden. Jag tror dock att det kommer som en överraskning för många att man Sverige faktiskt sätter ekonomi framför människoliv, eftersom den officiella retoriken är någonting annat: Ingen fras är mer använd än "alla människors lika värde", och man talar om att värna de svaga.

Sverige och svenskarna hade fått mer respekt om man rakt ut hade sagt att vi faktiskt skiter i åldringarna och låter dem dö, eftersom landet inte har resurserna. Dessutom värderar Sverige inte de äldre, eftersom de tär på de få resurser som finns; svenskarna borde se det positiva i att fler bostäder nu blir lediga och trycket på pensionssystemet minskar på grund av coronadöden.

Samma fenomen ser man med invandringen, där alla svenskar är så för den, men aldrig skulle bosätta sig i ett invandrartätt område eller sätta barnen i en invandrarskola. Är inte detta hyckleri?

Slutsatsen är helt enkelt att Sverige är ett land fullt av hycklare, som inte kan stå för vad de egentligen tycker, för ytan är viktigare än verkligheten. Oavsett om det gäller "flyktingar" eller coronadöda. Mången utlänning har blivit lurad av den svenska "godheten", innan de lärt sig att mantrat "alla människors lika värde" bara är bullshit i Sverige.
Citera
2020-05-10, 19:07
Medlem
Citat:
Det ser sannerligen inte bra ut. För att använda FHM's egna siffror (som naturligtvis är gravt friserade till det bättre) så ser man ändå:

Detta alltså enligt FHM's siffror. Vad är egentligen strategin? Tom Britton beräknar 12000 döda i officiella siffror. Det skulle alltså innebära ungefär 4 månader till av nuvarande slag med drygt 500 döda per vecka.

Andra länder har kört en kort effektiv nedstängning och kan nu öppna sina samhällen i stort sett smittfria. De äldre kan åter träffa sina barn och barnbarn. Men här i Sverige, ska vi dras med denna "frivilliga mini-lockdown" fram till hösten? Är det ens rimligt?

Fast största anledningen stavas ju Första Maj, annars hade vi troligtvis sett en viss nedgång.
Citera
2020-05-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Hoppas det går bra. Turism och rörlighet behöver komma igång.
Turism är helt onödigt.
Miljöförstörande verksamhet.
Citera
2020-05-10, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag behöver inte ringa. Ett testresultat när det är negativt är en ögonblicksbild. Idag är jag negativ, men inget säger att jag skulle vara negativ imorgon - om jag har blivit utsatt för smitta idag (eller i går eller i förrgår).

Om de däremot hade släppt in de som redan har haft Corona och bildat antikroppar då skulle jag förstå.

Om du är negativ, då måste man ju vara immun i Juli, eftersom du och dina gelikar drömmer om flockimmunitet

Men igen, läs de andra svaren på detta så slipper jag upprepa mig. Detta är utöver åtgärder som länder kommer att ha innan du bordar ett plan eller kommer till Grekland. Men sjuk i huvudet som du och dina gelikar är så önskar ni andra bråd död för att senare yra att ni hade rätt. Intubering skulle passa dig bra.
Citera
2020-05-10, 19:10
Medlem
Citat:

Kan du ge en källa att Sverige medvetet friserar siffror?
Givetvis inte.
Svårt att ta folk på allvar när de i varje inlägg envisas med att hävda att Elvis Presley visst lever och jobbar som snickare i Lycksele.
Citera
2020-05-10, 19:11
Medlem
Den store immune flockledaren har kommit med en ny profetia om framtiden.

”Liten risk att Sverige drabbas av omfattande andra våg av smitta”
Andra kan drabbas men inte vi.

I Tengle, Flockledaren, sätter vi vår tillit, har han någonsin vilselett oss? Han har hela tiden lett oss på den smala vägen som till himmelriket leder, iofs för en del lite snabbare än för andra.

Flockledare har guidat oss väl
Det smittar inte till människor och till Sverige eller europa kommer det inte, flocken kan åka skidor i Italien för där är minsann ingen smitta, peaken är nådd och kurvan är stabil. Asymptomatiska smittar inte osv ..

Vi kan känna oss helt trygga den store flockledaren har spått sant, Corona bye, bye see you in heaven or hell.
Citera
2020-05-10, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan du ge en källa att Sverige medvetet friserar siffror?
Givetvis inte.
Svårt att ta folk på allvar när de i varje inlägg envisas med att hävda att Elvis Presley visst lever och jobbar som snickare i Lycksele.

Likaväl kan du inte bevisat motsatsen att det inte sker. Så med andra ord, kan inte du heller tas på allvar.
Citera
2020-05-10, 19:13
Medlem
HGs avatar
Den 7 maj sade Corona-Bob tegnell följande om munskydd i Expressen:

"Anders Tegnell: ”Passar dåligt”

På torsdagskvällen gästade statsepidemiolog Anders Tegnell SVT:s Aktuellt för att diskutera frågan. Där säger han att kunskapsläget vad gäller munskydd utanför vården är ”extremt svagt”:

– Det finns en enda studie i världen som överhuvudtaget har försökt titta på det här. En väldigt experimentell studie.

Enligt Tegnell visar studien att munskydd möjligen kan minska utsöndringen av virus lite grann, men om det ”fungerar ute i verkligheten vet vi inte alls”.

– Vi ser mest smittspridning på arbetsplatser, i hemmet och när man sitter på restauranger, där de flesta inte kommer ha munskydd. Dessutom passar det dåligt i det vi försöker driva: är man sjuka ska man stanna hemma och inte gå ut på stan med munskydd, säger Anders Tegnell i SVT.

– Det är den signalen man skickar: att det är okej att vara ute om man är sjuk. Det kommer försämra smittläget i Sverige."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-om-munskydd-vet-inte-om-det-fungerar/

Utifråns Tegnells uttalande så förstår man att mannen ljuger och antagligen inte själv läser medicinska artiklar i hans ämnesområde.
16 april publicerades följande artikel i den prestigefyllda medicinska journalen "The Lancet":
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30918-1/fulltext

Man kommer fram till att munskydd bör bäras för att både inte smitta andra, eller att själv bli smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in