2020-05-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att det blir konsekvenser. Därav osäkerhetskänslan kring räntefonder eller kontosparande. Vilken valuta är att betrakta som säker just nu? Annat än fysiskt guld?
Det är oroligt överallt nu men en liten valuta som den svenska ligger riktigt risigt till om folk börjar fly till mer stabila valutor.
Citera
2020-05-14, 10:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Inte jag. Fullinvesterad och köper så mycket jag kan från lönen. Har gjort så sedan förra botten ungefär,

Bortser man från förhoppningsbolagen som kraschat fullständigt och troligen kursar så har det gått riktigt bra tycker jag.

Har Rottneros, SSAB, Arctic Paper, Götenehus, Swedbank, och Danskebank sedan tidigare som jag ligger lite back på men inte särskilt mycket sedan förra sommaren. Hade även lite Ovintiv Inc innan som kraschat rejält men ligger plus på den i dagsläget efter köp i Mars.

Under krisen har jag köpt Peab, Securitas, Scandic Hotels och Pandox. Köpte lite Klövern och Bonava igår. Tänker fortsätta köpa när nästa lön kommer och sedan varje lön så länge krisen pågår och vi ändå inte spenderar på resor och nöjen. Har även köpt 2500 Prime Living på förhoppningen att den går över 10kr igen när det visar sig att de överlever

Tänker inte försöka tajma botten precis utan förtsätter köpa kontinuerligt Börjar kanske köpa mer Swedbank också om den faller ytterligare. Tror inte på räntefonder eller kontanter. Riksbanken kommer att se till att pengar inte är en bristvara under krisen. Det är en chansning men jag har hellre en Rottnerosaktie än 10 kronor på kontot Vi får se hur det går vartefter krisen utvecklar sig.

Läser mest tråden för att få bra tips. Började köpa Bonava efter att ha läst rapporterna efter ett tips några sidor bakåt i tråden Tack Skogshuggarn3 för denna

Man får bra information i tråden då och då. Efter att ha läst på håller jag med 100% Blev bara 100 igår från lönekontot men kanske 100 till nästa lön Vi får se...

Jag tror att det är ett bra köp på lite sikt!
Citera
2020-05-14, 10:17
Medlem
Haddock93s avatar
Nu kom det ut en ny studie som visade på att bara 4,4% av fransmännen var smittade, likt Spaniens siffror.

65% behövs för flockimmunitet. Räkna med orolig dag på marknaden.
Citera
2020-05-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu kom det ut en ny studie som visade på att bara 4,4% av fransmännen var smittade, likt Spaniens siffror.

Fast det kan ju heller inte direkt vara en överaskning? En lock-down skjuter problemen på framtiden men löser inget? Det är ju slutsatsen av dessa studier. Då är det bara att öppna upp och ta smällen som Sverige har gjort. Vad är alternativet?

Liknande siffror har ju funnits tidigare från Danmark, Norge och Finland som också haft omkring 3% totalt som smittats. Frågan är hur det ser ut i länder som haft mindre framgångsrika lockdowns? Som Sverige eller delar av USA?
Citera
2020-05-14, 10:21
Medlem
Citat:

Vet inte vad folk förväntar sig riktigt, om man sätter landet i lockdown för att stoppa smittspridningen är ju en naturlig konsekvens av det att all möjlighet till flockimmunitet försvinner...
Citera
2020-05-14, 10:23
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte vad folk förväntar sig riktigt, om man sätter landet i lockdown för att stoppa smittspridningen är ju en naturlig konsekvens av det att all möjlighet till flockimmunitet försvinner...

Absolut, men jag tror ändå man hade räknat med större andel smittade faktiskt. Med tanke på antalet döda i landet redan är stor.

Detta innebär att det är dödligare än vad man trott också antagligen.

Vilket slutligen antagligen kommer leda till att regeringar kommer stänga ner landet och öppna i olika faser tills antagligen flockimmunitet kommer eller vaccin.
Citera
2020-05-14, 10:26
Medlem
Citat:
Absolut, men jag tror ändå man hade räknat med större andel smittade faktiskt. Med tanke på antalet döda i landet redan är stor.

Vilket slutligen antagligen kommer leda till att regeringar kommer stänga ner landet och öppna i olika faser tills antagligen flockimmunitet kommer eller vaccin.
2,35 miljoner med antikroppar i Spanien skulle jag säga är mycket. Speciellt med tanke på att dom haft en lockdown. Sen är det inte helt säkert att alla som fått smittan bildat antikroppar, många har ju en ganska mild sjukdomsbild, om ens några symptom alls.

Förstår verkligen inte varför börsen reagear negativt på detta, det innebär snarare att vi är närmare att öppna upp än någonsin då lockdown visar sig vara meningslös.

Det innebär alltså att dödligheten i spanien var runt 1% om antikroppstestet stämmer.
Citera
2020-05-14, 10:30
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:

Ja den ena undersökningen efter den andra kommer nog ploppa in resten av året och sätta sina avtryck på svenska börsen.

– "Att ett av de värst drabbade länderna har så låg andel smittade är inte bra för Sverige, säger hon i SVT:s Aktuellt".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin

Jag har fått mycket kritik när jag hävdat att vi bara är i början av pandemin och kritiserat den slappa hållningen hos medborgarna som började efter påsk i det här gudsförgätna landet .

