2020-05-14, 10:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Han har sagt hela tiden att andra länder har för starka åtgärder och därför kommer deras strategier inte att fungera i längden, för folket kommer inte att orka fortsätta.

Nu är det hans egen strategi som slutar fungera först, för svenskarna har slutat bry sig. Läste igår att Telias spårande visar att vi rör oss mycket mer nu.

I länder med hårdare strategier är tröskeln högre för folk att sluta bry sig. Här händer ändå inget för de som struntar i restriktionerna.

Ja, dessutom förstår inte folk en uppmaning men de begriper vad ett förbud innebär. Att uppmaningarna sedan är luddiga gör ju inte saken bättre, läser man frågorna som ställs på svt.se osv är det tydligt att många inte begripit någonting alls.
Citera
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dåliga nyheter även från Frankrike. Endast 4,4% av fransmännen har blivit smittade och 65% krävs för flockimmunitet..

Tänk då bara hur många som dog av 4,4%

Om man tar dessa siffror till Sverige är ju inte resultatet direkt glädjande heller.
Kan du länka undersökningen?
Väldigt liknande siffror som Spanien förövrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mentalpatient!

Dödstalen är högre för folk som är klorkokainister när dom tar det mot Covid

Du är sannerligen svagbegåvad. Minst tre extremt stora fel med denna studie. Hade du haft ett uns av förmåga till läsförståelse hade du förstått det.

1. De som fick hydroxiklorokin var sjukare än de som inte fick det.

2. Det gavs inte tidigt i sjukdomsförloppet. Ingen har sagt att det är en effektiv behandling på IVA.

3. Det gavs inte med zink.

En helt meningslös studie med andra ord (såtillvida man inte är ute efter att misskreditera hydroxiklorokin).
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Varför inte ta kontakt med dina släktingar och fråga dem om de kan kolla litet med hur det ser ut i kommunerna där? (Jag har noll koll på finska Österbotten, kunde inte ens placera de kommunerna på en karta - ser ut att vara väldigt långt in i landet, sydost om Uleåborg typ.)

Med finskt medborgarskap så borde du absolut ha rätt att flytta dit, det är bara att börja reda ut alla besvärliga detaljer med bostad m.m.

Joo, fast ny har jag ingen kontakt med dom. har ingen facebook osv, hållit låg profil av diverse skäl-

det 'r låmgt upp in åt landet.. iinte så långtbortifrån oulu tex..

vill minnas kommerna hette pohjois pohjanmaa, inte så långt till iisalmi med dess savomurre, likaså kiuruvesi. min mor föddes i pyhärjärvi och far min haapajärvi. därav man tänkt jämt på att flytta dit, sen många år
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-14 kl. 11:05.
Citera
2020-05-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur räknar du då?

Säg att vi vill bedöma hur många som är smittade under andra halvan av april? Spanien har 580 döda per miljon invånare, Sverige 343, Stockholm 730. Spanien har 5 procent smittade.

Andel smittade i Sverige = 6 procent * 343/580 = 3,5 procent.

Andel smittade i Stockholm = 6 procent * 730/580 = 7,5 procent.

Kvoten 3,5/7,5 ligger väldigt nära kvoten 0,9/2,3 (andel som testats positivt).

Tror dock att nivåerna i Sverige och Stockholm är något högre öga att Spaniens dödsfall gått ned kraftigt, medan dödsfallen i Sverige pågår fortfarande, och då ska man egentligen jämföra med en högre andel döda. Lägre resultat om man jämför med Belgien (6 procent som har antikroppar), men Belgien skattar antal döda högre än Sverige.

Nästa sätt att räkna på som robustness-check. Antag du testas positivt under 10 dagar, i enlighet med internationell forskning. 0,9 procent testades positivt i slutet av april. Antal nysmittade har legat på ungefär samma nivå sedan 15-20 mars. Multiplicera 0,9 procent med 4-5 (ta med även de smittade före 15-20 mars), då blir det 3,6-4,5 procent som har antikroppar i slutet av april. Multiplicera 4 med 2,3/0,9 och du får ca 10 procent för Stockholm.

Slutsats: FHM studie nästa vecka kommer visa att cirka 3-5 procent i Sverige har haft antikroppar i slutet av april, och Stockholm cirka 7-12 procent.
Citera
2020-05-14, 10:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte men jag tror att de inte fattade vidden av pandemin.

Regeringen var snabbt ute och ändrade smittskyddslagen men sen hände inget på ett par veckor.
Men hur kunde man undgå att förstå vidden av pandemin? Det om något är anmärkningsvärt tycker jag.
Citera
2020-05-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Hur har du det i coronavården?

Ja, det kan nog bli mer jobb i slutändan och taskigare ekonomi än de som valde milda mitigerande metoder.

Stenhård lockdown i panik funkade väl sådär.

Men FHM hade kunnat göra väldigt mycket mer.

