Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Intressant och underhållande inlägg. Du är fri att tycka vad du vill och jag ska inte argumentera mot dina åsikter. Det som är intressant är att när du flyttade till Sverige borde du ha gjort någon form av konsekvensanalys, du borde ha tagit reda på lite mer om hur landet i fråga funkar. Sverige är långt ifrån något lagomland för allas smak. Faktum är att i alla mätningar över normer, värderingar, livsstil osv så hamnar Sverige långt ut på kanterna som i det närmast extremistiskt jämfört med i stort sett övriga världen. Det som jag tror lurar många utlänningar är just att särskilt politiker men även befolkningen i stort tror att man är någon form av minsta gemensamma nämnare för mänskliga kulturer och samhällen. Någon form av behållare vari alla andra kan trivas inom eftersom vi har på papperet en "korrekt och fin värdegrund". Jag som vanlig svensk ser när jag reser utomlands hur Sverige sticker ut på område efter område. Det klart att coronahanteringen kan inte vara ett undantag. Det finns ingen i Sverige som har lite koll och som känner sitt land som ens har trott att det är möjligt att försöka rädda äldreboenden eller försöka skydda någon för den beredskapen eller organisationen finns inte. Det finns inget mindset vare sig bland de styrande eller befolkning för något sådant heller. Det är upp till dig som enskild individ att ta ditt eget ansvar. Det har gagnat Sverige väl genom historien att ligga lågt och vara passivt och försöka leva på som vanligt i synnerhet under världskrigen tex. Kalla det gärna egoism eller individualism. Du har rätt i att majoriteten skiter i att det dör människor i andra länder eller ens här hemma i Sverige. De som inte säger sig skita i det spelar för att framstå i bättre personlig dager. Så ligger det till och det är bara för dig att gilla läget eller flytta så sluta klaga.
Det är svårt att göra en konsekvensanalys, eftersom svensken inte är ärlig. Som du skriver är Sverige extremt på väldigt många områden. Jag tror dock att det kommer som en överraskning för många att man Sverige faktiskt sätter ekonomi framför människoliv, eftersom den officiella retoriken är någonting annat: Ingen fras är mer använd än "alla människors lika värde", och man talar om att värna de svaga.
Sverige och svenskarna hade fått mer respekt om man rakt ut hade sagt att vi faktiskt skiter i åldringarna och låter dem dö, eftersom landet inte har resurserna. Dessutom värderar Sverige inte de äldre, eftersom de tär på de få resurser som finns; svenskarna borde se det positiva i att fler bostäder nu blir lediga och trycket på pensionssystemet minskar på grund av coronadöden.
Samma fenomen ser man med invandringen, där alla svenskar är så för den, men aldrig skulle bosätta sig i ett invandrartätt område eller sätta barnen i en invandrarskola. Är inte detta hyckleri?
Slutsatsen är helt enkelt att Sverige är ett land fullt av hycklare, som inte kan stå för vad de egentligen tycker, för ytan är viktigare än verkligheten. Oavsett om det gäller "flyktingar" eller coronadöda. Mången utlänning har blivit lurad av den svenska "godheten", innan de lärt sig att mantrat "alla människors lika värde" bara är bullshit i Sverige.