2020-05-14, 09:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Räcker det inte med logiska bevis då?

Smitta upptäcks i ett land. Ingen smitta finns i det andra landet. Det andra landet stänger gränsen. Resultatet blir ingen smittspridning.

Eller missar jag nåt?
Samma säger jag.
I förlängningen av ett sånt resonemang innebär det att karantän är meningslös.
För att inte tala om social distansering - vilket stängda gränser är en extrem form av ...
Citera
2020-05-14, 09:39
Medlem
Stones avatar
Nya rön ’Stängda gränser påverkar inte spridningen’... så flygning Spanien t/r skulle inte alls påverka antalet infekterade i Sverige. Låter det rimligt verkligen?
Citera
2020-05-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det dör långt mindre än 147/dag.

Var 147 över flera dagar då?
Citera
2020-05-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nya rön ’Stängda gränser påverkar inte spridningen’... så flygning Spanien t/r skulle inte alls påverka antalet infekterade i Sverige. Låter det rimligt verkligen?

I det stora hela när det redan är så spritt som det är så spelar det ingen roll mer än möjligtvis i marginalen. Men nyttan med att kunna sätta igång ekonomierna är så långt långt större än de fåtal extra sjuka (som till 98% blir lindriga) man får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fakta kanske kan vara svaret på din fråga. Den första mening i det du skriver?

(Publicerad 29 mars 2020 )
Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening, beskriver läget som att man har ”skruvat åt indikationerna” för vem som ska få intensivvård.

– Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt
.
https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan-trots-att-iva-platser-star-tomma/

(Publicerad: tor 09 apr 2020)
Personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

Men det är olika saker.... Påståendet jag invände mot var att ingen 80+ fick intensivvård och att dessa valdes bort vid triagering. Men ville få det att framstå som att det finns en systematik i att alltid neka 80+ intensivvård, vilket är helt fel. Vid triagering görs alltid bedömning av vilken vård som är mest relevant för varje enskild patient. Det är hela syftet med triagering.

Den info du hänvisar till är ju riktlinjer kring prioritering i händelse av platsbrist inom intensivvården. Och den är väl helt OK, enligt mig. Det är trist att man ska behöva ta fram en sådan. Helst vill man ju kunna vårda alla, men OM det uppstår en platsbrist så är det väl jättebra att det finns riktlinjer att förhålla sig till. Vore väldigt illa om man lämnade dessa beslut till enskilda individer inom vården. Dom har nog tufft att sova ändå....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone

Om alla länder tar till samma åtgärder, så har ju resor såklart ingen påverkan.
Men om Corona-svennen kommer till ett land med väldigt få smittade, så kan det ju såklart påverka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror du inte förstår vad jag skrev och menade. Fler och fler länder öppnar upp skolor, caféer, o s v efter att ha varit nerstängda i 7-8 veckor , man närmar sig alltså Sveriges linjen som vi haft hela tiden.
Hur får du det till att man närmar sig Sveriges linje?
Andra länder har stängt ner, Sverige har inte stängt ner.

En lockdown är inte tänkt att gälla för tid och evighet.
Citera
2020-05-14, 09:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jaha, diskuterar du sverige nu? Jag tyckte du precis länkade en massa om Tyskland?

Som sagt... är man 15:e sämst på jorden är det dumt att slå sig för bröstet.
Fortfarande så glider du på vad du säger och kan inte besvara våra inlägg. Så vad gör du här med dina ogrundade påståenden? Vad är det för mening med att svara på dina inlägg när du inte klarar av att besvara våra med grundade påstående. Jag försöker en gång till. Sedan får det vara bra.

Tyskland har klarat sig väldigt bra i jämförelse med Sverige som har klarat sig väldigt dåligt rent av uruselt. Alltså på en sådan låg nivå att det är anmärkningsvärt. En förklaring är att det här inte har funnits någon strategi öht. Det har det funnits i Tyskland hela tiden vilket framkom i det jag länkade till.

Och här får du gärna motbevisa det jag säger. Helst med källhänvisningar.

Tysklands r0 ligger från och med igår på 0,81:

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-05-13-en.pdf?__blob=publicationFile
Citera
2020-05-14, 09:45
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad skulle psykiatrin ha för intresse av att "förstöra" människor?
Många fungerar bättre av preparaten och många självmord kan undvikas.
Det är farligt att sprida myter på det sätt som du gör här. Kan orsaka ännu mer lidande.
Inte myter öht. Jag tror inte barn behöver drogas i den utsträckning som sker idag. Sådana bedömningar behöver vi vänta med. Vissa föräldrar vet inte bättre. En av mina vänner blev störd av psykofarmaka. En annan bekant ett resultat av bensodiazepinutsättning och vrede. Sista tjackpsykos/missbruk. Alla är inte barnvåldtäktsmän. Sådana rykten är farliga.

Brotten de begick: skadegörelse, cykelstöld, förargelseväckande beteende, olaga hot, mindre våld mot tjänstenman som självförvarar på aggressivt gripande. Lägg till lite tillfälligt nuts bara och udda beteende i häktet. Lilltån darrar. Sverige har rätt lågt i tak för vilka som får RPV.
Senast redigerad av Dopamina 2020-05-14 kl. 09:50.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det händer såklart väldigt ofta, men till skillnad från dig satt jag inte och antecknade antal hostningar och nysningar senaste gången jag flög.
Det fanns ju inget att anteckna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Tittade på Corona-statistiken för olika länder för att se om det fanns några intressanta anomalier. Fick syn på Bahrain som rapporterat 6146 fall men bara 11 dödsfall. Det är 0.18%, dvs. i nivå med en allvarligare influensa.

Vad har då Bahrain gjort annorlunda? Jo de har tidigt börjat använda Hydroxiklorokin!

https://english.alarabiya.net/en/News/gulf/2020/03/26/Bahrain-one-of-the-first-countries-to-use-Hydroxychloroquine-to-treat-coronavirus

Bahrain was one of the first countries in the world to administer Hydroxychloroquine to treat active coronavirus cases, the Chairman of the Supreme Council of Health, Head of the National Taskforce for Combating the coronavirus, Sheikh Mohamed bin Abdullah Al Khalifa said.

Hydroxychloroquine “is reported to have had a profound impact when used to treat the symptoms exhibited by active COVID-19 cases,” state news agency BNA reported.

The Kingdom first used the drug on 26 February, following the registration of its first case on 24 February.
Demografin och medelåldern spelar nog också stor roll i de fallet. Är rätt så uppenbart att åldern spelar störst roll när det gäller att överleva corona..
Citera
2020-05-14, 09:46
Medlem
PRECIS! Som jag sagt hela jävla tiden. Stängda gränser löser överhuvudtaget ingenting i en Pandemi.

Ren och skär politiska beslut helt utan vetenskap.

Precis som munskydd på stan eller handskar på stan eller karantän.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7472981
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in