2020-05-12, 17:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Är inte detta motsägelsefullt? Om folk inte förväntas märka av krisen så borde ju rörelsemönster och konsumtion snabbt återgå till det normala? Vilket innebär återställd produktion och så tillika vinster i företagen?

Egentligen inte. Det som är påtagligt är rädslan för att föelora jobbet eller pengar o osäkerheten för hur det är o kommer att bli. Inte hur det faktiskt är.
Citera
2020-05-12, 17:47
Medlem
Varför är det så få som investerar i REITs?
Citera
2020-05-12, 17:55
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag tänker konsolidera min portfölj. Jag ska sälja allt och köpa Bonava B för pengarna.
Citera
2020-05-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag tänker konsolidera min portfölj. Jag ska sälja allt och köpa Bonava B för pengarna.

Bara på känn eller varför just Bonava? Utveckla din analys är du snäll
Citera
2020-05-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Varför är det så få som investerar i REITs?

Vet ej, kanske har de fått mindre uppmärksamhet utan för USA?

Men jag äger både BIP och BEP. Kom in skapligt nu under Coronan, men möjlighet fanns såklart att komma in billigare. Lätt att gräma sig men lika bra att försöka släppa det.

Populära Reality Income och W.P Carey som verkar inom fastigheter dippade ju rejält trots att de är rätt så diversifierade. Värre kommer det bli för Federal Realty och Simon Property Group som är helt inriktade på malls.

Data center reits och cell tower reits går bra.
Nån annan som äger REITs, isf vilken?
Citera
2020-05-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tröttnat på evighetsmaskiner för länge sedan...

Mer chansning på att bränslet HVO100 visar sig bli en kassako för något företag? Vilket företag isåfall? Preem är ju lite för stort...
Preem har slutar sälja HVO100, HVOn blandas in i den vanliga dieseln och säljs där med utspäd med fossil bränslen. Råvarorna räcker helt enkelt inte.
Citera
2020-05-12, 19:10
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Bara på känn eller varför just Bonava?

Nej inte bara, men känn är en väldigt stor del av ekvationen. Men underskatta inte känn! Känn är summan av alla erfarenheter och impulser som bygger upp livet. Det är svårt att konkretisera och sortera bland all information som möter och påverkar dig - men det ligger under ytan och bubblar som den fundamentala byggsten vi kallar känn.

Citat:
Utveckla din analys är du snäll

Den bygger på följande premisser:

1. Marknaden har gjort en mer eller mindre rimlig värdering av bolaget en gång i tiden (innan Corona).
2. Den nuvarande värderingen är mycket låg i förhållande till (1).
3. Ingen avgörande fundamenta har ändrats för bolaget.
4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten (genom att köpa aktier).

Om ovanstående är uppfyllda så är min slutsats att det är köpläge. För Bonava är det gröna bockar på samtliga punkter menar jag.
Senast redigerad av skogshuggar3n 2020-05-12 kl. 19:20.
Citera
2020-05-12, 19:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju svårt det där om man inte ärver en stor skog eller liknande.

Då blir det så gärna att man tar större risk än man trivs med.

Jag försöker ha lite koll på mig själv... om börsen är det jag tänker på när jag skall sova, och det förstaq jag tänker på när jag vaknat... och dessa tankar är fyllda av oro...

Då är risken för hög, då har man kvaddat sitt liv för börsens skull. Och i värsta fall slår det slint och m,an får börja om från början...

Jag klarade inte att ligga fullinvesterad nu, det gick inte, nerverna höll inte.

Är bekant med känslan..
Erkänner utan omsvep att jag har svårt för "lagom risk" under lång tid. Antingen är jag väldigt offensiv eller väldigt defensiv. Det sägs att det inte går att tajma marknaden, men sånt framförs främst av långliggare som avskyr vollan...
Citera
2020-05-12, 19:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Nej inte bara, men känn är en väldigt stor del av ekvationen. Men underskatta inte känn! Känn är summan av alla erfarenheter och impulser som bygger upp livet. Det är svårt att konkretisera och sortera bland all information som möter och påverkar dig - men det ligger under ytan och bubblar som den fundamentala byggsten vi kallar känn.

1. Marknaden har gjort en mer eller mindre rimlig värdering av bolaget en gång i tiden (innan Corona).
4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten.

Om ovanstående är uppfyllda så är min slutsats att det är köpläge. För Bonava är det gröna bockar på samtliga punkter menar jag.

Bra där.. Känsla är ju inget som trillar ned från himlen. Den är sammansatt av massvis med parametrar.
Citera
2020-05-12, 19:32
Medlem
Citat:

4. Insiders visar att de har förtroende för verksamheten (genom att köpa aktier).

Stort tack för ett utförligt svar!

Skriver helt klart under på din punkt med insiderköp, är dom ordentliga och engagerade och inte bara plikttrogna så är det ett starkt tecken på att de som känner verksamheten bäst också tror på den.

Låg med relativt stort innehav i Bonava under flera år men sålde det sista i slutet på 2018, har knappt ägnat Bonava en tanke sen dess. Tills jag läste ditt inlägg. Kanske får ta mig en titt på caset igen
Citera
2020-05-12, 19:37
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Onekligen en poäng :P Skogsmaskiner lär ju inte drivas av vätgas i första taget...å andra sidan kommer oljan räcka länge om bilarna börjar drivas med el eller bränsleceller.

Vad köper man om man vill chansa lite? Har ju mycket pengar över varje månad på grund av Corona-karantänen...

Adventure Box Tech? Var nån tjomme på forumet som sålde in dem hårt för ngn månad sen..
Bolagsstämma imorrn...
Citera
2020-05-12, 19:42
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Nvidia är ju dyrare än innan krisen? Det är det du kallar orimligt billigt? Jösses.

Sedan vi diskuterade senast har jag gått +17% på mina Nvidia och jag står fast vid att jag köpte till orimligt stor rabatt med tanke på potentialen jag ser i bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in