Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Hur har du det i coronavården?
Ja, det kan nog bli mer jobb i slutändan och taskigare ekonomi än de som valde milda mitigerande metoder.
Stenhård lockdown i panik funkade väl sådär.
Men FHM hade kunnat göra väldigt mycket mer.
Jo tack, det är lugnare nu. Vi har plockat bort en handfull sängar, eller vi har iaf stängt en covidavdelning, som ligger på is. Det är märkbart lugnare, men det kommer fortfarande in full blown corona cases ... de flesta patienter är inte smittsamma på mitt jobb. De är i slutfasen, men man får fan vara på tårna, för plötsligt rullar vi in en väldigt smittsam person.
Vissa läkare skiter fortfarande i skyddsutrustning, de lämnar dörren till covidavdelningen öppen, samordnaren glider in utan visir och hjälm. Hen har bara munskydd och förkläde. Det är otight som fan.
Det finns ju fortfarande en risk att en slarvig läkare drar ut skiten till allmänheten och startar en ny smittvåg. Jag är ganska misantropiskt lagd, men mitt förtroende för allmänhetens intelligens och mognad har minskat ytterligare under våren, vilket jag inte trodde var möjligt.
Även högutbildade proffs är ibland helt dumma i huvudet.
Min egna arbetssituation är väl inte perfekt. Nu börjar hemmacheferna slita i sin personal och blir desperata, pga semesterplaneringar och pausad vård. Samtidigt försöker de nya cheferna hålla kvar personalen. Just nu har jag två direktiv, från två chefer som inte kommunicerar med varandra.
Jag har försökt deala med min nya avdelning (där jag gästspelar). Jag har frågat om jag kan förbättra arbetssituationen och slippa covidvården vissa dagar, men de kan inte ge klara besked. de vet inte hur uppdelningen ska se ut, och det är bara 2 veckor kvar till sommaren. Herregud ...
Det är den här typen av dåligt chefsskap som gör att anställda flyr och blir bittra.
Man får ingenting tillbaka.
Personalpolitiken i coronavården är inte bättre än i vanliga fall.