Fortsättningsvis ska jag bara iaktta nu. Det är nog det bästa för det höga blodtrycket.
Citera
2020-05-14, 10:31
Medlem
Citat:

Det betyder att det finns riskfaktorer som inte riktigt är jämnt fördelade mellan länder. Handlar det om D-vitamin brist så är det sämre för ett land som har många mörkhyade; och dessutom förvärrar en lock-down situationen eftersom folk är inomhus och får mindre solljus.

En annan möjlighet är baserat på det faktum att viruset inte dödar folk. Däremot belastar det immunförsvaret och gör det svårare att hålla bakterieinfektioner i schack. Det som dödar folk vad jag förstått är främst bakterieinfektioner i lungorna som blossar upp under virusangreppet. I länder där man sålt antibiotika i kioskerna nästan, och dessutom kör hårt med antibiotika i djurproduktionen, finns betydligt mer resistenta baktieriestammar och kan man inte behandla pågående bakterieangrepp med antibiotika så försämras prognosen för Corona patienter. Det skulle kunna förklara varför Spanien. Italien, Grekland, Mexico, etc, drabbas betydligt hårdare än Sverige trots att vi har fler smittade som andel av befolkningen.

Vi får se när våra egna immunitetstester redovisas nästa vecka. Jag är hoppfull i vilket fall.
Citera
2020-05-14, 10:39
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Det betyder att det finns riskfaktorer som inte riktigt är jämnt fördelade mellan länder. Handlar det om D-vitamin brist så är det sämre för ett land som har många mörkhyade; och dessutom förvärrar en lock-down situationen eftersom folk är inomhus och får mindre solljus.

En annan möjlighet är baserat på det faktum att viruset inte dödar folk. Däremot belastar det immunförsvaret och gör det svårare att hålla bakterieinfektioner i schack. Det som dödar folk vad jag förstått är främst bakterieinfektioner i lungorna som blossar upp under virusangreppet. I länder där man sålt antibiotika i kioskerna nästan, och dessutom kör hårt med antibiotika i djurproduktionen, finns betydligt mer resistenta baktieriestammar och kan man inte behandla pågående bakterieangrepp med antibiotika så försämras prognosen för Corona patienter. Det skulle kunna förklara varför Spanien. Italien, Grekland, Mexico, etc, drabbas betydligt hårdare än Sverige trots att vi har fler smittade som andel av befolkningen.

Vi får se när våra egna immunitetstester redovisas nästa vecka. Jag är hoppfull i vilket fall.

Bra att du är hoppfull, inget vettigt att gräva ner sig i skiten.

Dock gäller det att vara realist, med siffror som dessa och en börs som i min åsikt är rejält övervärderad och ett virus och politiker som är helt oberäkneliga så är risken och fallhöjden alldeles för hög för den lilla vinst som man skulle kunna få just nu på börsen.

Utöver det har vi de geopolitiska spänningarna.

Det är min syn på det iaf.
Citera
2020-05-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nej inte bara, men känn är en väldigt stor del av ekvationen. Men underskatta inte känn! Känn är summan av alla erfarenheter och impulser som bygger upp livet. Det är svårt att konkretisera och sortera bland all information som möter och påverkar dig - men det ligger under ytan och bubblar som den fundamentala byggsten vi kallar känn.

Den bygger på följande premisser:

1. Marknaden har gjort en mer eller mindre rimlig värdering av bolaget en gång i tiden (innan Corona).
2. Den nuvarande värderingen är mycket låg i förhållande till (1).
3. Ingen avgörande fundamenta har ändrats för bolaget.
4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten (genom att köpa aktier).

Om ovanstående är uppfyllda så är min slutsats att det är köpläge. För Bonava är det gröna bockar på samtliga punkter menar jag.
Nu går det köpa Bonava för ett lägre pris än under krisen i mars, årets fyndläge? Jag fick upp ögonen för den med ditt inlägg, läste rapporten, och kan inte riktigt förstå varför denna har tagit så extremt med stryk? Bostäder kommer behövas, corona eller ej.
Citera
2020-05-14, 10:46
Medlem
Citat:
Bra att du är hoppfull, inget vettigt att gräva ner sig i skiten.

Dock gäller det att vara realist, med siffror som dessa och en börs som i min åsikt är rejält övervärderad och ett virus och politiker som är helt oberäkneliga så är risken och fallhöjden alldeles för hög för den lilla vinst som man skulle kunna få just nu på börsen.

Det är min syn på det iaf.

Min syn på det är uingefär att ett P/E på över 20 är absurt och endast accepteras på grund av att politikerna förstört möjligheten att få avkastning på räntemarknaden. Ett företag med P/E så högt som 20 har mycket att leva upp till i form av framtida vinster. Där kan vi snacka om övervärdering...

Men det finns gott om företag som låg på P/E under 10 innan krisen och nu värderas till P/E omkring 4 (med dagens väredering och förra årets vinst). Då finns det mindre anledning till oro för att kursen är uppblåst.

Jag har ju aktier med lågt P/E generellt och, som jag tror, hyfsade förutsättningar att klara krisen utan allt för stora vinst tapp. Som Rottneros eller nu Peab och Securitas. De är fynd Såg idag att Arctic Papers rapport togs emot fint och uppvärderingen av den aktien har precis dragits igång. Jag hade hoppats på över 20 kr innan sommaren men det är nog orealistiskt nu. 80% upp sedan September förra året när jag köpte är inte illa i vilket fall

Man kan vara optimist för egen del utan att vara det för marknaden i stort i vilket fall Det är då fallhöjden är som störst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in