Jo tack, det är lugnare nu. Vi har plockat bort en handfull sängar, eller vi har iaf stängt en covidavdelning, som ligger på is. Det är märkbart lugnare, men det kommer fortfarande in full blown corona cases ... de flesta patienter är inte smittsamma på mitt jobb. De är i slutfasen, men man får fan vara på tårna, för plötsligt rullar vi in en väldigt smittsam person.

Vissa läkare skiter fortfarande i skyddsutrustning, de lämnar dörren till covidavdelningen öppen, samordnaren glider in utan visir och hjälm. Hen har bara munskydd och förkläde. Det är otight som fan.

Det finns ju fortfarande en risk att en slarvig läkare drar ut skiten till allmänheten och startar en ny smittvåg. Jag är ganska misantropiskt lagd, men mitt förtroende för allmänhetens intelligens och mognad har minskat ytterligare under våren, vilket jag inte trodde var möjligt.

Även högutbildade proffs är ibland helt dumma i huvudet.

Min egna arbetssituation är väl inte perfekt. Nu börjar hemmacheferna slita i sin personal och blir desperata, pga semesterplaneringar och pausad vård. Samtidigt försöker de nya cheferna hålla kvar personalen. Just nu har jag två direktiv, från två chefer som inte kommunicerar med varandra.

Jag har försökt deala med min nya avdelning (där jag gästspelar). Jag har frågat om jag kan förbättra arbetssituationen och slippa covidvården vissa dagar, men de kan inte ge klara besked. de vet inte hur uppdelningen ska se ut, och det är bara 2 veckor kvar till sommaren. Herregud ...

Det är den här typen av dåligt chefsskap som gör att anställda flyr och blir bittra.

Man får ingenting tillbaka.

Personalpolitiken i coronavården är inte bättre än i vanliga fall.
Citera
2020-05-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
DN försöker också släta över fiaskot. Kolla på dn.se och bläddra nedåt en bit, så kommer rubriken "Miljoner spanjorer kan ha utvecklat antikroppar". Visst låter det lovande?

Att detta inte på långa vägar skulle räcka till någon "flockimmunitet" nämns lite diskret långt ned i texten, i femte-sjätte stycket. Innan dessa är det mest en massa lovord om hur välgjord studien är, osv.

Madrid lär ju dock få en effekt av flockimmunitet snart. 14% immuna där när testet gjorde för X antal veckor sedan.
Lär ju närma sig 20% till dags datum då smittan tickar på i Madrid. Här nånstans bör man ju också få en effekt av det och det saktar ner.
Citera
2020-05-14, 11:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Frågan är om det stämmer? Albert experten på aktuellt sa ju klart och tydligt att antikroppstestwrna visat negativt på folk som topsats med garanterad covid smitta! Smittskyddsläkaren igår på aktuellt gav ett betydligt mindre kunnigt intryck.

Nu är jag inte säker på vilket antikroppstest ni diskuterar. Är det detta nya, som ska vara säkert?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nytt-antikroppstest-ar-100--exakt-hyllas/

Sedan undrar jag på vilken dag i infektionen de där människorna som visade positivt på svabbtest (där man gör PCR på prov från näsan eller svalget och letar efter själva viruset) men negativt på antikroppstest, var? Har forskarna tagit hänsyn till det? Det kan ju vara så att antikropparna inte hade kickat in än, när antikroppsstestet togs.
Citera
2020-05-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Är det någon som vet var för Sverige har flest antal avlidna /dygn? Alltså sämst i hela världen!

Sverige har den senaste veckan 7,2 (avlidna / dygn / miljon inv)

Beligen har gjort en förbättring under samma tid och ligger nu på 6,26 och England är är något bättre än Sverige 6,55

Sverige har ju totalt misslyckats.
Att man har sämsta dagliga siffror och speciellt sämsta totalt i världen är ett totalt misslyckade och kan bara härledas till strategin. Det är totalt omöjligt att det bara kunde bero på otur.

Ja, Sverige har sämsta siffror i världen, trots att det finna 5 länder som för tillfälle har sämre siffror.
Men de spelar för i helvete i en helt annan liga. Bara oärligt falska människor kan fortfarande använda de få länder kvar vid jämförelse.
Citera
2020-05-14, 11:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Min vän en sak som du inte förstår, det är politik som säger x antal testade, vilken test? Simma lugnt för hur man testar och hur ofta är ett rättesnöre i alla länder just nu och det är en hoax för de testar olika.

Jo det är regeringen som är ytterst ansvarig.
Citera
2020-05-14, 11:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men hur kunde man undgå att förstå vidden av pandemin? Det om något är anmärkningsvärt tycker jag.

Det irriterande (för milt ord) var ju, att vanligt folk förstod långt innan våra myndigheter förstod. Men man var helt hjälplös, när de inte gjorde någonting. Någon som vill forska på detta, behöver bara läsa i den här tråden i februari... Vi var många som skrev ut vad som borde göras - men inget gjordes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in