2020-05-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vad yrar ni om?

Tester genomfördes av experter vid Public Health England – den brittiska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten – som visade att antikroppstestet var ”högst specifikt, med en specificitet på 100 procent”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nytt-antikroppstest-ar-100--exakt-hyllas/

Spelar ju ingen roll om tester hittar 100% av alla antikroppar, om inte alla har fått det.
Citera
2020-05-14, 10:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Visst, men det betyder också att viruset är bra mycket mindre smittsamt än man tror om detta stämmer.
Va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har förstått som så att den där finska epidemiologen Paimio försöker säga just detta.

Han betonar att information som han har fått sen början av april har ändrat hans inställning i frågan. Tidigare var han kritisk mot Sverige och FHM.

Så bra. Då har FHM fått ännu ett halmstrå att klänga sig fast vid. Nu spelar antikroppar inte längre någon roll. man kan bli immun utan antikroppar och kanske behöver man inte ens bli smittad utan det det räcker att titta på Anders Tegnell på TV så blir man immun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om lika många 80+ vårdats på intensiven i Skåne som i Stockholm trots 1/10 så många smittade så är det väl tydligt att det är mindre chans att få en intensvivårdsplats i Stockholm om du är 80+.
Eller går det dra någon annan slutsats av detta?

Med statistik kan man få fram olika slutsatser. Det kan vara som du påstår, att det är svårare i Skåne och att Stockholm är hårdare vid triagering p g a rådande belastning. Absolut. Eller så är det så att de 80-åringar som är inlagda i Skåne är i bättre form och har större chans att klara intensivvården än de som kommer in i Stockholm.
Men jag ska inte säga emot dig och din slutsats. Du kan ha rätt. Är dock en mer komplex situation än siffror i statistik, tror jag.
Ha en bra dag och se till att ta ansvar!
Citera
2020-05-14, 10:52
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu visar ju siffrorna att det är flest döda på de kommunala äldreboendena, inte de privata.

Jag anser inte att det går att mena att privatiseringen var positiv för vården eftersom dödssiffrorna är lägre på de privata än kommunala. Tror frågan är mer komplex än att kommunala äldreboenden = dåliga, privata äldreboenden = bra.

När man sålde ut vården och andra välfärdssektorer skapade man en konkurrens över resurser där resultatet att budget överlag fick styra verksamheten. Samma sak ser vi i skolor där kommunala och privata aktörer konkurrerar om elever och elevpeng. Överskottet i budget hos privata aktörer blir vinst av pengar som är menade att stimulera våra välfärdssystem.

Sen vet jag att det finns teorier om new public managment som menar att just konkurrens bidrar till mer effektiva organisationer men samtidigt finns det lika många teorier som menar att utförsäljningen av välfärden har lett till negativa konsekvenser. Främst för de som har sämre förutsättningar i samhället.

Det är väl det som är problemet. Kommunal eller privat får äldrevården bedriva värdig vård med en tight budget i ett yrke som har låg status där privata aktörer kan du ut vinst på pengar som är menade att ge våra äldre en dräglig vård.

Jag tror att privatiseringen dels är orsaken till vår kassa äldrevård. Jag tycker att om vi ska lära oss något ur den här fruktansvärda krisen är att Sverige måste se och förbättra äldrevården. Att börja med att se till att de pengar som går till äldrevården inte försvinner i vinst hos privata företag tycker jag är en av många åtgärder som bör ses över.
Citera
Bannlyst
Citat:
Spelar ju ingen roll om tester hittar 100% av alla antikroppar, om inte alla har fått det.

Vad yrar du om? Har du också gått på myten att man inte behöver antikroppar för att vara immun? Och det var inte det jag svarade på ens.
Citera
Medlem
Istället för heila Tegnell här hemma borde vi ta lärdom av lyckade exempel utomlands. Här ett från Kerala, Indien. Borde kunnat användas här hemma. Kerala har 524 fastställda fall, 4 döda och de har inte heller konstaterat samhällsspridning.

Hur?

Three days after reading about the new virus in China, and before Kerala had its first case of Covid-19, Shailaja held the first meeting of her rapid response team. The next day, 24 January, the team set up a control room and instructed the medical officers in Kerala’s 14 districts to do the same at their level. By the time the first case arrived, on 27 January, via a plane from Wuhan, the state had already adopted the World Health Organization’s protocol of test, trace, isolate and support.
As the passengers filed off the Chinese flight, they had their temperatures checked. Three who were found to be running a fever were isolated in a nearby hospital. The remaining passengers were placed in home quarantine – sent there with information pamphlets about Covid-19 that had already been printed in the local language, Malayalam. The hospitalised patients tested positive for Covid-19, but the disease had been contained. “The first part was a victory,” says Shailaja. “But the virus continued to spread beyond China and soon it was everywhere.”

Lärorik artikel.

https://www.theguardian.com/world/2020/may/14/the-coronavirus-slayer-how-keralas-rock-star-health-minister-helped-save-it-from-covid-19?CMP=Share_ iOSApp_Other
Citera
2020-05-14, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-inte-bra-nyheter-for-sverige/

Samtidigt kommer nu varningar från världshälsorganisationen WHO att det finns risk för att viruset aldrig kommer att försvinna.

– För tillfället är det relativt få personer i befolkningen som blivit smittade, sa Mike Ryan vid en pressträff under onsdagen.

– Detta virus kan bli som andra virus i vårt samhälle som aldrig kommer att försvinna.

Ryan menar att vi kan tvingas att lära oss leva med det, ungefär som vi lärt oss leva med Hiv. Det finna inga garantier, varnar han, för att ett vaccin verkligen kommer att fungera.

När tillräckligt många har haft viruset, så kommer smittspridningen att minska, men ingen kan idag säga när vi är där.

– Det finns inga löften, inga datum, sa Mike Ryan.

Jag tänker, att det är svårt att jämföra med HIV, eftersom det dels bara sprids i vissa grupper (utom de som hade otur att få det via blodprodukter, men det händer inte längre), och dels bara sprids genom blodsmitta/sexuell kontakt/delande av sprutor o.s.v.. D.v.s. det är relativt lätt att undgå - om man inte är sprutnarkoman, och inte har sex med sprutnarkomaner, negrer eller homo/bisexuella män, så får man det med största sannolikhet inte under sin livstid, trots att man vet att smittan finns hos en viss procent i samhället.

Men coronan, där det räcker att stå för nära någon som ANDAS, och som kanske inte ens visar upp några symptom? Det GÅR ju inte att leva i ett samhälle där något sådant går runt! Det måste utrotas helt. Och hindras att någonsin ta sig in över vår gräns igen - vilket bör bli relativt enkelt nu när de här snabbtesterna finns. Det behövs inga två veckor på karantänhotell längre, det räcker med att ett snabbtest och att de får vänta i tre timmar i en speciell hall i flygplatsen respektive på färjeterminalen, innan de får gå ut i Sverige.

Alltså: först stäng ner gränserna, och inför testning enligt ovan. Detta får sedan fortsätta tills vaccinet finns och har visat sig vara effektivt. Sedan en rejäl lockdown/karantän, så att man svälter ut viruset. Och efter att samhället öppnar: aggressiv testning och smittspårning runt varje person. som ändå visar symptom. Detta måste också fortsätta ända tills vaccinet finns.

Då skulle vi kunna leva nästan som vanligt igen.
Citera
Bannlyst
Citat:

Hur ska du då uppnå flockimmunitet om du inte ens vet om folk är/blir immuna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Du kan har rätt. VI får se. Jag håller med dig om att det är ovärdigt på alla sätt, men samtidigt nödvändigt. Alla vill vi väl att detta bara ska försvinna, men verkligheten gör sig ständigt påmind. Sen detta kring isolering... Man kan faktiskt träffa sin barn och barnbarn sålänge men håller distans och är noggrann med hur man träffas. Går alldeles utmärkt. Jag och mina barn träffar min pappa och mina svärföräldrar. Men det är utomhus och med 2 meters distans. Min pappa är ute varje dag och promenerar och träffar vänner, dock alltid utomhus och med distans.
Så man kan nog följa dagens rekommendationer utan att behöva vara isolerad.

Många äldre vittnar ju om ensamhet och även psykiska påfrestningar av denna isolering. De träffar ju inte sina andra äldre vänner heller.

Otroligt jobbig situation såklart. 2 månader som det nu varit är en oerhört lång tid om du kanske har ett par år kvar i livet i normala fall.

Man bör kunna lösa det här på nått sätt. Kanske att de friska mellan 70-75 inte alls är en särskilt stor riskgrupp och kan undantas helt ifrån reglerna och att de övriga helt enkelt får kalkylera sin egna risk.

Väldigt många är såklart beredd att ta den för att umgås med sina barnbarn i sommar (kanske den sista sommaren vem vet) snarare än att förtvina isolerad på sitt rum.

Man borde kunna hitta restriktioner som lättar upp men där man samtidigt påtalar faran. Så får var och en göra sin egna bedömning sedan.

Vi har ju utrymmet i vården så där är det inget problem.
Citera
2020-05-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har väntat på någon nyhet som neutraliserar den spanska bomb som slog ner i går om att bara 5% av befolkningen bar på antikroppar där. Nu intervjuar svt någon expert, vars enda syfte är att släta över testen. Han seger tex att dessa 5% är på hela befolkningen och att han inte vet hur många som varit smittade i de värst drabbade regionerna och att det troligen är mycket mycket fler där. Till och med jag vet detta då de framgått i tidigare nyheter. 11% och 14%, (orkar dok inte dubbelkolla). De är alltså inte ens i närheten av flockimmunitet. Sedan tar han udden av allt genom att svamlar till något om att det råder stor osäkerhet hur långt man kommit i pandemin i Sverige och i övriga världen. Så lugn ingen fara, flockimmuniteten är räddad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-albert-om-spanska-studien-rader-stor-osakerhet
DN försöker också släta över fiaskot. Kolla på dn.se och bläddra nedåt en bit, så kommer rubriken "Miljoner spanjorer kan ha utvecklat antikroppar". Visst låter det lovande?

Att detta inte på långa vägar skulle räcka till någon "flockimmunitet" nämns lite diskret långt ned i texten, i femte-sjätte stycket. Innan dessa är det mest en massa lovord om hur välgjord studien är, osv.
Citera
2020-05-14, 10:55
Medlem
Är det någon som vet var för Sverige har flest antal avlidna /dygn? Alltså sämst i hela världen!

Sverige har den senaste veckan 7,2 (avlidna / dygn / miljon inv)

Beligen har gjort en förbättring under samma tid och ligger nu på 6,26 och England är är något bättre än Sverige 6,55
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in